Jump to content
IGNORERAD

Mordförsök på tysk i Udon - Ungdomar ville rekonstruera Koh Tao-morden


MPR Nyheter

Recommended Posts

Jaha.. där bockar vi av Udon Thani till ställen jag aldrig kommer resa till.

Fan och jag som köpt en flygbiljett dit [emoji1] [emoji1]
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Krille

    14

  • Tamdai

    10

  • Baa

    8

  • Kenneth4618

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har man otur kan man stöta på någon med tokspel varsomhelst!

Jag hade t.ex Flink uppkrupen i en mobilkran 30m bort i jämnhöjd med min balkong, tur att han klättrat ner och tagit sig ett par hundra meter innan snuten hittade honom, annars kunde det blivit livat.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det är något som är typiskt för Thailand - det räcker väl att läsa på MPR för att inse att främlingsfientligheten är stor även i Sverige?

 

/Krille

Att Thailändska män börjat tröttna på äldre faranger som tar damerna och kan leva ett liv i Thailand som de flesta inte är i närheten av är ingen hemlighet.

Tidigare har man knutit näven i fickan men det håller på att ändras.

 

 

Jag vet inte hur det är för dig Krille, men mina pengar är inte värda mer i Thailand än i Europa, att bo här kostar lika mycket om man har barn i skola o.s.v.

 

Men skillnaden är väl att många Thailändare är helt säkra på att mina tillgångar är oändliga och därför anser att jag skall kunna bli lite lurad ibland, det skadar ju ingen tycker de.

Att sedan Thaimän tröttnat på att ses som andraklass personer av både Thaitjejer och inflyttade/turistande faranger kommer nog göra våldet än mer påtagligt i framtiden(min gissning).

 

Kan ju inte kännas så kul när Noi skaffar en farang och kommer tillbaka till byn där de bygger ett hus och lever ett liv som Thaikillen aldrig kommer kunna komma nära av, inte ens om han vinner högsta vinsten på något av de statliga lotterierna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Thailändska män börjat tröttna på äldre faranger som tar damerna och kan leva ett liv i Thailand som de flesta inte är i närheten av är ingen hemlighet.

Tidigare har man knutit näven i fickan men det håller på att ändras.

 

 

Jag vet inte hur det är för dig Krille, men mina pengar är inte värda mer i Thailand än i Europa, att bo här kostar lika mycket om man har barn i skola o.s.v.

 

Men skillnaden är väl att många Thailändare är helt säkra på att mina tillgångar är oändliga och därför anser att jag skall kunna bli lite lurad ibland, det skadar ju ingen tycker de.

Att sedan Thaimän tröttnat på att ses som andraklass personer av både Thaitjejer och inflyttade/turistande faranger kommer nog göra våldet än mer påtagligt i framtiden(min gissning).

 

Kan ju inte kännas så kul när Noi skaffar en farang och kommer tillbaka till byn där de bygger ett hus och lever ett liv som Thaikillen aldrig kommer kunna komma nära av, inte ens om han vinner högsta vinsten på något av de statliga lotterierna.

 

Om du inte tycker att dina pengar är värda mer beror det antagligen på att du lever ett helt annat liv i Thailand än du gjort i Sverige? 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller nog med dem som menar att en viss varningsflagg bör hissas. Utländska män i Thailand  är generellt sett inte specellt gott

ansedda av  främst yngre Thailändska män.
Okay, åker du till byn blir det lite annorlunda, där känner alla, alla. Och det finns ett mått av samhörighet till denne ensamme falang aom alla hoppas kan bidraga med något..

Men åker du in till stan eller i utkanten - blir det lite andra bullar. Där är det mer jakt, stress, restauranger - högre tempo.
Man får en jäkla massa fruntimmer omkring sig då damen känner hundratals kompisar - men nästan aldrig följer det med någon Thaikille

om Damen bjudit in dessa damer till vårt hem.
Killen som kommer hit med vattnet har inte sagt hej en gång ännu på 4 år. Elektrikern skruvar men säger inget --- etc..etc..
Okay det är mycket blygsel --- språket...etc...

Verkar som en Thai måste ha fyllt 50 först innan han söker kontakt med farang.
Den fattige - mot "övermänniskan".
Och ibland spårar det ur ---

Det allra flesta Thai är dock justa - det finns ju galningar i Sverige också...

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det här är ett typiskt fall av ungdomlig vårdslöshet," tyckte polisöverste Surin Chaichomphu från provinsens polisstyrka. "De tre misstänkta är alla studenter, men nu har de förstört sin framtid."

 

Och hur fan tror han att framtiden för den 25 årige tysken som kämpar för sitt liv ser ut?

Hans liv kanske inte räknas.
Korkat uttalande.

 

 

Jag känner mig faktiskt välkommen i Thailand.

Att avundsjuka mm spär på ett visst främlings hat får man nog räkna med, att sedan Thailand attraherar mänskligt avskräde som som flugor dras till skit (eller jag till en flaska Hong Thong) ger inte farangerna som grupp bättre anseende. 

Hur ofta får man inte höra om den där farangen som inte är snäll med sin fru?
 

Ändrades av Nordsvensk
Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig märkt av några otrevligheter i obygden, visst thaigubbarna blir ju mycket tjatiga när de blir på fyllan men det är ju bara att gå därifrån och det ungdomliga slöddret verkar att ha lämnat byn för att söka lyckan i storstäderna eller i turistområdena.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig märkt av några otrevligheter i obygden, visst thaigubbarna blir ju mycket tjatiga när de blir på fyllan men det är ju bara att gå därifrån och det ungdomliga slöddret verkar att ha lämnat byn för att söka lyckan i storstäderna eller i turistområdena.

 

I Pattis för 5-6 år sedan märkte jag bara i undantagsfall farangförakt, men idag ser jag ofta unga thailändska män visa sitt förakt tydligt och oblygt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte tycker att dina pengar är värda mer beror det antagligen på att du lever ett helt annat liv i Thailand än du gjort i Sverige? 

 

/Krille

 

Inte alls, skola ca 30 000 baht per termin och barn, familjens sjukvårdsförsäkring ca 100 000 baht per år, el och vatten samma pris som i Sverige.

 

Bara några exempel på vad det kostar.

 

Var med yngsta barnet hos tandläkaren i Januari, kostnad 22 000 baht för en i.o.f. rätt om fattande ingrepp, som sagt Thailand kostar om man lever samma liv där som man gör i Sverige.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller nog med dem som menar att en viss varningsflagg bör hissas. Utländska män i Thailand  är generellt sett inte specellt gott

ansedda av  främst yngre Thailändska män.

Okay, åker du till byn blir det lite annorlunda, där känner alla, alla. Och det finns ett mått av samhörighet till denne ensamme falang aom alla hoppas kan bidraga med något..

Men åker du in till stan eller i utkanten - blir det lite andra bullar. Där är det mer jakt, stress, restauranger - högre tempo.

Man får en jäkla massa fruntimmer omkring sig då damen känner hundratals kompisar - men nästan aldrig följer det med någon Thaikille

om Damen bjudit in dessa damer till vårt hem.

Killen som kommer hit med vattnet har inte sagt hej en gång ännu på 4 år. Elektrikern skruvar men säger inget --- etc..etc..

Okay det är mycket blygsel --- språket...etc...

Verkar som en Thai måste ha fyllt 50 först innan han söker kontakt med farang.

Den fattige - mot "övermänniskan".

Och ibland spårar det ur ---

Det allra flesta Thai är dock justa - det finns ju galningar i Sverige också...

Problemet som jag ser det ute i den by där jag håller till är att antalet ungdomar och vuxna som knarkar ökar hela tiden. Jag tror inte att juntan lyckats göra något åt detta problem. Ökningen har varit många år nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vete f-n hur man ska se på det här... är det den nya farangen (ryssen) som ställt till det eller har det kommer för många faranger hit utan pengar. så thaikillarna börjar tröttna och tappat tron på Buddha...  lite otäckt börjar det kännas.

Allt var ju så bra o mysigt o trevligt för bara ett par år sedan. Vad händer?

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls, skola ca 30 000 baht per termin och barn, familjens sjukvårdsförsäkring ca 100 000 baht per år, el och vatten samma pris som i Sverige.

 

Bara några exempel på vad det kostar.

 

Var med yngsta barnet hos tandläkaren i Januari, kostnad 22 000 baht för en i.o.f. rätt om fattande ingrepp, som sagt Thailand kostar om man lever samma liv där som man gör i Sverige.

 

Ursäkta OT: Ett normalhus i Sverige kostar ca 2,5 mkr och skulle tro att motsvarande hus i Thailand kostar lika mycket i baht? Huset i Sverige har en ren driftkostnad per månad på kanske 3000 kr och i Thailand kanske 3000 Baht om man inte kör aircon för fullt.

 

En bra sjukvårdsförsäkring kostar i Sverige ca 500 kr/person/månad så den är väl i och för sig ungefär lika dyr för en familj. Det kompenseras nog ändå mer än väl genom den lägre skatten. Privatskola i Sverige kostar avsevärt mycket mer och ett omfattande ingrepp hos tandläkaren är inte längre så billigt i Sverige.

 

Visst finns det delar som kostar med att bo i Thailand men har man samma kostnad i Thailand som i Sverige så lever man nog ett annat liv. Många verkar t ex ha hemmafru vilket få har råd med i Sverige.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta OT: Ett normalhus i Sverige kostar ca 2,5 mkr och skulle tro att motsvarande hus i Thailand kostar lika mycket i baht? Huset i Sverige har en ren driftkostnad per månad på kanske 3000 kr och i Thailand kanske 3000 Baht om man inte kör aircon för fullt.

 

En bra sjukvårdsförsäkring kostar i Sverige ca 500 kr/person/månad så den är väl i och för sig ungefär lika dyr för en familj. Det kompenseras nog ändå mer än väl genom den lägre skatten. Privatskola i Sverige kostar avsevärt mycket mer och ett omfattande ingrepp hos tandläkaren är inte längre så billigt i Sverige.

 

Visst finns det delar som kostar med att bo i Thailand men har man samma kostnad i Thailand som i Sverige så lever man nog ett annat liv. Många verkar t ex ha hemmafru vilket få har råd med i Sverige.

 

/Krille

 

Snälla Krille!

 

I Sverige behöver du ingen privat sjukförsäkring, det ingår lixom i det almänna att om du t.e.x. får en stroke så kostar det 150 kronor att få IVA, ambulans och i värsta fall långtidsvård.

 

I Thailand är du som farang rökt vid samma sjukdom om du inte har en privat försäkring, hade en bekant som fick stroke för 7 år sedan i Pattaya, hans sjukvård kostade mer än 2 miljoner baht och han hade ingen försäkring så hans son som bodde i Sverige försökte göra insamlingar, tyvärr gick killen bort och släkten betalar fortfarande av.

 

Privatskola?

 

Om du vill sätta dina barn i en skola där lärarna har lägre kunskap än en svensk tredjeklassare så kostar det bara för böcker och uniform, men vill du att dina barn skall lära sig något så är en skola för 30 000 baht per termin en lågprisskola.

 

Och visst kan man köpa ett hus för 2,5 miljoner baht, men då hamnar du ju inte i Bangkok direkt, samma som i Sverige, kan köpa hus för 100 000 kronor om du vill bo i"häcklefjäll"

 

Har hus i Thailand, ingen lyxhus, men om du med barn och familj klarar av en driftkostnad på 3000 baht så skicka mig ett PM och berätta hur detta går till, jag kommer spara enorma summer på detta.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite förvånad över hur rädda de thai jag har mött, för att inkräktare och tjuvar skall komma på besök.

 

Även om du bara skall lämna huset och tomten för 5 minuter så skall det 2 hänglås på ytterdörren och ett på grinden.

 

Alla village har säkerhetsvakt dygnet runt de första 5 åren i alla fall, en thai går inte 5 meter utan att låsa bilen.

 

Så gör inte jag i Sverige.

 

"som man känner sig själv, känner man andra kanske"

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite förvånad över hur rädda de thai jag har mött, för att inkräktare och tjuvar skall komma på besök.

Även om du bara skall lämna huset och tomten för 5 minuter så skall det 2 hänglås på ytterdörren och ett på grinden.

Alla village har säkerhetsvakt dygnet runt de första 5 åren i alla fall, en thai går inte 5 meter utan att låsa bilen.

Så gör inte jag i Sverige.

"som man känner sig själv, känner man andra kanske"

Här i Bangkok ville min fru ha galler för fönsterna för 8 år sedan. Vi har fortfarande inget inbrott. Då jag vägrade med hänvisning till brandsäkerhet!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Bangkok ville min fru ha galler för fönsterna för 8 år sedan. Vi har fortfarande inget inbrott. Då jag vägrade med hänvisning till brandsäkerhet!

Samma tänk här när det gäller att låsa med hänglås på insidan av både ytterdörr och flera av fönstren

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärmor har inte låst sitt hus de senaste fyra åren.och även om hon ville så går det inte då låset är trasigt :giggle:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärmor har inte låst sitt hus de senaste fyra åren.och även om hon ville så går det inte då låset är trasigt :giggle:

 

Dags för falangen att börja betala för en nattvakt då?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Bangkok ville min fru ha galler för fönsterna för 8 år sedan. Vi har fortfarande inget inbrott. Då jag vägrade med hänvisning till brandsäkerhet!

Tjejen vill också ha galler, men tjatar inte så mycket längre om det, hade "besök" för några år sedan när området fortfarande var under uppbyggnad (antagligen byggarbetare), vaknade vid 4 tiden av en rejäl smäll, sprang ut och fick se fönsterbrädan i granit i tusen bitar, kontrollerade fönstret och det var mycket riktigt ej låst längre, det resulterade i extralås på alla fönster samt larm och en inköpt teleskopbatong.

 

"monkey house" med galler för fönster vill jag helst undvika, då jag helt enkelt inte gillar det, bor man på ett inhägnat område med vakter tycker jag inte det skall behövas.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla Krille!

 

I Sverige behöver du ingen privat sjukförsäkring, det ingår lixom i det almänna att om du t.e.x. får en stroke så kostar det 150 kronor att få IVA, ambulans och i värsta fall långtidsvård.

 

I Thailand är du som farang rökt vid samma sjukdom om du inte har en privat försäkring, hade en bekant som fick stroke för 7 år sedan i Pattaya, hans sjukvård kostade mer än 2 miljoner baht och han hade ingen försäkring så hans son som bodde i Sverige försökte göra insamlingar, tyvärr gick killen bort och släkten betalar fortfarande av.

 

Privatskola?

 

Om du vill sätta dina barn i en skola där lärarna har lägre kunskap än en svensk tredjeklassare så kostar det bara för böcker och uniform, men vill du att dina barn skall lära sig något så är en skola för 30 000 baht per termin en lågprisskola.

 

Och visst kan man köpa ett hus för 2,5 miljoner baht, men då hamnar du ju inte i Bangkok direkt, samma som i Sverige, kan köpa hus för 100 000 kronor om du vill bo i"häcklefjäll"

 

Har hus i Thailand, ingen lyxhus, men om du med barn och familj klarar av en driftkostnad på 3000 baht så skicka mig ett PM och berätta hur detta går till, jag kommer spara enorma summer på detta.

 

Det var nog länge sedan du bodde i Sverige om du tror att det inte behövs någon privat sjukvårdsförsäkring. Du får akutvård i Sverige men i alla andra fall får du vänta länge på behandling - t o m patienter med konstaterad cancer får vänta månader på att påbörja sin behandling. 

 

Det är bara underligt att så många thai klarar sig på en femtedel eller en tiondel av vad faranger behöver i Thailand?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags för falangen att börja betala för en nattvakt då?

Vaffö då då ??

 

När det inte verkar behövas

Vi har inga galler på vårt hus och bara simpla skitlås på dörrarna för att inte tala om fönstren

 

Vill dom in så går dom in ändå men tack å lov har det inte hänt än

 

Vi kanske bor i ett annat Thailand än det skitland som många skriver och spyr galla över  :y15:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nog länge sedan du bodde i Sverige om du tror att det inte behövs någon privat sjukvårdsförsäkring. Du får akutvård i Sverige men i alla andra fall får du vänta länge på behandling - t o m patienter med konstaterad cancer får vänta månader på att påbörja sin behandling. 

 

Det är bara underligt att så många thai klarar sig på en femtedel eller en tiondel av vad faranger behöver i Thailand?

 

/Krille

Näe, nu måste jag protestera lite, förmodligen lite olika men att kateegoriskt påsta att cancerpatienter inte får snar behandling stämmer föga i min uppfattning.

En av mina vänner som var i Thailand en längre period upptäckte orosmoln i att han fick blod i avföringen, åkte hem direkt, medio oktober, in till Karolinska på undersökning, massa röntgen av olika slag och fick diagnosen, tjock eller ändtarmscanser (vet inte skillnaden) en vecka senare efter vissa förberedelser började cellgift o strålning som fortgick i cirka 2 veckor, Hem o vila upp sig för ytterligare kontroller den 1 dec då även datum för operation kommer att bestämmas, så att man inte får vård vid behov tycker inte jag stämmer!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaffö då då ??

 

När det inte verkar behövas

Vi har inga galler på vårt hus och bara simpla skitlås på dörrarna för att inte tala om fönstren

 

Vill dom in så går dom in ändå men tack å lov har det inte hänt än

 

Vi kanske bor i ett annat Thailand än det skitland som många skriver och spyr galla över  :y15:

 

 

Jag kan bara inflika att för min Dam finns det inte på kartan att lämna huset mer än en dag utan att se till att någon

i släkten hoppar in och bor i huset. Tex om vi åker bort en vecka så bor hennes mor i huset ---

Och det spelar ingen roll hur många lås vi har.

 

Och det ser jag på flera andra damer här - spec de som har faranger -- man lämnar inte huset mer än möjligen under dagen.

Längre tider måste man ha folk man litar på i huset.

Sedan kan naturligtvis faranger hitta på egna ideer. Men då är de ofta naiva-.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite förvånad över hur rädda de thai jag har mött, för att inkräktare och tjuvar skall komma på besök.

 

Även om du bara skall lämna huset och tomten för 5 minuter så skall det 2 hänglås på ytterdörren och ett på grinden.

 

Alla village har säkerhetsvakt dygnet runt de första 5 åren i alla fall, en thai går inte 5 meter utan att låsa bilen.

 

Så gör inte jag i Sverige.

 

"som man känner sig själv, känner man andra kanske"

När jag bodde i Arvidsjaur så nog tusan låste jag alltid bilen när jag lämnade den, även om det bara var för en kort stund. Gick jag 200 m till Lill-ICA för att köpa mjölk och en korvbit så låste jag dörren till huset. Men det är annorlunda vid Himmelska fridens torg i Holmsund ser jag. :wink:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nog länge sedan du bodde i Sverige om du tror att det inte behövs någon privat sjukvårdsförsäkring. Du får akutvård i Sverige men i alla andra fall får du vänta länge på behandling - t o m patienter med konstaterad cancer får vänta månader på att påbörja sin behandling. 

 

Det är bara underligt att så många thai klarar sig på en femtedel eller en tiondel av vad faranger behöver i Thailand?

 

/Krille

 

Nu är det dock mindre än 7% av svenskar som har en privat sjukvårdsförsäkring, och då pratar vi vuxna(källa: Sifo). (http://www.svd.se/naringsliv/pengar/forsakring/privata-sjukvardsforsakringar-okar-kraftigt-i-sverige_3285496.svd

 

Men det kvittar i denna diskussion, att leva i Thailand med barn i skola, i bostad, ett fordon och försäkringar för en femtedel eller en tiondel av det kostar att leva i Sverige är en trollkonst som jag aldrig hört någon lyckats med, så än en gång, hur gör du för att lyckas med detta?

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...