Jump to content
IGNORERAD

Mordförsök på tysk i Udon - Ungdomar ville rekonstruera Koh Tao-morden


MPR Nyheter

Recommended Posts

En tysk man njöt under lördagen av soluppgången i en park i Udon Thani tillsammans med två thailändska vänner när berusade tonåringar misshandlade honom svårt med en trädgårdshacka eftersom de ville rekonstruera de brutala morden på Koh Tao som inträffade tidigare i år.
Läkarna ger nu den 25-årige tysken 50% chans att överleva. De tre tonåringarna har gripits och enligt polisen så ska de ha uppgett att de ville emulera morden på Hannah Witheridge och David Miller på Koh Tao. De bröt även armen på en av offrets thailändska vänner. "Det här är ett typiskt fall av ungdomlig vårdslöshet," tyckte polisöverste Surin Chaichomphu från provinsens polisstyrka. "De tre misstänkta är alla studenter, men nu har de förstört sin framtid."
Enligt polisen så kommer ungdomarna - 17, 17 och 18 år gamla - åtalas för mord om offret avlider.

Källa: http://Bangkok.coconuts.co/2014/11/17/teens-copy-koh-tao-murders-savaging-german-teacher-garden-hoe

 

post-8073-0-74245700-1416295204.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Krille

    14

  • Tamdai

    10

  • Baa

    8

  • Kenneth4618

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bra tänkt där, och vad studerade de, kursen i misshandel, hat och dumhet antar jag.

 

Finns en tråd just nu om att man dödar apor, är det dessa apor som de talas om eller?

 

Finns i mångt och mycket ingen empati i landet och det är ingen tvekan om att män och killar i landet ser på faranger som inkräktare som om man inte kan flå dem på pengar så kan man ju slå dem med en yxa i huvudet, en farang är inget värd om han eller hon inte kan bidra med pengar.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket ska man läsa.Dessa ungdomar måste ha varit höga på någon djävulsdrog.

 

Det blir att ta med bössa,mössa,mask nästa resa.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tänkt där, och vad studerade de, kursen i misshandel, hat och dumhet antar jag.

 

Finns en tråd just nu om att man dödar apor, är det dessa apor som de talas om eller?

 

Finns i mångt och mycket ingen empati i landet och det är ingen tvekan om att män och killar i landet ser på faranger som inkräktare som om man inte kan flå dem på pengar så kan man ju slå dem med en yxa i huvudet, en farang är inget värd om han eller hon inte kan bidra med pengar.

 

Tråkig inställning gällande thailändares empati - känner du någon thailändare över huvud taget?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkig inställning gällande thailändares empati - känner du någon thailändare över huvud taget?

 

/Krille

Det framkommer mer nu än tidigare, nyheterna sållar inte bort lika mycket som anses negativt för landet längre vilket ju måste framstå som en klar förbättring i mediabevakningen, samtidigt som det väcker idi*tiska tankar hos några!

Måste nog hålla med Tamdai, främlingsfientligheten blir tydligare, inte så det egentligen påverkar ett normalt liv, men faranger har aldrig varit speciellt mycket värda och inte sjutton har det blivit bättre nu med alla "sopa under mattan" från polis o myndighet, farangerna får skylla sig själva o.s.v.

Den sista idi*ten är inte född ännu, vare sig i Thailand eller någon annan stans, men det är försvaret av dom som stör mig!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen inte så konstigt om irritationen över oss ökar över tid när det fullkomligt dräller av oss runt om i landet. Inte ens risbyarna går längre "säkra" med i thailändarnas ögon förmögna faranger som lägger beslag på de vackraste damerna, skickar pengar, bygger hus och köper bilar i parti och minut.

 

Och inte alltid särskilt diskret heller.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter i min risby i Issan sydost Surin tom slutet av mars, har varit här i 10 år och alltid känt mig säker och omtyckt av thaiarna, halva byn är någon släkt i släkten med sambon så det känns ju bra, men igår kväll var jag ensam i huset när sambon var iväg till en begravningsfest och jag var då tvungen att låsa körgrinden i muren för att en ifrån BKK hade kommit och det är en kille som använt det där jaba man röker och han är halvt tokig i huvudet, bra att få veta i förväg så det går att planera så det inte händer något obehagligt. Jag har från den första dagen jag satte min fot i byn alltid känt mig omtyckt och blivit bra behandlad samt uppmuntrad till att köpa ett rai i byn och bygga hus vilket jag också gjort och är väldigt glad för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen inte så konstigt om irritationen över oss ökar över tid när det fullkomligt dräller av oss runt om i landet. Inte ens risbyarna går längre "säkra" med i thailändarnas ögon förmögna faranger som lägger beslag på de vackraste damerna, skickar pengar, bygger hus och köper bilar i parti och minut.

 

Och inte alltid särskilt diskret heller.

 

När det gäller damerna så tror jag inte att de är speciellt avundsjuka faktist, är väl rätt ofta man får höra att de tycker det är konstigt att faranger fixar fula outbildade tjejer med ett par ungar i bagaget. Tjejer som thaimännen aldrig skulle inleda ett seriöst förhållande med. Då ska väl dessa män vara mer avundsjuka på de rika Thaigrabbarna i Bangkok som kan välja bland fotomodellerna. :dirol:

 

Att faranger blir angripna av Thaiare är väl inget större problem antar jag med tanke på hur många faranger som faktist besöker Thailand varje år. Men att en farang blir angripen mitt bland andra Thaiare helt oprovocerat och utan rånmotiv får vi hoppas är en enskild händelse och att myndigheterna markerar skarpt med stränga straff. För det där hade ju kunnat hända precis vem som helst av oss, även om vi är trevliga och inte bär feta guldkedjan på oss. :y12:

Ändrades av Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag sitter i min risby i Issan sydost Surin tom slutet av mars, har varit här i 10 år och alltid känt mig säker och omtyckt av thaiarna, halva byn är någon släkt i släkten med sambon så det känns ju bra, men igår kväll var jag ensam i huset när sambon var iväg till en begravningsfest och jag var då tvungen att låsa körgrinden i muren för att en ifrån BKK hade kommit och det är en kille som använt det där jaba man röker och han är halvt tokig i huvudet, bra att få veta i förväg så det går att planera så det inte händer något obehagligt. Jag har från den första dagen jag satte min fot i byn alltid känt mig omtyckt och blivit bra behandlad samt uppmuntrad till att köpa ett rai i byn och bygga hus vilket jag också gjort och är väldigt glad för.

Hej

 

Håller med dig helt, känner mig hur välkommen och trygg som helst i en vanlig by på landet, hur man blir bemött och behandlad av Thailändarna och då menar jag även männen kan man påverka väldigt mycket själv, skulle aldrig kunna tänka mig att vistas i en by om jag inte kände mig välkommen och accepterad av övriga bybor, värderar och älskar min Thailändska familj och släkt lika mycket som min egen.

 

Men risken att stöta på någon sinnesjuk, drogad eller på annat sätt labil person finns ju överallt i världen och så även i Thailand, men den risken är nog störst i turisorter och städer.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Det största hotet mot utlänningar i t.ex Udon Thani anser jag att barlivet och sexhandeln utgör, det har förekommit tidigare att just utlänningar på väg till eller från dessa nöjesetablissimang har överfallits och misshandlats av ungdomsgäng, tillåts dessa områden expandera kommer det nog att drabba synen på utlänningar i området och leda till vissa problem.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Håller med dig helt, känner mig hur välkommen och trygg som helst i en vanlig by på landet, hur man blir bemött och behandlad av Thailändarna och då menar jag även männen kan man påverka väldigt mycket själv, skulle aldrig kunna tänka mig att vistas i en by om jag inte kände mig välkommen och accepterad av övriga bybor, värderar och älskar min Thailändska familj och släkt lika mycket som min egen.

 

Men risken att stöta på någon sinnesjuk, drogad eller på annat sätt labil person finns ju överallt i världen och så även i Thailand, men den risken är nog störst i turisorter och städer.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jo

Nja, de "etablerade" områdena är med tanke på verksamheten tämligen upplysta, vill man utsätta sig för det du nämnde tidigare finns det andra, mindre upplysta områden, men det aktuella fallet skedde ju i gryningen i en av stadens parker så som du skrev, drogade idi*ter kan man inte skydda sig emot.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid känt mig trygg i Thailand. Faktiskt ofta tryggare än i Sverige, men däremot har jag erfarit att thailändare i min omgivning har oroat sig för min säkerhet många gånger då jag valt att resa själv mycket, eller varit ute på "lokal" nattetid utan medföljande förkläde.

 

Ovanstående händelse är tragisk & jag tror att liknande händelser inte är allt för ovanliga, men när det drabbar en fattig "nobody" thailändare blir inte rubrikerna lika stora.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det framkommer mer nu än tidigare, nyheterna sållar inte bort lika mycket som anses negativt för landet längre vilket ju måste framstå som en klar förbättring i mediabevakningen, samtidigt som det väcker idi*tiska tankar hos några!

Måste nog hålla med Tamdai, främlingsfientligheten blir tydligare, inte så det egentligen påverkar ett normalt liv, men faranger har aldrig varit speciellt mycket värda och inte sjutton har det blivit bättre nu med alla "sopa under mattan" från polis o myndighet, farangerna får skylla sig själva o.s.v.

Den sista idi*ten är inte född ännu, vare sig i Thailand eller någon annan stans, men det är försvaret av dom som stör mig!

 

Tror nog snarare att det beror på att en artikel som inkluderar faranger lockar fler klick/läsare än en artikel där en thai blivit utsatt.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner mig då tryggare i Thailand är i Kambodja. Men att några ungar vill copycata ett tidigare fall gör mig ju inte vidare glad heller.

Citatet gör mig dock en bit orolig... "Det här är ett typiskt fall av ungdomlig vårdslöshet,"

 

är det så man ser på ett mordförsök. då kanske kambodja inte var så illa i alla fall. Där kom inte ens snuten när dom sköt omkring mig, tja eller utanför lägenheten.

Då vet man i alla fall vad man har att göra med.

 

Sov ju med en kniv under huvudkudden i Isan, inte för att jag egentligen känt nåt hot men mer för att jag var enda farangen i det området och nån med lite för mycket droger i skallen (eller för lite) skulle få för sig att jag hade pengar..

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkig inställning gällande thailändares empati - känner du någon thailändare över huvud taget?

 

/Krille

 

Jodå, jag känner massor med Thailändare, de allra flesta jag känner är numera efter många år medvetna om att faranger är som alla andra och inte födda med guld i fickorna.

Min familj, mina barn är Thai, men detta förändrar inte det faktum att föraktet för oss faranger ökat från vissa grupper i landet de senaste åren och det visar i våldet mot oss.

 

Har varit i Thailand många år(bott där) och för första gången någonsin fick jag för några månader från Thaiman höra "Farang only come to Thailand to drink our water".

 

Detta är nog bara början på en utveckling där vi faranger inte längre är fredade p.g.a. vår ekonomiska status och det är ju klart att även i Thailand blir män hatiska om de blir ansedda som andra klassens män.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, jag känner massor med Thailändare, de allra flesta jag känner är numera efter många år medvetna om att faranger är som alla andra och inte födda med guld i fickorna.

Min familj, mina barn är Thai, men detta förändrar inte det faktum att föraktet för oss faranger ökat från vissa grupper i landet de senaste åren och det visar i våldet mot oss.

 

Har varit i Thailand många år(bott där) och för första gången någonsin fick jag för några månader från Thaiman höra "Farang only come to Thailand to drink our water".

 

Detta är nog bara början på en utveckling där vi faranger inte längre är fredade p.g.a. vår ekonomiska status och det är ju klart att även i Thailand blir män hatiska om de blir ansedda som andra klassens män.

 

Jag tror inte att det är något som är typiskt för Thailand - det räcker väl att läsa på MPR för att inse att främlingsfientligheten är stor även i Sverige?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det är något som är typiskt för Thailand - det räcker väl att läsa på MPR för att inse att främlingsfientligheten är stor även i Sverige?

 

/Krille

Inte riktigt samma sak väl?

Främlingsfientligheten i Sverige är till många stycken beroende på utanförskapet som flyktingar o invandrare hamnar i och som fostrat en kultor i olikheter som inte passar det svenska samhällsmönstret i form av religion, kultur och rättsligt otillräknelikhet!

Farangen i Thailand ses nog lite olika beroende på var han befinner sig, men det är knappast samma saker. avund tror jag är en stor faktor samt det faktum att man från barnsben matats med nationalistisk propaganda där ickeThai ses som lägre stående varelser, det är där intelligensen hos individen spelar in, huruvida han eller hon tror på detta eller inser att även faranger är lika mänskliga som Thai med alla fördelar o brister! Kan man inte det blir det lättare att försvara händelser typ denna!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Farligt i Thailand :ahh:

 

Då har ni inte varit i Sverige för där kan man nästan inte gå ut längre

Det skjuts och huggs ner folk i parti och minut numera

:wink:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det är något som är typiskt för Thailand - det räcker väl att läsa på MPR för att inse att främlingsfientligheten är stor även i Sverige?

 

/Krille

 

Visst är det så, men Thailand vill gärna ha farang pengar men slippa faranger medans flyktingar i Sverige gärna vill bo här och få våra gratispengar men slippa vår kultur och att anpassa sig till vårat land, vi är förlorare i båda lägena, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen inte så konstigt om irritationen över oss ökar över tid när det fullkomligt dräller av oss runt om i landet. Inte ens risbyarna går längre "säkra" med i thailändarnas ögon förmögna faranger som lägger beslag på de vackraste damerna, skickar pengar, bygger hus och köper bilar i parti och minut.

 

Och inte alltid särskilt diskret heller.

Gammalt thailändskt visdomsord från risfälten. 

Vad ska man ha rikedom till, om man inte får visa upp den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så, men Thailand vill gärna ha farang pengar men slippa faranger medans flyktingar i Sverige gärna vill bo här och få våra gratispengar men slippa vår kultur och att anpassa sig till vårat land, vi är förlorare i båda lägena, eller hur?

 

Ja vi är verkligen förlorare som slipper krig och död och kan välja att bo i ett varmt land där våra pengar är värda 5 gånger så mycket som hemma. Här snackar vi riktiga förlorare  :)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt samma sak väl?

Främlingsfientligheten i Sverige är till många stycken beroende på utanförskapet som flyktingar o invandrare hamnar i och som fostrat en kultor i olikheter som inte passar det svenska samhällsmönstret i form av religion, kultur och rättsligt otillräknelikhet!

Farangen i Thailand ses nog lite olika beroende på var han befinner sig, men det är knappast samma saker. avund tror jag är en stor faktor samt det faktum att man från barnsben matats med nationalistisk propaganda där ickeThai ses som lägre stående varelser, det är där intelligensen hos individen spelar in, huruvida han eller hon tror på detta eller inser att även faranger är lika mänskliga som Thai med alla fördelar o brister! Kan man inte det blir det lättare att försvara händelser typ denna!

 

Jag har nog högre tankar om thai än så måste jag erkänna.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkig inställning gällande thailändares empati - känner du någon thailändare över huvud taget?

 

/Krille

 

Krille, jag är gift med en. Vi känner varandra mycket bra. Vi har kommit överens om att uppfostra våra barn i Sverige från skolåldern, just av det här skälet. ("Thai people cheat and are so selfish!") Självfallet finns det ett spektrum av olika karaktärer, jag har ju exempelvis inte med vett och vilje gift mig med en empatistörd kvinna, såklart. Men min mening är att i genomsnitt har normer och värderingar försämrats på den lilla tid jag bott i Thailand, cirka 9 år. Land Of Smiles no more...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tänkt där, och vad studerade de, kursen i misshandel, hat och dumhet antar jag.

 

Finns en tråd just nu om att man dödar apor, är det dessa apor som de talas om eller?

 

Finns i mångt och mycket ingen empati i landet och det är ingen tvekan om att män och killar i landet ser på faranger som inkräktare som om man inte kan flå dem på pengar så kan man ju slå dem med en yxa i huvudet, en farang är inget värd om han eller hon inte kan bidra med pengar.

 

 

 

Visst kan det vara så men jag upplever bara att Tamdais inlägg var "aningen kategoriskt".

 

Samtidigt får man nog räkna med en högre grad av själviskhet (eller kanske självbevarelsedrift) i alla länder som i stort sett saknar sociala skyddsnät. Just detta i kombination med korruptionen gör att även vi aldrig kommer att bosätta oss i Thailand så länge vi har barn som bor hemma.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...