Jump to content
IGNORERAD

81% av Thailands ungdomar fuskar - majoritet ser inget fel med det


MPR Nyheter

Recommended Posts

Du tror inte jag gjorde detta.

Indragen MC under fyra dagar när under skolledigheten .

 

Sa till flickvännen att sluta hjälpa honom på detta sättet.

 

Försökte förklara att om han gör fel när han börjar arbeta kan någon då, han själv eller någon annan.

 

Men jag är hundra på att det inte fungerar.

 

Har tjötat ett år på honom att läsa hemma varje dag, hjälper i två dagar.

 

Han har betyg därefter 0,98 första året.

Antar att det inte är din biologiska son du pratar om.

Antingen skiter du i vad din frus son gör och på så vis undviker du huvudvärk

eller också låter du grabben gå eller cykla tills den dagen han har dubblat sina betyg.

Blir det inga kännbara konsekvenser för honom så lär han aldrig ändra på sig.

Det gäller att som farsa våga ta fighten mot tonåringar, annars är det ingen ide att lägga sig i och "gnälla" över deras brister i gott beteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    22

  • Fredrik IX

    16

  • Wanchai

    14

  • leifen

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Inte kommer de att räkna ut någon hållfastighetslära i framtiden.

-Varför skulle de det, det är ju bara att fortsätta att bluffa sig fram och ladda ner någon kopierad ritning från internet eller betala någon annan för att hitta en hyggligt lämplig bro som man kan kopiera.

Den som slutligen skall syna konstruktionen har ju i alla fall inte tillräcklig kompetens att bedömma vare sig ritning eller färdig produkt.

Inspektören kommer bara att klia sig lite i svålen, dra ut på beslutet och sedan ta en slant under bordet för att sätta sitt OK på allt.

 

Den stora bron över floden i Bangkoks södra delar var en väldigt bra konstruktion som renderade hela program i Discovery Channel bl.a

 

Projektledaren var svensk förresten

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

och din egen utbildning?

var du i skolan eller hade skolk på agendan?

Bara för man själv slarvade, har ju inte med barnens utbildning att göra..

Bara för att jag rökte som tonåring, betyder inte att min dotter ska göra samma tabbe som mig.

Två fel blir liksom inte rätt..

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora bron över floden i Bangkoks södra delar var en väldigt bra konstruktion som renderade hela program i Discovery Channel bl.a

 

Projektledaren var svensk förresten

 

Fin bro att se på, men det var knappast någon Thailändare som räknade ut hållfastigheten på bron.

Däremot vill jag minnas att vägbeläggningen som thailändarna lade uppe på bron pajade ganska snabbt, och fick läggas om på nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om några år kommer någon av dessa studenter få förtroendet att göra hållfasthetsberäkningar på en bro och då kommer det nog att visa sig att traditionella inlärningsmetoder nog hade varit att föredra. 

 

Eller kanske rentav sitta i regeringsställning och klura ut smarta risstödsprogram.

 

Vilken mardröm, ett gäng idoter på en bro som inte kan köra bil:)

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken mardröm, ett gäng idoter på en bro som inte kan köra bil:)

Det är väldigt ovanligt med broar som kan köra bil! crazy.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt ovanligt med broar som kan köra bil! crazy.gif

 

Jäkla fusklappwink.png

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

och din egen utbildning?

 

var du i skolan eller hade skolk på agendan?

Förstår dig inte riktigt. vad har min utbildning med detta att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det inte är din biologiska son du pratar om.

Antingen skiter du i vad din frus son gör och på så vis undviker du huvudvärk

eller också låter du grabben gå eller cykla tills den dagen han har dubblat sina betyg.

Blir det inga kännbara konsekvenser för honom så lär han aldrig ändra på sig.

Det gäller att som farsa våga ta fighten mot tonåringar, annars är det ingen ide att lägga sig i och "gnälla" över deras brister i gott beteende.

Försöker göra en hel del, men tyvärr måste man nog ha mamman med sig, annars skiter det sig.

 

Men jag kan ju berätta att han fick inget lov denna gången utan fick gå i skolan fyra timmar varje dag.

 

Men jag kan ju berätta hur de kommer att få godkänt.

 

Jo de får sitta och göra om uppgifterna gång på gång. Om inte detta hjälper kommer läraren att stå över axeln och tala om hur han skall göra.

 

Jag har faktiskt gett upp ang honom, men försöker tala om både för frun och honom att han är en fara både för sig själv o andra, om han skall arbeta med det elektriska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit här i Thailand till och från på vintrarna nu i 5 år. Börjar också på allvar att se mig om efter ett annat land. Ev. vistas jag på fel ställe, Isaan. Ingen förstår engelska, maten går inte att äta, folk kör som om "dom fått körkortet i julklapp" vilket dom flesta har. Det är ett jävla liv från morron till kväll med hundar, tuppar, ungar, byhövdingen som ska ut med nå´t meddelande kl 06.00 med hjälp av sina hitlerskrikor, pick-uper som säljer allt möjligt med högtalare monterade på taken, vattnet som stängs av runt 19.00 varje kväll.. ja,  jag börjar tröttna på LOS, de faranger jag träffat här som trivs klämmer sina första öl från 12.00 på dagen tills de somnar... det är ju ett sätt att trivas på förstås.

Malaysia, Filippinerna, Vietnam, Indonesien har alla engelskan i modersmjölken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit här i Thailand till och från på vintrarna nu i 5 år. Börjar också på allvar att se mig om efter ett annat land. Ev. vistas jag på fel ställe, Isaan. Ingen förstår engelska, maten går inte att äta, folk kör som om "dom fått körkortet i julklapp" vilket dom flesta har. Det är ett jävla liv från morron till kväll med hundar, tuppar, ungar, byhövdingen som ska ut med nå´t meddelande kl 06.00 med hjälp av sina hitlerskrikor, pick-uper som säljer allt möjligt med högtalare monterade på taken, vattnet som stängs av runt 19.00 varje kväll.. ja,  jag börjar tröttna på LOS, de faranger jag träffat här som trivs klämmer sina första öl från 12.00 på dagen tills de somnar... det är ju ett sätt att trivas på förstås.

Malaysia, Filippinerna, Vietnam, Indonesien har alla engelskan i modersmjölken.

 

Ja gör det! Gnällspik!

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja gör det! Gnällspik!

Finns det fler än jag?

Trodde i mitt enfald att jag var den enda gnällgubben på MPR, Intelligensreserven påstår i alla fall det!

Tjo flöjt sa Janne Wängnan!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det fler än jag?

Trodde i mitt enfald att jag var den enda gnällgubben på MPR, Intelligensreserven påstår i alla fall det!

Tjo flöjt sa Janne Wängnan!

 

Vissa gnäller väl högt och andra knyter handen i fickan och gnäller för sig själv i det tysta.

Ärligt talat så tror jag inte att det finns en enda förnuftig Farang som trivs med hur deras liv blev i Isaan.

1. Vissa av herrarna väljer att hålla tyst och de sväljer förtreten med hjälp av internetchattande, flaskan och rövarhistorier.

2. Andra har svårare att acceptera faktum och de skapar sig ett mentalt andningshål när de dagligen lämnar hemmet för att gå ut med hunden. Spankulerandes längs byvägen med jycken i koppel kan dessa ensamma herrar ses gestikulera och muttra över vardagens bekymmer och sin egen belägenhet.

3. Slutligen finns det "förnekarna" dvs farangmännen som gärna blåser upp sin lilla affärsrörelse som en succé samt  

ljuger som en häst travar när de påstår att de trivs med Isaanlivet, älskar sin thaisläkt och att de även de får sköta familjeföretagets kassa.

De allra flesta Faranger som bor där i Isaan, oavsett IQ-nivå eller graden av alkoholproblem,

gör det bara av 1 enda anledning - nämligen att deras Thaifru har bestämt att de ska "investera" och bo där - PUNKT SLUT.

Hade de bara haft ekonomiska resurser och tillräckligt med mod, så skulle den absoluta merparten flytta därifrån.

 

Det är väl lika bra att jag förekomma era följdfrågor.

- JA, jag har varit i Isaan.

- Nä, jag skulle aldrig i livet bosätta mig där.

- Nä, jag hatar inte Thailand eller thailändare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa gnäller väl högt och andra knyter handen i fickan och gnäller för sig själv i det tysta.

Ärligt talat så tror jag inte att det finns en enda förnuftig Farang som trivs med hur deras liv blev i Isaan.

1. Vissa av herrarna väljer att hålla tyst och de sväljer förtreten med hjälp av internetchattande, flaskan och rövarhistorier.

2. Andra har svårare att acceptera faktum och de skapar sig ett mentalt andningshål när de dagligen lämnar hemmet för att gå ut med hunden. Spankulerandes längs byvägen med jycken i koppel kan dessa ensamma herrar ses gestikulera och muttra över vardagens bekymmer och sin egen belägenhet.

3. Slutligen finns det "förnekarna" dvs farangmännen som gärna blåser upp sin lilla affärsrörelse som en succé samt  

ljuger som en häst travar när de påstår att de trivs med Isaanlivet, älskar sin thaisläkt och att de även de får sköta familjeföretagets kassa.

De allra flesta Faranger som bor där i Isaan, oavsett IQ-nivå eller graden av alkoholproblem,

gör det bara av 1 enda anledning - nämligen att deras Thaifru har bestämt att de ska "investera" och bo där - PUNKT SLUT.

Hade de bara haft ekonomiska resurser och tillräckligt med mod, så skulle den absoluta merparten flytta därifrån.

 

Det är väl lika bra att jag förekomma era följdfrågor.

- JA, jag har varit i Isaan.

- Nä, jag skulle aldrig i livet bosätta mig där.

- Nä, jag hatar inte Thailand eller thailändare.

Du glömde, Ja Jag har alkoholproblem, därför har alla andra i synnerhet de  i Issan det också!

 

Skämt åsido, tror du på det du skrev eller är det ett vanligt -jag bara provocerar inlägg-?

 

Jag umgås ganska frekvent med ett 10-15 tal svenskar, träffar ytterligare många många fler och jag kan inte komma på en enda av dessa som skulle ha problem med sprit, eller alkohol överhuvudtaget. Kanske någon tar sig en stänkare lite oftare än i Sverige, men det är i undantagsfall. Sen finns naturligtvis de du beskriver också, men jag har bara inte träffat på dom mer än i undantagsfall och under mina futtiga 9 år i Issan!

Föresten, du ska nog vara lite försiktig med att använda dig av att JAG HAR VARIT I ISSAN som en bekräftelse om att du känner landsdelen, det blir lika fel som att säga att du varit i Stockholm när du satt ner foten i en kranskommun typ Botkyrka! Städerna  som ex. KhonKhaen, Korat, och Udon med omgivningar har faktiskt lite mer än bygator och risfält!

Att du är ärlig och uppger att du aldrig skulle bosätta dig i Issan ska du ha kredit för, men jag tycker inte om att du gör dig till tolk för de som bott här i många år och dömer ut dessa som mer eller mindre idi*ter, så enkelt är det faktiskt inte.

Men jag är uppriktigt sagt glad att du med fler med den inställningen och förväntan av livet inte kommer att bosätta er här, det skulle ju vara förfärligt trist att snubbla över deppiga nersupna loosers hela tiden!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömde, Ja Jag har alkoholproblem, därför har alla andra i synnerhet de  i Issan det också!

 

Skämt åsido, tror du på det du skrev eller är det ett vanligt -jag bara provocerar inlägg-?

 

Jag umgås ganska frekvent med ett 10-15 tal svenskar, träffar ytterligare många många fler och jag kan inte komma på en enda av dessa som skulle ha problem med sprit, eller alkohol överhuvudtaget. Kanske någon tar sig en stänkare lite oftare än i Sverige, men det är i undantagsfall. Sen finns naturligtvis de du beskriver också, men jag har bara inte träffat på dom mer än i undantagsfall och under mina futtiga 9 år i Issan!

Föresten, du ska nog vara lite försiktig med att använda dig av att JAG HAR VARIT I ISSAN som en bekräftelse om att du känner landsdelen, det blir lika fel som att säga att du varit i Stockholm när du satt ner foten i en kranskommun typ Botkyrka! Städerna  som ex. KhonKhaen, Korat, och Udon med omgivningar har faktiskt lite mer än bygator och risfält!

Att du är ärlig och uppger att du aldrig skulle bosätta dig i Issan ska du ha kredit för, men jag tycker inte om att du gör dig till tolk för de som bott här i många år och dömer ut dessa som mer eller mindre idi*ter, så enkelt är det faktiskt inte.

Men jag är uppriktigt sagt glad att du med fler med den inställningen och förväntan av livet inte kommer att bosätta er här, det skulle ju vara förfärligt trist att snubbla över deppiga nersupna loosers hela tiden!

Resten hamnar väl i Pattis eller "the russian trash island"  Phuket.

 

sen lever dom lyckliga och nyktra resten av sina liv

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömde, Ja Jag har alkoholproblem, därför har alla andra i synnerhet de  i Issan det också!

 

Skämt åsido, tror du på det du skrev eller är det ett vanligt -jag bara provocerar inlägg-?

 

Jag umgås ganska frekvent med ett 10-15 tal svenskar, träffar ytterligare många många fler och jag kan inte komma på en enda av dessa som skulle ha problem med sprit, eller alkohol överhuvudtaget. Kanske någon tar sig en stänkare lite oftare än i Sverige, men det är i undantagsfall. Sen finns naturligtvis de du beskriver också, men jag har bara inte träffat på dom mer än i undantagsfall och under mina futtiga 9 år i Issan!

Föresten, du ska nog vara lite försiktig med att använda dig av att JAG HAR VARIT I ISSAN som en bekräftelse om att du känner landsdelen, det blir lika fel som att säga att du varit i Stockholm när du satt ner foten i en kranskommun typ Botkyrka! Städerna  som ex. KhonKhaen, Korat, och Udon med omgivningar har faktiskt lite mer än bygator och risfält!

Att du är ärlig och uppger att du aldrig skulle bosätta dig i Issan ska du ha kredit för, men jag tycker inte om att du gör dig till tolk för de som bott här i många år och dömer ut dessa som mer eller mindre idi*ter, så enkelt är det faktiskt inte.

Men jag är uppriktigt sagt glad att du med fler med den inställningen och förväntan av livet inte kommer att bosätta er här, det skulle ju vara förfärligt trist att snubbla över deppiga nersupna loosers hela tiden!

 

 

Bäste Baa.

Att det jag skrev var provocerande håller jag med om, men både sanningar och överdrifter kan upplevas som provokativa uttalanden beroende på vem som lyssnar eller läser.

Du nämner att du inte gillar att jag gör mig till ”tolk” för isaanfarangerna (hur de tänker).

- Nja, hur de tänker har jag ingen aning om, för om deras tankar kan jag bara gissa,

och det var heller inte mitt syfte att tolka vad som rör sig i deras skallar.

Snarare var mitt inlägg en oputsad beskrivning av hur de agerar;

skrivet utifrån mina personliga intryck och erfarenheter.

Du själv har måhända andra erfarenheter som kan vara lika sanningsenliga som mina eftersom du har upplevt detta.

Men nog håller du med om att det är önskvärt att medlemmarna på ett forum faktiskt skriver vad de har upplevt, samt att de ocensurerat tycker och tänker i överensstämmelse med deras egen uppfattning istället för att de ska ta hänsyn till dittan och dattan och bara skriva friserade inlägg om vad läsarna förmodas gilla att läsa. Håller man inte med om det man läser så får man skriva ett motargument.

 

Jag tar dig på ditt ord när du skriver att du i Isaan ofta träffar och umgås med hyvens faranger som inte tittar för djupt i flaskan.

Det låter faktiskt fullt troligt då du inte är känd för att vara på kanelen i onödan.

Skulle däremot någon farang ha för vana att vara på sniskan redan klockan 12 på dagen så är det personens eget val och absolut inget som jag likställer med dårskap eller svag karaktär.

För egen del så är det inte klockan som styr när jag ska ta mig en jäkel, det beror mer på vilken syssla jag håller på med för ögonblicket.

För övrigt skulle jag nog vilja tillägga att just Gubb-Gnällandet bland expats och farangpensionärer i Thailand är en nödvändig säkerhetsventil och ett sundhetstecken. Gnället är väl ett bevis på att karln fortfarande är en reflekterande och kritiskt tänkande individ som vill att "rätt ska vara rätt". De Faranger som exempelvis bor i Isaan och inte gnäller över thailändarnas tillkortakommanden har enligt mig i bästa fall ”givit upp” och i sämsta fall har de väl aldrig haft förmågan till ett kritiskt tänkande.  

Så vem vet, den som inte är en Gnäll-Gubbe är kanske en lycklig id*ot?

 

Ha det bra,

 

Skål !  

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är alkis och vill bli nykterist, gå med i AAA.

Om du är nykterist och vill bli alkis, flytta till Isaan.

Det mest spännande där är att titta på när gräset växer, eller när färgen torkar.

Man kan också titta på när ödlorna käkar mygg i lamplyset på kvällarna och en massa annat roligt.

Det är mitt personliga tycke bara suicide.gif

Ni som trivs, berätta gärna vad ni gör, och gärna då annat än att supa eller att åka moppe och ljuga för er själva.snooks.gif

Fd. toffelhjälte som sa saaatopp, saaatopp.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen många som missat Stefan5300 tråd på MPR

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ör bara en sak som slår igenom hela tiden, Varför tror en del korkskallar att vi som bor i Issan super mer, det gamla ordspråket, som man känner sig själv o.s.v. lyser klart igenom.

 

I Issan kan man göra precis samma sak som man kan i hela landet för övrigt, utom att bada i havet, Issan innebär inte en 7 hyddors risby, men det är klart, har man inte större vy när man kommer dit på frugans befallning än närmaste butik med bira o skräprwhiskey så fattar t.o.m. jag att man får en skev bild av verkligheten!

 

DSen här Issanska skräcken är av samma kaliber som, hur fan kan någon bo i Stockholm, Göteberg eller var man nu bor, bara att inse att alla inte är stöpta i samma skal!, men det är väl svårt om man är full hela tiden man är i Thailand!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Denying is the first symptom Baa. Det är bara mina erfarenheter att när folk träffades så tog man alltid fram biran och thaiwhiskyn. Det är klart att man inte kan dra alla över en kam, om en är nykterist så behöver inte alla vara det i Isaan. I Stockholm och Göteborg finns det liiite mera att göra än i Isaan. Jag tror att om man har bott i Sverige på vischan så är det lättare att anpassa sig, lite same same. Men har man bott i storstäder etc. så tror jag att det efter ett tag känns som om man hade myror under förhuden för dom flesta under 80 år. Fördelen mot Sverige är att frugan kan vara 50 år yngre och lite fräschare än gamla Bettan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denying is the first symptom Baa. Det är bara mina erfarenheter att när folk träffades så tog man alltid fram biran och thaiwhiskyn. Det är klart att man inte kan dra alla över en kam, om en är nykterist så behöver inte alla vara det i Isaan. I Stockholm och Göteborg finns det liiite mera att göra än i Isaan. Jag tror att om man har bott i Sverige på vischan så är det lättare att anpassa sig, lite same same. Men har man bott i storstäder etc. så tror jag att det efter ett tag känns som om man hade myror under förhuden för dom flesta under 80 år. Fördelen mot Sverige är att frugan kan vara 50 år yngre och lite fräschare än gamla Bettan.

Som boende i Korat i Isaan så tycker jag att stan är alldeles för stor för mig, den tappar sin charm då och det finns för mycket att göra och frestelserna är för stora.

Får bli en tur till någon fiskeby då och då för att varva med.

 

Korat går i alla fall att jämföra med de svenska städerna Göteborg och Malmö

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Denying is the first symptom Baa. Det är bara mina erfarenheter att när folk träffades så tog man alltid fram biran och thaiwhiskyn. Det är klart att man inte kan dra alla över en kam, om en är nykterist så behöver inte alla vara det i Isaan. I Stockholm och Göteborg finns det liiite mera att göra än i Isaan. Jag tror att om man har bott i Sverige på vischan så är det lättare att anpassa sig, lite same same. Men har man bott i storstäder etc. så tror jag att det efter ett tag känns som om man hade myror under förhuden för dom flesta under 80 år. Fördelen mot Sverige är att frugan kan vara 50 år yngre och lite fräschare än gamla Bettan.

Och alla finnar slåss med kniv, dricker hemnränt och slår sina fruar!

 

Jag har inget att förneka, inga floskler att bevisa, om du inte har skalle nog att inse att vi är olika i våra val av var vi vill leva kan jag bara beklaga!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förut trivdes jag bättre i Pattaya fiskeby, men nu börjar det bli för stort med trafikköer och det är ju som en enda stor byggarbetsplats med pensionärer som går och lägger sig efter 8 på kvällen.Ser mer o mer ut som BKK.Snittet på åldern på barbrudarna och har gått upp och utseendet ner med internet och att panschisarna börjat ta över mycket. Korat går att jämföra med Göteborg och malmö i mängden människor, ja.Men om jag överdriver mycket så kan man väl bara gå på bio eller käka som tam eller möjligen spela moderatbandy där. Pattis tycker jag är lite som Disneyland för falangen där man kan göra det mesta förutom att åka skridskor eller skidor.Finns mycket annat käk än som tam och larb också, plus havet. Jag har haft tur att min tant kan laga all möjlig falang käk när jag har varit i Isaan.Men vissa falanger där uppe hade inget val än att käka daggmaskar, grodor och insekter simmande i chili. Skrivet med liite ironi igen såklart.Men trivs man i Isaan so go for it.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...