Jump to content
IGNORERAD

81% av Thailands ungdomar fuskar - majoritet ser inget fel med det


MPR Nyheter

Recommended Posts

Oärlighet i Thailand slår rot redan i ung ålder enligt en undersökning vars resultat visar att 81% av de tillfrågade ungdomarna erkänner att de fuskat på prov och att 63% har skrivit under en närvarolista för en frånvarande vän.
Vad som dock är än mer oroande är det faktum att majoriteten av dem inte såg något allvarligt fel i vad de gjort. Runt 25% av eleverna sade även att de inte hade något problem med att muta en tjänsteman för att få ett körkort, enligt studien som genomförs av stiftelsen Khon Thai Foundation och GFK Thailand.
4,000 personer mellan 15-24 år i 21 provinser deltog i studien under fem år. Man fastställde även att familj, vänner och lärare är nyckelinfluenser för de svarandes värderingar.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/national/Youths-admit-cheating-at-an-early-age-and-many-don-30247323.html

 

post-8073-0-17632100-1415518488.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    22

  • Fredrik IX

    16

  • Wanchai

    14

  • leifen

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ett ryggradslöst land där eliten stödd av militär prioriterat korruption och det egna skinnet i 90 år,  före ordning och reda (demokrati) - får den befolkning de förtjänar. Och önskar.
Och med hot fortsätter Militären att se till att dessa 50 miljoner analfabeter fortsätter att vara dumma -
Skulle tro att svenska 12 åringar vet mer om allt (utom budda och thai kungar) - än vad en 23 årig Thaiare gör.
Ett slutet och tragiskt land.



 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ryggradslöst land där eliten stödd av militär prioriterat korruption och det egna skinnet i 90 år,  före ordning och reda (demokrati) - får den befolkning de förtjänar. Och önskar.

Och med hot fortsätter Militären att se till att dessa 50 miljoner analfabeter fortsätter att vara dumma -

Skulle tro att svenska 12 åringar vet mer om allt (utom budda och thai kungar) - än vad en 23 årig Thaiare gör.

Ett slutet och tragiskt land.

 

 

Lika tragiskt som du som i din ensamhet blev medlem här enbart för att berätta hur

 

mycket du avskyr Thailand och dess invånare.

 

Patetisk

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Tja tyckte att det fanns inget bättre sätt att plugga på än när man skrev fusk lappar. Man koncentrera sig så in helvete på skriva kort koncist och smått med det man hade svårt med. När man väll satt på Tentan tja då satt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja tyckte att det fanns inget bättre sätt att plugga på än när man skrev fusk lappar. Man koncentrera sig så in helvete på skriva kort koncist och smått med det man hade svårt med. När man väll satt på Tentan tja då satt mycket.

 

Sant, jag har ofta använt den metoden för att få nåt att fastna i min lilla teflonhjärna

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det fuskas på en tenta är väl inget att hetsa upp sig för. Det känns lite värre när 1/4 kan åka omkring på köpta körkort.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det fuskas på en tenta är väl inget att hetsa upp sig för. Det känns lite värre när 1/4 kan åka omkring på köpta körkort.

Jag vet att min tant har varken körkort för sin motorcykel eller bil  :blush2:  och jag tippar att det nog finns ett par till.

Polisen har stoppat henne någon gång men hon har alltid fått åka vidare trots att andra har åkt dit.

Kan ha att göra med att min tant såg bättre ut  :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att min tant har varken körkort för sin motorcykel eller bil  :blush2:  och jag tippar att det nog finns ett par till.

Polisen har stoppat henne någon gång men hon har alltid fått åka vidare trots att andra har åkt dit.

Kan ha att göra med att min tant såg bättre ut  :bag:

 

 

Betalar hon i natura?

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar hon i natura?

Vet inte, har inte vågat fråga :38:          :Spankarse: , men det kan hjälpa om kvinnan har stora krockkuddar :plea: istället för körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fusket i sig tror jag man kan förvänta sig lite varstans i världen, men den inställning man har till att det är OK genomsyrar det Thailänska samhället i alltför stor omfattning, precis som det är OK att muta och ljuga, det är till o med fulare att avslöja en lögn än att uttala den, i mina snäva tankegångar är etik o moral en bristvara i skolarbetet, eftersom föräldrar i stor utsträckning själva nyttjar oärlighet o fusk blir det dessvärre samhällets ansvar att försöka rätta till detta och det är ju inte lätt med alla mutor skolorna och lärarkåren sysslar med.

Nu har jag generaliserat, men det går inte att förneka vanligheterna i detta, hur otäckt det än må framstå!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har under en längre tid blivit mer och mer tveksam till hur lyckat det blir att bosätta sig i Thailand när man går i pension. Först hade jag tanken om att bosätta mig på heltid där nere. För en del år sedan så gick vi över till att det blir nog bäst att bo under den kalla halvan av äret i LOS. För några veckor sedan släppte frugan en bomb och frågade om vi ska sälja huset och den mark vi har i Thailand. Få se var vi landar, jag är emot än så länge men men...  

 

Är det kanske bättre med Spanien eller Indonesien?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller Vietnam..

Vietnam framstår mer o mer som en fortsättning, och förhoppningsvis förbättring, på den Thailändska utvecklingen såväl ubildningsmässigt och industriellt, en intressant tanke, korruptionsnivån, har inte en susning men värre kan det knappast vara i alla fall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vietnam framstår mer o mer som en fortsättning, och förhoppningsvis förbättring, på den Thailändska utvecklingen såväl ubildningsmässigt och industriellt, en intressant tanke, korruptionsnivån, har inte en susning men värre kan det knappast vara i alla fall!

Sorry, medveten att det inte hör till ämnet men vet någon hur det funkar med sjukvård i Vietnam - för oss utlänningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det fuskas på en tenta är väl inget att hetsa upp sig för. Det känns lite värre när 1/4 kan åka omkring på köpta körkort.

Fast om några år kommer någon av dessa studenter få förtroendet att göra hållfasthetsberäkningar på en bro och då kommer det nog att visa sig att traditionella inlärningsmetoder nog hade varit att föredra. 

 

Eller kanske rentav sitta i regeringsställning och klura ut smarta risstödsprogram.

Ändrades av turisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om några år kommer någon av dessa studenter få förtroendet att göra hållfasthetsberäkningar på en bro och då kommer det nog att visa sig att traditionella inlärningsmetoder nog hade varit att föredra. 

 

Eller kanske rentav sitta i regeringsställning och klura ut smarta risstödsprogram.

Får väl gratulera till ett bra inlägg, du skall få en karma.

 

Kom på pojken som skall bli elektriker, att hans flickvän gjorde hemläxa åt honom, hemläxan var att skriva av symboler som används på ritningar.

Tycker att det är en bra metod först läsa sedan skriva av, så då har du två inlärnings metoder. 

 

Pojk fan satt i ett annat rum å spelade dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl gratulera till ett bra inlägg, du skall få en karma.

 

Kom på pojken som skall bli elektriker, att hans flickvän gjorde hemläxa åt honom, hemläxan var att skriva av symboler som används på ritningar.

Tycker att det är en bra metod först läsa sedan skriva av, så då har du två inlärnings metoder. 

 

Pojk fan satt i ett annat rum å spelade dator.

 

Är det inte ditt jobb (alla föräldrars jobb) att kliva in och säga hur man faktiskt gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte ditt jobb (alla föräldrars jobb) att kliva in och säga hur man faktiskt gör?

Du tror inte jag gjorde detta.

Indragen MC under fyra dagar när under skolledigheten .

 

Sa till flickvännen att sluta hjälpa honom på detta sättet.

 

Försökte förklara att om han gör fel när han börjar arbeta kan någon då, han själv eller någon annan.

 

Men jag är hundra på att det inte fungerar.

 

Har tjötat ett år på honom att läsa hemma varje dag, hjälper i två dagar.

 

Han har betyg därefter 0,98 första året. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tror inte jag gjorde detta.

Indragen MC under fyra dagar när under skolledigheten .

 

Sa till flickvännen att sluta hjälpa honom på detta sättet.

 

Försökte förklara att om han gör fel när han börjar arbeta kan någon då, han själv eller någon annan.

 

Men jag är hundra på att det inte fungerar.

 

Har tjötat ett år på honom att läsa hemma varje dag, hjälper i två dagar.

 

Han har betyg därefter 0,98 första året. 

Hjälper föga då alla talar om att har man en farangfarsa i huset behöver man inte knega!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl gratulera till ett bra inlägg, du skall få en karma.

 

Kom på pojken som skall bli elektriker, att hans flickvän gjorde hemläxa åt honom, hemläxan var att skriva av symboler som används på ritningar.

Tycker att det är en bra metod först läsa sedan skriva av, så då har du två inlärnings metoder. 

 

Pojk fan satt i ett annat rum å spelade dator.

och din egen utbildning?

 

var du i skolan eller hade skolk på agendan?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälper föga då alla talar om att har man en farangfarsa i huset behöver man inte knega!

Men gärna gå i dyra skolor som farangfarsan betalar, för det ger bra status.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om några år kommer någon av dessa studenter få förtroendet att göra hållfasthetsberäkningar på en bro och då kommer det nog att visa sig att traditionella inlärningsmetoder nog hade varit att föredra. 

 

Eller kanske rentav sitta i regeringsställning och klura ut smarta risstödsprogram.

Inte kommer de att räkna ut någon hållfastighetslära i framtiden.

-Varför skulle de det, det är ju bara att fortsätta att bluffa sig fram och ladda ner någon kopierad ritning från internet eller betala någon annan för att hitta en hyggligt lämplig bro som man kan kopiera.

Den som slutligen skall syna konstruktionen har ju i alla fall inte tillräcklig kompetens att bedömma vare sig ritning eller färdig produkt.

Inspektören kommer bara att klia sig lite i svålen, dra ut på beslutet och sedan ta en slant under bordet för att sätta sitt OK på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...