Jump to content
IGNORERAD

TAT ska locka turister till Thailand genom undantagslagarna.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Är det så konstigt? Våld (tex krig) har väl många gånger skett i demokratins namn? Diktaturer som störtas tex. Det har du väl koll på TV?

 

Våld kan skyllas på olika saker men hur kan man förepråka våld ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 213
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • MaiChai

    20

  • Tamdai

    15

  • Surin P3

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Våld kan skyllas på olika saker men hur kan man förepråka våld ?

 

IL förespråkade inte våld i sitt inlägg. Det var din tolkning av:  "Det stämmer att jag har större förståelse för dom människor och grupper som tar till våld för att alternativt behålla eller återinföra demokrati och rösträtt än för dom grupper som gör detta för avskaffa demokrati och rösträtt". Men avsändaren snarare än andemeningen i inlägget som upprörde kanske? 

Link to comment
Dela på andra sajter

IL förespråkade inte våld i sitt inlägg. Det var din tolkning av:  "Det stämmer att jag har större förståelse för dom människor och grupper som tar till våld för att alternativt behålla eller återinföra demokrati och rösträtt än för dom grupper som gör detta för avskaffa demokrati och rösträtt". Men avsändaren snarare än andemeningen i inlägget som upprörde kanske? 

 

Vad kallar du det "att ha förståelse för folk som tar till våld" ?

 

DET kallar jag att förespråka våld !!!!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kallar du det "att ha förståelse för folk som tar till våld" ?

 

DET kallar jag att förespråka våld !!!!

 

Ok, point taken.
 
Vi återvänder till din kommentar istället. Du kan inte föreställa  dig situationer där våld används för att försvara demokratin och där det är befogat?  Är du månne pacifist? En åsikt som jag iofs respekterar, men som jag inte trodde du stod för.
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ok, point taken.
 
Vi återvänder till din kommentar istället. Du kan inte föreställa  dig situationer där våld används för att försvara demokratin och där det är befogat?  Är du månne pacifist? En åsikt som jag iofs respekterar, men som jag inte trodde du stod för.

 

 

Att försvara sig med våld då man utsätts för våld eller ta till våld är inte riktigt samma sak

 

Lagar och regler styr ofta när våld är OK eller inte

 

Det som hände 2010 när de röda/svarta sprängde och sköt soldater som fredligt bevakade demonstrationer kan i mina ögon aldrig motiveras men IL anser det vara motiverat för HAN anser att den regering som då satt inte var demokratiskt tillsatt

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tycker helt riktigt inte att dom som protesterar mot ex.vis diktatur, juntor och av dessa tillsatta s.k regeringar är terrorister utan mer frihetskämpar, men när det handlar om våldsamma protester för att avsätta folkvalda regeringar, ockupationer av flygplatser, avskaffande av demokrati via militärkupper eller annan samhällsomstörtande verksamhet som gåt ut på att sabotera demokratin och hindra parlament, regering och myndigheter att utföra sitt arbeta så tycker jag att det är snubblande nära att kalla det terrorism.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Hur kan man kalla protester mot en vansinnig amnestilag och extrem korruption för samhällsomstörtande verksamhet och terrorism? 

Att kasta handgranater in i demonstrerande folkmassor är däremot något jag kallar terrorism. Att sätta upp privatarmeer är definitivt inte något jag anser vara förenligt med demokrati. Att hålla val under undantagstillstånd är heller knappast speciellt demokratiskt. Att hota radio- och TV stationer med åtal ifall man sänder reportage från PDRC-demonstrationer, är det demokratiskt?  Somliga skulle nog dessutom tycka att en organisation som uppmanar sina medlemmar att bränna ner Bangkok nog ganska väl uppfyller eventuella krav för att få lov att kalla sig terrorister. Att mörda små barn och därefter ställa sig upp och jubla på möten över detta som en "framgång" i den röda kampen tycker nog jag snarare för tankarna till 30-talets Tyskland än en "frihetskamp". 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja jag delar absolut den demokratiska omvärlden, FN och Democracy index syn på detta, det råder ingen som helst tvekan om att Thaksins partier har kommit till makten via demokratiska och internationellt godkända val, det är ingen slump att alla val på 2000 talet har lett till röda regeringar, det är så väljarna har velat ha det, problemet är att kretsen runt kungahuset, överklass, Bangkok elit och militär inte accepterar folkets val.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det var ju inte det jag frågade.Tycker du att han styrde landet demokratiskt?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Att försvara sig med våld då man utsätts för våld eller ta till våld är inte riktigt samma sak

Lagar och regler styr ofta när våld är OK eller inte

Det som hände 2010 när de röda/svarta sprängde och sköt soldater som fredligt bevakade demonstrationer kan i mina ögon aldrig motiveras men IL anser det vara motiverat för HAN anser att den regering som då satt inte var demokratiskt tillsatt

Din ursprungsfråga ställd till IL handlade om hur man kan förespråka våld samtidigt som man förespråkar demokrati eller hur? Att stå upp för det påståendet vore då mer hedervärt. Eller helt enkelt backa.

Du trixar inte bort mig genom att komma med de ständigt återkommande referenserna till 2010.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din ursprungsfråga ställd till IL handlade om hur man kan förespråka våld samtidigt som man förespråkar demokrati eller hur? Att stå upp för det påståendet vore då mer hedervärt. Eller helt enkelt backa.

Du trixar inte bort mig genom att komma med de ständigt återkommande referenserna till 2010.

 

Frågan ställdes med just den händelsen som grund

 

Men det är nog ingen ide att försöka få dig att förstå...

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur kan man förespråka både demokrati och våld ? :whistle:

Hej

 

Det kan ju åta märkligt men jag har förståelse för att ex.vis  dom svarta i Syd Afrika som protesterade och tog till våld som ANC organiserade var befogat i deras kamp för avskaffande av apartheid, ett mer jämlikt och demokratiskt samhälle, liksom att andra länder i Afrika protesterade och tog till våld mot dom vita som styrde deras länder under kolonialtiden.

 

Jag har stor förståelse för att befolkningen i dom länder i Syd Amerika som efter militärkupper förvandlades till diktaturer och styrdes av juntor protesterade och tog till våld försökte störta juntor och av dessa tillsatta regeringar för att återinföra demokrati och fria val.

 

Samma inställning har jag när det gäller dom protester och våld mot Fascistiskt och kommunistiskt styrda diktaturer i Europa som också har förekommit.

 

Min hållning till militärkupper, diktatur och juntor är precis den samma i Asien som övriga omvärlden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att försvara sig med våld då man utsätts för våld eller ta till våld är inte riktigt samma sak

 

Lagar och regler styr ofta när våld är OK eller inte

 

Det som hände 2010 när de röda/svarta sprängde och sköt soldater som fredligt bevakade demonstrationer kan i mina ögon aldrig motiveras men IL anser det vara motiverat för HAN anser att den regering som då satt inte var demokratiskt tillsatt

Hej

 

Tycker du att soldaterna agerade "fredligt" när deras prickskyttar avrättade obeväpnade journalister, fotografer, sköterskor, volontärer, barn och taxichaufförer ?

 

Ett mycket märkligt påståense i så fall.

 

Själv tycker jag att FN, HRW, Amnesty och omvärlden har rätt när dom fördömer den Thailändska regeringens avändande av tungt beväpnad militär och prickskyttar mot civila och kräver att dom skyldiga för detta ställs inför rätta och straffas.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tycker du att sodaterna agerade "tredligt" när deras prickskyttar avrättade obeväpnade journalister, fotografer, sköterskor, volontärer, barn och taxichaufförer ?

 

Ett mycket märkligt påståense i så fall.

 

Själv tycker jag att FN, HRW, Amnesty och omvärlden har rätt när dom fördömer den Thailändska regeringens avändande av tungt beväpnad militär och prickskyttar mot civila och kräver att dom skyldiga för detta ställs inför rätta och straffas.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Tycker du att månaderna innan dessa händelser med svarta/röda väpnade attacker, bomber, rena terroistfasoner, kapade gasolbilar man hotade att spränga, attacker på byggnader, ockupationer etc etc hade påverkan på slutliga utgången ?

 

Vilka lagar och regler styr hur en regering som är ansvarig för ordning och reda skall och får agera ?

 

Hade regeringen gått ut innan upprensningen av ockupationerna och varnat för att skarp ammunition kunde användas ?

 

Hade de demonstrerande fått rimlig och god tid på sig att lämna området ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det kan ju åta märkligt men jag har förståelse för att ex.vis  dom svarta i Syd Afrika som protesterade och tog till våld som ANC organiserade var befogat i deras kamp för avskaffande av apartheid, ett mer jämlikt och demokratiskt samhälle, liksom att andra länder i Afrika protesterade och tog till våld mot dom vita som styrde deras länder under kolonialtiden.

 

Jag har stor förståelse för att befolkningen i dom länder i Syd Amerika som efter militärkupper förvandlades till diktaturer och styrdes av juntor protesterade och tog till våld försökte störta juntor och av dessa tillsatta regeringar för att återinföra demokrati och fria val.

 

Samma inställning har jag när det gäller dom protester och våld mot Fascistiskt och kommunistiskt styrda diktaturer i Europa som också har förekommit.

 

Min hållning till militärkupper, diktatur och juntor är precis den samma i Asien som övriga omvärlden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det är lite skillnad i dina exempel för där har de förtryckande regeringarna massivt och systematiskt brukat våld, mördat och rensat ut oliktänkande i massiv skala

 

Då kan man motivera våld som försvar mot våld

 

Det jag sa och tog och var att TA TILL VÅLD utan att innan utsatts för ovanstående våld inte är OK !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är lite skillnad i dina exempel för där har de förtryckande regeringarna massivt och systematiskt brukat våld, mördat och rensat ut oliktänkande i massiv skala

 

Då kan man motivera våld som försvar mot våld

 

Det jag sa och tog och var att TA TILL VÅLD utan att innan utsatts för ovanstående våld inte är OK !

Hej

 

Många av dom protesterande upplevde nog att dom utsattes för våld ifrån militärens sida och besvarade denna.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Många av dom protesterande upplevde nog att dom utsattes för våld ifrån militärens sida och besvarade denna.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Kan du ge exempel på många sådana ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tycker du att månaderna innan dessa händelser med svarta/röda väpnade attacker, bomber, rena terroistfasoner, kapade gasolbilar man hotade att spränga, attacker på byggnader, ockupationer etc etc hade påverkan på slutliga utgången ?

 

Vilka lagar och regler styr hur en regering som är ansvarig för ordning och reda skall och får agera ?

 

Hade regeringen gått ut innan upprensningen av ockupationerna och varnat för att skarp ammunition kunde användas ?

 

Hade de demonstrerande fått rimlig och god tid på sig att lämna området ?

Hej

 

Det är saker som detta FN, HRW och Amnesty vill ha utrett och avgjort i domstol.

 

Kan man använda tungt beväpnad militär mot i princip obeväpnade demonstranter utan att tusentals skadas och många dödas och är det lagligt att göra detta?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det är saker som detta FN, HRW och Amnesty vill ha utrett och avgjort i domstol.

 

Kan man använda tungt beväpnad militär mot i princip obeväpnade demonstranter utan att tusentals skadas och många dödas och är det lagligt att göra detta?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Så om det inte är utrett. Hur VET du då om det är olagligt eller följer ett lands ordningslagar och regler ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan du ge exempel på många sådana ?

Hej

 

Bra exempel på detta är väl dom attacker som militären satte in mot dom belägrade demonstranterna och när man sköt flyende i ryggen, prickskyttarna som avlivade obeväpnade med direktskott i huvudet, dödandet av dom obeväpnade i Templet, avrättningen inför TV-kamerorna av Shea Deng, m.m.

 

Att handlingar som det här ledde till att även demonstranter tog till våld är uppenbart.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så om det inte är utrett. Hur VET du då om det är olagligt eller följer ett lands ordningslagar och regler ?

Hej

 

Enligt FN, HRW och Amnesty är det inte lagligt och därför kräver dessa att dom ansvariga ställs inför rätta, utredningar ifrån polis, åklagare och DISI har ju redan fastställt att militären är skyldiga till mord i massor av fall.

 

Med vänlig hälsning isan lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Bra exempel på detta är väl dom attacker som militären satte in mot dom belägrade demonstranterna och när man sköt flyende i ryggen, prickskyttarna som avlivade obeväpnade med direktskott i huvudet, dödandet av dom obeväpnade i Templet, avrättningen inför TV-kamerorna av Shea Deng, m.m.

 

Att handlingar som det här ledde till att även demonstranter tog till våld är uppenbart.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Så du menar att vad som slutade en två månader lång rad av våld från demonstranternas sida var det som gjorde att dom BÖRJADE använda våld två månader TIDIGARE

 

Nu får du väg gå och fiska hummer eller något annat produktivt för idag är du totalt urspårad i din logik !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt FN, HRW och Amnesty är det inte lagligt och därför kräver dessa att dom ansvariga ställs inför rätta, utredningar ifrån polis, åklagare och DISI har ju redan fastställt att militären är skyldiga till mord i massor av fall.

 

Med vänlig hälsning isan lover  

 

Men snälla lilla IL

 

Försök någongång i livet göra skillnad på påståenden och fakta

 

VEM är skyldig till mord ? Skyldig till mord kan bara en person vara

 

har du aldrig hört om alla dessa rättegångar där de misstänkta friats för att man inte kan avgöra VEM EXAKT det är som är skyldig till mordet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du menar att vad som slutade en två månader lång rad av våld från demonstranternas sida var det som gjorde att dom BÖRJADE använda våld två månader TIDIGARE

 

Nu får du väg gå och fiska hummer eller något annat produktivt för idag är du totalt urspårad i din logik !

Hej

 

Jag har samma uppfattning som FN, HRW och Amnesty i denna fråga och känner mig trygg i detta.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag har samma uppfattning som FN, HRW och Amnesty i denna fråga och känner mig trygg i detta.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men snälla lilla IL

 

Försök någongång i livet göra skillnad på påståenden och fakta

 

VEM är skyldig till mord ? Skyldig till mord kan bara en person vara

 

har du aldrig hört om alla dessa rättegångar där de misstänkta friats för att man inte kan avgöra VEM EXAKT det är som är skyldig till mordet ?

Hej

 

Det är något som många har hävdat historiskt ändå förekommer det som tur är att både ansvariga politiker och militära befäl fälls för brott som detta även om det inte är dom själva som har hållit i vapnet och tryckt på avtryckaren.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...