Jump to content
IGNORERAD

"Ovanligt" rika poliser och militärer i Juntans NLA.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

?? Varfördå? Du får googla om du vill veta.

Haha, det kan jag inte, tror du missuppfattade den ironiska avsikten.

 

Det allra mesta i Thailand gar att fixa med svagerpolitik, fran ett jobb staderska pa hotell till VD pa ett storforetag, sedan hjalper det ju att veta att tacksamheten betalar sig i kontanter ocksa!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tamdai

    21

  • Tallviking

    18

  • spooncreek

    17

  • Baa

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har 5 st vänner i Thailand som är poliser ,, dom har ovanligt mycket pengar för en vanlig polislön,,,,en är ju en högre chef så då förstår jag att han har lite högre lön ,,,,,,,,,,,,men vart pengarna  kommer ifrån det skiter jag i.,,,,,,,dom är i alla fall jättebra kompisar privat o även ute på gatan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag inte riktigt din fråga, men några journalister redovisade Thaksins förmögenhet 2005 och de var inte journalister så länge efter det.

 

I övrigt är det mig veterligen första gången som det i pressen redovisas vad makthavare äger privat, ingen regering eller junta har tidigare tillåtet detta, vilket självfallet är helt förfärligt.

 

Jag gillar verkligen inte juntor, men när ett lands folkvalda så till den milda grad missköter sina uppdrag som i Thailand och sedan militären tar över, minskar på censur och börjar bekämpa korruption som ingen annan gjort så blir man ju lite undrande.

 

Problemet är bara att du har fel. Är du nyfiken på Yingluckregeringens tillgångar när de tillträdde kan du tex läsa om det här:

 

http://www.theguardian.com/world/2011/sep/28/Thailand-cabinet-millionaires

 

"Almost two-thirds of Thailand's cabinet are millionaires, with the prime minister, Yingluck Shinawatra, second on the rich list.The national counter-corruption commission released the figures for the 36 ministers from asset declarations, which are mandatory for cabinet members. Yingluck declared net assets of 541m baht (£11m), including seven Hermès handbags, with the most expensive one worth 350,000 baht"

 

Och minskad censur...ärligt talat, du må hata Thaksin och gilla militärregimer (jag tycker själv de ha gjort en rätt schysst jobb hittills), men minskad censur? Herregud.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej

 

I dagens Bangkok Post kan man ta del av vilka tillgångar som Juntans medlemmar i National Legislative Assembly (NLA) innehar och det är ovanligt rika poliser och militärer det handlar om, man kan ju undra om dom har så höga löner eller var pengarna kommer ifrån?

 

 

Självklart kommer inte rikedomarna från löner och med all säkerhet finns det nog en eller ett par av snubbarna som genom åren tjänat en mindre eller större slant på ett inte helt legitimt sätt. Jag är dock rätt säker på att inga av rikedomarna som räknas upp kommer direkt från korruption och anledningarna är följande:

 

Rikedomarna de behöver deklarera gäller bara tillgångar de har i Thailand; hur mycket de har i Hong Kong, Schweiz eller England har vi ingen aning och det är givetvis där korruptionspengar hamnar om man är en hög militär, polisman, politiker eller liknande. Jag skrev att uppräknade rikedomar inte kommer "direkt" från korruption men de kan givetvis kommit indirekt genom att korruptionspengar hamnat på ett konto i Hong Kong och ett par år senare flyttats tillbaka för att investeras legalt i mark, fastigheter, aktier etc.

 

De flesta uppräknade namnen tillhör familjer djupt rotade i den akademiska eliten, också kallad Old Money. Dessa familjer, oftast med kinesiskt ursprung, har ofta många barn och den traditionella strategin är att en son tar över familjeföretaget, en annan ger sig på en karriär inom statsförvaltning och en tredje blir militär eller polis. Makt och rikedomar fördelas sedan broderligt vilket innebär att även en stackars general med 100,000 Baht i månaden mycket väl kan ha ett par hundra miljoner på banken utan att personligen gjort något olagligt.

 

Utan förmögenskatt, arvsskatt, fastighetsskatt och kapitalskatt är det inte särskilt svårt för en familj att förbli rik i all evinnerlighet, framförallt så länge den allmänna utbildningen är så dålig att det inte finns någon konkurrens på toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det bra att det redovisas vilka tillgångar de har. Även om de öppet skulle redovisa att pengarna kommer ifrån korruption, kan någon göra någonting åt det? Det är ju trots allt en militärjunta som har makten och den kan ju ingen sätta sig upp mot.

 

Ps. Jag påstår inte att pengarna kommer från korruption, det är bara hypotetiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det bra att det redovisas vilka tillgångar de har. Även om de öppet skulle redovisa att pengarna kommer ifrån korruption, kan någon göra någonting åt det? Det är ju trots allt en militärjunta som har makten och den kan ju ingen sätta sig upp mot.

 

Ps. Jag påstår inte att pengarna kommer från korruption, det är bara hypotetiskt.

 

Hypotetiskt. Ja för dig vore det säkert bättre att Thaksin bekräftade att detta är sanning.

 

Om du har en kanal till din favorit kanske du kan bekräfta eller förneka att det är sanning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom berättar inte. Dom redovisar med verifikationer.

 

Så då måste dom förfalska papper isåfall om dom skall redovisa större tillgångar än de har

 

Och med pågående diskussioner om arvskatt/gåvoskatt etc kanske det inte är så smart

Även jag förstår att de måste erhålla ett riktigt Bank Statement på likvida medel och lämna in detta för redovisning.

Men det hindrar ju inte att de innan detta tar och lånar 100 milj bath av en släkting eller vän och lägger dessa till de 200 milj bath som redan innan fanns på kontot. Då har personen plötsligt 300 milj bath att visa upp. Efter redovisningen kan han lämna tillbaka de lånade pengarna och istället ersätta dessa med framtida korruptionsinkomster upp till samma belopp som han tidigare hade lånat.

På så vis har han möjlighet att vara på Status Quo när han avgår, även om han har dragit in 100 milj i mutor, och slipper då att klassas som "unusually rich".

Det finns säkert ännu mer raffinerade upplägg än så, och att de fuskar på något vis, det är jag övertygad om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag förstår att de måste erhålla ett riktigt Bank Statement på likvida medel och lämna in detta för redovisning.

Men det hindrar ju inte att de innan detta tar och lånar 100 milj bath av en släkting eller vän och lägger dessa till de 200 milj bath som redan innan fanns på kontot. Då har personen plötsligt 300 milj bath att visa upp. Efter redovisningen kan han lämna tillbaka de lånade pengarna och istället ersätta dessa med framtida korruptionsinkomster upp till samma belopp som han tidigare hade lånat.

På så vis har han möjlighet att vara på Status Quo när han avgår, även om han har dragit in 100 milj i mutor, och slipper då att klassas som "unusually rich".

Det finns säkert ännu mer raffinerade upplägg än så, och att de fuskar på något vis, det är jag övertygad om.

 

 

Det råkar inte vara så att du sett Elvis och Kennedy också?

 

John Kennedy var ju presidenten som sköts i Dallas så du inte behöver undra.

 

Elvis var kungen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det råkar inte vara så att du sett Elvis och Kennedy också?

 

John Kennedy var ju presidenten som sköts i Dallas så du inte behöver undra.

 

Elvis var kungen!

Jo då, dessa två snubbar har jag skådat på Walking Street.

Lite tilltufsade var de, men still going strong, ha ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då, dessa två snubbar har jag skådat på Walking Street.

Lite tilltufsade var de, men still going strong, ha ha

 

Jag måste medge att jag inte sett dessa herrar på Ws. Jag måste också erkänna att jag vandrat denna gata endast med mina sambor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste medge att jag inte sett dessa herrar på Ws. Jag måste också erkänna att jag vandrat denna gata endast med mina sambor.

Aha, amatorbigamist!

 

Proffs blir du nar du gift dig med dem!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är bara att du har fel. Är du nyfiken på Yingluckregeringens tillgångar när de tillträdde kan du tex läsa om det här:

 

http://www.theguardian.com/world/2011/sep/28/Thailand-cabinet-millionaires

 

"Almost two-thirds of Thailand's cabinet are millionaires, with the prime minister, Yingluck Shinawatra, second on the rich list.The national counter-corruption commission released the figures for the 36 ministers from asset declarations, which are mandatory for cabinet members. Yingluck declared net assets of 541m baht (£11m), including seven Hermès handbags, with the most expensive one worth 350,000 baht"

 

Och minskad censur...ärligt talat, du må hata Thaksin och gilla militärregimer (jag tycker själv de ha gjort en rätt schysst jobb hittills), men minskad censur? Herregud.

 

Nu redovisades i.o.f. Yinglucks pengar samt några andra ministrars pengar, men du, 541 miljoner baht, det är ungefär 1,5 % av vad Thailändska staten innehöll för hennes bror, 1,5 %, är det någon som tror på denna siffra hon redovisat som sin förmögenhet. Betänk att hennes bror köpte Man. City för det tiodubbla bara för att ha lite kul, ja lekpengar för familjen.  Hon sitter självfallet på några miljarder, var dom finns och hur hon fått dom är ju en annan fråga, en helt annan fråga.

 

Och bror själv var ju i det närmaste utfattig under sin tid som PM, däremot var både hans vaktmästare och maid bland de rikaste i Thailand. :)

De blev dock oerhört fattiga och bror själv jätterik igen när han slutade som PM.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Dom har ju lagt ner mycket tid och energi för att få alla medlemmar i NLA att publikt och öppet redovisa sina tillgångar så att allmänheten får insyn

 

Att ledande i Thailand är rika kan knappast vara en nyhet för någon med minsta insyn i Thailands samhällssystem

 

Tidigare regeringar har ju inte direkt varit öppna om sina tillgångar, har det visat sig efteråt, så man får väl se denna redovisning och publicering som ett steg framåt i att införa öppenhet och insyn för allmänheten vilket är en av grundstenarna i ett modernt samhälle

Hej

 

Alla regeringar är enligt lag skyldiga att öppet redovisa sina tillgångar så detta är inget unikt på något sätt.

 

Vi har ju tidigare tagit del av liknande listor när Thaksin bildade regering, liksom Apishit och Yingluck.

 

Men det anmärkningsvärda är väl hur man ska ha kunnat skaffa sig dessa förmögenheter med dom löner dessa poliser och militärer har samt att 28 av NLA.s medlemmar först vägrade redovisa sina tillgångar och protesterade mot detta, när man sen ser deras förmögenhet så förstår man varför.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Inser du inte ens nu IL att det går åt rätt håll, när allmänheten får insyn i ledningens tillgångar.

Nu är det korten på bordet som gäller.

Hej

 

Har du inte läst dessa listor tidigare när civila och folkvalda regeringar har installerats ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Detta vet vi just nu inget om, men detta är första gången på 14 år som de ledande politikernas ekonomiska status redovisas öppet i pressen medan dom styr.

Tidigare har de s.k. folkvalda gjort allt för att dölja vad de tjänar, hur mycket de äger och från var pengarna kom, och mellan 2001-2006 fick faktiskt media som försökte spekulera i detta stänga och packa ihop.

 

Är nog ingen på detta forum eller i Thailand som tror att alla dessa rikingar tjänat ihop pengarna via timpenning, men nu är det i alla fall för första gången på väldigt länge redovisat vad makthavarna äger.

 

Thailand är ett konstigt land, inte förrän en militärjunta tar över så vågar pressen redovisa saker som detta, och detta säger ju självklart inte så mycket om Juntan utan mer om de senaste regeringarnas sätt att styra landet.

Hej

 

Helt fel som vanligt, samtliga regeringars förmögenhet och tillgångar har öppet redovisats på exakt samma sätt sedan många år, det är ett krav som ingen slipper undan. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Alla regeringar är enligt lag skyldiga att öppet redovisa sina tillgångar så detta är inget unikt på något sätt.

 

Vi har ju tidigare tagit del av liknande listor när Thaksin bildade regering, liksom Apishit och Yingluck.

 

Men det anmärkningsvärda är väl hur man ska ha kunnat skaffa sig dessa förmögenheter med dom löner dessa poliser och militärer har samt att 28 av NLA.s medlemmar först vägrade redovisa sina tillgångar och protesterade mot detta, när man sen ser deras förmögenhet så förstår man varför.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ja det är mycket du förstår..

 

Förstår du också varför Yinluck hade så låga tillgångar enligt sin redovisning trots att hon bara några veckor innan sin redovisning hade väldigt stora tillgångar som VD för ett av Thailands största fastighetsbolag ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Har du inte läst dessa listor tidigare när civila och folkvalda regeringar har installerats ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Antar att du skojar, nog har det funnits listor, men de du kallar folkvalda, t.ex. din husgud var i det närmaste utfattiga ända till att han försvann från den officiella politiken, detta vet du mycket väl. Och Chalerm hade ca 40 miljoner baht när han redovisade sin förmögenhet vid Yinglucks regeringsbildande, innan det hade han enligt Bangkok Post 700 miljoner baht, och efter att Yingluck åkte ut så hade han återigen ca 740 miljoner baht.

 

Yingluck var superrik innan hon tillträdde, och Thaksin trädgårdsmästare var också oerhört rik ända till hans chef flydde med stålarna, antar jag.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Problemet är bara att du har fel. Är du nyfiken på Yingluckregeringens tillgångar när de tillträdde kan du tex läsa om det här:

 

http://www.theguardian.com/world/2011/sep/28/Thailand-cabinet-millionaires

 

"Almost two-thirds of Thailand's cabinet are millionaires, with the prime minister, Yingluck Shinawatra, second on the rich list.The national counter-corruption commission released the figures for the 36 ministers from asset declarations, which are mandatory for cabinet members. Yingluck declared net assets of 541m baht (£11m), including seven Hermès handbags, with the most expensive one worth 350,000 baht"

 

Och minskad censur...ärligt talat, du må hata Thaksin och gilla militärregimer (jag tycker själv de ha gjort en rätt schysst jobb hittills), men minskad censur? Herregud.

Hej

 

Självklart har även tidigare regeringar tvingats redovisa sina tillgånga på exakt samma vis, man kan inte annat än förvånas över att flera medlemmar uppenbarligen inte verkar ha en aning om detta och tillskriver kuppen och juntan detta som ett framsteg ifrån deras sida, mycket märkligt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ar det nagot som gatt expertisen forbi att det alltid myglats i politikerkretsar sa kanske det ar lage att vakna nu och komma ihag vad Juntans "regering" kommer med for formogenhet nagra ar efter sin avgang, min personliga gissning ar att det kommer att vara precis som tidigare, bara mygel och "smarta placeringar" i naromradet av familj o anstallda! Ingen namnd o ingen glomd, alla ar dom lika i fraga om pengakathet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Självklart kommer inte rikedomarna från löner och med all säkerhet finns det nog en eller ett par av snubbarna som genom åren tjänat en mindre eller större slant på ett inte helt legitimt sätt. Jag är dock rätt säker på att inga av rikedomarna som räknas upp kommer direkt från korruption och anledningarna är följande:

 

Rikedomarna de behöver deklarera gäller bara tillgångar de har i Thailand; hur mycket de har i Hong Kong, Schweiz eller England har vi ingen aning och det är givetvis där korruptionspengar hamnar om man är en hög militär, polisman, politiker eller liknande. Jag skrev att uppräknade rikedomar inte kommer "direkt" från korruption men de kan givetvis kommit indirekt genom att korruptionspengar hamnat på ett konto i Hong Kong och ett par år senare flyttats tillbaka för att investeras legalt i mark, fastigheter, aktier etc.

 

De flesta uppräknade namnen tillhör familjer djupt rotade i den akademiska eliten, också kallad Old Money. Dessa familjer, oftast med kinesiskt ursprung, har ofta många barn och den traditionella strategin är att en son tar över familjeföretaget, en annan ger sig på en karriär inom statsförvaltning och en tredje blir militär eller polis. Makt och rikedomar fördelas sedan broderligt vilket innebär att även en stackars general med 100,000 Baht i månaden mycket väl kan ha ett par hundra miljoner på banken utan att personligen gjort något olagligt.

 

Utan förmögenskatt, arvsskatt, fastighetsskatt och kapitalskatt är det inte särskilt svårt för en familj att förbli rik i all evinnerlighet, framförallt så länge den allmänna utbildningen är så dålig att det inte finns någon konkurrens på toppen.

Hej

 

Visst kan det finnas många olika förklaringar till dessa höga förmögenheter och självklart gömmer säkert många av dessa juntamedlemmar precis som landets politiker stora tillgångar utomlands.

 

Men nästan alla med erfarenhet ifrån Thailand vet ju hur hög korruptionen är inom polis och militär, inte många skulle nog utesluta att just dessa mäns höga positioner inom polis och militär inte skulle ha bidragit till deras stora förmögenheter.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, on 05 Oct 2014 - 06:52, said:

Hej

Helt fel som vanligt, samtliga regeringars förmögenhet och tillgångar har öppet redovisats på exakt samma sätt sedan många år, det är ett krav som ingen slipper undan.

Med vänlig hälsning isan lover

Jo, en person slapp undan när han redovisat felaktiga uppgifter, det var ett "Honest mistanke" enligt honom. Hade rätten följt lagen då hade 14 år av politiskt kaos kunnat undvikas...

http://books.google.co.th/books?id=bPjRk3FMEJwC&pg=PA5&lpg=PA5&dq=Thaksin+honest+mistake&source=bl&ots=AGPvYzjO5V&sig=CthZcPodDEgiKLg9KNZRSaRe1Ak&hl=sv&sa=X&ei=bdMwVM_VE8eouQSR6oGgBA&ved=0CDoQ6AEwAw#v=onepage&q=Thaksin%20honest%20mistake&f=false

I alla andra liknande fall både innan och efter Thaksins "Honest mistake" så följde domstolen NCCC's rekommendationer och fällde politikerns som falskdeklarerat. Märkligt eller hur?

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Mer om Juntans utsedda NLA medlemmars rikedom och försök att slippa redovisa denna, den här gången ifrån Bangkok Pundit

http://asiancorrespondent.com/127218/rich-police-and-military-officers-appointed-to-nla-try-to-avoid-reporting-their-assets/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rich-police-and-military-officers-appointed-to-nla-try-to-avoid-reporting-their-assets

.

Rich police and military officers appointed to NLA try to avoid reporting their assets

By Bangkok Pundit Oct 04, 2014 11:20PM UTC

  •  

The Bangkok Post in an editorial earlier this week entitled “NLA lawsuit harms PM” about 28 members appointed to the NLA who were trying to avoid reporting their assets. Key excerpts:

BP: This is a little bit naïve from the Bangkok Post given Gen. Noppadon was not the secretary just to any Defence Minister, but to Gen. Prawit (another of the 28 is Prawit’s brother) who together with Gen. Anupong were the people behind the PDRC protests and behind Prayuth. Prayuth appointed Prawit Defence Minister and Anupong Interior Minister. What did the Bangkok Post think Gen. Prawit and the others were going to do?
The 28 last their lawsuit so they had to reveal their assets. The Nation:

A small group in the new legislature is taking a large risk by refusing to report assets and liabilities as ordered. In a stunning development, just over 10% of the National Legislative Assembly have simply defied the directive from the National Anti-Corruption Commission – the group last week filed a secretive petition in the Administrative Court in an attempt to circumvent the NACC’s authority. The group’s decision to keep this action from the public multiplies the lack of transparency to an unprecedented level.

According to the Administrative Court, Gen Noppadon Inthapanya is the leader of the 28-strong group protesting against the order to report their assets. Gen Noppadon has been a secretary to the defence minister for several years, and is an adviser to the National Council for Peace and Order. The other 27 NLA members who signed the lawsuit petition have not yet been identified. By the details of the lawsuit, however, they appear to be a military faction.

The prime minister has already ordered his cabinet members, including himself, to report their assets to the NACC this week. Those ministers also can show they oppose the stand taken by Gen Noppadon and his 27 NLA allies who oppose this procedure.

BP: BP is obviously in the wrong career path.

Nine of the 28 National Legislative Assembly (NLA) members, who recently petitioned the Administrative Court unsuccessfully against disclosing their assets, have net assets worth more than Bt200 million each, it was disclosed yesterday.

General Pairoj Panichsamai, a former close aide to Privy Council President General Prem Tinsulanonda, has net assets worth Bt388 million, with more than Bt209 million in investments.

General Yuvanut Siriyakul na Ayudhaya, who was in the same military-school class as PM General Prayut Chan-o-cha, has net assets of Bt340 million. He owns more than 100 valuable Buddha statues, gold bullion and accessories worth more than Bt53 million. His spouse owns property worth Bt158 million.

General Chayuti Suvanamas has Bt295 million worth of net assets, which includes Bt240 million worth of property. Former Air Force chief Air Chief Marshall Ithaporn Suphawong has assets worth more than Bt263 million, including Bt92 million worth of property.

The Bangkok Post on another 2 of the 28:

Pol Gen Patcharawat Wongsuwon, former police chief and a brother of Defence Minister Prawit Wongsuwon, has 136.56 million baht in net assets.

Pol Gen Pichit Kuantechakup, who was former assistant to then police chief Pol Gen Patcharawat, has 161.8 million baht in net assets.

BP: The Bangkok Post has an article and a nice chart (with names, assets, and positions) stating that the 28 of them are worth 4.5 billion Baht

NOTE: For Prem’s former close aide Gen. Pairoj multiple papers (Bangkok Post in another article, Matichon, Post Today, Thai Post) report the 388 million baht figure although when the Bangkok Post include him in the list of 28 it drops to 34 million baht which BP assumes it simply an error.

Many active military officers have a net worth of dozens of millions of baht as cited in the Bangkok Post article mentioned above:

First Region Army commander Lt Gen Kampanat Ruddit has 99.8 million baht in net assets.

Assistant army chief Lt Gen Preecha Chan-o-cha, who is the younger brother of Prime Minister Prayut Chan-o-cha, has 79.8 million baht in net assets.

His assets include 42 million baht held in bank accounts and a 5-million-baht Benjapakee Collection of Buddha amulets.

BP: And these are the good people who are trying to prevent corruption from politicians. How they been able to accumulate so many assets despite a career in the military or the police? It is as though they receive a large salary.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu redovisades i.o.f. Yinglucks pengar samt några andra ministrars pengar, men du, 541 miljoner baht, det är ungefär 1,5 % av vad Thailändska staten innehöll för hennes bror, 1,5 %, är det någon som tror på denna siffra hon redovisat som sin förmögenhet. Betänk att hennes bror köpte Man. City för det tiodubbla bara för att ha lite kul, ja lekpengar för familjen.  Hon sitter självfallet på några miljarder, var dom finns och hur hon fått dom är ju en annan fråga, en helt annan fråga.

 

Och bror själv var ju i det närmaste utfattig under sin tid som PM, däremot var både hans vaktmästare och maid bland de rikaste i Thailand. :)

De blev dock oerhört fattiga och bror själv jätterik igen när han slutade som PM.

 

Visst, YL-regeringens siffror stämde säkert inte helt överrens med verkligheten, lika lite som ledamöternas i NLA som nu är aktuella. Du kan tex läsa om Atoms inlägg #29 om du råkade missa det, så slipper vi ägna oss åt upprepningar. Intressant är också de 28 som gick till rätten för att försöka slippa redovisa sina förmögenheter. Men rätten sa nej och nu har även deras officiella förmögenheter redovisats.

 

Sen handlade mitt inlägg från början inte om det du svarade på,, utan det faktum att du tvärsäkert påstod att redovisningskravet inte funnits förut. Vilket alltså inte stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, YL-regeringens siffror stämde säkert inte helt överrens med verkligheten, lika lite som ledamöternas i NLA som nu är aktuella. Du kan tex läsa om Atoms inlägg #29 om du råkade missa det, så slipper vi ägna oss åt upprepningar. Intressant är också de 28 som gick till rätten för att försöka slippa redovisa sina förmögenheter. Men rätten sa nej och nu har även deras officiella förmögenheter redovisats.

 

Sen handlade mitt inlägg från början inte om det du svarade på,, utan det faktum att du tvärsäkert påstod att redovisningskravet inte funnits förut. Vilket alltså inte stämmer.

 

Och mitt inlägg handlade om att militären fått redovisa sina förmögenheter, och att juntan alltså blev överkörd av rätten. Eftersom detta hände så är no chansen att de redovisade siffrorna är betydligt mer trovärdiga än de frivilliga uppgifter som tidigare lämnats av bland andra syskonen Shinawattra.

 

Ingen kan väl tro att Thaksin själv var utan tillgångar vid sitt inträde som PM, eller att Yingluck "bara" hade 500 mille baht, men detta är vad de redovisade.

Juntan som jag ännu en en gång vill klargöra att jag ogillar, blev tvingade att visa upp sina tillgångar även om de inte ville, och p.g.a. deras ovilja så stämmer nog dessa siffror betydligt bättre med verkligheten än tidigare.

 

Att sedan en Junta blir tvingade att redovisa sina tillgångar av en civil domstol och att detta sedan rapporterades, både siffror och hur de kommit fram säger väl en del om hur det står till i Thailand, Junta som tagit makten, styrs av en civil domstol, vem bestämmer egentligen?

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...