Jump to content
IGNORERAD

"Ovanligt" rika poliser och militärer i Juntans NLA.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

 

Du har naturligtvis rätt, jag kan inte veta din syn på thailändsk politik fullt ut (inte IL:s heller för den delen).
 
Skönt att jag får ha mina egna åsikter och slipper får dem berättade för mig av någon jag inte känner och förmodligen aldrig träffat. Kan nu bara IL sluta upp att tala om för mig och många andra här på forumet vad vi tycker om olika frågor så kan det bli intressanta diskussioner
 
Jag får ta tillbaka den formuleringen och istället uttrycka mig så här:
De åsikter och det synsätt på thailändsk politik du förmedlar i dina inlägg på MPR överensstämmer inte så ofta med mina.
 
Åsikter är som röven, det vill säga delad. Så ska det får vara tycker jag.
 
Du framför t.ex. gärna åsikter som enligt min uppfattning, såsom läsare av dina inlägg, bygger på en grundinställning att Thaksin med allierade är roten till i princip all ont. Kritik mot juntan besvaras med inlägg som har en andemening att ”Thaksin var/är minsann värre”. Som ärligt talat, blir en rätt tröttsam argumentation att läsa (för mig, andra gillar det/håller med). I debatten som pågår nu i den här tråden,kring NLA medlemmarnas redovisade förmögenheter har du t.ex. tyckt att det är relevant att, i åtminstone ett par inlägg, dra upp Thaksins uttalande om sitt ”honest mistake”. Inte relevant, tycker jag. Där delar vi med andra ord inte åsikt.
 
Thaksin är hör och häpna inte roten till allt ont i Thailand-det är korruptionen i alla led som är roten till det mesta som är fel med detta land. Thaksin har gjort mycket gott för Thailand men det är han inte ensam om att ha gjort bland politikerna men sedan ganska exakt 10 år tillbaka så har han och hans olika politiska partier handlat om två saker, hämnd på alla som han anser sig motarbeta honom och att se till att sko sig och sina hejdukar på Thailands statskassa. Det är bara att titta tillbaka på Yingluck regeringens olika vansinniga projekt som mer eller mindre skräddarsytts för att de beslutande ska kunna sko sig själva. Man skulle kanske om man hart ett väldigt luftigt samvete kunna acceptera korruptionen som Thaksin klanen ägnar sig år man jag kan aldrig acceptera att den högste ledaren i landet låter polisen skjuta ihjäl 2500 misstänkta brottslingar. Sen försvarar idi*ter detta handlande här på forumet med floskler som "Det var populärt bland folket" eller "Kungen ville det" och andra fullständigt vansinniga skäl. Undrar hur dessa som försvarar WOD hade känt sig om det var någon i deras familj som polisen avrättade för att få rätt siffror i statistiken?
 
För egen del tycker jag att Thaksin är en storskurk, men tycker även att det finns en hel del fler personer bland Thaksins motståndare som har stor skuld, kanske tom lika stor, i 2000-talets politiska utveckling i Thailand, med bland annat två militärkupper som resultat. Jag tror inte du håller med.
 
Som sagt Thaksin är inte roten till allt ont, även Suthep är en maktgalen idi*t av nästan samma kaliber. Samt maffiafamiljerna med privata politiska partier som Kuhnplome, Silapa-Archa, Thientong, Chidchob, osv,osv. Militärkupperna kommer ju som en följd av Thaksins vägran att inrätta sig i det demokratiska systemet. Han vill ju avskaffa de kontrollmekanismer som finns-och ska finnas-för att se till att inte en "folkvald" diktatur infaller. När man ställer upp i ett val så måste man acceptera villkoren i exempelvis konstitutionen. Annars bör man skita i det. Han och partiet fuskade sig kvar vid makten i valet april 2006 och i valet i år så höll han sig desperat kvar trots att han enligt de konstitutionella reglerna inte kunde göra såg. En maktgalen despot är vad han är.
 
Vidare har vi ju haft våra debatter mellan varven här, du och jag. Inte bara om Cartalucci, minns på rak arm en debatt om korruptionen under Thaksin och siffor och statistik kring detta. Som slutade med att du tyckte jag sprang Thaksins ärenden eller något i den stilen. Vill också minnas någon diskussion kring LM, eller i alla fall uttalanden som gjorts kring detta där vi inte var överens. Vi tolkar "verifierbar fakta"  på olika sätt
 
Med statistik kan man ju som sagt bevisa allt-ofat är resultatet en tolkningsfråga men att som vissa här peka på resultatet för TPI undersökningen 2004 och Thaksins position där när det var ganska få länder med och inta alls erkänna att Thaksin 3 regeringen  sedan den tillträdda sett till att Thailand rasat 22 placeringar på samma lista då lider man av allvarliga problem med Double standards. Du har inga problem med att när Thailands sjunkande index kommer på tal och det genast försvaras med Thaksins siffror 2004 var minsann bättre? För det är ju liksom samma sak som du skriver ovan.
 
Alltså, det behöver egentligen inte sägas igen, men för att vara övertydlig: Jag respekterar givetvis din rätt att framföra vilka åsikter du vill här på MPR. Men flera av dem delar jag inte.
 
Bra, jag respekterar din rätt till åsikter här också. Men jag delar dem inte fult ut. Sen ska du ha en eloge också för att du inte sjunker så lågt som vissa andra och börjar klistra på dem som inte håller med om dina åsikter en massa invektiv som diktaturkramare, militärälskare och demokrati motståndare. Diskussionen blir så mycket bättre utan det.

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tamdai

    21

  • Tallviking

    18

  • spooncreek

    17

  • Baa

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

När det gäller MaiChai, Tallviking, Tamdai och Turisten så får dom ju tro på vad fan dom vill om det gör att dom mår bra, jag baserar vad jag tror på endast på fakta-verifierbar fakta.

 

Att personer som MaiChai och några till är de okrönta konungarna av Double Standards här kan väl knappast ha undgått någon.

Demokratin är viktig enligt MaiChai och hans fans-men att låta militären och överklassen  kuppa bort den när dom vill är ändå ok.

Rättssäkerhet är viktigt enligt MaiChai men varenda en som påstår att de torterats av militären i Thailand ljuger och är absolut inte trovärdig.

Men att som Demokraterna sätta in prickskyttar mot obeväpnade civila som fick till följd att 90 dog och över 2000 skadades ex.vis sköterskor, fotografer, journalister, volontärer, barn, taxichaufförer är helt okej enligt samma person...

 

Men det som retar mig mest med MaiChai är att han ser allt som går emot hans egen gula verklighet som lögner-detta trots att allt jag påstår redan har länkats till i den aktuella tråden alternativt för flera månader eller år sedan- detta ber han sedan mig om hjälp med att leta fram- fattar hap inte hur många trådar och inlägg det har skrivits under dom senaste 6-8 åren på MPR. Utan att ens blinka så påstår han och hans fans att dom inte minns någonting av dom trådar som dom har varit aktiva i och påstår att andra ljuger trots att dessa ett flertal gånger har letat upp dom trådar där den aktuella artikeln eller faktan fanns, ibland framförs dessutom både förtal och ganska grova lögner av dessa om mig och många andra.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det har ju faktiskt hänt att du har gjort. Dock har det ju ofta varit så att när dina "fakta" har verifierats så har dom visat sig vara felaktiga. 

Idag lade du in ytterligare några intressanta "fakta" om att Suthep skulle ha tillsatts av "männen bakom kuppen" som ledare för PDRC med motivet att tvinga fram en kupp. Dessa personer skulle också ha beordrat domstolar att hindra polisen från att ingripa mot demonstranterna. Vidare skulle ett stort antal demonstranter ha fått 500-1000 baht om dagen för att demonstrera. Skall bli intressant att få ta del av dina verifierbara bevis för dessa påståenden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla Poliser är mer eller mindre korrupta i Thailand eftersom polisorganisationen i mycket påminner om hur en klassisk maffiaorganisation är organiserad och arbetar.
Liknade korruptionsbeteende finns även hos militärer och andra statsanställda.

Eftersom mammon till skillnad från Buddha är Gud i Thailand så vill i stort sett varenda en av thailändarna snabbt bli rika. Det gäller därför att ta tillfället i akt och sko sig.

Viljan att ta betalt under bordet eller att någon betalar för att försöka gå runt regelverk är en del av den Thailändska folksjälen, det är djupt rotat och därför tror jag inte att den rådande fuskmentaliteten och deras pengadyrkan går att tvätta bort under ett demokratiskt styre. Inte ens av en militärjunta då även den har fifflat och donat för att bli rik och mäktig. Möjligen skulle folket kunna ”omskolas” under ett mycket strängt och moraliskt strikt diktatorstyre under ett par generationer, men frågan är om Thailändarna och omvärlden ställer upp på den medicinen. Singapore fick ordning och reda på sitt land med disciplin, men det krävdes också lång tid och en diktaturens hårdhandskar.

 

Ett första steg för att stävja korruptionen i Thailand vore att landet skaffar sig ett eget fristående FBI som sysslar med brottsprovokation i syfte att få fram avskräckande exempel på korrupta personer, både civila och statsanställda.
Statsanställda som ertappas med att vara koruppta ska naturligtvis hängas ut som fähundar, sedan få sparken utan att någon framtida pension, och beroende på beloppet ska de få böta eller skaka galler, plus att all deras egendom som inte kan härledas till vita pengar också ska beslagtas och säljas på exekutiv auktion. Det måste svida offentligt om det ska bli någon ändring på folks mentalitet.

 

Som det nu är och har varit i decennier så blir den korrupte inte avskedad, och det gäller även de  som på annat vis missköter sig i den statliga tjänsten.
- Nej då, dessa personer blir istället omplacerade till en sk inaktiv tjänst där det blir svårt eller omöjligt att tjäna några framtida korruptionspengar (det är nämligen det som är straffet).  Vill den ”bestraffade” sedan komma in i korruptionsvärmen igen så får han/hon snällt betala stora pengar under bordet till en överordnad för att åter igen få en bra och lukrativ tjänst. Sedan är penningkarusellen snabbt igång igen, och då gäller det att ta igen satsat kapital och smörja både uppåt och nedåt under tiden man tar för sig, annars kan det uppstå avundsjuka och missnöje i leden, vilket kan leda till att man åter igen hamnar i inaktiv tjänst.   

Thailand är som det är, och landet kommer så att förbli, det är min lilla ”gissning”.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ju faktiskt hänt att du har gjort. Dock har det ju ofta varit så att när dina "fakta" har verifierats så har dom visat sig vara felaktiga. 

Idag lade du in ytterligare några intressanta "fakta" om att Suthep skulle ha tillsatts av "männen bakom kuppen" som ledare för PDRC med motivet att tvinga fram en kupp. Dessa personer skulle också ha beordrat domstolar att hindra polisen från att ingripa mot demonstranterna. Vidare skulle ett stort antal demonstranter ha fått 500-1000 baht om dagen för att demonstrera. Skall bli intressant att få ta del av dina verifierbara bevis för dessa påståenden. 

Hm, konstigt nog inga bevis från den säkra källan. Så förbryllande med tanke på att detta enligt uppgift skulle komma från verifierbara fakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt vägrar du verifiera den "verifierbara faktan" du sprider på detta forum !

 

Du är värre än ett ryggradslöst djur !

 

Gratulerar M C för karman tycker faktiskt du är en av de mest ryggradslösa djuren på detta forum.

Fram förmalt om man , tänker sig in på din yrkesroll..

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratulerar M C för karman tycker faktiskt du är en av de mest ryggradslösa djuren på detta forum.

Fram förmalt om man , tänker sig in på din yrkesroll..

Malten kom fram tidigt i dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Malten kom fram tidigt i dag!

 

Tror han trillade i grytan när han var liten ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratulerar M C för karman tycker faktiskt du är en av de mest ryggradslösa djuren på detta forum.

Fram förmalt om man , tänker sig in på din yrkesroll..

 

 

Hummern har ingen ryggrad, eller hur? Då tänker jag på dig och din idol från västkusten. Visste du det? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...