Jump to content
IGNORERAD

Kommer militärjuntan att starta ett eget parti?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

 

För dom allra flesta är nog en gåva på 200-300 baht just en liten gåva , i Svenska pengar handlar det om ca 50-60 kr.

 

Att röstköpen inte längre verkar påverkar valen på något märkbart sätt och mer eller mindre anses ha tjänat ut sin roll är det ju andra som påstår t.ex media, EC och valobservatörer.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Slut på morgonens argument ser jag, så då börjar vi om på ruta 1.

 

Du skulle lätt kunna argumentera med och emot dig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    13

  • Tamdai

    11

  • Tallviking

    10

  • Soengsang

    9

Mest aktiva i denna tråd

Hej

För dom allra flesta är nog en gåva på 200-300 baht just en liten gåva , i Svenska pengar handlar det om ca 50-60 kr.

Att röstköpen inte längre verkar påverkar valen på något märkbart sätt och mer eller mindre anses ha tjänat ut sin roll är det ju andra som påstår t.ex media, EC och valobservatörer.

Med vänlig hälsning isan lover

För en fattig person är denna summa en dagslön. Gör den jämförelsen istället för hur mycket det är i svenska pengar så får man lite perspektiv på hur mycket det egentligen är. Och vilken betydelse det kan ha.

Och eftersom du inte är emot detta, är du alltså för det. Din retorik.

Du gör ju allt för att försvara dom röda, inte demokratin.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

15000k i gåva utan motprestation till 3 miljoner röstberättigade invånare bestående av politiskt motståndare kallar jag planeten jordens största röstköp genom tiderna!!!

 

Har det redan bestämts när ett val ska hållas? Har det inte det så kan det väl knappast kallas för röst köp, särskilt som pengarna kommer från någon du inte kan rösta på...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

15000k i gåva utan motprestation till 3 miljoner röstberättigade invånare bestående av politiskt motståndare kallar jag planeten jordens största röstköp genom tiderna!!!

Hej

 

Så uppfattar nog ganska många det här eller åtminstone ett försök att köpa sig popularitet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Så uppfattar nog ganska många det här eller åtminstone ett försök att köpa sig popularitet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Men du, det där med att köpa ris till enorma överpriser och ge ut paraboler gratis, det var en helt annan sak då eftersom du försvarat detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

15000k i gåva utan motprestation till 3 miljoner röstberättigade invånare bestående av politiskt motståndare kallar jag planeten jordens största röstköp genom tiderna!!!

 

Vad bra, men att köpa röster gör man väl inför ett val och nu är det ju inte aktuellt, även enligt dig, så de ca 4% av Thailands befolkning som kommer få tal del av dessa idi*tpengar kommer nog att vara köpbara vid nästa val, och då för några hundralappar på valdagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men du, det där med att köpa ris till enorma överpriser och ge ut paraboler gratis, det var en helt annan sak då eftersom du försvarat detta.

Hej

 

Jag tror att dom som kommer att få dessa 15 000 baht behöver dom men jag är kritisk till att ingen motprestation krävs.

 

Man kan ju också ironisera lite över att Juntan nu anser sig tvungna att hjälpa (ge stöd) åt samma människor som den folkvalda regeringen gjorde trots att Juntan och PDRC var så kritiska mot dessa stöd.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

För en fattig person är denna summa en dagslön. Gör den jämförelsen istället för hur mycket det är i svenska pengar så får man lite perspektiv på hur mycket det egentligen är. Och vilken betydelse det kan ha.

Och eftersom du inte är emot detta, är du alltså för det. Din retorik.

Du gör ju allt för att försvara dom röda, inte demokratin.

Ja för en dags lön kan du väl ha en helkväll på lokal.

 

I stort sett samma som i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tror att dom som kommer att få dessa 15 000 baht behöver dom men jag är kritisk till att ingen motprestation krävs.

 

Man kan ju också ironisera lite över att Juntan nu anser sig tvungna att hjälpa (ge stöd) åt samma människor som den folkvalda regeringen gjorde trots att Juntan och PDRC var så kritiska mot dessa stöd.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Att ge stöd likt detta, fria paraboler och risstöd är enligt mig helt fel.

 

Men det ironiska är att du hela tiden försvarat detta när det gjordes av din husgud och nu kritiserar det när någon annan ger bort pengar på samma sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tror att dom som kommer att få dessa 15 000 baht behöver dom men jag är kritisk till att ingen motprestation krävs.

 

Man kan ju också ironisera lite över att Juntan nu anser sig tvungna att hjälpa (ge stöd) åt samma människor som den folkvalda regeringen gjorde trots att Juntan och PDRC var så kritiska mot dessa stöd.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det är kanske retroaktivt-eftersom de sist faktiskt gav bort sitt ris men ändå inte fick betalt...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För dom allra flesta är nog en gåva på 200-300 baht just en liten gåva , i Svenska pengar handlar det om ca 50-60 kr.

Att röstköpen inte längre verkar påverkar valen på något märkbart sätt och mer eller mindre anses ha tjänat ut sin roll är det ju andra som påstår t.ex media, EC och valobservatörer.

Med vänlig hälsning isan lover

Inte påverkar?

Du är för go.

I vår by var det 500bth som gällde.

Det gjordes en lista på alla i byn, tre kolumner.

Säkra, kan övertalas, oövertalbara.

De säkra fick sina pengar direkt, och prickades av, många av dem kom hem och hämtade pengarna själva.

De som kunde övertalas besöktes, och fick sin femhundring efter ett samtal.

De oövertalbara, fick vara.

Jag såg både listor, peningbuntar och överlämnande av pengar.

Och den skiten accepterar du?

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Så uppfattar nog ganska många det här eller åtminstone ett försök att köpa sig popularitet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Fast nästa val är ju enligt dig riggat och resultatet redan bestämt så då finns det väl knappast någon anledning att köpa röster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag tror att dom som kommer att få dessa 15 000 baht behöver dom men jag är kritisk till att ingen motprestation krävs.

 

Man kan ju också ironisera lite över att Juntan nu anser sig tvungna att hjälpa (ge stöd) åt samma människor som den folkvalda regeringen gjorde trots att Juntan och PDRC var så kritiska mot dessa stöd.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Finns ingen i Thailand som inte anser sig behöva 15 000 baht utan att göra något.

 

Finns många i Isaan som skickar sina döttrar till Pattaya, Phuket och Bangkok så dom slipper göra något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nästa val är ju enligt dig riggat och resultatet redan bestämt så då finns det väl knappast någon anledning att köpa röster?

Det finn väl många sätt att rigga ett val.

Men kan ju förstå att som turist kan det ju vara svårt, att se vad som händer.

Man bör nog både förstå språket samt tala det,

ock ta del av de levnads betingelsens som majoriteter lever under.

 

Inte många på forumet detta är förundrat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finn väl många sätt att rigga ett val.

Men kan ju förstå att som turist kan det ju vara svårt, att se vad som händer.

Man bör nog både förstå språket samt tala det,

ock ta del av de levnads betingelsens som majoriteter lever under.

 

Inte många på forumet detta är förundrat. 

Nej, jag kan ju som bekant inte tala med hummrar etc så det vore intressant att få veta för oss som inte har denna djupa insikt. Så varför köpa röster om valet redan är riggat och utgången redan känd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nästa val är ju enligt dig riggat och resultatet redan bestämt så då finns det väl knappast någon anledning att köpa röster?

Jo, det finns det.

 

Det är för att bevara traditioner och kultur.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nästa val är ju enligt dig riggat och resultatet redan bestämt så då finns det väl knappast någon anledning att köpa röster?

Jo, det finns det.

 

Det är för att bevara traditioner och kultur.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag kan ju som bekant inte tala med hummrar etc så det vore intressant att få veta för oss som inte har denna djupa insikt. Så varför köpa röster om valet redan är riggat och utgången redan känd?

Du för väl fråga dina diktatur vänner, du kan väl språket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du för väl fråga dina diktatur vänner, du kan väl språket.

Om du har någon sorts poäng att komma med vore det ju kanske en ide att spotta ur sig den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har någon sorts poäng att komma med vore det ju kanske en ide att spotta ur sig den?

Om du nu vill ha en poäng ,

Så kan man väl säga att diktaturens medlöpare kör ju Hummer,

Men inte ens det Hajar du.

Är du nöjd nu , men tvivlar på att du fattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu vill ha en poäng ,

Så kan man väl säga att diktaturens medlöpare kör ju Hummer,

Men inte ens det Hajar du.

Är du nöjd nu , men tvivlar på att du fattar.

Antar att man får vika sig för detta obestridliga argument. Kan nog inte hänga med på din intellektuella nivå är jag rädd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu vill ha en poäng ,

Så kan man väl säga att diktaturens medlöpare kör ju Hummer,

Men inte ens det Hajar du.

Är du nöjd nu , men tvivlar på att du fattar.

Sandlådenivå på det...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu vill ha en poäng ,

Så kan man väl säga att diktaturens medlöpare kör ju Hummer,

Men inte ens det Hajar du.

Är du nöjd nu , men tvivlar på att du fattar.

Man måste bevisligen leva i värkligheten för att sätta det du skriver i något samband. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att man får vika sig för detta obestridliga argument. Kan nog inte hänga med på din intellektuella nivå är jag rädd.

Nä förstår det du drog in Hummer jag drog in Hajar.

 

Men så har jag ju levt några år med den politiska verkligheten i byarna, och deras verklighet.

Men det är nog första gången de får "om" 15 000 utan mot presentation.

 

Möjligt de kommet på att för andra gången rigga ett val kanske inte är en bra ide, så får man väl pröva nya vägar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske retroaktivt-eftersom de sist faktiskt gav bort sitt ris men ändå inte fick betalt...

Vilka fick inte betalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...