Jump to content
IGNORERAD

Illegal uthyrning av Phukets stränder har varit en miljardaffär


MPR Nyheter

Recommended Posts

15 personer har idag kallats till polisen på Phuket - inklusive borgmästare Tawee - eftersom de misstänks för att ha varit delaktiga i utfärdandet av tillstånd till lokala försäljare för att använda de allmänna stränderna.
Man visade under dagen även upp priserna för dessa tillstånd: ett 5-årskontrakt för 99 meter av stranden kostade 6,25 miljoner baht; ett 3-årskontrakt för 80 meter av stranden kostade 4,5 miljoner baht; och ett 1-årskontrakt för en ospecificerad längd av stranden kostade 1,68 miljoner baht.
Karon Beach är 2,9 kilometer lång, vilket betyder att man med fyra rader av strandstolar skulle kunna dra in 3,8 miljoner baht om dagen, vilket är 1,38 miljarder baht om året. "Detta har pågått i decennier, men sanden tillhör alla. Ingen kan äga den eller hyra ut den," sade Paween Pongsirin - vice chef för polisregion 8.

Källa: http://www.phuketgazette.net/phuket-news/Phukets-billionbaht-illegal-beach-rental-scheme-exposed/36013#ad-image-0

 

post-8073-0-26769700-1411711117.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har pågått i decennier, men sanden tillhör alla. Ingen kan äga den eller hyra ut den," sade Paween Pongsirin - vice chef för polisregion 8.

 

Tja, vad ska man saga?

Han tillhor ju den instans som rimligtvis borde ha tagit hand om detta tidigare!

Da hade vi sluppit en massa trams och den ordning som i alla fall radde pa beacherna kunde ha uppratthallits med service till turismens fromma och aven lamnat tillrackligt utrymme at sand o strandliv!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det dock några som anser att detta är helt ok, och även om de bor i Sverige och i Isaan så ser de inga problem i att maffian gör så här, de vill nämligen inte resa på röven och gå några meter för att köpa sin mat, sin dricka etc.

 

Själv tycker jag det är fantastiskt att någon nu tar tag i detta korruptionselände och gör något, och dessutom vågar nu massmedia rapportera om det, skall tydligen behövas en Junta för att få något gjort i Thailand, vilket självklart är tragiskt och ett enormt underbetyg till de senaste regeringarna. Men om högste chefen fuskar kommer alla andra att göra samma sak, oavsett om de är folkvalda eller bara stulit makten från folket eller sin syster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då förstår man bättre vilken svår situation som har uppstått för många som har hyrt strandbitar.

Tänk om du precis har betalat 6,25 miljoner bath  och sedan blir av med "hyreskontraktet"

Skulle nog också tro på att det är en laglig affär med en sån där kontraktsutformning och om borgmästaren var delaktig också.

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det dock några som anser att detta är helt ok, och även om de bor i Sverige och i Isaan så ser de inga problem i att maffian gör så här, de vill nämligen inte resa på röven och gå några meter för att köpa sin mat, sin dricka etc.

 

Själv tycker jag det är fantastiskt att någon nu tar tag i detta korruptionselände och gör något, och dessutom vågar nu massmedia rapportera om det, skall tydligen behövas en Junta för att få något gjort i Thailand, vilket självklart är tragiskt och ett enormt underbetyg till de senaste regeringarna. Men om högste chefen fuskar kommer alla andra att göra samma sak, oavsett om de är folkvalda eller bara stulit makten från folket eller sin syster.

Du säger att några tycker detta är OK.

Har inte sett att några stöder att dessa mafiosos som skor sig på strandarbetare och turister som i sista led är de som betalar.

Men i din värd är väl alt möjligt.

Men du kan ju gärna ta fram några citat där någon stöder olika maffia tendenser.

Ock då kan du även leta efter de som uttryckt sitt stöd för taxi  etc maffian också.

Skall bli intressant att se vilka som stöder maffian enligt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att några tycker detta är OK.

Har inte sett att några stöder att dessa mafiosos som skor sig på strandarbetare och turister som i sista led är de som betalar.

Men i din värd är väl alt möjligt.

Men du kan ju gärna ta fram några citat där någon stöder olika maffia tendenser.

Ock då kan du även leta efter de som uttryckt sitt stöd för taxi  etc maffian också.

Skall bli intressant att se vilka som stöder maffian enligt dig.

 

Jo ser du, det finns några medlemmar här som oroat sig för att de som olagligte sålt saker på stranden nu blir av med sin försörjning, Juntans fel!

Detta vet du och har läst, så jag nämner inga nick just nu, med vill du ha dem så kanske jag ändrar mig och berättar vem, vilka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo ser du, det finns några medlemmar här som oroat sig för att de som olagligte sålt saker på stranden nu blir av med sin försörjning, Juntans fel!

Detta vet du och har läst, så jag nämner inga nick just nu, med vill du ha dem så kanske jag ändrar mig och berättar vem, vilka.

Att folk är oroliga och mist sin försörjning det är många som ordat om, men som du säger stödja maffian, är väl lite för stora växlingar.

 

Men det är ju ditt sätt att omskriva verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då förstår man bättre vilken svår situation som har uppstått för många som har hyrt strandbitar.

Tänk om du precis har betalat 6,25 miljoner bath  och sedan blir av med "hyreskontraktet"

Skulle nog också tro på att det är en laglig affär med en sån där kontraktsutformning och om borgmästaren var delaktig också.

 

Det är ju ofta så att "Medel-Somchai" trott att detta förfarande var okej och lagligt i och med att så pass många Hi-Sos i samhället var involverade med officiella stämplar och liknande. Du ifrågasätter ju inte en som är högre i ranken i Thailand.

 

Jag antar att de flesta som jobbat på beachen har lånat pengar till insatsen, ofta av de som är nära länkade till tillståndsgivarna och jag joppas på att de nu får efterskänkning av sin skuld till "insatsen" och skydd av militären om de vittnar i rättegången.

 

Korruptionen sitter så djupt i Thailand att den blir en naturlig del av vardagen. Tyvärr.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa siffror verkar helt otroliga då den billiga plätten skulle då kosta 4600 bath om dagen 365 dagar om året

 

Fast då förstår man varför de tar livet av sig

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Med sådana summor i ingång så var det inga fattiga bönder från landsbygden som

stod för rulljansen som vissa hävdar.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Med sådana summor i ingång så var det inga fattiga bönder från landsbygden som

stod för rulljansen som vissa hävdar.

 

Rika patroner från Isaan kanske ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa siffror verkar helt otroliga då den billiga plätten skulle då kosta 4600 bath om dagen 365 dagar om året

 

Fast då förstår man varför de tar livet av sig

Jag får det till 3424 bath/dag för "99 meter" och med tanke på priserna i phuket så låter det ju inte helt otroligt att det (kanske) kan löna sig trots allt men om korruptionen försvinner så kanske uthyrarna får mer i plånboken samtidigt som priserna sänks.

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får det till 3424 bath/dag för "99 meter" och med tanke på priserna i phuket så låter det ju inte helt otroligt att det (kanske) kan löna sig trots allt men om korruptionen försvinner så kanske uthyrarna får mer i plånboken samtidigt som priserna sänks.

1680000 / 365 =  4602

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6,25 milj för 5 år blir 3424 per dag :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Läsförståelsen är på topp ser jag :y15:

 

1-årskontrakt för en ospecificerad längd av stranden kostade 1,68 miljoner baht.

 

Var den jag räknade på

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa 100m kan man sen dela upp i fem bitar a´ 20m och hyra ut i andra eller tredje hand för 800 - 1000bath/dag.

 

Anställa burmeser som säljare till slavlöner.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1680000 / 365 =  4602

 

 

Spelar inte sa stor roll, det ar bara att konstatera att dessa pengar ar forsvunna i den smutsiga hanteringen som Phuketmaffian bedrivit.

De flesta som jobbade med parasoll o stolar var ofta typ familjeforetag dar de yngre skotte parasoll o stolplaceringen och de aldre kassan, ofta hade familjen fler jarn i elden, typ moppeparkeringar pa "hyrda" gatstumpar e.t.c.

Betr. strandbussinesen sa agde oftast inte de som jobbade rattigheterna utan var dagavlonade, taskig lon som fan, man levde pa hoppet att fa lite dricks av de som hyrde nar det hamtades mat o dryck, det ar dessa det ar mest synd om for dom har ingen aning om maffiosopengarna, vare sig storleksmassigt eller hur det forholl sig och aven om det kanske var en o anna Issanfodd sa dominerade lokalt boende och utlandare, bl.a. Burmeser i antal.

 

Mest intressant i eftersvallet blir att se hur mycket man lyckas fa tillbaka, eller kanske forsvinner de forvantade boterna pa vagen, inte direkt ovanligt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

För 4 år sedan på stranden i Jomtien nära gamla busstationen blev vi goda vänner med en familj som hyrde ut solstolar.

Enligt dom så gick det  jämt upp med stolsuthyrningen och avgiften till en militär.

Deras levebröd var det dom lyckades sälja som extra tjänster- tobak, dricka,frukt hämta mat m m.

Dom tog tacksamt emot alla tomflaskor vi fick i hushållet, för oss var det lika enkelt att ge dom flaskorna som att gå till ett sopuppsamlingsställe

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

För 4 år sedan på stranden i Jomtien nära gamla busstationen blev vi goda vänner med en familj som hyrde ut solstolar.

Enligt dom så gick det  jämt upp med stolsuthyrningen och avgiften till en militär.

Deras levebröd var det dom lyckades sälja som extra tjänster- tobak, dricka,frukt hämta mat m m.

Dom tog tacksamt emot alla tomflaskor vi fick i hushållet, för oss var det lika enkelt att ge dom flaskorna som att gå till ett sopuppsamlingsställe

 

Born41

Var i Jomtien är det?

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Var i Jomtien är det?

Gatan som går förbi gamla busstationen och över beatchroad.ner på stranden..

kanske 3 kilometer från soi 2 på strandvägen finns ett trafikljus samt en poliskur.

tar du till vänster går vägen upp till sukomvit road

till höger ligger poliskuren och mellan poliskuren och stranden hade dom sitt revir.

"Grisbilarna" brukar vända där och om du är på en bil som fortsätter kostar det ny avgift

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...