Jump to content
IGNORERAD

Tillsättandet av det Nationella Reform Rådet färgas av icke transparens och svågerpolitik.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

 

Det är säkert bättre att skriva positiva inlägg om kupper, diktatur och juntor om man vill skapa bättre stämning och få beröm av forumets kuppvänner, men det kommer inte att hända.

 

Jag står fast vid demokrati och fria val i alla lägen och kommer att fortsätta kritisera landets odemokratiska krafter oavsett hur skogstokiga deras fans blir.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jaha, och vem skriver positiva inlägg om kupper, diktatur och Juntor?

 

Räknar inte direkt med ett svar, men ändå, det kanske kommer en dag när du svarar för allt det du skriver och inte bara fortsätter hitta på!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    4

  • Tamdai

    4

  • Hobbe

    3

  • MaiChai

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hej

 

Det är säkert bättre att skriva positiva inlägg om kupper, diktatur och juntor om man vill skapa bättre stämning och få beröm av forumets kuppvänner, men det kommer inte att hända.

 

Jag står fast vid demokrati och fria val i alla lägen och kommer att fortsätta kritisera landets odemokratiska krafter oavsett hur skogstokiga deras fans blir.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det enda positiva med kuppen var att Thaksin/Yingluck och de andra egoistika personerna förpassades från makten,om sen juntan kan göra något positivt för det thailändska folket återstår att se.De har ju börjat röra i korruptionsgrytan och det tycker jag är bra.För Thailands skull hoppas jag att det kommer nåt bra ur detta och att de kommer att bli det land jag drömmer om(men det tar nog tid)Och jag har aldrig varit för militärt styre men i detta fall var det nödvändigt för att få bort dessa svulster innan inbördeskrig hade förstört landet.Att sedan hylla den som satt landet i denna sitution anser jag vara inget annat än sjukt .

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där har vi diskuterat tidigare. Du tror att det måste vara så att media inte får framföra kritik. Det passar så fint in i din bild av juntan.

Nu råkar jag känna några högt uppsatta personer vid Bangkok Post. Som jag har skrivit tidigare så känner dom ingen press från juntan. Dom kan i stort sett skriva som tidigare (med smärre justeringar). Så du har, igen, fantiserat ihop ett scenario som inte existerar.

 

Vad gäller sakfrågan så är det klart att om det är som det skrivs så är det dåligt.

 

Sanning med modifikation. Deras överlägset mest populäre kolumnist, tillika politisk kommentator, sade upp sig nästan omedelbart efter kuppen och deras mest populäre gästkolumnist, också politisk kommentator, har slutat skriva sedan strax efter kuppen.

 

Att objektivt rapportera vad som händer är inget problem och mild kritik är också OK men mer än så är inte att rekommendera. Det var det dock inte under Thaksins storhetstid heller, om något var det med livet som insats istället för som nu; ett smärre förhör och ett förslag om karriärsbyte under en tid.

 

Det finns grader även i helvetet och det är ingen stenhård censur men vill man vara juntafientlig så bör man inte bo i Thailand eller ha några planer på att flytta hit/tillbaka under närstående framtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sanning med modifikation. Deras överlägset mest populäre kolumnist, tillika politisk kommentator, sade upp sig nästan omedelbart efter kuppen och deras mest populäre gästkolumnist, också politisk kommentator, har slutat skriva sedan strax efter kuppen.

 

Att objektivt rapportera vad som händer är inget problem och mild kritik är också OK men mer än så är inte att rekommendera. Det var det dock inte under Thaksins storhetstid heller, om något var det med livet som insats istället för som nu; ett smärre förhör och ett förslag om karriärsbyte under en tid.

 

Det finns grader även i helvetet och det är ingen stenhård censur men vill man vara juntafientlig så bör man inte bo i Thailand eller ha några planer på att flytta hit/tillbaka under närstående framtid.

Veera slutade av helt andra skäl än kuppen och ev censur. Jag kan bara relatera till de jag känner på BP.

 

Jag håller med i princip om att det är viktigt, t.o.m. avgörande, i en demokrati att man håller isär media och staten. Den traditionen saknas i Thailand.

 

Problemet är den självcensur som man har som tradition att använda. Detta har man gjort så länge jag haft med Thailand att göra (15 år) och sannolikt tidigare än så.

Vi tillämpar denna typ av censur även i Sverige.Se bara på frågan om invandring och brottslighet vilket det inte skrivs ett dugg om i etablerad media.

 

Om man vill bo i ett land där det inte finns junta eller korrupta regeringar; ja då finns det inte särskilt många alternativ i Sydostasien. Det blir inte Kambodja, Burma, Laos, Vietnam, Malaysia, Singapore, Filippinerna..vad återstår? Valet blir nog mest en fråga om vilken grad i helvetet man vill acceptera.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sanning med modifikation. Deras överlägset mest populäre kolumnist, tillika politisk kommentator, sade upp sig nästan omedelbart efter kuppen och deras mest populäre gästkolumnist, också politisk kommentator, har slutat skriva sedan strax efter kuppen.

Att objektivt rapportera vad som händer är inget problem och mild kritik är också OK men mer än så är inte att rekommendera. Det var det dock inte under Thaksins storhetstid heller, om något var det med livet som insats istället för som nu; ett smärre förhör och ett förslag om karriärsbyte under en tid.

Det finns grader även i helvetet och det är ingen stenhård censur men vill man vara juntafientlig så bör man inte bo i Thailand eller ha några planer på att flytta hit/tillbaka under närstående framtid.

Personligen skulle jag nog föredra ett smärre förhör med förslag om karriärbyte som "attitydkorrigering" framför att omringas av beväpnade och regeringsbackade huliganer som understrycker sin syn på "attitydkorrigering" med hjälp av en granat i din trädgård eller en skottsalva in genom ditt fönster... Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Veera slutade av helt andra skäl än kuppen och ev censur. Jag kan bara relatera till de jag känner på BP.

 

Jag håller med i princip om att det är viktigt, t.o.m. avgörande, i en demokrati att man håller isär media och staten. Den traditionen saknas i Thailand.

 

Problemet är den självcensur som man har som tradition att använda. Detta har man gjort så länge jag haft med Thailand att göra (15 år) och sannolikt tidigare än så.

Vi tillämpar denna typ av censur även i Sverige.Se bara på frågan om invandring och brottslighet vilket det inte skrivs ett dugg om i etablerad media.

 

Om man vill bo i ett land där det inte finns junta eller korrupta regeringar; ja då finns det inte särskilt många alternativ i Sydostasien. Det blir inte Kambodja, Burma, Laos, Vietnam, Malaysia, Singapore, Filippinerna..vad återstår? Valet blir nog mest en fråga om vilken grad i helvetet man vill acceptera.

 

Jag tänkte på att Voranai försvann direkt efter kuppen och att Songkran slutade med sina krönikor i samma veva. Båda har alltid varit kraftiga kritiker av Thaksin men skrev ända fram till kuppen att de inte ville se någon kupp då det inte skulle lösa de bakomliggande problemen. Jag vet med hundraprocentig säkerhet att åtminstone en av dem kallades in till ett litet möte med militären direkt efter kuppen och valde att hellre sluta att skriva än att anpassa sina åsikter. Visst, man kan kalla det självcensur men hade de inte idkat denna så hade det nog censurerats ändå.

 

 

Det var väl just det jag skrev; att det trots allt är lindrigare, om än långt ifrån bra, att ombeds göra ett karriärbyte än att som under Thaksins storhetstid riskera att mördas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

I dagens Bangkok Post kan man ta del av mer kritik mot det Nationella Reform rådet (National Council for Peace and Order's) NCPO när både PTP och Demokraterna uttrycker oro för att bara pro-kupp, militärer och kända sympatisörer till juntan utses.

 

Stora delar av samhället kommer inte att representeras i detta råd och politiker ifrån båda lägren varnar för att reformrådet ensidiga tillsättande kommer att leda till ett fiasko och skapa problem.

 

Dom enda förutom juntan som verkar vara nöjda är inte helt oväntat dom gula och PDRC.

 

http://www.bangkokpost.com/news/local/435025/nrc-picks-stir-barrage-of-criticism

 

NRC picks stir barrage of criticism

List mostly pro-NCPO, Pheu Thai, reds claim

Published: 30 Sep 2014 at 06.00

 

 Critics have lambasted the 173 selected members of the National Reform Council (NRC) tasked with 11 areas of reform for their affiliations with the military regime after a list of names was leaked to the media.

 

The Pheu Thai Party and red shirts have voiced concern that the National Council for Peace and Order's (NCPO) reform process will fail because the list is made up largely of regime sympathisers and lacks representation from a cross-section of groups in society.

Meanwhile, opponents of the previous government and members of the yellow-shirt group praised the NRC's composition, saying it comprises experts in various fields and is not dominated by the military.

 

Med vänlig hälsning isan lover





 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är demokraterna som inte är nöjda medans dom gula och PDRC inte är nöjda

 

Du har ju hela tiden hävdat att dom var samma !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så det är demokraterna som inte är nöjda medans dom gula och PDRC inte är nöjda

 

Du har ju hela tiden hävdat att dom var samma !

Hej

 

Med Apishit är det lite svårare att veta, det finns ju både kuppivrare och demokratiskt lagda människor i partiet, eller så är Apishit bara skickligare och smartare än Suthep som firade kuppen iförd en militär uniform?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Med Apishit är det lite svårare att veta, det finns ju både kuppivrare och demokratiskt lagda människor i partiet, eller så är Apishit bara skickligare och smartare än Suthep som firade kuppen iförd en militär uniform?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Du borrar dig bara djupare ner i din egen "gyttjegrav" av lögner med din "logik" :giggle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du borrar dig bara djupare ner i din egen "gyttjegrav" av lögner med din "logik" :giggle:

Hej

 

Ser du ingen skillnad i att ett partis ordförande åtminstone officiellt tar avstånd ifrån kuppen och att samma partis tidigare vice ordförande firar kuppen iklädd uniform?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ser du ingen skillnad i att ett partis ordförande åtminstone officiellt tar avstånd ifrån kuppen och att samma partis tidigare vice ordförande firar kuppen iklädd uniform?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Nej. Eftersom Suthep hade lämnat partiet får han stå för sina egna handlingar och det kan inte en tidigare arbetsgivare ta ansvar för

 

Du har i hundratals inlägg under åren hävdat att Abhisit är de gulas och militärerna marionett

 

Stämmer inte det längre ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...