Jump to content
IGNORERAD

Sex länder lyfter resevarningar för resenärer i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Sex länder har lyft sina resevarningar för invånare som planerar att besöka Thailand - Kambodja, Laos, Maldiverna, Vietnam, Iran och Förenade Arabemiraten - enligt Turismmyndighetens generaldirektör Arnupap Gaesornsuwan.
Han sade att detta är ett bra tecken nu när en ny regering har installerats och man väntar på en lyftning av det militära undantagstillståndet på större turistorter. Runt 50 länder vidhåller dock sina resevarningar om att invånare ska vara försiktiga när de besöker Thailand. Endast fyra länder - Grekland, Malta, Oman och Uruguay - råder fortfarande sina invånare att undvika onödiga resor till Thailand.
"Vi förväntar oss att fler länder kommer lyfta sina resevarningar inom en nära framtid på grund av det ökade förtroendet i frågor så som säkerhet och Thailands politiska stabilitet," sade Arnupap.

Källa: http://www.bangkokpost.com/most-recent/432890/six-countries-lift-travel-warnings-for-citizens-visiting-Thailand

 

post-8073-0-75008800-1411015886.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    4

  • Celsius

    4

  • Surin P3

    3

  • leifen

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

 

Politisk stabilitet är det = diktatur ?

 

Just nu efter 8 månader har Thailand tappat 2 miljoner turister jämfört med 2013.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Politisk stabilitet är det = diktatur ?

 

Just nu efter 8 månader har Thailand tappat 2 miljoner turister jämfört med 2013.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Poängen med resevarningar som utfärdas av andra länders myndigheter är inte att markera sitt eventuella gillande eller ogillande av den politiska situationen. Avsikten är att rent objektivt varna sina medborgare om det faktiskt föreligger en fara att resa i ett visst land, om det så är en risk för naturkatastrofer eller bomber. Syftet är alltså inte att bedriva utrikespolitik. När det gäller Thailand har det givetvis blivit mindre farligt för utlänningar att resa och vistas (för thailändare också).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Politisk stabilitet är det = diktatur ?

 

Just nu efter 8 månader har Thailand tappat 2 miljoner turister jämfört med 2013.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jämfört med demokraturen och kaoset innan med stora våldsamheter, demonstrationer, ockupationer, motdemonstrationer, driveby-attacker, bombattentat, dödande av människor etc etc så är dagens "diktatur" extremt mycket mer "stabil"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Koh Tao lär det väl vara skarp varning just nu och några år framåt... Speciellt för kvinnor i bikini -- Det har ju diktatorn antytt som vi hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Politisk stabilitet är det = diktatur ?

 

Just nu efter 8 månader har Thailand tappat 2 miljoner turister jämfört med 2013.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Är det inte bättre med en bra diktatur. än en dålig demokrati ?

Med vänlig hälsning siam lover.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Poängen med resevarningar som utfärdas av andra länders myndigheter är inte att markera sitt eventuella gillande eller ogillande av den politiska situationen. Avsikten är att rent objektivt varna sina medborgare om det faktiskt föreligger en fara att resa i ett visst land, om det så är en risk för naturkatastrofer eller bomber. Syftet är alltså inte att bedriva utrikespolitik. När det gäller Thailand har det givetvis blivit mindre farligt för utlänningar att resa och vistas (för thailändare också).

Hej

 

Om man inte bär bikini förstås, det kan vara farligt enligt juntaledaren.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det inte bättre med en bra diktatur. än en dålig demokrati ?

Med vänlig hälsning siam lover.

Hej

 

Enligt vissa medlemmar så är diktatur absolut att föredra, fria val är osäkra eftersom befolkningen kan rösta på vem dom vill och då är det ju inte alls säkert att militär, kungahus och överklass får den regering dom vill ha.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt vissa medlemmar så är diktatur absolut att föredra, fria val är osäkra eftersom befolkningen kan rösta på vem dom vill och då är det ju inte alls säkert att militär, kungahus och överklass får den regering dom vill ha.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Och enligt vissa medlemmar så är röstköp och nedtystad opposition förenat med fria val i en demokrati.

Du som påstår dej kunna allt i ämnet, kan du förklara hur detta går ihop.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och enligt vissa medlemmar så är röstköp och nedtystad opposition förenat med fria val i en demokrati.

Du som påstår dej kunna allt i ämnet, kan du förklara hur detta går ihop.

 

 

Ibland förstår jag inte hur västkusten har något gemensamt med östkusten i Sverige.

 

Jag förstår inte heller hur kretsar på västkusten sympatiserar med vissa vänsteraktivister som kallar sig själv för det "goda hatet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Koh Tao lär det väl vara skarp varning just nu och några år framåt... Speciellt för kvinnor i bikini -- Det har ju diktatorn antytt som vi hört.

In his weekly TV programme yesterday, Prime Minister General Prayuth Chan-ocha explained why he sometimes used harsh words, adding that he apologised for every inappropriate comment he has made so far.
In his "Returning Happiness to People" show last night, Prayuth said he realised that sometimes he makes inappropriate remarks that may be impolite or strongly worded, but said he was only expressing how strongly he felt about certain issues. 
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Om man inte bär bikini förstås, det kan vara farligt enligt juntaledaren.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Detta är just ett typiskt Isan Loser inlägg. Du vet lika väl som vi andra att faktum är att det politiska våldet i Thailand som har drabbat oskyldiga åskådare, och därmed kunnat drabba turister, i stort sett försvunnit sedan kuppen. Varken du eller någon annan inbillar sig att våldtäkter och andra besinningslösa vansinnesdåd påverkas på kort sikt av juntans tillträde. Om detta våld vore skäl till resevarning skulle det vara ständig resevarning till Thailand. Med tiden kommer kanske juntans allmänna uppgradering av rättsväsendet att få dessa våldsdåd att minska på lång sikt, men det är inte relevant för om det skall vara resevarning till Thailand eller inte.

 

Du drar alltså in en fullständigt irrelevant aspekt i diskussionen när du ser att du förlorat det argument du utgick ifrån, nämligen att turister borde hålla sig borta från det "farliga" Thailand, eftersom det råder diktatur. (Vi hade en turismboom till Spanien under Franco, så vi vet redan att det inte fungerar så i praktiken.)

 

När du förlorar argumentationen så är din taktik att dra in irrelevanta saker och börja raljera och fjanta dig, för att förvirra begreppen och lägga en rökridå runt din förlust. Somliga här verka gå på den taktiken och börja diskutera den ovidkommande saken, men det gör inte jag. Turistmorden finns det andra trådar för. Här diskuteras resevarningar. Var så vänliga och håll er till det.

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Detta är just ett typiskt Isan Loser inlägg. Du vet lika väl som vi andra att faktum är att det politiska våldet i Thailand som har drabbat oskyldiga åskådare, och därmed kunnat drabba turister, i stort sett försvunnit sedan kuppen. Varken du eller någon annan inbillar sig att våldtäkter och andra besinningslösa vansinnesdåd påverkas på kort sikt av juntans tillträde. Om detta våld vore skäl till resevarning skulle det vara ständig resevarning till Thailand. Med tiden kommer kanske juntans allmänna uppgradering av rättsväsendet att få dessa våldsdåd att minska på lång sikt, men det är inte relevant för om det skall vara resevarning till Thailand eller inte.

 

Du drar alltså in en fullständigt irrelevant aspekt i diskussionen när du ser att du förlorat det argument du utgick ifrån, nämligen att turister borde hålla sig borta från det "farliga" Thailand, eftersom det råder diktatur. (Vi hade en turismboom till Spanien under Franco, så vi vet redan att det inte fungerar så i praktiken.)

 

När du förlorar argumentationen så är din taktik att dra in irrelevanta saker och börja raljera och fjanta dig, för att förvirra begreppen och lägga en rökridå runt din förlust. Somliga här verka gå på den taktiken och börja diskutera den ovidkommande saken, men det gör inte jag. Turistmorden finns det andra trådar för. Här diskuteras resevarningar. Var så vänliga och håll er till det.

Hej

 

Det var juntaledarens kommentarer runt säkerhet och bikini i Thailand jag syftade på, det främjade väl inte direkt turismen?

 

http://hd.se/utrikes/2014/09/18/ber-om-ursakt-for-bikini-uttalande/

 

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-29249656

 

http://www.newsmax.com/TheWire/thai-ruler-apologizes-bikini/2014/09/19/id/595798/

 

http://nypost.com/2014/09/18/thailands-pm-only-ugly-people-are-safe-in-bikinis-here/

 

http://www.bloomberg.com/news/2014-09-18/thai-premier-apologizes-for-comments-on-bikini-wearing-tourists.html

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är just ett typiskt Isan Loser inlägg. Du vet lika väl som vi andra att faktum är att det politiska våldet i Thailand som har drabbat oskyldiga åskådare, och därmed kunnat drabba turister, i stort sett försvunnit sedan kuppen. Varken du eller någon annan inbillar sig att våldtäkter och andra besinningslösa vansinnesdåd påverkas på kort sikt av juntans tillträde. Om detta våld vore skäl till resevarning skulle det vara ständig resevarning till Thailand. Med tiden kommer kanske juntans allmänna uppgradering av rättsväsendet att få dessa våldsdåd att minska på lång sikt, men det är inte relevant för om det skall vara resevarning till Thailand eller inte.

 

Du drar alltså in en fullständigt irrelevant aspekt i diskussionen när du ser att du förlorat det argument du utgick ifrån, nämligen att turister borde hålla sig borta från det "farliga" Thailand, eftersom det råder diktatur. (Vi hade en turismboom till Spanien under Franco, så vi vet redan att det inte fungerar så i praktiken.)

 

När du förlorar argumentationen så är din taktik att dra in irrelevanta saker och börja raljera och fjanta dig, för att förvirra begreppen och lägga en rökridå runt din förlust. Somliga här verka gå på den taktiken och börja diskutera den ovidkommande saken, men det gör inte jag. Turistmorden finns det andra trådar för. Här diskuteras resevarningar. Var så vänliga och håll er till det.

Han var inte ens först med den kommentaren, det finns en fjant till på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Det är fortfarande inget större skäl till resevarningar nu än före kuppen. Prayuth uttryckte sig klumpigt, men han har delvis rätt - turister fattar ofta inte hur mycket dom provocerar somliga i Thailand med att springa omkring halvnakna där det inte passar sig. Huruvida detta hade någon betydelse i fallet på Kho Tao vet jag inte, jag har ingen lust att fördjupa mig i den tragiken.

 

Det som ger Thailand dåligt rykte för turister är således det våld som ibland drabbar aningslösa turister för att dom inte klarar av att läsa av och förstå den lokala kulturen och handla därefter. Möjligen har Prayuth sämre kunskaper och färdigheter i PR och politisk korrekthet än politiker normalt har, men han är inte heller politiker utan militär.

 

På lång sikt kan dock juntan hjälpa till att börja vända den trenden om det juridiska systemet förbättras. Jag minns ett fall med en svenska som blev våldtagen av en serieförbrytare som var väl känd av Thailands rättssystem, men också hade goda kontakter. Det spermaprov som togs på sjukhuset och som skulle kunnat fälla honom "försvann" innan rättegången. Det är sådan korruption som gör att detta våld kan fortgå och som utgör en VERKLIG anledning till att turister bör vara försiktiga och kanske hålla sig borta från Thailand om dom är riskkänsliga.

 

Att det hoppar grodor ur Prayuths mun är således FORTFARANDE inte ett skäl i sig till att ompröva nivån på resevarningar i OBJEKTIV mening. Att det kan vara dålig PR kan väl vara sant, men det är en helt annan sak.

 

 

@ GreenValley. Jo, jag noterade det, men det räcker att diskutera med en av dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

In his weekly TV programme yesterday, Prime Minister General Prayuth Chan-ocha explained why he sometimes used harsh words, adding that he apologised for every inappropriate comment he has made so far

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en stilla undran om Prayuth har en stab som han faktiskt lyssnar på när det gäller fel han gör eller om det finns en person/personer som är hans "chef" och aktivt påpekar dessa fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är fortfarande inget större skäl till resevarningar nu än före kuppen. Prayuth uttryckte sig klumpigt, men han har delvis rätt - turister fattar ofta inte hur mycket dom provocerar somliga i Thailand med att springa omkring halvnakna där det inte passar sig. Huruvida detta hade någon betydelse i fallet på Kho Tao vet jag inte, jag har ingen lust att fördjupa mig i den tragiken.

 

Det som ger Thailand dåligt rykte för turister är således det våld som ibland drabbar aningslösa turister för att dom inte klarar av att läsa av och förstå den lokala kulturen och handla därefter. Möjligen har Prayuth sämre kunskaper och färdigheter i PR och politisk korrekthet än politiker normalt har, men han är inte heller politiker utan militär.

 

På lång sikt kan dock juntan hjälpa till att börja vända den trenden om det juridiska systemet förbättras. Jag minns ett fall med en svenska som blev våldtagen av en serieförbrytare som var väl känd av Thailands rättssystem, men också hade goda kontakter. Det spermaprov som togs på sjukhuset och som skulle kunnat fälla honom "försvann" innan rättegången. Det är sådan korruption som gör att detta våld kan fortgå och som utgör en VERKLIG anledning till att turister bör vara försiktiga och kanske hålla sig borta från Thailand om dom är riskkänsliga.

 

Att det hoppar grodor ur Prayuths mun är således FORTFARANDE inte ett skäl i sig till att ompröva nivån på resevarningar i OBJEKTIV mening. Att det kan vara dålig PR kan väl vara sant, men det är en helt annan sak.

 

 

@ GreenValley. Jo, jag noterade det, men det räcker att diskutera med en av dom.

Hej

 

Själv tycker jag inte att juntaledarens uttalande var irrelevant i en tråd som denna och att det är fjantigt att ta upp detta får stå för dig.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit ca 30 gånger I Thailand på många olika ställen under 1-6 mån varje gång och har alltid känt mig trygg att rör mig i olika miljöer så jag har svårt att förstå  varför vissa länder utfärdar resevarning bara för att militären tagit över makten. Det har uppenbarligen blivit färre politiska våldsdåd efter att militären tog över och det är väl dessa våldsdåd som var grunden för att utfärda resevarningarna. Jag upplever också att militären i Thailand står väldigt nära huvudelen av befolkningen på ett positivt sätt.

Den politiska soppan som just nu har lamslagit regeringsbildningen i Sverige på grund av att blocken desperat försöker finna en regeringslösning som garanterar att SD inte kan påverka politiken verkar ligga på sandlådenivå. 800000 svenskar röstade på SD och dessa människor skall inte kunna få gehör för sin åsikt i ett demokratisk genomfört val, det kallar jag DIKTATUR om något, inte för Sveriges bästa utan för att vissa politiker ser mer till sin egen makt än till det bästa för Sverige. Så vi bör nog sopa framför egen dörr innan vi dömer andra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en stilla undran om Prayuth har en stab som han faktiskt lyssnar på när det gäller fel han gör eller om det finns en person/personer som är hans "chef" och aktivt påpekar dessa fel.

 

Han kanske följer med i media !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit ca 30 gånger I Thailand på många olika ställen under 1-6 mån varje gång och har alltid känt mig trygg att rör mig i olika miljöer så jag har svårt att förstå  varför vissa länder utfärdar resevarning bara för att militären tagit över makten. Det har uppenbarligen blivit färre politiska våldsdåd efter att militären tog över och det är väl dessa våldsdåd som var grunden för att utfärda resevarningarna. Jag upplever också att militären i Thailand står väldigt nära huvudelen av befolkningen på ett positivt sätt.

Den politiska soppan som just nu har lamslagit regeringsbildningen i Sverige på grund av att blocken desperat försöker finna en regeringslösning som garanterar att SD inte kan påverka politiken verkar ligga på sandlådenivå. 800000 svenskar röstade på SD och dessa människor skall inte kunna få gehör för sin åsikt i ett demokratisk genomfört val, det kallar jag DIKTATUR om något, inte för Sveriges bästa utan för att vissa politiker ser mer till sin egen makt än till det bästa för Sverige. Så vi bör nog sopa framför egen dörr innan vi dömer andra. 

 

Det är nog snarare om man är på drogfyllda "full moon partys" som detta handlade om man skall ta det lite försiktigt

 

Inget nytt som dykt upp med juntan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kanske följer med i media !

Finns väl ingen media att följa med den totala censur som råder numera.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...