Jump to content
IGNORERAD

Bilpriser i Thailand


PK132

Recommended Posts

Jag avser att köpa en bil i Thailand. Nu begriper jag inte hur begagnatpriserna kan vara så höga i Thailand.50-60000 kronor för en bil som är 11-13 år gammal.

Är det någon som vet varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Pk,

Det är hutlösa priser och nu när kursen är dålig är det ändå dyrare.

Om du är sugen kan du få köpa en av mina bilar, Mazda pickup 4 dörrar -05 eller Toyota Fortuner 2,7 -06.

Har inte funderat på pris, du kan ju PM'a om du är sugen.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Växlingskursen Krona-Baht påverkar ju lite nu, men även när kursen

ligger runt "normala" 5baht för en krona så är priserna mycket konstiga.

Nybilspriserna ligger ofta en bra bit under svenska nybilspriser.

På en 10-15 år gammal bil är situationen omvänd, då kostar bilen ibland

upp till 10-15 gånger mer än i Sverige.

Nästan alltid bättre affär att köpa ny,alt en bil som är 2-3 år gammal.

Köper du en bil som är 2-3 år gammal så kan du ha den i tio år utan att

den förlorar speciellt mycket mer i värde.

Vanligtvis så står sig Toyota och Isuzu ganska bra i andrahandsvärde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket enkelt det har med tillgång och efterfrågan.

Det finns mer folk som vill köpa en bil men har inte råd att köpa en ny, därav dom höga andrahandsvärdet.

Kolla bara i Usa där finns det ingen som vill ha en begagnad bil därav så är andrahandsvärdet obefintlig, okey finns undantag så som rariteter.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Växlingskursen Krona-Baht påverkar ju lite nu, men även när kursen

ligger runt "normala" 5baht för en krona så är priserna mycket konstiga.

Nybilspriserna ligger ofta en bra bit under svenska nybilspriser.

På en 10-15 år gammal bil är situationen omvänd, då kostar bilen ibland

upp till 10-15 gånger mer än i Sverige.

Nästan alltid bättre affär att köpa ny,alt en bil som är 2-3 år gammal.

Köper du en bil som är 2-3 år gammal så kan du ha den i tio år utan att

den förlorar speciellt mycket mer i värde.

Vanligtvis så står sig Toyota och Isuzu ganska bra i andrahandsvärde.

Vilka normalstora bilar är billigare i Thailand? Inte då BMW, SAAB, MB, Volvo, Audi, etc.. Thailand har höga import tullar:

Upp till 2400cc 213%

2400 - 3000cc 251% (max 220Hp)

3000 - eller 220hp - 308%

Om en bil tillverkas i landet måste minst 40% av värdet vara tillverkat i landet för att undvika tullarna. Så gör tex. BMW, MB och Volvo.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vilka normalstora bilar är billigare i Thailand? Inte då BMW, SAAB, MB, Volvo, Audi, etc.. Thailand har höga import tullar:

Upp till 2400cc 213%

2400 - 3000cc 251% (max 220Hp)

3000 - eller 220hp - 308%

Om en bil tillverkas i landet måste minst 40% av värdet vara tillverkat i landet för att undvika tullarna. Så gör tex. BMW, MB och Volvo.

Ha en bra dag!

:wai:

Normalstora bilar - BMW, SAAB, MB, Volvo, Audi.  :D

Men för någon som på flera thaiforum vill spela allan med att skryta över

att man snittat runt 200 km/h i Thailand, så var det väl ett ganska väntat svar.

Titta igen på vad PK132 egentligen frågar om.

Nerike har ju i alla fall fattat frågan, tillgång och efterfrågan, hur absurt det än må bli i slutänden.

Gällande nya bilar som är billigare i Thailand så finns det massor med bilar i prisklassen 700-1000k som kostar minst 20-30% mera i Sverige.

Eller varför inte ta Erkkis Fortuner som exempel, nu finns modellen inte i Sverige, men försök att hitta en bil med den standarden för det priset i Sverige.(sen tycker jag iofs att 3,0 V är mer prisvärd)

Jag tittade mycket på nypriser och jämförde med begagnade priser innan jag gjorde mitt val.

Bra sajter att kolla begagnat på;

www.one2car.com

www.thaicar.com

Så mitt råd är kolla på dessa sajter och jag är ganska säker på att du hittar din "normalstora" bil.

Lycka till!!!

PS. Avatar med en hastighetsmätare som går i botten...  :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA  namyxes, en del kor ju utan tanke, bara tanka. Att anklaga Asiater att inte bry sig om andras val och ve, och sedan visa detta :bag:

Ett alternativ till nastan ny bil ar de av kreditinstuten utstallda, atertagna fordon, dar kan man faktiskt fa en sa gott som ny bil upp till 200 000 billigare an nypris, om man nu avser normalbilar, inte MB e.t.c. Ett ex,  4 dorrars Cheva pickup 680 000. Nypris nasta 900 000 (ganska mycket extrautrustninh).

Lycka till med bilkopandet.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte en "thailändsk folkvagn", Isutzu D- Max. 3L Diesel med automatlåda, 4 dörrar med riktigt baksäte.

Kostade runt 900.000 baht ny och jag tycker att vi fått mycket bil för pengarna. Jobbar själv med bilar hemma.

Kompisen köpte Toyota camry. Köper man med lite extrautrustning och automat så blir man knappast besviken.

Toyota håller hög kvalitet. jag skulle inte rekommendera nån att köpa en begagnad bil i Thailand om man inte till 100 % känner ägaren (bilens historia).

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Normalstora bilar - BMW, SAAB, MB, Volvo, Audi.  :D

Men för någon som på flera thaiforum vill spela allan med att skryta över

att man snittat runt 200 km/h i Thailand, så var det väl ett ganska väntat svar.

Titta igen på vad PK132 egentligen frågar om.

Nerike har ju i alla fall fattat frågan, tillgång och efterfrågan, hur absurt det än må bli i slutänden.

Gällande nya bilar som är billigare i Thailand så finns det massor med bilar i prisklassen 700-1000k som kostar minst 20-30% mera i Sverige.

Eller varför inte ta Erkkis Fortuner som exempel, nu finns modellen inte i Sverige, men försök att hitta en bil med den standarden för det priset i Sverige.(sen tycker jag iofs att 3,0 V är mer prisvärd)

Jag tittade mycket på nypriser och jämförde med begagnade priser innan jag gjorde mitt val.

Bra sajter att kolla begagnat på;

www.one2car.com

www.thaicar.com

Så mitt råd är kolla på dessa sajter och jag är ganska säker på att du hittar din "normalstora" bil.

Lycka till!!!

PS. Avatar med en hastighetsmätare som går i botten...  :bag:

På dåligt humör idag namyxes?  :im_so_happy:

Toyota Fortuner är mycket intressant. Här har Toyota varit mycket smarta, bilen byggs som en vanlig Toyota Hilux Vigo (Pick-up) och därmed betalar man skatt som en vanlig Pick-up. Efter bilen är färdigbyggd som pick-up skeppas bilen utanför "bonded area" (tullområde). Och där byter man bla. hjulupphängning bak (från bladfjäder till spiralfjädrar) och "bygger på" bakre delen och sen har man en SUV. Fortuner kan man få från 1 064 000 Thb (framhjulsdriven!).

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Stjp,

Att grunden är en pickis känner jag till, men att de skullle bygga den färdig som en pickis har jag svårt att tro.

Är det en 2-eller 4-dörrars pick up från början?

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

På dåligt humör idag namyxes?  :im_so_happy:

Toyota Fortuner är mycket intressant. Här har Toyota varit mycket smarta, bilen byggs som en vanlig Toyota Hilux Vigo (Pick-up) och därmed betalar man skatt som en vanlig Pick-up. Efter bilen är färdigbyggd som pick-up skeppas bilen utanför "bonded area" (tullområde). Och där byter man bla. hjulupphängning bak (från bladfjäder till spiralfjädrar) och "bygger på" bakre delen och sen har man en SUV. Fortuner kan man få från 1 064 000 Thb (framhjulsdriven!).

Ha en bra dag!

:wai:

Njae.detta är inte riktigt sant!

Toyota monterar Fortuner i Thailand och använder en hel del inhemskt producerade delar, därmed undviker man den extremt höga importskatten. Och visst är det samma chassi som Hilyx/Vigo, men man bygger alltså Fortunern från Grunden och monterar inte isär en Vigo.

Fortuner är förövrigt en av Toyotas mest sålda bilar i världen och både i Asien och i Afrika har den mycket stora försäljningsframgångar.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...