Jump to content
IGNORERAD

Betalar ni för Levnadsintyget?


sarne

Recommended Posts

Jag upprepar trådens inledning:

 

Denna tråd vänder sig till er som bor här i Thailand på heltid och har skrivit ut sig från Sverige. Ni andra läs och lär! 

Lar vad? 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    13

  • sarne

    9

  • Jive

    6

  • Soengsang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Att det t ex funkar lite olika på olika platser i Thailand.

Det har jag redan kommenterat, fast det gick visst inte hem!

Humor ar svart att forsta i alla lagen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag redan kommenterat, fast det gick visst inte hem!

Humor ar svart att forsta i alla lagen!

 

In med taggarna nu och försök må lite bra. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

In med taggarna nu och försök må lite bra. :)

Hur sjutton uppfattar du det inlagget som "taggigt? Ar det inte du som taggar?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur sjutton uppfattar du det inlagget som "taggigt? Ar det inte du som taggar?

 

Ursäkta då att jag uppfattade dej fel.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta då att jag uppfattade dej fel.

Inget att be om ursakt for, det ar alltid svart att forsta vissa meningar i skrift, man hor lixom inte hur man betonar det hela, da ar det avsevart mycket lattare!

Kanner man personerna i fraga blir det genast en helt annan mening!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått skriftlig förklaring från turistpolisen här i Udon på min fråga om avsaknad av kvitto. Turistpolisen är till för turister, ej vi fastboende. Man anser att det är inte deras uppgift att bevittna våra levnadsintyg. Dock har man beslutat att iallafall hjälpa till, mot en avgift på 300 bath. Dessa pengar används sedan till välgörande ändamål, skolor mm. Kvitto ges ej då den här verksamheten ligger på sidan av ordinarie verksamhet. Om kvitto ges kommer pengarna istället att "försvinna" i den ordinarie budgeten.

Min rekommendation blev att direkt förklara detta för oss så undviks frågeställningen.  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Turistpolisen är till för turister, ej vi fastboende. Man anser att det är inte deras uppgift att bevittna våra levnadsintyg.

 

Da kan man ju fraga sig vilken instans, Svensk eller Thailandsk, som foreslagit/rekommenderat/beslutat om utfardare av intygsstampling! 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl vara Immigration tycker jag.

Ni ska ju ändå dit rätt ofta.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl vara Immigration tycker jag.

Ni ska ju ändå dit rätt ofta.

Enligt vad andra svenskar sagt till mig hänvisar immigration här i Udon till turistpolisen. Kanske någon här som kan mer om det? 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl vara Immigration tycker jag.

Ni ska ju ändå dit rätt ofta.

Man kan ju tycka det, men fakta ar ju att det aer inte ett Thailandskt pafund utan ett svenskt (bra) system att att slippa betala pension till avlidnas slakt!

Om man lagger pa en Thailandsk myndighet en uppgift vill dom sakert, som vilken annan myndighet som helst, ha ersattning for detta, visserligen inget betungande men i alla fall tarvas det utbildning och kunskap om vad det ar man gor sa att det har avsedd verkan och inte slarvas forbi.

Vad de svenska konsulaten o ambassaden betraffar sa ar det ju en medborgarservice.

Kanske det finns kontakter mellan Svenska o Thailandska myndigheter i detta, fragan ar bara vilka som tar pa sig detta och om betalning ar ok eller ej, det ar dock betydligt billigare med 300 THB i t.ex. Udon eller andra stader dar det inte finns svenskt konsulat an att resa manga mil for detta!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Da kan man ju fraga sig vilken instans, Svensk eller Thailandsk, som foreslagit/rekommenderat/beslutat om utfardare av intygsstampling! 

Så här ser ju svenska sidan, Pensionsmyndigheten, på saken:

 

Godkända "intygare" i Thailand är svenska ambassaden, svenskt konsulat, socialförsäkringsinstitution, notarius publicus, en polismyndighet eller en registrerande befolkningsmyndighet.  

 

Turistpolisen är ju en myndighet. Hade hoppats att någon här på forumet skulle ha provat notarius publicus. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

registrerande befolkningsmyndighet.

 

Då borde man kunna gå till Ampurkontoret på landsbyggden ???

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Då borde man kunna gå till Ampurkontoret på landsbyggden :huh:

Japp, men det stora fragetecknet, vet dom overhuvudtaget vad det ar for papper den gamla arbetskravande farangen vill ha behandlat, gar sakert med blankett 2000 men det ar ju inte det som ar karnfragan utan hur har de Thailandska myndigheter som foreslagits fran svensk sida underrattats om detta!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tolkning är att pensionsmyndigheten inte kontaktar några utländska potentiella "påskrivare", utan de omnämnda är att betrakta som generella förslag vart man kan vända sig.

 

Noterade att jag glömde att även svenska kyrkan godkänns som undertecknare. 

 

Det aktuella levnadsintyget har svensk + engelsk förklarande text. Texten till den som skall bekräfta är: It is hereby certified that the above mentioned person is alive.

 

Den som kan lite engelska bör ju förstå vad det handlar om.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då borde man kunna gå till Ampurkontoret på landsbyggden :huh:

Det ska jag testa nästa gång för en krumelur och en stämpel borde

väl duga även om den är på Thailändska.Risken är väl att det kostar ett

par hundra till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, när nu Sverige kräver ett intyg varje år att jag är vid liv ( vilket jag naturligtvis tycker är självklart) så skulle jag inte ha några som helst problem med att betala några hundra baht  till en thailändsk myndighet som satte dit stämpeln att jag är vid liv om jag hade långt till närmaste konsulat.

Ids liksom inte ens bry mig om det ingår i deras normala arbetsuppgifter att tillhandahålla den tjänsten eller inte och kräva kvitto, sån är jag.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, när nu Sverige kräver ett intyg varje år att jag är vid liv ( vilket jag naturligtvis tycker är självklart) så skulle jag inte ha några som helst problem med att betala några hundra baht  till en thailändsk myndighet som satte dit stämpeln att jag är vid liv om jag hade långt till närmaste konsulat.

Ids liksom inte ens bry mig om det ingår i deras normala arbetsuppgifter att tillhandahålla den tjänsten eller inte och kräva kvitto, sån är jag.

 

Fritz..

 

Jag är av raka motsatsen. Nu har jag aldrig behövt ett levnadsintyg någon gång. Men just alla dessa småmutor överallt är grunden till att dom inte har en fungerande demokrati och statskupper med jämna mellanrum. Det myglas ju från start till mål i Thailand.

 

Varför skall man betala en muta till en statstjänsteman för att denne skall skriva ut ett intyg som ingår i dennes arbetsuppgifter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är av raka motsatsen. Nu har jag aldrig behövt ett levnadsintyg någon gång. Men just alla dessa småmutor överallt är grunden till att dom inte har en fungerande demokrati och statskupper med jämna mellanrum. Det myglas ju från start till mål i Thailand.

 

Varför skall man betala en muta till en statstjänsteman för att denne skall skriva ut ett intyg som ingår i dennes arbetsuppgifter?

I princip haller jag med, men att den skulle inga i hans arbetsuppgift vete fasen, det ar ju ett svenskt intyg, utfardat av svenska myndigheter for svenska pensionarer. Jag tycker gott o val att dom kan ta betalt for detta extraarbete, forvisso icte sa tungt, men men extra arbete ar det i alla fall!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag håller med Fritz, så länge det fungerar köper jag det.

Kan faktiskt många gånger önska att man kunde få svenska myndigheter att prestera mer.

Betalar gärna för det, kvitto eller ej.

Tyvärr så är nog inte Thailand moget att ta bort mutor.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Nemo, on 18 Sept 2014 - 12:49, said:Nemo, on 18 Sept 2014 - 12:49, said:

För att svara på frågan i rubriken, nej, jag betalar ingenting på konsulatet.

 

Ber att få rätta mig själv. Åkte ut till konsulatet i dag för att få stämpeln och underskriften av konsuln vilket gick bra (5min), sedan ville de ha 20 Baht i ersättning.  Eftersom jag är en ekonomiskt medveten person så frågade jag varför det kostar 20 Baht.  :D  De förklarade att de ville ha en kopia för att spara i sitt register.  

 

Tycker att det är väl en kostnad (50 Satang) som de kan stå för själva. Nu finns det faktiskt en prislista vid receptionen som säger att kopior kostar 20 Baht per styck, men det är ju om de gör kopior till mig om jag skulle behöva några.

 

Vad är nästa steg...ta betalt för bläcket om man inte har en egen penna med sig?   

 

Edit.   När jag kom hem från postkontoret efter att ha postat brevet (89 Baht) så läste jag igenom anvisningarna från Pensions Myndigheten och upptäckte att man kan även skicka handlingen med e-post och därmed slippa portot.

Man lär sig något nytt varje dag.    :)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...