Jump to content
IGNORERAD

Betalar ni för Levnadsintyget?


sarne

Recommended Posts

Denna tråd vänder sig till er som bor här i Thailand på heltid och har skrivit ut sig från Sverige. Ni andra läs och lär! 

 

Då jag nu bott här i Udon Thani ett år  var det dags att få ett levnadsintyg påskrivet av lämplig myndighet. För er som inte är i samma situation är det så att Pensionsmyndigheten skickar ett formulär där man skall underteckna och få lokal myndighets stämpel/underskrift på att man fortfarande lever. Detta för att erhålla pensionen kommande år. Inget att säga om detta, helt OK enligt mig.

 

Godkända "intygare" i Thailand är svenska ambassaden, svenskt konsulat, socialförsäkringsinstitution, notarius publicus, en polismyndighet eller en registrerande befolkningsmyndighet.  

 

Via kontakter med andra fastboende och uppgift på nätet var det Turist Polisen som tillhandahåller denna tjänst. Finns till och med en svensk frivillig turistpolis sekreterare här i Udon. Han hade föredömligt lagt upp på nätet vilka dokument som fordrades. Det var förutom själva ansökan, passet, bevis på var du bor (i mitt fall hyreskontrakt, kopia hyresvärdens ID och husbok.

 

Alltså besökte jag denna afton Turist Polis kontoret här i Udon. Innanför dörren togs jag emot av en yngre kvinna som presenterade sig som officer, var klädd i en t-shirt med  med text Tourist Police. Jag förklarade mitt ärende, gav henne alla papperen. Hon sa det ordnar vi, det kostar 300 bath. Jag sa OK, inga problem.

 

Hon försvann in ett inre kontor en stund, kom tillbaka med kopior på alla mina papper vilka jag signerade inklusive min namnteckning och dagens datum. En stunds senare (jag var enda "kunden") var det klart. I min hand fick jag underskrivet och stämplat in tyg på att jag lever.

Tack för det :-)

Då jag skulle ge henne de 300 bathen begärde jag ett kvitto. Det vägrade hon, vi hade en diskussion där jag krävde ett kvitto. Hon hänvisade till högre officer vilken jag bad att få tala med.

 

Strax kom en annan tjej, förklarade på engelska att man skriver inga kvitton. Jag sa att jag skall ha ett kvitto. Repliken blev då att man lämnar inga kvitton, samma på Immigration där hon arbetat tidigare. Hon sa att jag då inte behövde betala. Då kom den yngre kvinnan tillbaka, jag upprepade igen att hon som officer skall lämna kvitto. Dessutom lade jag till att 300 bath är stora pengar, varvid hon replikerade " för er"?  

Min replik blev att förra regeringen införde minimilön per dag 300 bath och många arbetsgivare klarar inte av att betala det till arbetare.

 

Hon förklarade att nästa gång får jag gå någon annanstans för att få påskrivet, förslagsvis min ambassad i Bangkok. Jag sa OK, tackade för hjälpen och lämnade kontoret.

 

Vilka erfarenheter har ni?

 

Jag vet, det är lite väderkvarnsfäktning, men .

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    13

  • sarne

    9

  • Jive

    6

  • LotFai

    4

Mest aktiva i denna tråd

Denna tråd vänder sig till er som bor här i Thailand på heltid och har skrivit ut sig från Sverige. Ni andra läs och lär! 

 

Då jag nu bott här i Udon Thani ett år  var det dags att få ett levnadsintyg påskrivet av lämplig myndighet. För er som inte är i samma situation är det så att Pensionsmyndigheten skickar ett formulär där man skall underteckna och få lokal myndighets stämpel/underskrift på att man fortfarande lever. Detta för att erhålla pensionen kommande år. Inget att säga om detta, helt OK enligt mig.

 

Godkända "intygare" i Thailand är svenska ambassaden, svenskt konsulat, socialförsäkringsinstitution, notarius publicus, en polismyndighet eller en registrerande befolkningsmyndighet.  

 

Via kontakter med andra fastboende och uppgift på nätet var det Turist Polisen som tillhandahåller denna tjänst. Finns till och med en svensk frivillig turistpolis sekreterare här i Udon. Han hade föredömligt lagt upp på nätet vilka dokument som fordrades. Det var förutom själva ansökan, passet, bevis på var du bor (i mitt fall hyreskontrakt, kopia hyresvärdens ID och husbok.

 

Alltså besökte jag denna afton Turist Polis kontoret här i Udon. Innanför dörren togs jag emot av en yngre kvinna som presenterade sig som officer, var klädd i en t-shirt med  med text Tourist Police. Jag förklarade mitt ärende, gav henne alla papperen. Hon sa det ordnar vi, det kostar 300 bath. Jag sa OK, inga problem.

 

Hon försvann in ett inre kontor en stund, kom tillbaka med kopior på alla mina papper vilka jag signerade inklusive min namnteckning och dagens datum. En stunds senare (jag var enda "kunden") var det klart. I min hand fick jag underskrivet och stämplat in tyg på att jag lever.

Tack för det :-)

Då jag skulle ge henne de 300 bathen begärde jag ett kvitto. Det vägrade hon, vi hade en diskussion där jag krävde ett kvitto. Hon hänvisade till högre officer vilken jag bad att få tala med.

 

Strax kom en annan tjej, förklarade på engelska att man skriver inga kvitton. Jag sa att jag skall ha ett kvitto. Repliken blev då att man lämnar inga kvitton, samma på Immigration där hon arbetat tidigare. Hon sa att jag då inte behövde betala. Då kom den yngre kvinnan tillbaka, jag upprepade igen att hon som officer skall lämna kvitto. Dessutom lade jag till att 300 bath är stora pengar, varvid hon replikerade " för er"?  

Min replik blev att förra regeringen införde minimilön per dag 300 bath och många arbetsgivare klarar inte av att betala det till arbetare.

 

Hon förklarade att nästa gång får jag gå någon annanstans för att få påskrivet, förslagsvis min ambassad i Bangkok. Jag sa OK, tackade för hjälpen och lämnade kontoret.

 

Vilka erfarenheter har ni?

 

Jag vet, det är lite väderkvarnsfäktning, men .

 

Jag var idag på svenska konsulatet i Pattaya och fick mitt levnadsintyg stämplat och underskrivet. Kostnad 0 Baht och eftersom jag hade glömt passet hemma räckte det med att jag visade mitt thailändska körkort. Tjänstemannen tog kopia på körkortet och jag undertecknade kopian.

Hela proceduren tog 3-4 min.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gick till By-polisen i lilla Long och fick påskrivet av desk-killen efter telefon konsultation med chefen till en kostnad av 0,00 Bth

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika faller odets lott, bara att ta det som en man och acceptera olikheter, eller som sagt ta en omvag!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var idag på svenska konsulatet i Pattaya och fick mitt levnadsintyg stämplat och underskrivet. Kostnad 0 Baht och eftersom jag hade glömt passet hemma räckte det med att jag visade mitt thailändska körkort. Tjänstemannen tog kopia på körkortet och jag undertecknade kopian.

Hela proceduren tog 3-4 min.

 

 

 

Dom säger att det är billigt att leva i Thailand, och det verkar ju stämma. ;)

 

Sorry för OT, men jag kunde inte hålla mig.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har betalat till det korrupta Svenska konsulatet utanför Hua-hin för att jag inte

vetat bättre,men dom ska väl ha lite kostnadstäckning.300 Bath tycker jag är okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har betalat till det korrupta Svenska konsulatet utanför Hua-hin för att jag inte

vetat bättre,men dom ska väl ha lite kostnadstäckning.300 Bath tycker jag är okej.

 

Jag tycker det känns ganska ok att man, trots utflyttad, får nåt litet för skattepengarna till Sverige. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika faller odets lott, bara att ta det som en man och acceptera olikheter, eller som sagt ta en omvag!

Håller inte med av princip! Har inga problem att betala 300 bath, men mot kvitto! 

 

Får lite dåliga vibbar när man vägrar ge ett kvitto.  Plus svaret på min kommentar att 300 bath är dyrt,  "för er"? 

Hur många falanger behöver påskrivet levnadsintyg i Udon? Är ju inte bara vi svenskar som måste bevisa att vi lever.

500 st? 1000 st? 2000 st? 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har betalat till det korrupta Svenska konsulatet utanför Hua-hin för att jag inte

vetat bättre,men dom ska väl ha lite kostnadstäckning.300 Bath tycker jag är okej.

 

Fast det är knappast något som går till att täcka konsulatets kostnader om de vägrar skriva ett kvitto  :wink:

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ar synd om manniskan!

Aldrig ar det som hemma!

 

Korruption har vid en undersokning som gjordes for nagra ar sedan ansetts som en del av vardagen i Thailand, och hor o hapna, ansetts vara OK av majoriteten, d.v.s. hade det varit en typ folkomrostning i fragan hade det idag varit lagligt med den del av korruptionen som i vardagslag forekommer. :haha:

(Nu utesluter jag regerings o storforetagens miljardprojekt)

Det ar tyvarr sa att vi som gastar lander, i synnerhet de in i margen superpraktiga svenskarna, har svart att finna oss i och acceptera hur Thailandarna tycker o tanker.

Hur manga ganger har man inte anklagat Thailandare for brist i logik eller bakvant tankande o handlande for att i nasta sekund vara oerhort glad over att man for sitt svenska, aven det av manga utskallda, pensionsystemet kunna leva ett behagligt liv i landet. Galler aven mig! :im_happy:

 

Skall man, vilket jag tror landet sjalvt sa smaningom klarar av, forsoka  sig pa att lara "gamla hundar sitta" tror jag man snart far skaffa skyddshjalm sa man slipper ga med trasig panna, eller bokstavligt skaffar sig magsar.

 

9 millioner (OK vi tar bort c:a 1m "svenskar" som lever i korruptionssamhalle aven i Sverige) 8 millioner svenska samveten skall jmf med 65 millioner Thailandska! Det finns jobb for moderna missionarer! :good:

 

Ta nu inte sa allvarligt pa ovanstaende, bara en liten tanke pa morgonkvisten!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna tråd vänder sig till er som bor här i Thailand på heltid och har skrivit ut sig från Sverige. Ni andra läs och lär! 

 

Då jag nu bott här i Udon Thani ett år  var det dags att få ett levnadsintyg påskrivet av lämplig myndighet. För er som inte är i samma situation är det så att Pensionsmyndigheten skickar ett formulär där man skall underteckna och få lokal myndighets stämpel/underskrift på att man fortfarande lever. Detta för att erhålla pensionen kommande år. Inget att säga om detta, helt OK enligt mig.

 

Godkända "intygare" i Thailand är svenska ambassaden, svenskt konsulat, socialförsäkringsinstitution, notarius publicus, en polismyndighet eller en registrerande befolkningsmyndighet.  

 

Via kontakter med andra fastboende och uppgift på nätet var det Turist Polisen som tillhandahåller denna tjänst. Finns till och med en svensk frivillig turistpolis sekreterare här i Udon. Han hade föredömligt lagt upp på nätet vilka dokument som fordrades. Det var förutom själva ansökan, passet, bevis på var du bor (i mitt fall hyreskontrakt, kopia hyresvärdens ID och husbok.

 

Alltså besökte jag denna afton Turist Polis kontoret här i Udon. Innanför dörren togs jag emot av en yngre kvinna som presenterade sig som officer, var klädd i en t-shirt med  med text Tourist Police. Jag förklarade mitt ärende, gav henne alla papperen. Hon sa det ordnar vi, det kostar 300 bath. Jag sa OK, inga problem.

 

Hon försvann in ett inre kontor en stund, kom tillbaka med kopior på alla mina papper vilka jag signerade inklusive min namnteckning och dagens datum. En stunds senare (jag var enda "kunden") var det klart. I min hand fick jag underskrivet och stämplat in tyg på att jag lever.

Tack för det :-)

Då jag skulle ge henne de 300 bathen begärde jag ett kvitto. Det vägrade hon, vi hade en diskussion där jag krävde ett kvitto. Hon hänvisade till högre officer vilken jag bad att få tala med.

 

Strax kom en annan tjej, förklarade på engelska att man skriver inga kvitton. Jag sa att jag skall ha ett kvitto. Repliken blev då att man lämnar inga kvitton, samma på Immigration där hon arbetat tidigare. Hon sa att jag då inte behövde betala. Då kom den yngre kvinnan tillbaka, jag upprepade igen att hon som officer skall lämna kvitto. Dessutom lade jag till att 300 bath är stora pengar, varvid hon replikerade " för er"?  

Min replik blev att förra regeringen införde minimilön per dag 300 bath och många arbetsgivare klarar inte av att betala det till arbetare.

 

Hon förklarade att nästa gång får jag gå någon annanstans för att få påskrivet, förslagsvis min ambassad i Bangkok. Jag sa OK, tackade för hjälpen och lämnade kontoret.

 

Vilka erfarenheter har ni?

 

Jag vet, det är lite väderkvarnsfäktning, men .

 

 

Du verkar ha moral. Grattis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt fattar jag inte hur ni orkar bry er om 300bth, man blir blåst i Thailand det är väl bara att acceptera?

Hade det varit 3000 hade jag köpt saken med att börja tjafsa med polisen, men för 300 är det antagligen inte värt besväret och kan kanske slå tillbaka senare?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du begär nog inte kvitto om du dricker några öl i baren. Varför då bråka om en liten "gåva" på 300 B? Det är Thailand du befinner dig i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har just kommit hem från Svenska Konsulatet i Pattaya där det var helt gratis att få en stämpel på levnadsintyget. Eftersom jag snart ska förnya mitt "Retirement" så passade jag på att fixa ett intyg ang min inkomst. Även denna gång gick det utmärkt med en utskrift av slutskattebeskedet för förra året som jag skrev ut med hjälp av mitt bank-ID från Skatteverkets hemsida. Det fick jag efter ca: 45 minuters väntan vilket aldrig hänt mig på förra konsulatet där man fick återkomma ett par dagar senare.

 

Enligt mig har det blivit en rejäl uppryckning i och med flytten av konsulatet och den nya personalen. :good:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har just kommit hem från Svenska Konsulatet i Pattaya där det var helt gratis att få en stämpel på levnadsintyget. Eftersom jag snart ska förnya mitt "Retirement" så passade jag på att fixa ett intyg ang min inkomst. Även denna gång gick det utmärkt med en utskrift av slutskattebeskedet för förra året som jag skrev ut med hjälp av mitt bank-ID från Skatteverkets hemsida. Det fick jag efter ca: 45 minuters väntan vilket aldrig hänt mig på förra konsulatet där man fick återkomma ett par dagar senare.

 

Enligt mig har det blivit en rejäl uppryckning i och med flytten av konsulatet och den nya personalen. :good:

 

Fritz..

 

Ja verkligen!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med av princip! Har inga problem att betala 300 bath, men mot kvitto! 

 

Får lite dåliga vibbar när man vägrar ge ett kvitto.  Plus svaret på min kommentar att 300 bath är dyrt,  "för er"? 

Hur många falanger behöver påskrivet levnadsintyg i Udon? Är ju inte bara vi svenskar som måste bevisa att vi lever.

500 st? 1000 st? 2000 st? 

Kvitto i Thailand ar en lyx forunnat varuhus och sjukhusen.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Begär bara kvitton om jag köper dyrare prylar så  som tex, Tv , kyl/krys, hårddiskar, telefon mm.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Begär bara kvitton om jag köper dyrare prylar så som tex, Tv , kyl/krys, hårddiskar, telefon mm.

Tycker de är rätt duktig på att ge kvitton vid den typ av handel du nämner, även byns bilmek och moppe mek.

Alltid när man gjort något med bilen/moppen så har kvitto och de gamla delarna, fläktremmar, oljefilter, etc. levereras vid betalning.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker de är rätt duktig på att ge kvitton vid den typ av handel du nämner, även byns bilmek och moppe mek.

Alltid när man gjort något med bilen/moppen så har kvitto och de gamla delarna, fläktremmar, oljefilter, etc. levereras vid betalning.

Visst får man väl i regel kvitton på större inköp men det har hänt att jag inte fått det utan att säga till

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt fattar jag inte hur ni orkar bry er om 300bth, man blir blåst i Thailand det är väl bara att acceptera?

Hade det varit 3000 hade jag köpt saken med att börja tjafsa med polisen, men för 300 är det antagligen inte värt besväret och kan kanske slå tillbaka senare?

Om du läser tråden ser du att det inte gäller 300 bath. Det som jag reagerar på är att en polismyndighet som tar betalt för en tjänst ej lämnar kvitto.

Att begära ett kvitto är i mina ögon inte att tjafsa. 0

 

Min erfarenhet efter att varit fastboende här i ett år är att det är papper "på allt", inget sker utan skriven dokumentation. Ibland tycker man att byråkratin är för omständlig, till exempel när det krävs att du skall visa papper på var du bor. Då jag hyr ett hus erfordras då kopior på hyresvärdens husbok, hyresvärdens ID-kort och hyreskontraktet.

 

Vad jag är ute efter är att få höra hur andra hanterat detta årligen återkommande levnadsintyg. Det är ju ett antal möjliga institutioner angivna som godkända att intyga att man fortfarande är i livet. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvitto på barfine får man både i Udon och Cha Am   :rtfm:    :crazy:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läser tråden ser du att det inte gäller 300 bath

 

Vad jag reagerade på var din idoghet att just lägga så mycket energi på att stå och tjafsa om 300bth , ibland får man svälja och gå vidare.

 

Jag skulle som sagt aldrig gjort de, vissa småsaker får man helt enkelt svälja, det är Thailand vi bor i och inte präktiga Sverige, och jag tar mig inte rätten som att som gäst i landet lära dem vad som är rätt och fel.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upprepar trådens inledning:

 

Denna tråd vänder sig till er som bor här i Thailand på heltid och har skrivit ut sig från Sverige. Ni andra läs och lär! 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upprepar trådens inledning:

 

Denna tråd vänder sig till er som bor här i Thailand på heltid och har skrivit ut sig från Sverige. Ni andra läs och lär! 

 

Tycker du saken har varit oklar heller, du har påpekat det flera gånger nu,  syftar du på något speciellt inlägg? ? ?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...