Jump to content
IGNORERAD

Mer om juntans hårt kritiserade skolreform.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Om du läste vad jag skrev så sa jag att ARBETSGIVARNA kollar upp elevernas bla.frånvaro och intresse för det de utbildar sig till.De "headhuntar" eleverna tidigt.Alltså inte när de söker in på utbildningarna.

Hej

 

Då är det alltså inte samma system som nu planeras i Thailand ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 266
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tamdai

    25

  • Tallviking

    17

  • leifen

    16

  • Surin P3

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Denna beskrivning stämmer dåligt med den som kritiker framför i Thailand ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det kan nog stämma att man kan bli kritisk till ett betygssystem i Thailand som ger rättvisa åt eleverna så att alla bedöms lika och kan få jobb och vidareutbildning från sina studieresultat istället för att med pengar köpa sig studier och jobb.

 

Eliten och rika blir förlorare med merit pass medan fattiga och begåvade blir vinnare.

 

Förstår att många är kritiska i konservativa Thailand när de rikas privilegier hotas, men förvånad att du stöder eliten i detta.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det kan nog stämma att man kan bli kritisk till ett betygssystem i Thailand som ger rättvisa åt eleverna så att alla bedöms lika och kan få jobb och vidareutbildning från sina studieresultat istället för att med pengar köpa sig studier och jobb.

 

Eliten och rika blir förlorare med merit pass medan fattiga och begåvade blir vinnare.

 

Förstår att många är kritiska i konservativa Thailand när de rikas privilegier hotas, men förvånad att du stöder eliten i detta.

Hej

 

Tycker du verkligen att det är bra om det blir som kritikerna tror att man subjektivt kommer att registrera elevers karaktär, moral, godhet och politisk tillhörighet m.m och sedan använda detta för att avgöra om eleven ska komma in på en viss högre utbildning eller få en sökt tjänst efter avslutade studier ?

 

Förklara gärna på vilket sätt du tror att detta ska gynna just fattiga ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man ett bra betygssystem så gynnar det begåvade elever om det är det som ger jobb och bra utbildningar istället för att köpa sig allt med pengar.

 

Det gynnar den fattige om denne är begåvad och får bra betyg.

 

 

Är den fattige lat och obegåvad så gynnas denne inte alls.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen ar det en skarpning av gallande skolsystem, men det nu gallande har havererat pa manga hall, systemet med privatskolor som drar till sig de basta lararna och de rikas ungar gynnar absolut inte landet i langa loppet, det som utspelat sig underforra regeringens (DrT med ombud) tid da korruption och verksamhet i grazonen mellan smartness och kriminalitet suddats ut till stor del innefattar en skolreform som saknat fundament, lararkvalitet!

Det elitskikt som nu kanner marken svikta (om dom nu gor det) ar enligt min asikt lika manga roda,gula,demokrater o royalister vilka alla pa manga satt atnjutit rattsvasendets undantagsregler for de valbesuttna och oppet visat sina framgangar och darmed ocksa placerat sina telningar i skolor dar betygens utseende manga ganger berott pa hur tjocka kuverten med bidrag till skolan varit!

Om nu Juntan vill att skolan skall reformeras till ett mer fungerande vasende kommer det aterigen att falla ihop som ett korthus eftersom lararstandarden knappast kommer att forbattras i de statliga skolorna, ater igen maste man nog konstatera att ingen, fore detta eller nuvarande regering lyckats losa den fundamentala forutsattningen, battre larare=battre skola!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har man ett bra betygssystem så gynnar det begåvade elever om det är det som ger jobb och bra utbildningar istället för att köpa sig allt med pengar.

 

Det gynnar den fattige om denne är begåvad och får bra betyg.

 

 

Är den fattige lat och obegåvad så gynnas denne inte alls.

Hej

 

Betyg och betygssystem finns ju redan, men det jag är skeptisk till är att man ska dokumentera saker som karaktärsdrag, moral, godhet och politisk läggning.

 

Att ett betyg kombinerat med ett utlåtande i uppförande finns är ju en sak som alla nog kan acceptera men när man kommer in på att en subjektiv bedömning om personliga drag och saker som utlåtande om en persons karaktär ska bli avgörande för om man får gå en viss utbildning eller få ett sökt jobb blir åtminstone jag skeptisk och ser vissa faror precis som man gjorde i artikeln.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läste vad jag skrev så sa jag att ARBETSGIVARNA kollar upp elevernas bla.frånvaro och intresse för det de utbildar sig till.De "headhuntar" eleverna tidigt.Alltså inte när de söker in på utbildningarna.

Många arbetsgivare väljer ut eleverna när de gör praktiken på företagen. En del blir utvalda redan i åk 2 och får du möjlighet till sommarjobb mellan åk 2 och 3. Har bolaget fortfarande behov att anställa när eleven går ut så är det klappat och klart.  

 

En del företag har alltså sett fördelar med att ta emot elever på praktik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Betyg och betygssystem finns ju redan, men det jag är skeptisk till är att man ska dokumentera saker som karaktärsdrag, moral, godhet och politisk läggning.

 

Att ett betyg kombinerat med ett utlåtande i uppförande finns är ju en sak som alla nog kan acceptera men när man kommer in på att en subjektiv bedömning om personliga drag och saker som utlåtande om en persons karaktär ska bli avgörande för om man får gå en viss utbildning eller få ett sökt jobb blir åtminstone jag skeptisk och ser vissa faror precis som man gjorde i artikeln.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ingenstans i länken som finns i din originalpost står det något om att elevens politiska läggning ska registreras i det här "merit pass" är det ytterligare en av dina lögner du försöker göra till sanning genom att återupprepa den?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att "merit pass" tolkats fel genom översättning från engelska till svenska är väl inget unikt för en som bara jagar fel och brister.

 

Hade detta hänt 2012 hade lovsångerna aldrig tagit slut.

 

Bristen att läsa sina länkar och förstå innehållet är ju inget nytt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Många arbetsgivare väljer ut eleverna när de gör praktiken på företagen. En del blir utvalda redan i åk 2 och får du möjlighet till sommarjobb mellan åk 2 och 3. Har bolaget fortfarande behov att anställa när eleven går ut så är det klappat och klart.  

 

En del företag har alltså sett fördelar med att ta emot elever på praktik.

Precis så går det till i verkligheten ,grabben fick jobb ,jag har även anställt enl.ovan

så funkar arbetslivet i verkliga livet -utanför bidrags-jobben

Gno på å visa vila å framfötterna - NO problem

Men sitta å surpla kaffe med mobilen näven ger ingen anställning  :heat:

Link to comment
Dela på andra sajter

liite fel på visa vila  minus vila föståss

Inte lätt att förstå

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så går det till i verkligheten ,grabben fick jobb ,jag har även anställt enl.ovan

så funkar arbetslivet i verkliga livet -utanför bidrags-jobben

Gno på å visa(((( vila å)))) framfötterna - NO problem

Men sitta å surpla kaffe med mobilen näven ger ingen anställning  :heat:

Var lite snabb på tangenterna - felformulerat  alla förstår ?  :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för övrigt vill jag säga dig att Leksandsknäcke finns på Friendship  :im_happy:

Du är en sann vän.  :good:  Då blir det bara ett nödpaket med, reservproviant.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Att "merit pass" tolkats fel genom översättning från engelska till svenska är väl inget unikt för en som bara jagar fel och brister.

 

Hade detta hänt 2012 hade lovsångerna aldrig tagit slut.

 

Bristen att läsa sina länkar och förstå innehållet är ju inget nytt.

 

 

 

Hur tycker du själv att "Merit Passport" skall översättas?

Hade detta hänt 2012 hade så hade många här skrivit spaltmeter om hur dåligt förslaget är, men nu kom det ju under juntans tid, så då måste det ju vara ett bra förlag. Eller hur, inget dom gör kan nånsin vara dåligt...

 

Ändrades av elephant
Link to comment
Dela på andra sajter

Och för övrigt vill jag säga dig att Leksandsknäcke finns på Friendship  :im_happy:

 

Inte for att det ligger i skoldistriktet, men ChernChim i Udon har ocksa denna adla vara!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken är ju överhängande att eleverna lär sig att bli ögontjänare i än större grad och därmed ger lärarens (o)kunskap större utrymme än det borde vara iom att ifrågasättande blir mer eller mindre omöjligt.

Historiska fakta från Thailand gör ju detta system med merit pass ännu ett verktyg för korruption där föräldrar kan betala för att deras barn ska få bättre bok.

Nä detta tror jag inte på, varför inte lärarsamtal med föräldrar som i Sverige med jämna mellanrum.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ingenstans i länken som finns i din originalpost står det något om att elevens politiska läggning ska registreras i det här "merit pass" är det ytterligare en av dina lögner du försöker göra till sanning genom att återupprepa den?

Hej

 

Som vanligt försvarar du allt som juntan gör hur dumt det än är och dom som påtalar risker och ogillar saker som juntan gör är lögnare, har vi hört det förut eller?

 

Dom 12 punkter som ligger till grund för juntans skolreform och som ska mätas är dessa, se nedan. 

 

 

De 12 thailändska Värdena för juntan är: 

1 Kärlek till nationen, religionen och monarkin

2 Ärlighet, tålamod och goda avsikter för allmänheten

3 Tacksamhet till föräldrar, vårdnadshavare och lärare

4 Uthållighet i lärandet

5. Bevarande av thailändsk kultur

6. Moral och att dela den med andra

7 Korrekt förståelse av demokrati med monarken som chef för staten

8 Disciplin och respekt för lagen och äldre

9. Medvetenhet i att tänka och göra saker efter ledning av Hans Majestät Konungen

10. Leva enligt den effektiva ekonomiska filosofi som rekommenderas av Hans Majestät.

 

11 Fysisk och mental styrka mot girighet

12 Hysa mer oro för allmänheten och nationens bästa än sig själv

 

När det gäller punkt 7 finns det nog fog för misstanke om att det är juntans och kungahusets demokrati och politiska åsikter som kommer att anses vara dom rätta.

 

Detta citat säger det mesta tycker jag, "Many also believe that it will limit freedom of expression in schools. By using the twelve Thai values as criteria, students whose ideas do not fit with its implications might be constrained from stating their opinions, fearing that they might not get good evaluations from their schools". 

 

Själv tror jag som sagt att det är i princip omöjligt att på ett objektivt sätt tillämpa dessa 12 punkter på eleverna i ett s.k "merit Pass" och jag tror att det kommer att leda till rädsla och hämma yttrandefriheten samt det kreativa och självständiga tänkandet som eleverna normalt får genom öppna och fria diskussioner i skolan.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Som vanligt försvarar du allt som juntan gör hur dumt det än är och dom som påtalar risker och ogillar saker som juntan gör är lögnare, har vi hört det förut eller?

 

Dom 12 punkter som ligger till grund för juntans skolreform och som ska mätas är dessa, se nedan. 

 

 

De 12 thailändska Värdena för juntan är: 

1 Kärlek till nationen, religionen och monarkin

2 Ärlighet, tålamod och goda avsikter för allmänheten

3 Tacksamhet till föräldrar, vårdnadshavare och lärare

4 Uthållighet i lärandet

5. Bevarande av thailändsk kultur

6. Moral och att dela den med andra

7 Korrekt förståelse av demokrati med monarken som chef för staten

8 Disciplin och respekt för lagen och äldre

9. Medvetenhet i att tänka och göra saker efter ledning av Hans Majestät Konungen

10. Leva enligt den effektiva ekonomiska filosofi som rekommenderas av Hans Majestät.

 

11 Fysisk och mental styrka mot girighet

12 Hysa mer oro för allmänheten och nationens bästa än sig själv

 

När det gäller punkt 7 finns det nog fog för misstanke om att det är juntans och kungahusets demokrati och politiska åsikter som kommer att anses vara dom rätta.

 

Detta citat säger det mesta tycker jag, "Many also believe that it will limit freedom of expression in schools. By using the twelve Thai values as criteria, students whose ideas do not fit with its implications might be constrained from stating their opinions, fearing that they might not get good evaluations from their schools". 

 

Själv tror jag som sagt att det är i princip omöjligt att på ett objektivt sätt tillämpa dessa 12 punkter på eleverna i ett s.k "merit Pass" och jag tror att det kommer att leda till rädsla och hämma yttrandefriheten samt det kreativa och självständiga tänkandet som eleverna normalt får genom öppna och fria diskussioner i skolan.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

 

Det är väldigt mycket "tror, troligen, fog för" som du bygger dina argument runt

 

Om du enbart läser listan, utan att lägga in egna personliga tolkningar i det som står, vad är då direkt felaktigt i den ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur tycker du själv att "Merit Passport" skall översättas?

Hade detta hänt 2012 hade så hade många här skrivit spaltmeter om hur dåligt förslaget är, men nu kom det ju under juntans tid, så då måste det ju vara ett bra förlag. Eller hur, inget dom gör kan nånsin vara dåligt...

Hej

 

Så är det nog, själv tycker jag mer att detta skrämmande förslag mer hör hemma i ett land som Nord Korea än ett land som åtminstone har varit demokratiskt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt mycket "tror, troligen, fog för" som du bygger dina argument runt

 

Om du enbart läser listan, utan att lägga in egna personliga tolkningar i det som står, vad är då direkt felaktigt i den ?

Man kanske skall fundera lite om vad som inte star istallet, ett litet exempel skulle vara kunskap om jordens lander (Geografi) kunskap om varfor jorden ser ut som den gor idag, (historia), tva av grundstenarna for att forsta den varld du lever i!

FINNS MANGA MER EXEMPEL!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Man kanske skall fundera lite om vad som inte star istallet, ett litet exempel skulle vara kunskap om jordens lander (Geografi) kunskap om varfor jorden ser ut som den gor idag, (historia), tva av grundstenarna for att forsta den varld du lever i!

FINNS MANGA MER EXEMPEL!

Hej

 

Och varför inte en satsning på engelska ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...