Jump to content
IGNORERAD

Mer om juntans hårt kritiserade skolreform.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hur tycker du själv att "Merit Passport" skall översättas?

Hade detta hänt 2012 hade så hade många här skrivit spaltmeter om hur dåligt förslaget är, men nu kom det ju under juntans tid, så då måste det ju vara ett bra förlag. Eller hur, inget dom gör kan nånsin vara dåligt...

I mitt inlägg  #23 finns min tolkning av "Merit pass".

 

Som ett betyg motsvarande en 4 på den 5 gradiga (med beröm godkänd, "Pass = godkänd och motsvarande 3).

 

 

"Merit Passport" är något annat som jag som jag inte försökt mig på att översätta eller kommentera.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 266
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tamdai

    25

  • Tallviking

    17

  • leifen

    16

  • Surin P3

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Det är väldigt mycket "tror, troligen, fog för" som du bygger dina argument runt

 

Om du enbart läser listan, utan att lägga in egna personliga tolkningar i det som står, vad är då direkt felaktigt i den ?

Hej

 

Jag tror nog att denna lista omöjligen skulle kunna vara en grund för ett s.k "Merit Pass" i någon västerländsk demokrati och än omöjligare utgöra en grund för om man ska anses vara behörig till en viss utbildning eller ett sökt jobb.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Tycker du verkligen att det är bra om det blir som kritikerna tror att man subjektivt kommer att registrera elevers karaktär, moral, godhet och politisk tillhörighet m.m och sedan använda detta för att avgöra om eleven ska komma in på en viss högre utbildning eller få en sökt tjänst efter avslutade studier ?

 

Förklara gärna på vilket sätt du tror att detta ska gynna just fattiga ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Jag tycker i och för sig att det system, som det framställs i media, verkar korkat.

Din frågeställning är även den korkad enligt mig.

Elevers moral, godhet mm har väl inget att göra med hur mycket pengar man har. Man skulle t.o.m kunna argumentera för att de fattiga eleverna kanske kommer få högre/bättre omdömen än de rika.

Dessutom; skolsystemen skall göra likvärdiga bedömningar; samma för fattiga och rika.

 

Förklara gärna på vilket sätt du tror att detta system skall vara till nackdel för de fattiga? Har dom sämre moral (jag är ofta benägen att tro motsatsen) är dom mindre goda??????

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Och varför inte en satsning på engelska ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

I Utopia kanske det skulle fungera, liksom det gor i en del privata skolorna, resten av landet antingen, man bryr sig inte for vi ar ju Thai, finns ingen som kan lara ut och da ar det roligare att skriva och rita nagot man i alla fall inte forstar. 

 

Lika utopiskt ar det att fa en Thai att fatta varfor geografi, historia, matematik, biologi,kemi o fysik exempelivis ger en grund i allmanbildning, det  ar dar skolan och utbildningsmyndigheten brister, man ar alldeles uppat vaggarna for nationalistiska och inte blir det battre med Juntans lista!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Som vanligt försvarar du allt som juntan gör hur dumt det än är och dom som påtalar risker och ogillar saker som juntan gör är lögnare, har vi hört det förut eller?

 

Dom 12 punkter som ligger till grund för juntans skolreform och som ska mätas är dessa, se nedan. 

 

 

De 12 thailändska Värdena för juntan är: 

1 Kärlek till nationen, religionen och monarkin

2 Ärlighet, tålamod och goda avsikter för allmänheten

3 Tacksamhet till föräldrar, vårdnadshavare och lärare

4 Uthållighet i lärandet

5. Bevarande av thailändsk kultur

6. Moral och att dela den med andra

7 Korrekt förståelse av demokrati med monarken som chef för staten

8 Disciplin och respekt för lagen och äldre

9. Medvetenhet i att tänka och göra saker efter ledning av Hans Majestät Konungen

10. Leva enligt den effektiva ekonomiska filosofi som rekommenderas av Hans Majestät.

 

11 Fysisk och mental styrka mot girighet

12 Hysa mer oro för allmänheten och nationens bästa än sig själv

 

När det gäller punkt 7 finns det nog fog för misstanke om att det är juntans och kungahusets demokrati och politiska åsikter som kommer att anses vara dom rätta.

 

Detta citat säger det mesta tycker jag, "Many also believe that it will limit freedom of expression in schools. By using the twelve Thai values as criteria, students whose ideas do not fit with its implications might be constrained from stating their opinions, fearing that they might not get good evaluations from their schools". 

 

Själv tror jag som sagt att det är i princip omöjligt att på ett objektivt sätt tillämpa dessa 12 punkter på eleverna i ett s.k "merit Pass" och jag tror att det kommer att leda till rädsla och hämma yttrandefriheten samt det kreativa och självständiga tänkandet som eleverna normalt får genom öppna och fria diskussioner i skolan.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

 

Jag håller helt med dig, givetvis är det en helt absurd lista som går tvärt emot allt vett och sans och dessutom är diametralt motsatt till vad den medelklass som stödde demonstrationerna mot förra regeringen vill.

 

Thailändska skolan lider huvudsakligen av tre problem:

- För dåligt utbildade och motiverade lärare.

- En uråldrig läroplan som fokuserar på dyrkan av monarkin, buddhismen och Thailands fantastiska historia.

- Total avsaknad av diskussioner, ifrågasättande och kritiskt tänkande.

 

Vad gör juntan då?

- Anpassar skolplanen så att det inte gör något om lärarna inte kan något; de 12 budorden kan ju till och med en gammal analfabet lära ut.

- Låt ungarna dyrka ännu mer, lärarna är ju ändå för dåliga för att lära ut något och alla barn som räknas går ju ändå i internationella skolor; fler välutbildade än så behöver vi inte.

- Visar bara ungarna ordentlig respekt för äldre och lärare så finns givetvis inget behov av att ifrågasätta något, allt är ju redan bra.

 

Förutom att det är förödande för barnens utbildning och Thailands framtid så kan det ju redan i en relativ närhet helt slå bakut. Vad händer om något Thaksinrelaterat parti vinner även nästa val? Thaksins supportrar kommer från områden där nästan alla går i statliga skolor medans Demokraternas supportrar, åtminstone delvis, kommer från områden med fler privatskolor; då är det ju Thaksin som har tolkningsföreträde av "korrekt förståelse av demokrati" och kan pumpa ut sitt budskap utan opposition. Om det dessutom har skett en "ofördelaktig" förändring inom kungahuset; ska barnen då verkligen ändå dyrka överhuvudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klippt och skuret #

 

 Vad händer om något Thaksinrelaterat parti vinner även nästa val?

Thaksins supportrar kommer från områden där nästan alla går i statliga skolor medans Demokraternas supportrar, åtminstone delvis, kommer från områden med fler privatskolor; då är det ju Thaksin som har tolkningsföreträde av "korrekt förståelse av demokrati" och kan pumpa ut sitt budskap utan opposition.

Om det dessutom har skett en "ofördelaktig" förändring inom kungahuset; ska barnen då verkligen ändå dyrka överhuvudet?

 

Tja, det blir nog inte så lätt att hålla huvudet kallt om det skulle blåsa Thaksinvindar igen.

Om så skulle ske så får väl några nya hetlevrade generaler göra ännu en militärkupp,

och därmed "fräschas" den gamla demokratisoppan upp på nytt, för femtioelfte gången, , ,

Ungefär som de gör med andra soppor och köttgrytor i Thailand.

För att undvika bakterietillväxt så kokar de upp innehållet lite då och då istället för att ställa in anrättningen i ett kylskåp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske skall fundera lite om vad som inte star istallet, ett litet exempel skulle vara kunskap om jordens lander (Geografi) kunskap om varfor jorden ser ut som den gor idag, (historia), tva av grundstenarna for att forsta den varld du lever i!

FINNS MANGA MER EXEMPEL!

Allt sådant står i läroplanerna och inte i detta dokument

Om inte så är det illa

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt sådant står i läroplanerna och inte i detta dokument

Om inte så är det illa

Om det nu star i laroplanen eller ej har jag ingen aning om, men inget av dessa amnen eller basic kunskap i fysik o kemi existerar i statliga skolor, i realiteten alltsa, sen far laroplanen innehalla vad som helst, och skall nu detta dokument vara allsmaktigt har jag bara en tanke, det ar synd om Thailands befolkning som ar, om an sakta, pa vag in i en storre vetskap om varlden utanfor, att bli sparkade tillbaka  i tiden!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Som vanligt försvarar du allt som juntan gör hur dumt det än är och dom som påtalar risker och ogillar saker som juntan gör är lögnare, har vi hört det förut eller?

 

Dom 12 punkter som ligger till grund för juntans skolreform och som ska mätas är dessa, se nedan. 

 

 

De 12 thailändska Värdena för juntan är: 

1 Kärlek till nationen, religionen och monarkin

2 Ärlighet, tålamod och goda avsikter för allmänheten

3 Tacksamhet till föräldrar, vårdnadshavare och lärare

4 Uthållighet i lärandet

5. Bevarande av thailändsk kultur

6. Moral och att dela den med andra

7 Korrekt förståelse av demokrati med monarken som chef för staten

8 Disciplin och respekt för lagen och äldre

9. Medvetenhet i att tänka och göra saker efter ledning av Hans Majestät Konungen

10. Leva enligt den effektiva ekonomiska filosofi som rekommenderas av Hans Majestät.

 

11 Fysisk och mental styrka mot girighet

12 Hysa mer oro för allmänheten och nationens bästa än sig själv

 

När det gäller punkt 7 finns det nog fog för misstanke om att det är juntans och kungahusets demokrati och politiska åsikter som kommer att anses vara dom rätta.

 

Detta citat säger det mesta tycker jag, "Many also believe that it will limit freedom of expression in schools. By using the twelve Thai values as criteria, students whose ideas do not fit with its implications might be constrained from stating their opinions, fearing that they might not get good evaluations from their schools". 

 

Själv tror jag som sagt att det är i princip omöjligt att på ett objektivt sätt tillämpa dessa 12 punkter på eleverna i ett s.k "merit Pass" och jag tror att det kommer att leda till rädsla och hämma yttrandefriheten samt det kreativa och självständiga tänkandet som eleverna normalt får genom öppna och fria diskussioner i skolan.

 

Med vänlig hälsning isan lover 

 

Okej, du tror att politiska åsikter ska registreras men det är din och andras spekulation och inte något som finnas bekräftat varken i din länk eller någon annanstans.

 

För visst kan det vara bra om barnen i Thailand lär sig vad demokrati är eller hur? För även du kan väl hålla med om att de flesta thai bara har vaga begrepp om vad som är demokrati. 

 

Demokrati är så mycket mer än bara möjligheten att får rösta, men just där slutar de flesta thais kunskaper om demokrati.

 

Men borde lära ut att man inte ska sälja sin röst för pengar-hur traditionellt det än är i Thailand. Man bör också lära ut om vilken funktion de parlamentariska kontrollorganen har-de skyddar demokratin. Man bör lära ut om korruption, nepotism och valda politikers ansvar och skyldigheter.

 

Kanske även lära folk att partier inte är privatägda företag utan bör ha en policy och partipolitik liknande de som finns i västvärlden.

 

Fast i slutändan skulle ju politikerna få svårt att bedra folket om de lär sig för mycket om demokrati...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, du tror att politiska åsikter ska registreras men det är din och andras spekulation och inte något som finnas bekräftat varken i din länk eller någon annanstans.

 

För visst kan det vara bra om barnen i Thailand lär sig vad demokrati är eller hur? För även du kan väl hålla med om att de flesta thai bara har vaga begrepp om vad som är demokrati. 

 

Demokrati är så mycket mer än bara möjligheten att får rösta, men just där slutar de flesta thais kunskaper om demokrati.

 

Men borde lära ut att man inte ska sälja sin röst för pengar-hur traditionellt det än är i Thailand. Man bör också lära ut om vilken funktion de parlamentariska kontrollorganen har-de skyddar demokratin. Man bör lära ut om korruption, nepotism och valda politikers ansvar och skyldigheter.

 

Kanske även lära folk att partier inte är privatägda företag utan bör ha en policy och partipolitik liknande de som finns i västvärlden.

 

Fast i slutändan skulle ju politikerna få svårt att bedra folket om de lär sig för mycket om demokrati...

 

 

Många fina åsikter som jag tror de flesta kan hålla med om.

Har du nån länk eller liknande där det finns bekräftat att det är precis detta som är juntan mål med förändringarna i skolan.

Jag menar eftersom du kräver det av IL så borde du ju ha verifierad fakta som backar upp dina åsikter :)

 

Kanske bäst att lägga till...

 Jag är och har alltid varit starkt emot Thaksin, men bara för att jag är emot Thaksin betyder det inte att jag är för allt som hans motståndare gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att en militarjunta i skall lara ut vad demokrati ar i skolan blir kanhanda samma sak som, "hur mycket stryk ska du ha innan du fattar att det ar fel med barnaga!"

 

Men nu ar det ju bara ett direktiv till skolan att lara ut detta och det tror jag de flesta inser att det inte kommer att funka i en Thailandsk skola dar det om nagon stans toppstyrs, ve den som opponerar sig!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, on 05 Sept 2014 - 00:05, said:Isan Lover, on 05 Sept 2014 - 00:05, said:Isan Lover, on 05 Sept 2014 - 00:05, said:

Hej

 

Som vanligt försvarar du allt som juntan gör hur dumt det än är och dom som påtalar risker och ogillar saker som juntan gör är lögnare, har vi hört det förut eller?

 

Dom 12 punkter som ligger till grund för juntans skolreform och som ska mätas är dessa, se nedan. 

 

 

De 12 thailändska Värdena för juntan är: 

1 Kärlek till nationen, religionen och monarkin

2 Ärlighet, tålamod och goda avsikter för allmänheten

3 Tacksamhet till föräldrar, vårdnadshavare och lärare

4 Uthållighet i lärandet

5. Bevarande av thailändsk kultur

6. Moral och att dela den med andra

7 Korrekt förståelse av demokrati med monarken som chef för staten

8 Disciplin och respekt för lagen och äldre

9. Medvetenhet i att tänka och göra saker efter ledning av Hans Majestät Konungen

10. Leva enligt den effektiva ekonomiska filosofi som rekommenderas av Hans Majestät.

 

11 Fysisk och mental styrka mot girighet

12 Hysa mer oro för allmänheten och nationens bästa än sig själv

 

 

 

Det är väl inget större fel på vissa punkter men för en värdefull utveckling av Thailand borde detta snarast ses över.

 

Vad det gäller punkt 1, kärlek till nationen så kan jag ibland anse att thailändare är lite väl nationalistiska alla redan. Propagandan spelas ju redan två gånger om dagen på alla offentliga ställen och xenofobin mot västerländska faranger till att verka på samma villkor inom t.ex arbetsliv eller äganderätt till mark är ju redan kraftigt motarbetat.

Vad det gäller mark kan jag hålla med om att mark inte ska kunna köpas upp hur som helst men om jag nu är gift och har familj här, vore det så jävla illa om även jag stod som ägare då jag sannolikt betalt "min" del av den. Det är ju knappast så att jag, om nu skilsmässa skulle ske, kan gräva upp marken och ta med den till Sverige. Det kan ju även skapa stora problem om utlänningen är gift med en thai som är fattig och det då kan ses som bulvanköp.

Jag tycker också många thai verkar tycka sig superior till sina grannländer och jag misstänker att de thailändska historieböckerna redan nu utmålar grannländer som ex. Burma som illvilliga grannar som man inte kan lita på och dessutom är värda mindre än thai. Å andra sidan känner sig många thai underlägsna västerlänningar.

 

Punkt 5 bevarande av thailändsk kultur. Nyss gick en höjdare ut i Bangkok post med rådet till thaiföräldrar att anställa thai som maids och nannies istället för utlänningar. Utländska diton kunde påverka barnen på fel sätt, bl.a. lära dom tycka om utländsk mat, lära dom utländska språk/uttryck/kultur vilket han såg som mycket negativt. Skrämmande vilken trångsynthet och okunskap även vissa högutbildade sitter inne med. Att ens nämna såna dumheter för ens närmaste vänner borde vara skäl att skämmas för sin dumhet men icke här.

 

/ SatanG   

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Många fina åsikter som jag tror de flesta kan hålla med om.

Har du nån länk eller liknande där det finns bekräftat att det är precis detta som är juntan mål med förändringarna i skolan.

Jag menar eftersom du kräver det av IL så borde du ju ha verifierad fakta som backar upp dina åsikter :)

 

Kanske bäst att lägga till...

 Jag är och har alltid varit starkt emot Thaksin, men bara för att jag är emot Thaksin betyder det inte att jag är för allt som hans motståndare gör.

 

Nä det har jag inte. Den länk som IL visar talar heller inte om något om att politisk hemvist ska registreras utan det är något han lägger till själv i inläggen och återupprepar så att folk till slut ska tro det är sanning. En vanlig taktik från IL´s sida.

 

Tycker de flesta av de här punkterna är korkade, den thailändska skolan behöver genomgripande förändringar för den har ett strukturfel inbyggt från början. Men det verkar ingen vara intresserad av att rätta till, varken militären, Thaksin eller för den sakens skull Demokraterna.

 

Det postades en undersökning här för några månader sedan som visade att thailands skolbudget per elev översteg Sveriges och även som den svenska skolan har sjangserat de senaste åren så ligger den högt över den thailändska om man räknar på resultatet av "produkten" som kommer ut ur skolan.

 

Men så länge ingen vill lära ut "riktig " demokrati i Thailand, inte militären och framförallt inte Thaksin så lär de stå kvar där de är idag.

 

Har har du en länk till Thaksins syn på demokrati utbildning-knappast ett säte för diskussion eller att låta politiska motståndare komma till tals?

 

http://thairedshirts.org/tag/isaan/

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att en militarjunta i skall lara ut vad demokrati ar i skolan blir kanhanda samma sak som, "hur mycket stryk ska du ha innan du fattar att det ar fel med barnaga!"

 

Men nu ar det ju bara ett direktiv till skolan att lara ut detta och det tror jag de flesta inser att det inte kommer att funka i en Thailandsk skola dar det om nagon stans toppstyrs, ve den som opponerar sig!

 

Lika illa blir det om ett politiskt parti ska lära ut vad demokrati är.

 

http://thairedshirts.org/tag/isaan/

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika illa blir det om ett politiskt parti ska lära ut vad demokrati är.

 

http://thairedshirts.org/tag/isaan/

 

Särskilt om det partiet inte har en aning om vad demokrati är och är bevisligen, efter flera år vid makten, extremt odemokratiska i sitt agerande.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika illa blir det om ett politiskt parti ska lära ut vad demokrati är.

 

http://thairedshirts.org/tag/isaan/

 

 

Det va ju jakla bra argument for militarjuntan.....sandladedebatt!

 

 

 

Att det inte fungerade tidigare kan vi vara overens om, jag har dock starka tvivel pa en forbattring om man skall folja juntans inlaga och det har ni inte kommenterat, bara samma gamla tjafs om hur daligt det var forut, det blir, hur otroligt ni an tycker det ar, inte battre bara for att det va daligt forr!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det va ju jakla bra argument for militarjuntan..sandladedebatt!

 

 

 

Att det inte fungerade tidigare kan vi vara overens om, jag har dock starka tvivel pa en forbattring om man skall folja juntans inlaga och det har ni inte kommenterat, bara samma gamla tjafs om hur daligt det var forut, det blir, hur otroligt ni an tycker det ar, inte battre bara for att det va daligt forr!

 

Det är ju JUST DET vi diskuterat

 

Att "reformen" egentligen inte innebär någonting nytt utan man trampar på i samma ullstrumpor som man gjort i det thailändska skolväsendet alldeles för länge !!

 

Ursprungligen togs denna "reform" upp som något extremt mycket sämre än det som varit av vissa "färgade" men det man kan konstatera är att det egentligen inte är någon reform alls

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju JUST DET vi diskuterat

 

Att "reformen" egentligen inte innebär någonting nytt utan man trampar på i samma ullstrumpor som man gjort i det thailändska skolväsendet alldeles för länge !!

 

Ursprungligen togs denna "reform" upp som något extremt mycket sämre än det som varit av vissa "färgade" men det man kan konstatera är att det egentligen inte är någon reform alls

Men da finns det ju inget att diskutera, alla ar ense om hur dalig skolan ar och om inte reformen kommer att forandra nagot sa kommer det att fortsatta sa.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men da finns det ju inget att diskutera, alla ar ense om hur dalig skolan ar och om inte reformen kommer att forandra nagot sa kommer det att fortsatta sa.

 

Säg det till trådstartaren !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg det till trådstartaren !

Han kan lasa sjalv!

Jag bli en smula forvanad over forsvaret av Juntans taffliga hantering med hanvisning till vad som skulle vara en reform for mer an 10 ar sedan, det ar inte vad jag kallar framatskridande utan reverserande utbildning, hade Juntan daremot sagt att "vi ska se over laroplanen och satsa mer mot internationell kunskapsniva" hade jag varit en av de forsta att appladera, men att komma stickande med som jag uppfattar det en forstarkt toppstyrning och korruptionsvanliga regler kanns valdigt mycket "Juntastyrning" och da menar jag inte i possitiv bemarkelse!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kan lasa sjalv!

Jag bli en smula forvanad over forsvaret av Juntans taffliga hantering med hanvisning till vad som skulle vara en reform for mer an 10 ar sedan, det ar inte vad jag kallar framatskridande utan reverserande utbildning, hade Juntan daremot sagt att "vi ska se over laroplanen och satsa mer mot internationell kunskapsniva" hade jag varit en av de forsta att appladera, men att komma stickande med som jag uppfattar det en forstarkt toppstyrning och korruptionsvanliga regler kanns valdigt mycket "Juntastyrning" och da menar jag inte i possitiv bemarkelse!

 

Håller fullständigt med

 

Den thailändska skolan kommer aldrig att få något egentlig reform så länge det är thailändska "höjdare" av någon form som styr den

 

Dom är så extremt hemkära och hemmablinda så man blir trött

 

Men, tyvärr måste man säga, blir man inte direkt förvånad när man har lite insikt i hur thailändare tänker och känner om sitt eget land och sin egen "fullkomlighet" i det mesta

 

Två av mina svågrar gick på högskolor i Bangkok som var sponsrade av Tyskland och Österrike och som därigenom fick inflytande från dessa skolkulturer och det har givit väldigt bra resultat

 

Dom är båda entreprenörer inom teknik, driver egna företag och tänker inte så extremt "thailändskt"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är väldigt mycket "tror, troligen, fog för" som du bygger dina argument runt

 

Om du enbart läser listan, utan att lägga in egna personliga tolkningar i det som står, vad är då direkt felaktigt i den ?

Hej

 

Om man ska se detta som en skolreform är ju nästan tveksamt eftersom allt fokus läggs på Nationalism, dyrkan av Monarkin, respekt för överheten, moral och att göra s.k "goda" medborgare av eleverna. 

 

När alla vet att det egentligen är bättre utbildning (i t.ex Engelska), bättre lärare och bättre skolor för alla som eleverna behöver, denna reform berör i princip inte dessa för skolan och eleverna viktiga saker alls.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag håller helt med dig, givetvis är det en helt absurd lista som går tvärt emot allt vett och sans och dessutom är diametralt motsatt till vad den medelklass som stödde demonstrationerna mot förra regeringen vill.

 

Thailändska skolan lider huvudsakligen av tre problem:

- För dåligt utbildade och motiverade lärare.

- En uråldrig läroplan som fokuserar på dyrkan av monarkin, buddhismen och Thailands fantastiska historia.

- Total avsaknad av diskussioner, ifrågasättande och kritiskt tänkande.

 

Vad gör juntan då?

- Anpassar skolplanen så att det inte gör något om lärarna inte kan något; de 12 budorden kan ju till och med en gammal analfabet lära ut.

- Låt ungarna dyrka ännu mer, lärarna är ju ändå för dåliga för att lära ut något och alla barn som räknas går ju ändå i internationella skolor; fler välutbildade än så behöver vi inte.

- Visar bara ungarna ordentlig respekt för äldre och lärare så finns givetvis inget behov av att ifrågasätta något, allt är ju redan bra.

 

Förutom att det är förödande för barnens utbildning och Thailands framtid så kan det ju redan i en relativ närhet helt slå bakut. Vad händer om något Thaksinrelaterat parti vinner även nästa val? Thaksins supportrar kommer från områden där nästan alla går i statliga skolor medans Demokraternas supportrar, åtminstone delvis, kommer från områden med fler privatskolor; då är det ju Thaksin som har tolkningsföreträde av "korrekt förståelse av demokrati" och kan pumpa ut sitt budskap utan opposition. Om det dessutom har skett en "ofördelaktig" förändring inom kungahuset; ska barnen då verkligen ändå dyrka överhuvudet?

Hej

 

Håller med och jag ser denna skolreform som en tragedi och resa bakåt i tiden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Om man ska se detta som en skolreform är ju nästan tveksamt eftersom allt fokus läggs på Nationalism, dyrkan av Monarkin, respekt för överheten, moral och att göra s.k "goda" medborgare av eleverna. 

 

När alla vet att det egentligen är bättre utbildning (i t.ex Engelska), bättre lärare och bättre skolor för alla som eleverna behöver, denna reform berör i princip inte dessa för skolan och eleverna viktiga saker alls.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jag kallar det snarare "status qou" för inget i denna reform är någon nytt eller annorlunda egentligen mot det dom redan har i skolan

 

Så dom som "kritiserar den hårt" förstår antingen inte hur det ser ut i skolorna i Thailand sedan många år tillbaka eller förväntar sig att den skulle innebära en radikal förbättring

 

Någon försämring mot dagens situation ser inte jag i denna och tyvärr ingen förbättring heller

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Mer kritik mot militärjuntans skolreform, den här gången är det George Harrison som uttalar sig .http://prachatai.org/english/node/4332?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+prachataienglish+%28Prachatai+in+English%29

 

Han tolkar skolreformens resultat på ett satiriskt sätt.. 

 

This reform is going to be very educational

Wed, 10/09/2014 - 11:53 | by prachatai
Harrison George
 

The captain of Thai industry was interested to see the results of Thailand’s education reform.  Hearing that a fast-tracked ‘model student’ had applied for employment at his firm, he decided to conduct the interview himself. 

Thai businesses have long complained that the products of the Thai education system are virtually unemployable, lacking the skills necessary for the modern economy.  The CEO was eager to see the results of the NCPO-inspired reform of the schooling system in developing the kind of graduates that the corporate sector required.

 

So, Mr Prinya Rengduan, you appear to have raced through your university education.  You are what, only 18 years old?

Yes, sir.  And secondary school.  Due to the excellent reforms of our dear leader, General Prayuth Chan-ocha, I was able to complete my studies is double-quick time

.

Excellent.  So what position are you applying for in our company?

Employee.

 

Yes.  Perhaps you could explain what special qualifications you have.

I am an expert at the 12 Thai values that our dear leader General Prayuth introduced into the curriculum.

 

An expert at values?

Yes, sir.  I got straight As on values all through secondary school and university, except for number 4.  I kept getting B+. 

 

Number 4?

Perseverance in studying.

 

So your perseverance is not as good as your other values?

No, I could never remember how to spell ‘perseverance’.

 

I see.  Well, excellent as your command of General Prayuth’s values may be, we still need to know what you can contribute to our company.  Did you study anything else in your classes?

Oh yes.  I know the names of all the provinces of Thailand.  General Prayuth said he was very disappointed that before the coup, students had not memorized these.  And all the famous kings of Thailand and their glorious history.  That was another thing he said we should learn.

 

Yes.  But did you perhaps study, I don’t know, business management?  Accounting?  Marketing?

No, is that important?

 

Well we would like to know what employable skills you have.  Do you know anything about finance?  Manufacturing?  Human resources?  Logistics?

[The candidate shakes his head.]

 

Well do you have any skills in, say, languages?

Oh yes.  I can speak Thai.

 

Right.  But no foreign languages?

No, my major was Patriotism and in the Patriotism curriculum we don’t do foreign languages.  Or foreign geography.  Or foreign history.  Or foreign anything, really.

 

So there would really be no opportunity in, say, our Kuala Lumpur branch.

Is that in Pattani Province?  I learned about Pattani Province.

 

Well that’s something.  And what did you learn?

The provincial town is Pattani.

 

Really? 

Oh yes, I know the names of all the provincial towns of all the provinces.

 

Hmm.  How about computers?  Are you computer literate?  Can you use the internet?

Oh yes, I’m quite fluent.

 

Ah, good.  What programmes are you familiar with?

Well I normally use Mozarella Firefox and I am expert at FaceBook and Youtube.  I have 237 likes on my Facebook page. 

237?

Yes, for my pictures of cute little kittens.

 

So you keep pets?

No, I just post cute pictures I find on the internet. 

 

I’m beginning to wonder just how you graduated so quickly from secondary school and university.  It seems that your education was rather limited.

Oh I never really studied.  Most subjects were too boring.  Apart from History and Civic Duties.  I got into university because of my passports.

 

Your passports?  How many nationalities do you have?

No, no, my merit passports.  My daily records of good deeds.  I’ve brought them with me if you want to take a look.

 

Oh, thank you, yes, if I could just have a moment to look through … I’m sorry, there seems to be something wrong.  Your list of good deeds for the second week is the same as your good deeds for the first week. 

No, you see I did the same good deeds every week.  At least that’s what I recorded.  My uncle said it wasn’t that important to actually do anything, just record it.

 

And your uncle is …?

The director of my secondary school.  That’s his signature on each page.

 

I see.  Do you have passports for your university career?

Oh yes.  Here they are, but they’re just the same as the Mattahyom ones.

 

So who signed off on these? 

The Dean of the School of Patriotism.  He’s a friend of my father.  And a General.  And a member of the National Reform Council.  My father says it’s important to work with people you can trust.

 

Indeed it is.  Well, Mr Prinya, I’m afraid we will not be able to offer you a position in our company.

But why?

 

Because we have just decided to close down our Thailand operations entirely and move to somewhere with a better education system where we can find qualified people.  Lao, perhaps.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...