Jump to content
IGNORERAD

Maffian i Phuket får nu sina fiskar varma.


lenno

Recommended Posts

andersbangkok

Det forefaller en smula underligt att man kan genomfora lagandringar under pagaende militarkupp, ar det inte sa att detta ar en foljd av undantagstillstand eller krigslagar?

Saker blir mycket enklare när militären själva styr :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    16

  • Baa

    10

  • Tallviking

    8

  • MaiChai

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Vem som förlorar mest på korruption är ointressant ur min synvinkel och all korruption är av ondo.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Så fint av dej. Tycker du även att alla som pysslar med korruption ska straffas för det? Även om det råkar vara en "folkvald"?

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu e jag väl inne i fel tråd ,, men skit samma ,,,,Tror inte att någon falang kommer någonsin att få gehör och påverka Thailands val . O varför skall vi då på MPR älta om detta . Ett Gävla ältande om olika politiska inriktningar i Thailand . Vi bara tycker men kan inte påverka ..Nej in med en tråd om vårt val där vi kan påverka ...Sen ok vårt val rör inte Thailand ,,men vafan , finns så många andra trådar som inte rör Thailand..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu e jag väl inne i fel tråd ,, men skit samma ,,,,Tror inte att någon falang kommer någonsin att få gehör och påverka Thailands val . O varför skall vi då på MPR älta om detta . Ett Gävla ältande om olika politiska inriktningar i Thailand . Vi bara tycker men kan inte påverka ..Nej in med en tråd om vårt val där vi kan påverka ...Sen ok vårt val rör inte Thailand ,,men vafan , finns så många andra trådar som inte rör Thailand..

Detta är ett forum om Thailand! Det finns trådar i "Nyheter Sverige" där du kan "älta" det svenska valet. För många av oss som bor, arbetar/ driver företag och har familj i Thailand är den Thailändska politiska utvecklingen viktig.

PS det är inget tvång att läsa dessa trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Men du vet att militären också är korrupt ?

 

Dom bedriver en egen maffiaverksamhet, alla militära affärer är korrupta, Thailand har mångdubbelt fler Generaler än ett stort land som USA, höga militärer tillskansar sig statlig mark och använder statlig mark gratis för eget jordbruk, man bygger privata vägar, hus och pooler med militär utrustning, material och meniga som arbetare o.s.v.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Tja Sverige har fler Generaler än Artilleripjäser (Stora kanoner alltså)...

Det är vi nog ensamma i världen om, iaf bland länder som påstår sej ha ett försvar...

För några år sedan hade vi fler Överstar än Fänrikar, också ett rekord...

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så fint av dej. Tycker du även att alla som pysslar med korruption ska straffas för det? Även om det råkar vara en "folkvald"?

Hej

 

Absolut men då ska alla straffas oavsett färg, parti och grad och inte som nu använda detta med bestraffning ensidigt som ett politiskt verktyg för männen bakom kuppen.

 

Man kan då inte ensidigt begå tekniska misstag och förhala ärenden så att dom hinner preskriberas för t.ex Demokraterna och deras politiker, det är inte trovärdigt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Absolut men då ska alla straffas oavsett färg, parti och grad och inte som nu använda detta med bestraffning ensidigt som ett politiskt verktyg för männen bakom kuppen.

 

Man kan då inte ensidigt begå tekniska misstag och förhala ärenden så att dom hinner preskriberas för t.ex Demokraterna och deras politiker, det är inte trovärdigt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Bra där. Ska vi ta det i kronologisk ordning så kan vi börja med din idol. Då är vi alltså överens om att Thaksin är skyldig till brott och att han ska sitta av sitt straff. Om du skriver något om det i fortsättningen så ska du nu inte skriva "brott" som du har gjort tidigare. Då pratar om trovärdighet så det blir intressant om du lever upp till det, du som påstår dej kunna allt om demokrati.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Så här kommenterar Expressen militärjuntans s.k upprensning av stränderna i Thailand http://www.expressen.se/allt-om-resor/thailands-strander-rensas-av-militarjunta/

 

645@70.jpg

645@70.jpg
 
Turisterna sviker Thailand – efter oroligheterna i landet åker färre hit. Fotograf:Elisabeth Montgomery
Efter militärkuppen i Thailand i maj har stränderna rensats på solstolar och försäljning. Fotograf:Ida Thunberg
 

Thailands stränder rensas av militärjunta

Publicerad 05 sep 2014 11:07:
 

Bangkok. Högsäsongen för resor till Thailand närmar sig, men samtidigt är landet inte sig likt.

Efter militärkuppen i maj har turistströmmen minskat och stränderna rensats på solstolar och försäljning.

– Jag tycker inte man ska bojkotta landet, men däremot tänka på hur man turistar, säger Thailand-experten Anders Engvall.

 

En av militärjuntans första insatser var att slå ned på illegal verksamhet. Dit hör ofta uthyrning av parasoller och solstolar på stränderna på turistorterna.

Anders Engvall är expert på Thailand. Han menar att detta handlar om en maktkamp mellan polis och militär om vem som ska kontrollera den illegala verksamheten.

– Jag är övertygad om att solstolarna snart är tillbaka, och de som sköter verksamheten får betala sina mutor till militären i stället för polisen. Som turist kommer man då inte att märka någon skillnad, säger han.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Ja dom största Thai Experterna sitter bakom ett skrivbord i Sverige och vet inte ett förbannade dugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dom största Thai Experterna sitter bakom ett skrivbord i Sverige och vet inte ett förbannade dugg.

 

Kan kalla dom "solstollar" !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, solstollarna va mycket roligare, i ovrigt har han val ratt den dar Engwall sa tillsvida att dom kommer sakert tillbaka for det finns garanterat en jakla massa turister som inte vill ha sand i arselet och sol pa skulten, huruvida tillstandspengarna hamnar i militar eller som tidigare i maffiastyrd polis fickor kan man bara gissa, men jag har den forhoppningen att det skall vara som forut med den skillnaden att ansokan inte skall innehalla ett tjockt kuvert med extrabilagor, kallade THB!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hej

 

Så här kommenterar Expressen militärjuntans s.k upprensning av stränderna i Thailand http://www.expressen.se/allt-om-resor/thailands-strander-rensas-av-militarjunta/

 

645@70.jpg

645@70.jpg
 
Turisterna sviker Thailand – efter oroligheterna i landet åker färre hit. Fotograf:Elisabeth Montgomery
Efter militärkuppen i Thailand i maj har stränderna rensats på solstolar och försäljning. Fotograf:Ida Thunberg
 

Thailands stränder rensas av militärjunta

Publicerad 05 sep 2014 11:07:
 

Bangkok. Högsäsongen för resor till Thailand närmar sig, men samtidigt är landet inte sig likt.

Efter militärkuppen i maj har turistströmmen minskat och stränderna rensats på solstolar och försäljning.

– Jag tycker inte man ska bojkotta landet, men däremot tänka på hur man turistar, säger Thailand-experten Anders Engvall.

 

En av militärjuntans första insatser var att slå ned på illegal verksamhet. Dit hör ofta uthyrning av parasoller och solstolar på stränderna på turistorterna.

Anders Engvall är expert på Thailand. Han menar att detta handlar om en maktkamp mellan polis och militär om vem som ska kontrollera den illegala verksamheten.

– Jag är övertygad om att solstolarna snart är tillbaka, och de som sköter verksamheten får betala sina mutor till militären i stället för polisen. Som turist kommer man då inte att märka någon skillnad, säger han.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Undrar just på vilket sätt denne Engvall anses vara "expert"? Framgår inte av artikeln. Hans enda argument är att han är "övertygad". Verkar knappast som ett resultat av åratal av seriösa vetenskapliga studier direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar just på vilket sätt denne Engvall anses vara "expert"? Framgår inte av artikeln. Hans enda argument är att han är "övertygad". Verkar knappast som ett resultat av åratal av seriösa vetenskapliga studier direkt.

 

Skulle kunna vara denna Anders Engvall och OM det är det så har han nog betydligt bättre på fötterna än både du och jag .

 

http://asiapacific.anu.edu.au/anders-engvall#.VA6z6xbzspk

 

 

Skulle "åratal av seriösa vetenskapliga studier" vara ett krav för att yttra sig så skulle dom flesta här tvingas knipa käft .

 

Mig inkluderat...

 

 

Mvh Hobbe

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kunna vara denna Anders Engvall och OM det är det så har han nog betydligt bättre på fötterna än både du och jag .

 

http://asiapacific.anu.edu.au/anders-engvall#.VA6z6xbzspk

 

 

Skulle "åratal av seriösa vetenskapliga studier" vara ett krav för att yttra sig så skulle dom flesta här tvingas knipa käft .

 

Mig inkluderat...

 

 

Mvh Hobbe

Tror knappast den gubben har suttit vid ett stenbord eller är medlem på mpr. Alltså skall han helt riktigt knipa käft.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hej

 

Så här kommenterar Expressen militärjuntans s.k upprensning av stränderna i Thailand http://www.expressen.se/allt-om-resor/thailands-strander-rensas-av-militarjunta/

 

 

Thailands stränder rensas av militärjunta

Publicerad 05 sep 2014 11:07:
 

Bangkok. Högsäsongen för resor till Thailand närmar sig, men samtidigt är landet inte sig likt.

Efter militärkuppen i maj har turistströmmen minskat och stränderna rensats på solstolar och försäljning.

– Jag tycker inte man ska bojkotta landet, men däremot tänka på hur man turistar, säger Thailand-experten Anders Engvall.

 

En av militärjuntans första insatser var att slå ned på illegal verksamhet. Dit hör ofta uthyrning av parasoller och solstolar på stränderna på turistorterna.

Anders Engvall är expert på Thailand. Han menar att detta handlar om en maktkamp mellan polis och militär om vem som ska kontrollera den illegala verksamheten.

– Jag är övertygad om att solstolarna snart är tillbaka, och de som sköter verksamheten får betala sina mutor till militären i stället för polisen. Som turist kommer man då inte att märka någon skillnad, säger han.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Jo, nog verkar det vara en expert alltid... Turistströmmen till Thailand efter kuppen i maj har i själva verket ÖKAT med 22.7% enligt TAT officiella mätningar.

Detta debatterade vi ju i en annan tråd för nån vecka sen. Minnet är kort här tydligen, eller ibland passar inte statistiken ens åsikt och då är det bättre att 'glömma'

 

Källa: http://www.thaivisa.com/forum/topic/751969-tourist-numbers-in-Thailand-increase-by-227-in-july/

 

   / Joe

Ändrades av Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett "fel" i artikel var i alla fall att Töppfter /Engwall skriver att hotellen tillhör folk som har kopplingar till armen. Visste inte att armen har kopplingar till Thaksin klanen.Detta gäller framför allt Phuket

I och för sig kan man säga att alla har kopplingar till armen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kunna vara denna Anders Engvall och OM det är det så har han nog betydligt bättre på fötterna än både du och jag .

 

http://asiapacific.anu.edu.au/anders-engvall#.VA6z6xbzspk

 

 

Skulle "åratal av seriösa vetenskapliga studier" vara ett krav för att yttra sig så skulle dom flesta här tvingas knipa käft .

 

Mig inkluderat...

 

 

Mvh Hobbe

Nja, presenteras man som expert antar jag att man bör kunna ge lite bättre grund för sina påståenden än att man är "övertygad". Kan ju iofs vara en fråga om usel citationsteknik ifrån denna "undersökande journalists" sida också. Verkar inte vara någon större stjärna. 

Har faktiskt aldrig påstå att man bör ha åratal av seriösa vetenskapliga studier bakom sig för att yttra sig. Skall man däremot vara expert inom ett ämne är det dock knappast fel att ha lite seriösa studier att luta sig mot.  Har man det har man ju dessutom tillägnat sig en kultur där man ställer lite högre krav än att bara vara "övertygad". 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, nog verkar det vara en expert alltid... Turistströmmen till Thailand efter kuppen i maj har i själva verket ÖKAT med 22.7% enligt TAT officiella mätningar.

Detta debatterade vi ju i en annan tråd för nån vecka sen. Minnet är kort här tydligen, eller ibland passar inte statistiken ens åsikt och då är det bättre att 'glömma'

 

Källa: http://www.thaivisa.com/forum/topic/751969-tourist-numbers-in-Thailand-increase-by-227-in-july/

 

   / Joe

Med statistik kan få precis de resultat man önskar om man söker tillräckligt mycket.

 

Men nog borde det vara mer rättvisande om man jämför med föregående års tillströmning av turister än föregående månad som bestod av en hel del oroligheter på gator och torg.

 

Och den visar ju på precis som länken - en nedgång p 10,5 %.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, nog verkar det vara en expert alltid... Turistströmmen till Thailand efter kuppen i maj har i själva verket ÖKAT med 22.7% enligt TAT officiella mätningar.

Detta debatterade vi ju i en annan tråd för nån vecka sen. Minnet är kort här tydligen, eller ibland passar inte statistiken ens åsikt och då är det bättre att 'glömma'

 

Källa: http://www.thaivisa.com/forum/topic/751969-tourist-numbers-in-Thailand-increase-by-227-in-july/

 

   / Joe

 

Turistströmmen har inte ökat. Det var ca 10% färre turister i juli 2014 jämfört med juli 2013.

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Turistströmmen har inte ökat. Det var ca 10% färre turister i juli 2014 jämfört med juli 2013.

 

// mrco

 

Hur kan du påstå det när MPR eliten har sagt att det inte är så. B)

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, presenteras man som expert antar jag att man bör kunna ge lite bättre grund för sina påståenden än att man är "övertygad". Kan ju iofs vara en fråga om usel citationsteknik ifrån denna "undersökande journalists" sida också. Verkar inte vara någon större stjärna. 

Har faktiskt aldrig påstå att man bör ha åratal av seriösa vetenskapliga studier bakom sig för att yttra sig. Skall man däremot vara expert inom ett ämne är det dock knappast fel att ha lite seriösa studier att luta sig mot.  Har man det har man ju dessutom tillägnat sig en kultur där man ställer lite högre krav än att bara vara "övertygad". 

 

Nu har jag bara läst intervjun med "experten" och inte hört vad han sagt .Det kan ju vara journalistens ord,vad vet jag .

 

Men oavsett så var han "övertygad " om något som inte hade skett än utan han trodde skulle ske i framtiden .

Han lutar väl sig på sina studier och kunskaper när han säger sig vara övertygad om att så kommer att  ske.

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag bara läst intervjun med "experten" och inte hört vad han sagt .Det kan ju vara journalistens ord,vad vet jag .

 

Men oavsett så var han "övertygad " om något som inte hade skett än utan han trodde skulle ske i framtiden .

Han lutar väl sig på sina studier och kunskaper när han säger sig vara övertygad om att så kommer att  ske.

 

Mvh Hobbe

Jag ar ocksa overtygad om att det kommer att ske, det borjar redan i morgon pa "varannanonsdagstraff" i Udon, da ska vi dra riktlinjerna!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu siffrorna som presenteras i den här tråden är korrekta så verkar det som turismen har minskat cirka 10% jämfört med samma tidpunkt året innan, men ökat med 20% jämfört med någon punkt strax innan kuppen i maj. Är det rätt uppfattat? I så fall så har ju författarna till den där artikeln i min mening varit journalistiskt oärliga, även om dom lutar sig mot korrekta siffror. Det dom vill göra gällande, genom insinuationer i alla fall, är att kuppen som sådan orsakat en minskning av turismen. Så verkar det ju inte vara eftersom den kortsiktiga ökningen är ganska kraftig och detta under lågsäsong. Att man ännu inte når upp i förra årets siffror kan ju bero på tröghet.

 

Ett mer rättvist underlag för att bedöma kuppens effekt på turismen vore att jämföra förhandsbokningarna under högsäsongen december-februari under förra årets och årets säsong med varandra. Det verkliga utfallet lär vi få se i mars nästa år. Mitt tips är att kommande högsäsong har en chans att bli bättre än förra årets.

 

För en turist är ju Thailand säkrare nu än under oroligheterna innan kuppen, det är ju obestridliga fakta. Förutom att man kan riskera att få sand mellan skinkorna då, förstås.

 

Jag noterar också att frågan om huruvida militären, polisen, eller någon lokal maffiaskurk håvar in mutpengar på solstolsverksamheten möjligen skulle gå att lösa...

 

Om uthyrningen av strandplättarna görs på ett transparent sätt och allmänheten har insyn blir det svårare med mutor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med statistik kan få precis de resultat man önskar om man söker tillräckligt mycket.

 

Men nog borde det vara mer rättvisande om man jämför med föregående års tillströmning av turister än föregående månad som bestod av en hel del oroligheter på gator och torg.

 

Och den visar ju på precis som länken - en nedgång p 10,5 %.

 

Jovisst, med statistik kan man ofta bevisa vad som helst, men eftersom artikeln skrev: Citat "Efter militärkuppen i maj har turistströmmen minskat"

 

Så tycker i alla fall jag att det är ganska relevant att visa statistik insamlad efter kuppen. Statistik ett år bakåt visar ju ingenting angående diskussionen om turismen ökat/minskat efter kuppen, eller?

 

En ökning med 22% kan aldrig vara en minskning, det är fakta, ingen åsikt!

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...