Jump to content
IGNORERAD

Maffian i Phuket får nu sina fiskar varma.


lenno

Recommended Posts

Once you've told a lie or slandered someone, be sure to repeat 
it as often as possible until it becomes true. 'Members and front 
organizations must continually embarrass, discredit and degrade 
our critics. When obstructionists become too irritating, label them 
as fascist or Nazi [...] The association will, after enough repetition, 
become "fact" in the public mind.' 
--Communist Party, Moscow Central Committee, [1943], as 
quoted in Article 25 of the "Leftwing Liberal Handbook".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    16

  • Baa

    10

  • Tallviking

    8

  • MaiChai

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Problemet är väl att det är för många sk "turister" som  tror dom förstår verkligheten.

Får väl lov att tacka för det belysande exemplet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl lov att tacka för det belysande exemplet.

Ja får väl förtydliga mig då, även en turist kan fånga en hummer, men att veta hur de beter sig ock var de befinner sig behövs kunskaper, för att förstå deras beteende.

 

Ä nu blev det väl lite försvårt, men att för stå hummerns "språk krävs sin man. Detta lär man sig inte bakom murar i Bankock  utan av praktisk erfarenhet av beteende hur hummern ock mänskan fungerar.

 

Svåra grejer men ack så lätta om man har praktisk erfaren het. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja får väl förtydliga mig då, även en turist kan fånga en hummer, men att veta hur de beter sig ock var de befinner sig behövs kunskaper, för att förstå deras beteende.

 

Ä nu blev det väl lite försvårt, men att för stå hummerns "språk krävs sin man. Detta lär man sig inte bakom murar i Bankock  utan av praktisk erfarenhet av beteende hur hummern ock mänskan fungerar.

 

Svåra grejer men ack så lätta om man har praktisk erfaren het. 

"Erfaren het", "Bankock"," ock", "mänskan", "för stå", "försvårt" är någon form av hummerspråk? Jag är alltid väldigt intresserad att vidareutveckla mitt språk och är givetvis tacksam att få ta del av en så djupt bildad mans "erfaren heter" även om det kan bli lite "försvårt" för en enkel turist att hänga med i din avancerade prosa. Så t.ex har jag lite svårt att förstå vad "Bankocks murar" syftar till. Antar att det är någon form av allegori som du kan förklara lite närmare?  Måste även till min skam medge att jag aldrig fångat någon hummer och har heller ingen aning om vad "hummerns språk" innebär. Med tanke på din uppenbara stolthet över att känna till detta språk antar jag att det måste vara en väldigt dyrbar och exklusiv gåva till mänskligheten och kan därför inte annat än bönfalla dig om att vidareutveckla detta djupa ämne för allas vår upplysning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja får väl förtydliga mig då, även en turist kan fånga en hummer, men att veta hur de beter sig ock var de befinner sig behövs kunskaper, för att förstå deras beteende.

Ä nu blev det väl lite försvårt, men att för stå hummerns "språk krävs sin man. Detta lär man sig inte bakom murar i Bankock utan av praktisk erfarenhet av beteende hur hummern ock mänskan fungerar.

Svåra grejer men ack så lätta om man har praktisk erfaren het.

Mannen som pratar med humrar ! ????

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

"Erfaren het", "Bankock"," ock", "mänskan", "för stå", "försvårt" är någon form av hummerspråk? Jag är alltid väldigt intresserad att vidareutveckla mitt språk och är givetvis tacksam att få ta del av en så djupt bildad mans "erfaren heter" även om det kan bli lite "försvårt" för en enkel turist att hänga med i din avancerade prosa. Så t.ex har jag lite svårt att förstå vad "Bankocks murar" syftar till. Antar att det är någon form av allegori som du kan förklara lite närmare?  Måste även till min skam medge att jag aldrig fångat någon hummer och har heller ingen aning om vad "hummerns språk" innebär. Med tanke på din uppenbara stolthet över att känna till detta språk antar jag att det måste vara en väldigt dyrbar och exklusiv gåva till mänskligheten och kan därför inte annat än bönfalla dig om att vidareutveckla detta djupa ämne för allas vår upplysning.

 

Förstår inte lätt att förstå.

Men för några månader sedan kom du in här på forumet då sade du har dåliga kunskaper.

Men nu kan du massor men inte  tillräckligt för att förstå.

Inte ens Måne förstår så jag kan för så dig.

Men nu blev det väl  för svårt igen,humrar o månar på samma gång . Ok den ena svävar bland molnen och vet ingen ting, den andra kryper omkring på havets botten o är välbekant med sin om givning ungefär som IL

 

Så din uppgift kan du överhuvud lära dig att se verkligheten. För egen del är jag tveksam

Link to comment
Dela på andra sajter

Mannen som pratar med humrar ! :huh:?

Har inte du ett arbete att söta vid denna tidpunkt.

Eller är det den svenska korruptionen som pratar, inte att förväxla med den Thailänska

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte lätt att förstå.

Men för några månader sedan kom du in här på forumet då sade du har dåliga kunskaper.

Men nu kan du massor men inte  tillräckligt för att förstå.

Inte ens Måne förstår så jag kan för så dig.

Men nu blev det väl  för svårt igen,humrar o månar på samma gång . Ok den ena svävar bland molnen och vet ingen ting, den andra kryper omkring på havets botten o är välbekant med sin om givning ungefär som IL

 

Så din uppgift kan du överhuvud lära dig att se verkligheten. För egen del är jag tveksam

Du har nog rätt. Har faktiskt lite svårt att tolka dina inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det är inte lätt om man inte hängt med.

Möjligt du har blivit influerad av den Thailändska skolan vad vet jag.

Själv har jag ju bara bort här ett antal år, sett både månar o humrar, den senare känner ju sin miljö till skillnad från Månen o en del andra element.

 

Ä nu blev det väl för svårt igen, Så kan väl bara upprepa en Diktatur är en en diktatur, vad än en del diktatur vänner på forumet än säger.

 

Man kan inte både ha kakan å äta den.

 

Men på detta forumet fungar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte lätt att förstå.

Men för några månader sedan kom du in här på forumet då sade du har dåliga kunskaper.

Men nu kan du massor men inte  tillräckligt för att förstå.

Inte ens Måne förstår så jag kan för så dig.

Men nu blev det väl  för svårt igen,humrar o månar på samma gång . Ok den ena svävar bland molnen och vet ingen ting, den andra kryper omkring på havets botten o är välbekant med sin om givning ungefär som IL

 

Så din uppgift kan du överhuvud lära dig att se verkligheten. För egen del är jag tveksam

 

Jag har bott i Thailand i många år, men att förstå dina inlägg kräver nog att man ätet samma flugsvamp som dig, eller en oerhört hög promillehalt.

 

Underhållande dock att läsa inläggen och konstatera att man om man inte kan hummerspråk inte lever i verkligheten.

Måste kännas skönt för IL att ha en så duktig vapendragare!

 

Tack för skratten

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte lätt att förstå.

Men för några månader sedan kom du in här på forumet då sade du har dåliga kunskaper.

Men nu kan du massor men inte  tillräckligt för att förstå.

Inte ens Måne förstår så jag kan för så dig.

Men nu blev det väl  för svårt igen,humrar o månar på samma gång . Ok den ena svävar bland molnen och vet ingen ting, den andra kryper omkring på havets botten o är välbekant med sin om givning ungefär som IL

 

Så din uppgift kan du överhuvud lära dig att se verkligheten. För egen del är jag tveksam

 

Vi har givetvis alla olika ambitioner men om man ser upp till hummern som idealet för kunskap och förståelse så tycker jag nog man lagt ribban lite väl lågt.

 

Även som en metafor tycker jag det fungerar rätt dåligt. För att ens börja förstå ett land, dess människor och dess politik så ska man väl vara den raka motsatsen till en hummer som vandrar runt på samma lilla yta dag efter dag, år efter år. Det är givetvis bra att förstå hur risbönderna i sin lilla by tänker men problemet uppstår ju när man tar det ytterst lilla urvalet och gör deras uppfattningar till en sanning för alla Thailands jordbrukare och kanske alla thailändare, förutom de vanliga undantagen då; du vet eliten, generalerna och kungahuset. Carpenterhummern är alltså välbekant med sin by i Isaan men hur välbekant är han med lärare i någon av Isaans större städer, någon från ett minoritetsfolk i norr, en gummiodlare i söder eller en kontorstjej i Bangkok?

 

Jag tror det är väldigt få infödda thailändare som påstår sig förstå alla, eller ens många, i den oerhörda vidden av thailändare så givetvis kommer ingen av oss i närheten. Kan man ha en hyfsad inblick och förståelse för 3-4 grupper så har man gjort ett bra jobb. Har man hummern som ideal så kan man dock aldrig förstå mer än en liten subgrupp och då kommer man alltid snett i alla diskussioner som inbegriper någon som vistas utanför ens egna 100 kvadratmeter. 

 

Detta är alltså inte riktat mot IL, till skillnad från Carpenter så ser jag inte IL som en hummer.    

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gjorde ett helt rätt antagande. Det är grunderna för att kunna genomföra undersökningar och att militär och polis fått utökade rättigheter att ta del av handlingar vid t.ex Amphur runt ägare av fastigheter mm som möjliggjort dessa aktioner.

Den nationella polisen (som min släkting jobbar vid) har länge arbetat på olika sätt för att kartlägga t.ex. korruptionen bland lokala politiker och lokala poliser i Phuket.

Med de nya lagarna (enligt ovan) så kunde man äntligen slå till.

Då kanske du kan svara på eller ha en aning om det finns ett intresse av att minska korruptionen eller om det som sker

bara är en fasad.Jag önskar att du säger att förändringar är på gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske du kan svara på eller ha en aning om det finns ett intresse av att minska korruptionen eller om det som sker

bara är en fasad.Jag önskar att du säger att förändringar är på gång.

Jag tror att på lokal nivå så finns det en önskan att minska korruptionen, i alla fall hos min släkting. han jobbar hårt för att reda ut fall av korruption och maffia i Phuket.

Jag känner dock osäkerhet kring hur ledningen för juntan tänker. Historiskt så har militären varit lika korrupt som politiker och polisen.

 

Frågan nu är vad det skulle vara som fått dem att ändra inställning till pengar.

Därför följer jag med spänning hur detta utvecklar sig.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bott i Thailand i många år, men att förstå dina inlägg kräver nog att man ätet samma flugsvamp som dig, eller en oerhört hög promillehalt.

 

Underhållande dock att läsa inläggen och konstatera att man om man inte kan hummerspråk inte lever i verkligheten.

Måste kännas skönt för IL att ha en så duktig vapendragare!

 

Tack för skratten

 

IL fiskar ju hummer på dagarna så kopplingen finns !! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte du ett arbete att söta vid denna tidpunkt.

Eller är det den svenska korruptionen som pratar, inte att förväxla med den Thailänska

 

Vad fiskar du nu efter ? :rotfl:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har givetvis alla olika ambitioner men om man ser upp till hummern som idealet för kunskap och förståelse så tycker jag nog man lagt ribban lite väl lågt.

 

Även som en metafor tycker jag det fungerar rätt dåligt. För att ens börja förstå ett land, dess människor och dess politik så ska man väl vara den raka motsatsen till en hummer som vandrar runt på samma lilla yta dag efter dag, år efter år. Det är givetvis bra att förstå hur risbönderna i sin lilla by tänker men problemet uppstår ju när man tar det ytterst lilla urvalet och gör deras uppfattningar till en sanning för alla Thailands jordbrukare och kanske alla thailändare, förutom de vanliga undantagen då; du vet eliten, generalerna och kungahuset. Carpenterhummern är alltså välbekant med sin by i Isaan men hur välbekant är han med lärare i någon av Isaans större städer, någon från ett minoritetsfolk i norr, en gummiodlare i söder eller en kontorstjej i Bangkok?

 

Jag tror det är väldigt få infödda thailändare som påstår sig förstå alla, eller ens många, i den oerhörda vidden av thailändare så givetvis kommer ingen av oss i närheten. Kan man ha en hyfsad inblick och förståelse för 3-4 grupper så har man gjort ett bra jobb. Har man hummern som ideal så kan man dock aldrig förstå mer än en liten subgrupp och då kommer man alltid snett i alla diskussioner som inbegriper någon som vistas utanför ens egna 100 kvadratmeter. 

 

Detta är alltså inte riktat mot IL, till skillnad från Carpenter så ser jag inte IL som en hummer.    

Lite roligt skall ju man ha så här på torsdags kvällen.

Sedan ang hummer så kan den vandra långa vägar stundtals, och då upptäcka nya miljöer.

Men å andra sidan vad fan har hummern med politiken i Thailand att göra.

 

Så om man vill o kan, så kan man ju få andra erfaren heter genom att upptäcka nya miljöer utanför detta forum.

 

Men som sagt vad var detta mer som ett litet skämt av ett allvarligt ämna,

 

Så fick väl de kommentarena jag väntade mig.

 

Kund till o med få en liten kommentar från KK, efter en tids bortavaro.

 

Men saknar hans kommentarer om det nya ljudsystemet i regerings byggnaden.

 

 

Men nu skall jag lova att inte göra det så svårt längre för er med mina framtida skriverier, har väl lite tröttnat på de politiska trådarna.

Kan väl bero på att jag anser att en Diktatur är en diktatur men allt det förtryck den för mer sig, har svårt att se folk plocka russina ur kakan.   

 

Så ha en bra dag på er alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...