Jump to content
IGNORERAD

Behöver thailändsk gatumat bättre hygien?


MPR Nyheter

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khemmarat

    6

  • Kenneth4618

    4

  • svampen

    4

  • Sam sip sam

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är det nån här som blivit dålig av streetfood?

Dom gånger som jag blivit risig i kistan, så har det berott på att jag druckit deras vatten och inte flaskvatten.

Äter ganska ofta streetfood när jag är i Thailand och tycker för det mesta att det är en höjdare.

 

Och som nån sa, där ser man ju hur köket ser ut, i restaurangkök har man ju ingen direkt insyn i.

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, äter alltid på Street food och har aldrig blivit dålig. Men åt på ett dyrare ställe en gång och sabbade kistan helt. Spydde och sket hela natten, på morgonen fick medicinmannen komma och fixa eländet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att de flesta både streetfood och restauranger har bättre hygien än merparten av köken där hemma. Det är dessutom helt avgörande för dem med friska och nöjda kunder. När det någon gång kan gå fel i hanteringen drabbar det kanske något tiotal med som värst illamående någon timme eller några dagar. Livsmedelkotrollen borde fokusera på de större leverantörerna där kan konsekvenserna bli tusentals drabbade pga. många gånger medvetet fusk- Det gäller både i Thailand & Sverige-

 

När jag tog mina första turer till Thailand var jag jäkligt misstänksam mot streetfooden, idag är det nog det jag äter mest, Visst åker man väl på någon körare då och då, så då har man lite immodium eller cosmo i beredskap, så är man snart i ordning igen.

 

Första gången jag såg en halvskalad rambutan på frukostbuffén trodda jag det var någon slags ägg som absolut måste va dödliga, 
När man efter några gånger vågade prova så

- jäklar va dom va go då.

 

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh lite skit rensar magen och bygger upp immunförsvaret :good:

Här i svedala är det alldeles för rent så var och varannan människa har en allergi

Så var det inte på 50 talet när en annan växte upp

och som svar på nästa fråga

Ja det var bättre förr, ju mer förr desto bättre var det :y15:

Ja tydligen så har både hundägare och familjer som inte städar så bra bättre hälsa enligt vad jag läst.

Personligen måste det varit 5-6 år sedan jag var förkyld senast?

Å andra sidan är ju jag företagare. :)

[emoji2]

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon tror att thailändarna lider av cancer på grund av deras konsumtion av ohygienisk mat, och refererar till forskning i ämnet från Mahidol University.
 

 

Ar hon mojligen slakt med propellerministern?

Hon tror, detta sager det mesta!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa, on 29 Aug 2014 - 19:34, said:

 

 

Ar hon mojligen slakt med propellerministern?

Hon tror, detta sager det mesta!

 

 

Är nog möjligt med tanke på hur mycket som friteras och i vad det friteras. Är välkänt att ex. dålig frityrolja är cancerframkallande och hur ofta byts den ut.

Hon refererar ju även till Mahidol som forskat i det, de har ju förhoppningsvis bättre på fötterna än vad de flesta andra har.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att maten i matvagnarna är dålig då det ofta är dagsfärska varor men därimot trasan och skärbrädan de anväder hela dagarna kanske innehåller olämpliga saker..

 

Var under min tid som rormokare i många svenska restaurangkok och där var det verkligen inte rent på vissa ställen.

Var på en stor restaurang i Lottorp på norra Oland i sommras och levererade några paket, där stod det en kock och bearbetade kottfärs med såriga händer, det tycker jag var snuskigt

 

Så Sverige är ju inte bättre även om folk tror det.

 

Sedan forstår jag inte varfor svenska restauranger inte stängs direkt när de får påstotningar om snusk vid inspektion av hälsomyndigheter, utan de får ett par veckor på sig att rätta till snusket.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Thailands Turismmyndighet vill locka fler utlänningar för matturism så måste åtgärder tas för att avsevärt förbättra hygienen av gatumat, detta uppmanar chefen för Thailands Restaurangförening.

"Vi bör prioritera matsäkerhet och enbart äta nyligen tillagad mat eller uppvärmd mat eftersom bakterier inte kan växa bra i uppvärmd mat," sade Taniwan Koonmongkon. Hon tror att thailändarna lider av cancer på grund av deras konsumtion av ohygienisk mat, och refererar till forskning i ämnet från Mahidol University.

Enligt Taniwan så har föreningen tidigare försökt uppmana Departementet för Allmänhälsa att etablera en matsäkerhetskampanj bland försäljare av gatumat, men att detta inte fått fullt stöd.

Källa: http://Bangkok.coconuts.co//2014/08/29/cleaner-street-food-needed-draw-tourists

 

attachicon.gif1.1233141780.Bangkok-street-food.jpg

Det behövs ju tillgång till rinnande vatten, så kan dom tvätta händerna efter dom har petat sig i näsan och kliat sig i rumpan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Absolut inte, Thailands gatumat är redan helt överlägsen ex.vis Indisk, Indonesisk och många andra Asiatiska länders ur hygien synpunkt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som Andrew Zimmern i Bizarre Foods: "If it looks good, eat it!"

 

Fast det verkar vara en bristvara världen över, det sunda förnuftet...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer mikroorganismer vi tar bort, ju sjukare och alergiska blir vi. Lite skit rensar magen, en god vän till mig jobbade med att suga rent

skit och rensa avlopp. Och han var aldrei sjuk. 

låter som ett skit jobb ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behövs ju tillgång till rinnande vatten, så kan dom tvätta händerna efter dom har petat sig i näsan och kliat sig i rumpan

ja fy tusan tvättar och diskar i samma skitiga vatten

Link to comment
Dela på andra sajter

Har drabbats av magförgiftning när jag ätit streetfood 1 gång och blev riktigt risig som satt i nån dag,men har väl ätit streetfood hundratals ggr.

Så Har väl med tur och otur att göra.

Åta där mycket folk äter är ju en bra regel

Ändrades av kenneth073
Link to comment
Dela på andra sajter

"Streetfood" görs som regel à la minute och är det inget fel på råvarorna så är risken

 

extremt låg att en skall bli matförgiftat. Chansen är mycket större på en lunchrestaurang

 

i Svedala vart maten hålls varm i vattenbad ol

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

"Streetfood" görs som regel à la minute och är det inget fel på råvarorna så är risken

 

extremt låg att en skall bli matförgiftat. Chansen är mycket större på en lunchrestaurang

 

i Svedala vart maten hålls varm i vattenbad ol

Nja,bara för att det tillagas à la minute behöver inte betyda att det är säkrare än varmhållen mat. Snarare tvärtom om man inte sköter hygienen med att byta/diska skärbräda och kniv mm...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja,bara för att det tillagas à la minute behöver inte betyda att det är säkrare än varmhållen mat. Snarare tvärtom om man inte sköter hygienen med att byta/diska skärbräda och kniv mm...

 

 Om du uppnår rätt temp,och det gör du snabbt med den typ av mat dom serverar

 

i Thailand och äter den direkt så spelar det ingen större roll vilka bakterier du har tillfört

 

via skärbrädor o trasor innan.

 

Självklart med  förbehåll för de bakterier som överlever höga temperaturer, men dom

 

är sällsynta i sammanhanget

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

 Om du uppnår rätt temp,och det gör du snabbt med den typ av mat dom serverar

 

i Thailand och äter den direkt så spelar det ingen större roll vilka bakterier du har tillfört

 

via skärbrädor o trasor innan.

 

Självklart med  förbehåll för de bakterier som överlever höga temperaturer, men dom

 

är sällsynta i sammanhanget

Det är sant, men problemet är ju om man t.ex lägger den råa kycklingen på skärbrädan innan den läggs på grillen, för att sedan läggas på samma odiskade skärbräda igen innan den serveras till gästen,typ...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant, men problemet är ju om man t.ex lägger den råa kycklingen på skärbrädan innan den läggs på grillen, för att sedan läggas på samma odiskade skärbräda igen innan den serveras till gästen,typ...

Inget drömscenario

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som det ser ut i Sverige så är det mer byråkrati än sund mathållning.

Som Pizzabagarn i byn som inte kunde fylla i protokollen rätt, o fjant från hälsokontoret stängde pizzerian.

Fast ingen hade blivit sjuk av pizzan där, Man skulle också ett egenkontroll papper som han inte fixade.

Så en kompis till mig hjälpte han så fick öppna igen, egentligen så vårat kontrollsystem är under all kritik.

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

 Om du uppnår rätt temp,och det gör du snabbt med den typ av mat dom serverar

 

i Thailand och äter den direkt så spelar det ingen större roll vilka bakterier du har tillfört

 

via skärbrädor o trasor innan.

 

Självklart med  förbehåll för de bakterier som överlever höga temperaturer, men dom

 

är sällsynta i sammanhanget

Förutsatt att det äts snabbt!

Men var man än går i Thailand så står dessa rätter sedan länge sedan avsvalnade till utomhustemperaturer med en hela tiden ökande bakterieflora och väntar på sina kunder. Inte så roligt heller när de har serverat och torkar av tallrikskanten med trasan de använt hela dagen. Möjligtvis avsköljd i smutsvatten några gånger:

 

Fast jag är faktiskt mera orolig för att äta inne på en skitig restaurang, där de inte har kunskaper om hur de ska sköta mathygienen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter streetfood ett par dagar i veckan, även i mer suspekta länder än Thailand, och har så gjort i 16 år. Förutom lite rännskita då och då har jag inget att klaga på men det innebär ju inte att hygien inte kan bli bättre eller att det är helt säkert. Jag tror också på att lite skit rensar magen men faran ligger nog inte i om det är lite smutsigt utan i återanvände av oljor och annat fuffens men det kan ju även "riktiga" restauranger hålla på med.

 

Jag kommer dock fortsätta med min streetfood, precis som jag kommer fortsätta att svälja ett par liter tobakssaft och en hel flock kubik öl varje år. Jag vet att det inte heller är särskilt hälsosamt men ett gigantiskt långt liv har inte mycket värde om man är för orolig för att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsatt att det äts snabbt!

Men var man än går i Thailand så står dessa rätter sedan länge sedan avsvalnade till utomhustemperaturer med en hela tiden ökande bakterieflora och väntar på sina kunder. Inte så roligt heller när de har serverat och torkar av tallrikskanten med trasan de använt hela dagen. Möjligtvis avsköljd i smutsvatten några gånger:

 

Fast jag är faktiskt mera orolig för att äta inne på en skitig restaurang, där de inte har kunskaper om hur de ska sköta mathygienen.

Jag borde väl inte skriva i den här tråden överhuvudtaget därför att min största erfarenhet

 

av streetfood i Thailand är från byn :bag: Och där görs maten på beställning .Dessutom av en

vän till familjen :bag: .

Så jag gör en pudel ,ber om ursäkt för att jag förutsatte att det jag ser som streetfood ser annorlunda ut

 

i och med andras ögon

 

Edit; jag är egentligen ganska så ärlig....och snäll :)

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte jag har blivit dålig av streetfood, men det är ju lite svårt att veta riktigt vad man blir dålig av åxå.

 

Exet kunde ju äta allt, så jag kanske bara inte tålde samma bakterieflora.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...