Jump to content
IGNORERAD

Nya visumregler på gång.......


2much

Recommended Posts

Är lite nyfiken, har för mig att jag sett nån som fick 30 dagar förlängning på exemption i Jomtien.

 

Stämmer detta, för det skulle ju ge mig en option till att stanna en månad till och komma hem i maj istället för i april. Missade ju påsken ändå, så varför inte missa 1a Maj åxå. :wink:

 

Så nån som har pejl på "tomtarna bakom disken" i Pattaya/Jomtien?

 

Alltså som gjort det själv, inte hört om nån kusins förra hunds ägare som fick det. Jag vågar inte chansa.

 

Letade lite men sökmotorn gillar inte mig.

1900bath kostar ju det.

 

För samma pengar kan du skaffa ett 60 dagars turistvisum redan i Sverige ink porton mm.

 

 

Same same but diffirent

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    9

  • Celsius

    9

  • kitungmakmak

    8

  • Khemmarat

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är lite nyfiken, har för mig att jag sett nån som fick 30 dagar förlängning på exemption i Jomtien.

 

Stämmer detta, för det skulle ju ge mig en option till att stanna en månad till och komma hem i maj istället för i april. Missade ju påsken ändå, så varför inte missa 1a Maj åxå. :wink:

 

Så nån som har pejl på "tomtarna bakom disken" i Pattaya/Jomtien?

 

Alltså som gjort det själv, inte hört om nån kusins förra hunds ägare som fick det. Jag vågar inte chansa.

 

Letade lite men sökmotorn gillar inte mig.

Lagen säger 30 dagar, jag vet en som nyligen bara fick 7 dagar, så åk ner och prata med dom först.

 

Kitungmakmak befinner väl sig i Thailand om jag förstått det rätt...

 

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att han är hemma i Sverige, därav svaret.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Lagen säger 30 dagar, jag vet en som nyligen bara fick 7 dagar, så åk ner och prata med dom först.

 

Kitungmakmak befinner väl sig i Thailand om jag förstått det rätt...

 

Det är den biten (får 7 dagar när jag ville ha 30) jag oroar mig lite över.

 

Nä, är hemma och vänder (skulle fira jul med familjen, jo tjenare - förkyld och sängliggande hela julen). Landade väl 17/12 och planen är ut 27/1. en såndär visa-run som är så populärt. ;)

Visum är ju ett alternativ då jag spenderar en månad i Phnom Penh  (tja eller i Kambodja i alla fall)  men det är ju roligt med alternativ åxå.

 

Visum i Sverige blir ju lite dyrare då det inte kostar 260kr+rek mera utan man skall betala visumservice eller vad nu firmorna heter en slant åxå för att kunna skicka med post.

Sen har jag bara ett foto kvar som ryker när jag skall in till Kambodja. Så några hundringar för foton i Sverige. Tja... billigt blir ju det alternativet inte.

Säg 60 (rek post ner)+260 (visum)+500 (visumservice, vet inte vad dom tar men jag höftar)+foto (200 kostar det väl för 5) = runt  1000kr är ca 4000 THB dvs dubbelt så dyrt som 30+30

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är den biten (får 7 dagar när jag ville ha 30) jag oroar mig lite över.

 

Nä, är hemma och vänder (skulle fira jul med familjen, jo tjenare - förkyld och sängliggande hela julen). Landade väl 17/12 och planen är ut 27/1. en såndär visa-run som är så populärt. :wink:

Visum är ju ett alternativ då jag spenderar en månad i Phnom Penh  (tja eller i Kambodja i alla fall)  men det är ju roligt med alternativ åxå.

 

Visum i Sverige blir ju lite dyrare då det inte kostar 260kr+rek mera utan man skall betala visumservice eller vad nu firmorna heter en slant åxå för att kunna skicka med post.

Sen har jag bara ett foto kvar som ryker när jag skall in till Kambodja. Så några hundringar för foton i Sverige. Tja... billigt blir ju det alternativet inte.

Säg 60 (rek post ner)+260 (visum)+500 (visumservice, vet inte vad dom tar men jag höftar)+foto (200 kostar det väl för 5) = runt  1000kr är ca 4000 THB dvs dubbelt så dyrt som 30+30

Tror jag betalade 300kr till Visumservice ink returporto.

 

Då hamnar du på runt 600kr mot ca 500kr (den dåliga kursen) på Immigration i Thailand och sparar en halv dag semester.

Passa på att göra foton i Thailand, betalade 100bath för ett fullt A4-ark så det var nog mer än 30 foton.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite nyfiken, har för mig att jag sett nån som fick 30 dagar förlängning på exemption i Jomtien.

 

Stämmer detta, för det skulle ju ge mig en option till att stanna en månad till och komma hem i maj istället för i april. Missade ju påsken ändå, så varför inte missa 1a Maj åxå. :wink:

 

Så nån som har pejl på "tomtarna bakom disken" i Pattaya/Jomtien?

 

Alltså som gjort det själv, inte hört om nån kusins förra hunds ägare som fick det. Jag vågar inte chansa.

 

Letade lite men sökmotorn gillar inte mig.

 

Det verkar lite som immigrationskontoren ibland vill se en utresebiljett ifrån Thailand inom dessa 30 dagar man vill förlänga sin resa med.

Har man inte missbrukat systemet (passgubben ser ju dina stämplar) och har en utresebiljett i någon form inom dessa 30 dagar, så ska det inte vara några lagliga problem.

 

Men man ska aldrig vara 100% säker på något i Thailand. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det verkar lite som immigrationskontoren ibland vill se en utresebiljett ifrån Thailand inom dessa 30 dagar man vill förlänga sin resa med.

Har man inte missbrukat systemet (passgubben ser ju dina stämplar) och har en utresebiljett i någon form inom dessa 30 dagar, så ska det inte vara några lagliga problem.

 

Men man ska aldrig vara 100% säker på något i Thailand. :(

 

Det är ju lite det som blir den springande punkten. Bokar jag ut efter 59 dagar och bara får 30+7 så sitter jag ju med skägget i brevlådan och måste göra en visa-run igen.

 

Gör jag en visumansökan i Kambodja så blir jag av med passet några dagar. Vilket kanske kan vara ett problem om jag råkar ut för en polis på dåligt humör. Eller om jag av nån anledning måste byta hotell.

Visum hemifrån blir dubbelt så dyrt

Förlänga 30 med 30 extra blir ett litet lotteri om immigration har uppmärksammats på regelförändringen.

 

Det som känns vettigast är att försöka hitta nån som gjort det i Jomtien (det jag gör nu), chansa på jomtien och går det inte ta mig till Bangkok och Immigration 1. Kommer dom inte ihåg vad som står på deras sida så bokar jag en piljett tillbaka till Kambodja. Och studsar bara mellan DM och Suvvan en natt innan jag flyger hem.

 

Alternativt, skita i dom sista 30 och komma hem i April. Men vädret här är inte så jäkla lockande ändå. Vår iofs. Men nog är det bättre i Thai/Kam

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lite det som blir den springande punkten. Bokar jag ut efter 59 dagar och bara får 30+7 så sitter jag ju med skägget i brevlådan och måste göra en visa-run igen.

 

Gör jag en visumansökan i Kambodja så blir jag av med passet några dagar. Vilket kanske kan vara ett problem om jag råkar ut för en polis på dåligt humör. Eller om jag av nån anledning måste byta hotell.

Visum hemifrån blir dubbelt så dyrt

Förlänga 30 med 30 extra blir ett litet lotteri om immigration har uppmärksammats på regelförändringen.

 

Det som känns vettigast är att försöka hitta nån som gjort det i Jomtien (det jag gör nu), chansa på jomtien och går det inte ta mig till Bangkok och Immigration 1. Kommer dom inte ihåg vad som står på deras sida så bokar jag en piljett tillbaka till Kambodja. Och studsar bara mellan DM och Suvvan en natt innan jag flyger hem.

 

Alternativt, skita i dom sista 30 och komma hem i April. Men vädret här är inte så jäkla lockande ändå. Vår iofs. Men nog är det bättre i Thai/Kam

Dubble entry, du får väl planera Kambodjaresan så den blir en 60 dagars förlängning!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Tror jag betalade 300kr till Visumservice ink returporto.

 

Då hamnar du på runt 600kr mot ca 500kr (den dåliga kursen) på Immigration i Thailand och sparar en halv dag semester.

Passa på att göra foton i Thailand, betalade 100bath för ett fullt A4-ark så det var nog mer än 30 foton.

OK, men då blir 1000kr 800 i den sits jag är i nu. Visum känns som att det blir vettigast att göra i Phnom penh i så fall. Månne jag skulle kunna få ett dubbelt som går att nyttja för denna resan och sen hem över sommarn och fortfarande ha 60+30 kvar till hösten.

 

Men det är väl nåt bäst före på dom, kan ju skriva en reseplan för del 2 av visumet och chansa... "Jag avser att avresa i slutet på augusti för att sedan återkomma till Sverige i oktober eller november då jag har mycket av nordvästra delarna av Thailand att fortfarande utforska... yada yada yada..." kanske skulle fungera som resplan, inte fan vet jag. Skall den vara detaljerad så går det säkert att hitta på nåt åxå. Men att börja prel boka en massa hotell och sånt verkar ju inte roligt. 

 

Eller kan man göra så? Aldrig satt mig in i multiple entrys. Då jag bara rest med alla flyg bokade redan.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Dubble entry, du får väl planera Kambodjaresan så den blir en 60 dagars förlängning!

Det är ju ett alternativ om jag nu söker visat från Sverige som jag inte ens tänkt på. Fan det här var ju värre än reseförsäkringen. Och den var inte att leka med den heller.

Ja just fan, måste besluta detta innan jag bokar försäkringen.. men före försäkringen så måste jag ha fixar biljetter, och för att fixa visum måste jag bokat biljetter...

 

katten på råttan och råttan på repet. jag ger mig fan att repet hänger runt kattfans hals... ;) Nä nu skall jag sova ett tag och försöka klura ut detta klart i morgon. Det går bara runt i skallen just nu.

 

Tack alla för inputs, det hjälper när jag får in lite olika synpunkter på saker och ting. Skulle vilja vara en såndär backpacker som bara drar med ryggan och en enkel till BKK och är borta i 6-7 månader utan problem, dessutom så kostade hela turen bara 4000 kr+flygbiljetten till från Sverige. Men tyvärr lyckas jag inte det.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...