Jump to content
IGNORERAD

Nya visumregler på gång.......


2much

Recommended Posts

Enligt svenska ambassaden i Bangkok, får man inte ha två svenska pass samtidigt.

 

Detta var i Januari 2013 och blev nekad nya passet eftersom jag inte hade det gamla med mig som skulle makuleras innan jag fick det nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    9

  • Celsius

    9

  • kitungmakmak

    8

  • Khemmarat

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

En ytterligare varning dock! Försök aldrig resa in och ut på olika pass vid samma resa, då skiter det sig ordentligt.

 

´Vid alla resor till Thailand har vi checkat in i Thailand med sonen´s Thai-pass, utom

 

i år då vi bara skulle stanna en månad. Officeren vid passdisken frågade

 

direkt efter hans Thai-pass och i och med att vi hade det med oss så lämnade vi fram det.

 

Säkert (tror jag) hade det funkat med det Svenska om vi hade lämnat det andra hemma

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt svenska ambassaden i Bangkok, får man inte ha två svenska pass samtidigt.

 

Detta var i Januari 2013 och blev nekad nya passet eftersom jag inte hade det gamla med mig som skulle makuleras innan jag fick det nya.

 

Det är inte riktigt samma sak. Jag har själv sökt och hämtat ut tre nya pass på ett bräde från sagda ambassad och mitt senaste extrapass fick jag i april i år, fast sökt på polisen i Bålsta då. Så nog kan man ha flera pass alltid. Om du vill slå vad är jag med, för då vinner jag :-)

 

Du hade alltså sökt ett nytt pass i AVSIKT att ersätta det gamla, som väl sjöng på sista versen får man anta. Då kan du inte gå tillbaks i tiden och ansöka om att få ha det nya passet som huvudpass och det gamla som extrapass. Du måste säga till redan när du ansöker att du vill ha extrapass och detta måste godkännas innan ansökan behandlas, annars blir det inga pass alls. Så det där har sin enkla förklaring. Sedan tror jag inte man annonserar alltför vitt och brett att det går att ha flera pass, just för att slippa okynnesansökningar. Kommer man med bekymrad min och förklarar sitt problem får man säkert klara besked om vad som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte riktigt samma sak. Jag har själv sökt och hämtat ut tre nya pass på ett bräde från sagda ambassad och mitt senaste extrapass fick jag i april i år, fast sökt på polisen i Bålsta då. Så nog kan man ha flera pass alltid. Om du vill slå vad är jag med, för då vinner jag :-)

 

Du hade alltså sökt ett nytt pass i AVSIKT att ersätta det gamla, som väl sjöng på sista versen får man anta. Då kan du inte gå tillbaks i tiden och ansöka om att få ha det nya passet som huvudpass och det gamla som extrapass. Du måste säga till redan när du ansöker att du vill ha extrapass och detta måste godkännas innan ansökan behandlas, annars blir det inga pass alls. Så det där har sin enkla förklaring. Sedan tror jag inte man annonserar alltför vitt och brett att det går att ha flera pass, just för att slippa okynnesansökningar. Kommer man med bekymrad min och förklarar sitt problem får man säkert klara besked om vad som gäller.

 

Precis så.

 

Så man kan alltså ansöka om "extrapass"?

Det måste jag göra då, eftersom mitt ifrån Januari 2013 snart är fullt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt svenska ambassaden i Bangkok, får man inte ha två svenska pass samtidigt.

 

Detta var i Januari 2013 och blev nekad nya passet eftersom jag inte hade det gamla med mig som skulle makuleras innan jag fick det nya.

 

Flera av mina vänner som reser mycket till både Israel och arabstater av olika anledningar har multipla pass av samma anledning som Celsius angav

 

Du kommer inte in i Israel och du har stämplar från andra närliggande "fientliga" arabstater

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så.

 

Så man kan alltså ansöka om "extrapass"?

Det måste jag göra då, eftersom mitt ifrån Januari 2013 snart är fullt.

Har några kompisar som jobbar som resande inköpare över hela Världen. Dom har två Svenska pass. Varför frågade jag för länge sedan.

Svaret var enkelt. När dom söker visum till olika länder så blir dom av med ett pass som blir liggandes på landets ambassad för handläggning.

Kan tydligen vara upp till 2 veckor till en del länder. 

Link to comment
Dela på andra sajter

´Vid alla resor till Thailand har vi checkat in i Thailand med sonen´s Thai-pass, utom

 

i år då vi bara skulle stanna en månad. Officeren vid passdisken frågade

 

direkt efter hans Thai-pass och i och med att vi hade det med oss så lämnade vi fram det.

 

Säkert (tror jag) hade det funkat med det Svenska om vi hade lämnat det andra hemma

 

Jag kan tala om för dig att du hade en väldig tur som inte lämnat passet hemma!!! Varför tror du han frågade?

 

Detta vet jag dessvärre med fullkomlig säkerhet, eftersom det har hänt oss i april i år. Det var därför jag åkte ensam till Sverige då... några dagar senare...

 

Vi var incheckade med 200 kilo bagage, boardingkort i näven, passerat säkerhetskontrollen... vid immigration blev det tvärstopp!!! Vi hade inget thaipass till ungarna eftersom idi0terna på immigration i Pattaya sagt att det skulle gå bra med det svenska passet. Fatta vilket trauma detta blev för familjen. Det blev bara att vända, hämta tillbaks allt bagage igen, åka till Bangna och söka Thaiapass och resa i Juni i stället. Sedan dess har jag inget med Pattaya immigration att göra.

 

Vilket pass visade du när du checkade in? Om dom inte kollade att det fanns en inresestämpel i det pass du visade där gjorde dom formellt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera av mina vänner som reser mycket till både Israel och arabstater av olika anledningar har multipla pass av samma anledning som Celsius angav

 

Du kommer inte in i Israel och du har stämplar från andra närliggande "fientliga" arabstater

 

Ja, det är bra att man kan lära sig nya saker på MPR. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Enligt svenska ambassaden i Bangkok, får man inte ha två svenska pass samtidigt.

 

Detta var i Januari 2013 och blev nekad nya passet eftersom jag inte hade det gamla med mig som skulle makuleras innan jag fick det nya.

Man får lov att ha två svenska pass samtidigt, det har jag fått på ambassaden i Bangkok

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket pass visade du när du checkade in? Om dom inte kollade att det fanns en inresestämpel i det pass du visade där gjorde dom formellt fel.

 

Jag kanske var otydlig, det var vid inresa i Thailand.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Har några kompisar som jobbar som resande inköpare över hela Världen. Dom har två Svenska pass. Varför frågade jag för länge sedan.

Svaret var enkelt. När dom söker visum till olika länder så blir dom av med ett pass som blir liggandes på landets ambassad för handläggning.

Kan tydligen vara upp till 2 veckor till en del länder. 

Kan ta mycket längre än så , har vänta upp till en månad för visum till både Brasilien och Angola

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så.

 

Så man kan alltså ansöka om "extrapass"?

Det måste jag göra då, eftersom mitt ifrån Januari 2013 snart är fullt.

 

Kolla med ambassaden om dom kan göra det gamla till extrapass. Annars kommer det nya passet att få samma giltighetstid som på det du har redan. Men om den giltighetstiden är OK för dig kan du söka ett extrapass ändå. Fast passen på ambassaden har blivit dyra, det är därför jag söker när jag är i Sverige numera.

 

Thomas 001: Samma som en av mina anledningar.

Khemmarat: OK, men då borde kanske det svenska funkat. Men vi kör alltid med svenskt till Sverige och Thailändskt till Thailand. Enklast så.

 

Ja, visst kan man lära sig en del här :-)

 

 

EDIT till Surin P3: Det är bäst om du får ett nytt extrapass och lägger Thaivisat där, av skäl som jag förklarade tidigare. Jag såg att det du redan hade var från 2013 så då är det väl ok...

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

Förr kunde man också beställa ett pass med fler sidor 64 i stället för 32

det kanske inte går numera

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera av mina vänner som reser mycket till både Israel och arabstater av olika anledningar har multipla pass av samma anledning som Celsius angav

 

Du kommer inte in i Israel och du har stämplar från andra närliggande "fientliga" arabstater

Tänkte om det kunde gälla Sverige också halleluja ,fast iofs här behövs ju inget pass

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är bra att man kan lära sig nya saker på MPR. :)

Trodde det var just därför du starta MPR,alltså för att lära dig nya saker var dag :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde det var just därför du starta MPR,alltså för att lära dig nya saker var dag :wink:

 

Jag tjatade på Kim i flera år om ett eget forum istället för MSN-grupper.

 

Som tur var, så gick han med på att gå över till eget strax innan MSN-grupperna gick i graven.

Det hade varit mycket svårare att "få över" alla villiga medlemmar om tiden inte funnits för att meddela och annonsera om flytten till MPR på ThaiTjejer.

 

Så om jag förvränger sanningen lite, så var anledningen till MPR att jag visste att MSN skulle gå i graven. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det får man, med vettiga motiv. I mitt fall är det att passen har för få sidor för att räcka ens ett år, samt det där med visumansökningar samtidigt som jag reser någon annanstans. Ett annat vanligt skäl är att om man vill resa både till Israel och diverse omgivande stater som har svårt att tolerera Israel och vice versa behöver man olika pass för dom länderna. Nu kan man visst få sin stämpel på ett separat papper i Israel, har jag hört. Men det var ändå längesen jag var där.

 

Om man således har giltiga orsaker skriver man ett brev till passmyndigheten (polisen eller ambassaden), gärna på sitt företags brevpapper och förklarar sina skäl. Det kostar ju att söka extrapassen, samma pris som normala pass, så det är väl inte så många som gör det enbart på okynne, skulle jag tro. Har man väl fått multipla pass kan man ha hur många som helst verkar det som. Jag har haft det i omkring femton år nu. Men det är alltså ett pass som är huvudpass och inget av extrapassen kan ha längre giltighetstid än huvudpasset. Så om man söker sent i huvudpassets livstid blir det kort giltighetstid på extrapasset. Ett huvudpass kan aldrig konverteras till extrapass (fast jag fick det en gång, men det var ett misstag som jag inte skall avslöja vem som gjorde!).

 

Om man skall flytta ett ettårs thaivisum till ett nytt pass så kräver immigration i Thailand att det gamla passet makuleras. Om det är huvudpasset blir det bekymmersamt, för då måste man söka detta nya pass, därefter makulera det gamla och sedan flytta visumet. Sitter det i ett extrapass kan man direkt makulera det passet och flytta visumet till ett annat extrapass. Sist jag sökte Non-O i Sverige bytte jag från ett äldre extrapass som var på väg att gå ut, till ett nytt. Inga problem. I det fallet behövde jag inte ens makulera vare sig det visum som var giltigt en månad till, eller passet. Jag bad att få visumet makulerat ändå, för att inte riskera att ta fel.

 

Om man har ett eller flera extrapass skall man dock vara försiktig när man reser till USA. Pappskallarna där tror att deras lagar gäller överallt och att extrapass är "olagligt". Jag har numera alltid ett brev från svensk myndighet att detta är helt i sin ordning, eftersom jag fastnade i tullen (det är dom som är poliser där, inte immigration) ett bra tag en gång. Efter att jag visat på en skapligt officiell webbsida att jag skulle hålla ett föredrag på en konferens kom jag in.

 

Jag hör till dom som klagat på immigration i Thailand, men jag tycker mig ha goda skäl, läs mitt tidigare inlägg om p o l i s e n som tappade ansiktet till slut. Jag har en ännu värre historia, men den håller jag för mig själv. Tills vidare i alla fall. Jag tror immigration i Pattaya är värre än på andra ställen och det har till och med antytts av immigration på Swampy...

 

Jag vet inte dina utgångspunkter, men jag har haft bekymmer med mutkolvar och klantarslen på diverse ställen i Thailand. Att ha alla papper i ordning kan vara knepigt när dom ändrar sig från ena dagen till den andra. Glömmer. Tappar bort dina handlingar. Dock inte på ambassader utanför Thailand. Det är en annan sorts folk som skickas dit.

 

Men du har rätt såtillvida att om inte dom regler och förhållanden som gäller här duger, så får man åka nån annanstans eller hem till Svedala. Det är mer synd om dom som inte kan flytta. Vi får lära oss och anpassa oss helt enkelt och då är erfarenhetsutbyte på forum som detta mycket värdefullt.

 

 

Moypenyang. Hur djup grop tänker du gräva åt dig den här gången, innan du tycker du verkar tillräckligt korkad och otrevlig? Bakis mycket?

Du är rolig du fast på ett otrevligt sätt och har lätt för att antyda om saker och ting. Nej har fortfarande inga alkoholproblem utan drev min lilla avstängningstid

på jobbet idag. Sen att jag tycker synd om dig tas som otrevligt är ju en annan femma..:) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen att jag tycker synd om dig tas som otrevligt är ju en annan femma..

 

Bra lärdom "tyck inte synd om Celsius" och varför skall du eller nån annan göra det ?

 

Han verkar vara hur frisk som helst i motsats  till vissa andra   :im_happy:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra lärdom "tyck inte synd om Celsius" och varför skall du eller nån annan göra det ?

 

Han verkar vara hur frisk som helst i motsats  till vissa andra   :im_happy:

 

Jahaja. Så Moypenyang har varit avstängd en stund. Att det inte var fylla som var orsaken var ju trist i och för sig, för fylla går ju i alla fall över...

 

Nå, det förklarar ju varför vi andra ostört kunde fortsätta den här givande diskussionen på ett vuxet sätt, utan att det urartade. Med tanke på att vi fick fram en hel del matnyttigt så var väl det ett klokt beslut. :fan:

 

Nej, det är verkligen inte synd om mig och jag får tacka för den fördelaktiga diagnosen!

 

 

@ Kenneth: Vanliga pass har alltid bara 32 sidor. Så har det varit länge. Dom enda undantagen från det har varit nödpassen som kan utfärdas på stubinen om det är särskilt bråttom, dom rosa så kallade "Barbiepassen". Dom hade ett fåtal sidor och var ett litet häfte i samma storlek som dom vanliga passen. Numera har dom ersatts av ett A4 ark i nån form av säkerhetstryck som skall vara svårförfalskat, gissningsvis. Dom får användas för en enda resa, exempelvis om man förlorat sitt pass och behöver åka hem. Så 32 sidor eller ett A4 är allt som finns numera. Dom länder som inte tillåter multipla pass har fler sidor som alternativ och ibland kan man till och med lägga till extra sidor, med en extra bok som kopplas ihop med själva passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett pass med 64 sidor

 

post-3485-0-02808200-1409472658.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoppsan det gick visst ut 1994 :y15:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vart det med visum från sverige nu får man 30 dagar som förr men man kan gå till immegrations och förlänga det till 60 dagar eller måste man fixa 60 dagars i sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hur vart det med visum från sverige nu får man 30 dagar som förr men man kan gå till immegrations och förlänga det till 60 dagar eller måste man fixa 60 dagars i sverige?

Det undrar jag med?

 

Innan kunde man "köpa" 7 dagar på immigration, har hört att man fortfarande bara får 7 dagar och inte 30 som det står i ts?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det undrar jag med?

 

Innan kunde man "köpa" 7 dagar på immigration, har hört att man fortfarande bara får 7 dagar och inte 30 som det står i ts?

 

Känner flera som fått 30 dagar för 1.900.

Alltså samma peng som man förut fick 7 dagar för.

 

Men man vet ju aldrig vad tomten bakom disken tycker är rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

På immigration i Khon Kaen får man 30 dagar för 1900, så 30+30 dagar utan turistvisa.

Thailadys are the best housekeepers in the world, you buy the house and they keep it.

 

Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Känner flera som fått 30 dagar för 1.900.

Alltså samma peng som man förut fick 7 dagar för.

 

Men man vet ju aldrig vad tomten bakom disken tycker är rätt.

 

Är lite nyfiken, har för mig att jag sett nån som fick 30 dagar förlängning på exemption i Jomtien.

 

Stämmer detta, för det skulle ju ge mig en option till att stanna en månad till och komma hem i maj istället för i april. Missade ju påsken ändå, så varför inte missa 1a Maj åxå. :wink:

 

Så nån som har pejl på "tomtarna bakom disken" i Pattaya/Jomtien?

 

Alltså som gjort det själv, inte hört om nån kusins förra hunds ägare som fick det. Jag vågar inte chansa.

 

Letade lite men sökmotorn gillar inte mig.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...