Jump to content
IGNORERAD

Nya visumregler på gång.......


2much

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    9

  • Celsius

    9

  • kitungmakmak

    8

  • leifen

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Perfekt, då slipper jag ansöka om visum för att stanna 41 dagar som

nästa semester blir.

Tänkte ansöka nu i september på thai ambassadan.

Då skall det räcka med att knalla till imigration å få resten av dagarna.

Mvh Jompa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, ja jo om nu alla immigrationoffice anställda har fått den informationen alltså. Inte nåt jag skulle våga min semester på... Men jag kan ju ha fel.

 

Militärens "skärpning" av lagarna den 12/8 var ju att se till att nån lag från 70-talet gällde.

 

Så frågan är hur länge det tar innan detta dekret från bkk slår igenom. Men jag kanske har fel, jag hoppas det i alla fall.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

That will mean holidaymakers from 49 countries who enter Thailand under a 30-day visa exemption can stay for 60 days. Visitors entering on the 60-day tourist visa are still eligible for the extra stay... 

Please credit and share this article with others using this link:http://www.bangkokpost.com/news/local/429056/tourists-get-extended-visas. View our policies at http://goo.gl/9HgTd and http://goo.gl/ou6Ip. © Post Publishing PCL. All rights reserved.

 

http://www.bangkokpost.com/news/local/429056/tourists-get-extended-visas

 

Nu blev jag konfunderad... Ska man ansöka innan eller under? Och de där sista 30 dagarna, är det som vanligt, en visarun? 

Link to comment
Dela på andra sajter

De sista 30 dagarna är något som går att förlänga tillsammans med ett 60 dagars turistvisa för 1900bath på immigrations som tidigare.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där militärjuntan är då inget att lita på. Nu får de säga ifrån. Istället för att flörta med dessa förbaskade turister borde de hålla MIG kort så att de inte tror att de kan bestämma hur som helst utan att ge juntan den kredit de borde ha. Vet hut. Kan de inte hålla koll på de röda istället så de inte hitar på nåt fanskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

That will mean holidaymakers from 49 countries who enter Thailand under a 30-day visa exemption can stay for 60 days. Visitors entering on the 60-day tourist visa are still eligible for the extra stay... 

Please credit and share this article with others using this link:http://www.bangkokpost.com/news/local/429056/tourists-get-extended-visas. View our policies at http://goo.gl/9HgTd and http://goo.gl/ou6Ip. © Post Publishing PCL. All rights reserved.

 

http://www.bangkokpost.com/news/local/429056/tourists-get-extended-visas

 

Nu blev jag konfunderad... Ska man ansöka innan eller under? Och de där sista 30 dagarna, är det som vanligt, en visarun? 

Som jag tolkar det så är det 30 dagar on arival och sen gå till Imm och få förlängt med 30 dagar till.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

That will mean holidaymakers from 49 countries who enter Thailand under a 30-day visa exemption can stay for 60 days. Visitors entering on the 60-day tourist visa are still eligible for the extra stay... 

Please credit and share this article with others using this link:http://www.bangkokpost.com/news/local/429056/tourists-get-extended-visas. View our policies at http://goo.gl/9HgTd and http://goo.gl/ou6Ip. © Post Publishing PCL. All rights reserved.

 

http://www.bangkokpost.com/news/local/429056/tourists-get-extended-visas

 

Nu blev jag konfunderad... Ska man ansöka innan eller under? Och de där sista 30 dagarna, är det som vanligt, en visarun? 

Som jag har fattat det så om man kommer in på ett exemption (inget visa) så kan man ansöka om 30 dagar extra. Dvs utan att lämna landet. Då kan man alltså stanna 30+30 för lite extra battingar. Tidigare var det väl 7 dagar som man kunde få. Sen fanns det nån lustig skrivning om att dom 30 kan bli 7 om man liksom inte blir godkänd.

 

Så man kan alltså få 30 dagar extra, eller inte mer än 7 om dom är lite på dåligt humör.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har fattat det så om man kommer in på ett exemption (inget visa) så kan man ansöka om 30 dagar extra. Dvs utan att lämna landet. Då kan man alltså stanna 30+30 för lite extra battingar. Tidigare var det väl 7 dagar som man kunde få. Sen fanns det nån lustig skrivning om att dom 30 kan bli 7 om man liksom inte blir godkänd.

Då är det inte mycket till förbättring,

lika bra att köpa ett 60 dagars turistvisa hemma och slippa förstöra sin semester med att besöka ett immigrations som tar rejält med tid och inte finns överallt.

 

Jag hoppas att man får 60 dar vid ankomst till Thailand utan möjlighet till förlängning.

 

Det vore en rejäl förbättring.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det inte mycket till förbättring,

lika bra att köpa ett 60 dagars turistvisa hemma och slippa förstöra sin semester med att besöka ett immigrations som tar rejält med tid och inte finns överallt.

 

Jag hoppas att man får 60 dar vid ankomst till Thailand utan möjlighet till förlängning.

 

Det vore en rejäl förbättring.

 

 

Beror helt på var man bor i det avlånga landet och har långt att åka till ambassaden.

För mig kommer det bli billigare med det nya systemet.

Men det bästa vore om det blir som du säger att man kan direkt vid ankomst betala för 30 extra dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror helt på var man bor i det avlånga landet och har långt att åka till ambassaden.

För mig kommer det bli billigare med det nya systemet.

Men det bästa vore om det blir som du säger att man kan direkt vid ankomst betala för 30 extra dagar.

Kan nog tänka mig bättre dvs mer generösa regler om man nu får drömma lite. :wink:

 

Men bor man inte i en stad med ambassad eller konsulat så är det ju knepigare och dyrare nu.

Så jag vet inte riktigt hur jag skulle lagt resan om jag visste om detta med 30+30 i april eller när det nu var jag bokade.

 

Kanhända sista resan till Thai om jag gillar det jag ser i grannlandet. Månne vad mai pen rai heter på khmer :wink:

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

det står 49 länder men jag kan inte hitta vilka? är det nån som vet om sverige är med på den listan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand är Thailand och thailändare är som dom är, d v s helt värdelösa på att planera och organisera, men riktigt skapliga på att improvisera. Jag tror det har med klimatet att göra, men det är en längre historia. Följaktligen blir regelverket inte ett regelverk utan ett lappverk, där ingen sans eller logik finns och där allt måste göras på det mest krångliga viset.

 

Självklart hade det varit enklast att helt sonika förlänga den tid som man får stanna på bara inresestämpeln från 30 till 60 dagar, men då hade man varit tvungna att vara rationella och logiska och det funkar inte så i Thailand.

 

Som skräckexempel skall jag beskriva hur man gör när man förlänger sitt Non-B visum, d v s business visa som gäller ett år. Det går inte att söka i god tid, typ två månader innan, så dom kan fundera (consider) i en månad och sedan ge sökanden en månad på sig att infinna sig för en ny visumstämpel. Det går heller inte att söka multiple entry direkt på samma formulär som visumet. Som affärsman antas man tydligen inte alls behöva lämna landet för en eller annan affärsresa under året. :ironi:  Nähedå, det där vore för enkelt, att bara lösa hela skiten med en ansökan vid ett tillfälle. I stället måste man (1) ansöka om förlängning av sin vistelse strax innan visumet går ut. Förlängningen är på en månad och kan inte förlängas. Under tiden skall dom fundera (consider) på den (2) ansökan om förnyat B-visum som man samtidigt måste lämna in (självklart hos en annan tjänsteman!). Om man vill resa ut ur landet under tiden dom funderar (consider) så måste man (3) ansöka om ett re-entry permit, annars faller hela skiten ihop om man reser ut och det är bara att börja om på nytt med helt ny ansökan UTANFÖR Thailand. Tillbaks på ruta ett alltså, som om du aldrig bott i Thailand innan. När dom funderat klart (consider) så har man några dar på sig under slutet av den där förlängningsmånaden då man måste (4) infinna sig för att inkassera stämpeln. Om man skulle råka vara förhindrad av exempelvis sina affärsresor är det kört! När man så infunnit sig och fått sin stämpel måste man ännu en gång (5) söka re-entry permit om man nu inte vill stanna i Thailand hela året.

 

Hur i helvete klarar dom ens av att krångla till det så överjävligt?!?!? När en enda procedur och två besök skulle räcka? Fyll i pappren i god tid, kryssa i rutan för multiple entry, som ALLA andra länder jag sökt längre visum till gör, inklusive Thailand, om man inte gör det inom landet, vill säga. Jag har numera gett upp hoppet när det gäller Thailands immigrationsmyndighet. Jag ser till så att jag är utomlands när mitt visum går ut. Hittills har det varit Sverige, men jag har hört att bra service kan fås i Manila och på andra ställen, både när det gäller Non-B och Non-O. Sista två gångerna har jag sökt Non-O, d v s Marriage visa på Thailands ambassad i Stockholm. (Non-O funkar lika bra som Non-B för Work Permit, det är testat och bevisat!) Där fyller man i sina papper och lämnar nödvändiga kopior om fru och ungar, kryssar rutan med Multiple entry, betalar sin avgift på 1300 SEK och tackar för sig. (Mycket färre papper för Non-O än Non-B!) Knappt några köer alls, jag har alltid fått komma direkt fram till luckan. Sedan väntar man en dag och på dag tre knallar man tillbaks och hämtar sitt pass med en snygg och färgglad klisterlapp (svårförfalskad) i stället för en suddig jävla stämpel (kan kopieras med en utskuren potatis, nästan...) som dom kör med inom Thailand. Mycket enkelt och nästan bedövande effektivt, jämfört med tomtarna på Immigration i Thailand. Trevliga är dom också, till på köpet. Jag har bara goda erfarenheter av Thailand ambassad i Stockholm. Dom hjälpte mig till och med att ta en kopia av ett papper som jag glömt kopiera innan, med en förmaning om att inte glömma nästa gång. Skulle aldrig, absolut aldrig, skett i Thailand! Där hade det blivit marsch iväg till dom kopieringsfirmor som alltid ligger precis utanför och som gissningsvis betalar en eller annan tjänsteman på immigration för förmånen att idka affärer just där. Mitt tips är att skillnaden beror på att på ambassaden tas man om hand av diplomater eller deras underställda, alltså klokt folk, inte med thailändska p o l i s e r... (läs mutkolvar och slarvpellar)

 

Det där med slarvpellar kan jag bevisa i alla fall i ett fall. Jag upptäckte en gång att p o l i s e n som stämplade mit re-entry permit hade stämplat fel datum och när jag påpekade detta blev han sur, strök över det felaktiga och stämplade nytt, med en liten signaturkråka. Jag påpekade att just den manövern kunde jag enkelt gjort alldeles själv och att personalen på Swampy förmodligen skulle misstänka att det gått till på just det viset. Jag begärde alltså annullering och ny stämpel, en åtgärd som tar cirka tjugo sekunder, men icke! Något sådant ansiktstapp ville han inte kosta på sig och efter en stunds argumenterande var jag tvungen att ge upp. Vid returen till Thailand inträffade självklart den palaver jag förutsett och under tio minuter var jag tvungen att argumentera och förklara hur det gått till. Jag blev lyckligtvis insläppt, med en skarp förmaning att besöka immigration i Pattaya för att få en ny stämpel. "Yes sir!" sa jag och tänkte "det kan du ge dig fanken på!". Sagt och gjort! P o l i s e n som stämplat uppsöktes nästa dag och en förnyad begäran framställdes och avslogs upprepade gånger, tills jag begärde att få träffa chefen. Hon funderade inte ens två sekunder innan hon meddelade att en ny stämpel skulle tryckas dit. Då log jag brett mot p o l i s e n... WIN! Idi0ten förlorade därmed mer face än han skulle gjort mot mig i det första läget och till råga på allt mot sin chef. Nästan värt allt besväret!

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

det står 49 länder men jag kan inte hitta vilka? är det nån som vet om sverige är med på den listan?

 

Ja, Sverige är med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand är Thailand och thailändare är som dom är, d v s helt värdelösa på att planera och organisera, men riktigt skapliga på att improvisera. Jag tror det har med klimatet att göra, men det är en längre historia. Följaktligen blir regelverket inte ett regelverk utan ett lappverk, där ingen sans eller logik finns och där allt måste göras på det mest krångliga viset.

 

Självklart hade det varit enklast att helt sonika förlänga den tid som man får stanna på bara inresestämpeln från 30 till 60 dagar, men då hade man varit tvungna att vara rationella och logiska och det funkar inte så i Thailand.

 

Som skräckexempel skall jag beskriva hur man gör när man förlänger sitt Non-B visum, d v s business visa som gäller ett år. Det går inte att söka i god tid, typ två månader innan, så dom kan fundera (consider) i en månad och sedan ge sökanden en månad på sig att infinna sig för en ny visumstämpel. Det går heller inte att söka multiple entry direkt på samma formulär som visumet. Som affärsman antas man tydligen inte alls behöva lämna landet för en eller annan affärsresa under året. :ironi:  Nähedå, det där vore för enkelt, att bara lösa hela skiten med en ansökan vid ett tillfälle. I stället måste man (1) ansöka om förlängning av sin vistelse strax innan visumet går ut. Förlängningen är på en månad och kan inte förlängas. Under tiden skall dom fundera (consider) på den (2) ansökan om förnyat B-visum som man samtidigt måste lämna in (självklart hos en annan tjänsteman!). Om man vill resa ut ur landet under tiden dom funderar (consider) så måste man (3) ansöka om ett re-entry permit, annars faller hela skiten ihop om man reser ut och det är bara att börja om på nytt med helt ny ansökan UTANFÖR Thailand. Tillbaks på ruta ett alltså, som om du aldrig bott i Thailand innan. När dom funderat klart (consider) så har man några dar på sig under slutet av den där förlängningsmånaden då man måste (4) infinna sig för att inkassera stämpeln. Om man skulle råka vara förhindrad av exempelvis sina affärsresor är det kört! När man så infunnit sig och fått sin stämpel måste man ännu en gång (5) söka re-entry permit om man nu inte vill stanna i Thailand hela året.

 

Hur i helvete klarar dom ens av att krångla till det så överjävligt?!?!? När en enda procedur och två besök skulle räcka? Fyll i pappren i god tid, kryssa i rutan för multiple entry, som ALLA andra länder jag sökt längre visum till gör, inklusive Thailand, om man inte gör det inom landet, vill säga. Jag har numera gett upp hoppet när det gäller Thailands immigrationsmyndighet. Jag ser till så att jag är utomlands när mitt visum går ut. Hittills har det varit Sverige, men jag har hört att bra service kan fås i Manila och på andra ställen, både när det gäller Non-B och Non-O. Sista två gångerna har jag sökt Non-O, d v s Marriage visa på Thailands ambassad i Stockholm. (Non-O funkar lika bra som Non-B för Work Permit, det är testat och bevisat!) Där fyller man i sina papper och lämnar nödvändiga kopior om fru och ungar, kryssar rutan med Multiple entry, betalar sin avgift på 1300 SEK och tackar för sig. (Mycket färre papper för Non-O än Non-B!) Knappt några köer alls, jag har alltid fått komma direkt fram till luckan. Sedan väntar man en dag och på dag tre knallar man tillbaks och hämtar sitt pass med en snygg och färgglad klisterlapp (svårförfalskad) i stället för en suddig jävla stämpel (kan kopieras med en utskuren potatis, nästan...) som dom kör med inom Thailand. Mycket enkelt och nästan bedövande effektivt, jämfört med tomtarna på Immigration i Thailand. Trevliga är dom också, till på köpet. Jag har bara goda erfarenheter av Thailand ambassad i Stockholm. Dom hjälpte mig till och med att ta en kopia av ett papper som jag glömt kopiera innan, med en förmaning om att inte glömma nästa gång. Skulle aldrig, absolut aldrig, skett i Thailand! Där hade det blivit marsch iväg till dom kopieringsfirmor som alltid ligger precis utanför och som gissningsvis betalar en eller annan tjänsteman på immigration för förmånen att idka affärer just där. Mitt tips är att skillnaden beror på att på ambassaden tas man om hand av diplomater eller deras underställda, alltså klokt folk, inte med thailändska p o l i s e r... (läs mutkolvar och slarvpellar)

 

Det där med slarvpellar kan jag bevisa i alla fall i ett fall. Jag upptäckte en gång att p o l i s e n som stämplade mit re-entry permit hade stämplat fel datum och när jag påpekade detta blev han sur, strök över det felaktiga och stämplade nytt, med en liten signaturkråka. Jag påpekade att just den manövern kunde jag enkelt gjort alldeles själv och att personalen på Swampy förmodligen skulle misstänka att det gått till på just det viset. Jag begärde alltså annullering och ny stämpel, en åtgärd som tar cirka tjugo sekunder, men icke! Något sådant ansiktstapp ville han inte kosta på sig och efter en stunds argumenterande var jag tvungen att ge upp. Vid returen till Thailand inträffade självklart den palaver jag förutsett och under tio minuter var jag tvungen att argumentera och förklara hur det gått till. Jag blev lyckligtvis insläppt, med en skarp förmaning att besöka immigration i Pattaya för att få en ny stämpel. "Yes sir!" sa jag och tänkte "det kan du ge dig fanken på!". Sagt och gjort! P o l i s e n som stämplat uppsöktes nästa dag och en förnyad begäran framställdes och avslogs upprepade gånger, tills jag begärde att få träffa chefen. Hon funderade inte ens två sekunder innan hon meddelade att en ny stämpel skulle tryckas dit. Då log jag brett mot p o l i s e n... WIN! Idi0ten förlorade därmed mer face än han skulle gjort mot mig i det första läget och till råga på allt mot sin chef. Nästan värt allt besväret!

 

 

Numera kan du inte få mer än ett 3-månaders B-visum. Inte ett-års längre.

Det ska till att jobba och ansöka om förlängning (Extension of Stay) innan 90 dagar gått ut, vilket du med lätthet kan få så länge du arbetar och betalar skatt.

 

Detta är för att stävja dem som tidigare skaffade ett-års B-visum och stannade baserat på nåt "jobb" som inte blev av.

En arbetsgivare kunde ju tidigare i princip ge ett anställningserbjudande till vem som helst och denne fick ett ett-års visum baserat på det, oavsett om det jobbades eller inte.

Nu krävs det lite mer. :)

 

PS. Detta kan ju ändras vilken minut som helst igen.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang arbets visum: Dom flesta som jag träffat (mest lärare) har inte något giltigt arbetsvisum. För krångligt att skaffa sig det tydligen så ofta är dom i landet på student visum.

 

Varför får man 2 veckor om man anländer landvägen & 1 månad vid flyg ankomst till Thailand. 

Exempelvis så kan jag inte åka över till Laos dom första 15 dagarna i Thailand eftersom jag då förkortar mina visum dagar när jag åter åker in i Thailand.

 

Sedan har vi ofoget med "visa runs". Dyrt, korruptionsfrämjande, tidskrävande & miljöförstörande.

 

Måste vara den thailändska dumheten igen... ...eller så enkelt att någon eller några högt uppsatta äger aktier i flygbolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang arbets visum: Dom flesta som jag träffat (mest lärare) har inte något giltigt arbetsvisum. För krångligt att skaffa sig det tydligen så ofta är dom i landet på student visum.

 

Varför får man 2 veckor om man anländer landvägen & 1 månad vid flyg ankomst till Thailand. 

Exempelvis så kan jag inte åka över till Laos dom första 15 dagarna i Thailand eftersom jag då förkortar mina visum dagar när jag åter åker in i Thailand.

 

Sedan har vi ofoget med "visa runs". Dyrt, korruptionsfrämjande, tidskrävande & miljöförstörande.

 

Måste vara den thailändska dumheten igen... ...eller så enkelt att någon eller några högt uppsatta äger aktier i flygbolag.

 

 

Måste nog i all välmening reda ut ett par saker där...

 

Allmänna principer: Du är hjärtligt välkommen till Thailand så länge du kommer hit, spenderar mycket pengar och åker HEM IGEN! Vill du tjäna pengar här får det inte vara på ett sätt som gör att en thailändare inte tjänar pengar och du måste se till så att minst fyra latoxar får lön utan att göra ett skit, såvitt du inte faktiskt behöver fyra hårt arbetande thailändare i den rörelse du driver.

 

"Arbetsvisum" finns det inget som heter. Vi måste skilja på "Work permit", d v s arbetstillstånd, och visum, samt skilja mellan visum och uppehållstillstånd. Visum*) ger dig enbart rätt att passera gränsen (inte i sig rätt att stanna!) och skall som sådant skiljas från uppehållstillstånd. Vid gränspassagen stämplas passet med en rektangulär stämpel där ett datum skrivs in. Den stämpeln är uppehållstillståndet och det datumet är det som gäller, oavsett vad det står i visumet! Läs vad det står där! Mitt Non-O visum gäller ett år, men vid varje inresa stämplas tre månader framåt. Inget problem för mig eftersom jag sällan stannar nånstans mer än tre veckor i sträck, men om jag stannar längre än tre månader måste jag visst anmäla mig på immigration. Vi svenskar, bland 49 andra, har ett undantag från visumtvånget (exemption) som gör att vi kan resa in och få uppehållstillstånd i 30 dagar på flygplatsen och numera förlänga uppehållstillståndet i 30 dagar till. Varför man inte klämmer till med 60 direkt är ju en sån där speciell thailändsk brist på logik. (Till christer64: länken fanns i artikeln i Bangkok Post, men med thaitecken så den blir bara skit här, men tryck på det understrukna... http://www.bangkokpost.com/news/local/429056/tourists-get-extended-visas )

 

Arbetstillstånd har inte immigration ett dugg med att göra. Däremot måste man som förutsättning för att söka Work Permit ha ett giltigt visum som inte är ett turistvisum, d v s business (Non-B ) eller marriage (Non-O). (Visumet behöver inte vara giltigt för hela tiden som WP söks, men måste förlängas om det går ut, annars blir WP ogiltigt.) Retirement visa funkar nog inget vidare för WP dock, av lätt insedda skäl, studentvisum är nog också kört. Man kan faktiskt jobba på enbart business visa såvitt man inte är anställd i Thailand, t ex åka ut till en industri och se till så de maskiner som ens utländska arbetsgivare levererat blir installerade och fungerar som de ska. Är man däremot anställd i Thailand, d v s lyfter lön av en arbetsgivare här, måste man ha WP. Poängen med det är att man får den stora nåden att betala skatt här. Det kanske låter som ett straff, men eftersom man därmed under vissa förutsättningar kan krångla sig ur att betala skatt i Sverige så blir ekvationen genast mycket bättre. (Den svenska sidan av det där utkrånglandet har också sina sidor, men det lämnar jag därhän, såvitt ingen framför önskemål om förklaring - jag lovar, det är värre än man tror!) Är du skattskyldig i båda länderna träder dubbebeskattningsavtalet in och då betalar du skatt i båda länderna, men kan dra av den skatt du betalat i Thailand från den svenska och betalar därmed i praktiken svensk skattenivå, men länderna delar på kakan.

 

Min uppfattning är att om man jobbar utan arbetstillstånd tar man en risk som potentiellt kan vara förödande. Jag är inte helt säker på vad konsekvenserna kan bli, men livstids utvisning ligger möjligen i korten... dryga böter (alternativt ännu drygare mutor), kanske fängelse. Att jobba som lärare med studentvisum tycker jag låter som att leka med trotyl. Vill det sig illa kan man till exempel som restaurangägare råka illa ut om man spikar upp en tavla i lokalen. Det är manual labor och det gäller inte WPt för, det skall göras av en Thai. Du får bara peka. Jag har hört skräckhistorier om vad som kan ske om man hamnar i klorna på immigrationspolisen på det sättet och även om bara en bråkdel är sant så räcker det för min del. Den som driver en rörelse i Thailand får ofta avundsjuka blickar om det går bra och då kan dessa avundsjuka blickar granska minsta detalj och gå till polisen beträffande minsta lilla felaktighet och med mutor till polisen kan dom bli jävligt petiga. Jag vittnade i en rättegång en gång och ett annat mål pågick i samma sal precis innan. Det var en make till en thailändska som drev en restaurang. Han hade stått och diskat sitt eget porslin efter att ha ätit i sin frus restaurang (påstod han i alla fall). Det gick till rättegång, men han blev friad med en skarp varning och kunde med lyckotårar i ögonen lämna domstolen. Månntro ville grannarna ta över restaurangen? Gissar att frugan sköter disken i fortsättningen...

 

Olika regler för land och flyg verkar ju ologiskt, det instämmer jag helt i. (Men det handlar i min mening inte om dumhet utan brist på logik och det är inte riktigt samma sak.) Jag kan spekulera lite, även om jag inte vet precis hur dom där reglerna funkar. Men jag har en generell poäng som inte är avhängig av det. Medborgare i ett grannland skulle kunna befinna sig i stort sett konstant i Thailand om denne bara knallar över gränsen en gång i månaden. Då vill man göra det dubbelt så krångligt för dessa och då drabbar det ett fåtal turister. Min poäng är att det är knepigt att med regler sära på dem man vill ha i landet (med stålar, flyger!) och dom man inte önskar sig (vill tjäna stålar, knallar!) och då hamnar turisten i kläm ibland. Inte mycket att göra åt. Men vi svenskar kan ju alltid söka visum för ganska lång tid även för turiständamål - lite mer besvär, men desto längre skoj. Kanske inte så mycket att gnälla över, utan hitta en lösning bland alla dom som erbjuds och gilla läget.

 

Tips till dig Nordsvensk: Åk till Thailand utan visum, men sök ett tremånaders(?) turistvisum på Thailands Ambassad i Vientiane. Ambassaden där funkar rimligen på samma sätt som i Sverige. Jag sökte Non-B där en gång (8-9 år sedan...) och det gick som en dans, klart inom tre dar. Kanske lättare än att åka till Stockholm från norra Sverige? Om du ändå åker in och ut via Nong Khai eller per flyg?

 

Visa runs. Myndigheterna skapar regler med vissa syften, som ibland kan vara grumliga och ibland glasklara. Om dessa syften inte överensstämmer med vad turisten önskar så söker turisten ett kryphål för att få som han vill i alla fall, alldeles oavsett vad myndigheternas intentioner är. Visa runs är just ett sådant kryphål som hittats på och utnyttjas av besökare som vill stanna lite längre än dom är egentligen är önskvärda. Är man verkligen turist om man stannar, säg, nio månader i Thailand? Om man inte är turist, vad har man då för skäl att få stanna? Man måste passa in i någon av de kategorier som myndigheterna bestämt, så är det bara. Man kan tycka vad man vill om hur länge vi får stanna här som turister men det är Thailand som bestämmer den saken och det måste vi anse vara rimligt. Emellanåt försöker man täppa till dessa kryphål och då blir det ett himla liv på dom som gjort det till en vana, d v s "resebyråer" och dom som inte vill följa reglernas intentioner. Så "ofoget" med visa runs kan man knappast lasta Thailand för, enligt min mening.

 

Fotnot:

*) Visumkravet ger ambassaden en möjlighet att ta god tid på sig att kolla vad du är för en tjomme redan innan du reser, vilket man inte har tid att göra vid själva inresan när du står vid disken. Vi svenskar var t ex tvungna att ha visum till Indonesien i förväg från ambassaden under den tid "Den fria republiken Acehs exilregering", d v s terrorister i Indonesiens ögon, höll till i Botkyrka. (Dom fick flyktingstatus från UNHCR på sjuttiotalet nån gång vill jag minnas och slog sig ner i Sverige.) Så trots att alla andra nordiska medborgare kunde få visum vid gränsen måste alla svenskar göra det i förväg på en ambassad. Indonesien hade rimligen en "skitlista" med svenska medborgare som man inte ville ha in i landet, som stödde eller bara umgicks med rebellerna. Alltså visumtvång, så man kunde kolla av den där listan innan. Det där fixade sig efter tsunamin då Martti Ahtisaari (En hedersknyffel! Fick Nobels Fredspris, http://sv.wikipedia.org/wiki/Martti_Ahtisaari) lyckades mäkla fred i det där inbördeskriget. Krutet blev väl blött hos rebellerna efter flodvågen. Kanske såg man att det bara gick halvskapligt för Timor Leste efter sin självständighet 2-3 år tidigare, eller så insåg man att om man varit självständiga hade man fått röja upp efter tsunamin själva, utan hjälp från Indonesien, vad vet jag. Numera gäller i alla fall visum vid gränsen för oss också, vilket ju egentligen bara är ett sätt att klämma oss på deg. Men det är enklare i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara goda erfarenheter av Thailand ambassad i Stockholm. Dom hjälpte mig till och med att ta en kopia av ett papper som jag glömt kopiera innan
 

Thailändska ambassaden i Stockholm hjälpt till att kopierat ngt? När var det här,på 80 talet eller... :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Thailändska ambassaden i Stockholm hjälpt till att kopierat ngt? När var det här,på 80 talet eller... :rotfl:

 

 

Det tillhör säkert ovanligheterna och det kanske inte skulle hända dig, eftersom du tycks vara lite spydig. Men jag var snäll och trevlig och det hände faktiskt i april i år. Jag skall berätta hur det gick till. Inte som en service till dig utan för att du verkar ifrågasätta min trovärdighet.

 

Eftersom jag reser såpass mycket som jag gör har jag alltid minst tre giltiga svenska pass. Med bara ett skulle det bli fullstämplat på mindre än ett år och det skulle bli bekymmersamt med flytt av visum och sånt och jag skulle sitta fast på marken och inte kunna jobba under en period. Som mest var det sex stycken, faktiskt. Det året dom jackade upp priserna på Ambassaden i Bangkok skaffade jag tre på ett bräde precis innan - rea, tre till priset av ett, typ. Ett pass har jag alltså mitt thailändska årsvisum i och använder det enbart för Thailand. Ett av de andra används för visum till andra länder där passet måste skickas iväg till ambassader och bli borta ett tag. Det tredje används för andra länder där stämpel är nog. Man skall inte ha thaivisumet i huvudpasset om man är klyftig, eftersom de andra passens giltighetstid maximeras av huvudpasset.

 

Vad som hände var att jag anlände till Sverige och körde direkt från Arlanda till Bålsta för att söka ett nytt extrapass för att sätta ett nytt thaivisa i. För den som inte vet det har man infört ett system där man måste beställa tid i förväg om man skall söka pass på en hel massa polisstationer i Stockholmsområdet. Detta hade jag varsnat via nätet när jag satt i loungen på Swampy och fick alltså byta strategi, eftersom min närmsta polisstation i Sverige hade nästa tillgängliga tid långt efter att jag rest vidare igen. Bålsta var närmast Arlanda av dom som inte hade det nya kösystemet, så jag sällade mig till en massa förvånade bålstabor som undrade varför deras lilla polisstation blivit så poppis bland utsocknes helt plötsligt.

 

Följden blev att jag hämtade passet cirka en vecka senare och for raka spåret till ambassaden från polisstationen, utan att passera en kopieringsapparat. Med den förklaringen lyckades jag utverka en kopia på thailändska ambassaden. Det är dagsens sanning och du kan få tro vad du vill.

 

Det är heller ingen större bedrift jämfört med den gången jag hämtade mitt pass och visum på Kinas ambassad på Gärdet en lördag, då det normalt är bomstängt. Jag kom på att passet fanns där på fredag kväll och skulle ta TG 961 lördagen efter och fortsätta direkt till Beijing från Thailand på söndagen. Klantigt, jag vet. Panik! Hur jag gjorde är en hemlighet mellan mig och Kinas ambassad, för det skall egentligen inte gå att få tag på deras privata mobilnummer. Men jag lyckades. Klockan nio stod jag framför gallergrinden och blev insläppt, passet letades upp och jag tillönskades en trevlig resa till Kina. Jag skickade honom en bok i present från Arlanda som tack.

 

Men OK, jag skall ge dig rätt på den punkten att ingen skall räkna med att få kopior gjorda på Thailand Ambassad i Stockholm. Det sker kanske aldrig mer. Tro heller inte att ni kan öppna Kinas Ambassad på en lördag som jag gjorde. Det händer garanterat aldrig mer!

 

 

 

PS till Surin P3. Det kan stämma att Non-B maximerats till 3 månader, jag har inte använt Non-B på ett tag, så jag vet inte. Att tre månader är max från Sverige visste jag däremot. Inom Thailand har jag fått ett års förlängning fram till för drygt ett år sedan då jag övergick till Non-O, för att det är mycket enklare att söka och funkar lika bra för Work Permit som Non-B. Viktigast är att göra det utanför Thailand så man slipper p o l i s e n. Precis som du säger så ändras reglerna stup i ett och det beror delvis på att thailändarna inte kan få till ett vettigt system på en gång, men också på att folk tricksar så förbannat, som du också påpekar. Det är inte lätt för dom att med ett trubbigt regelverk sålla agnarna från vetet... eller riset, kanske...

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag reser såpass mycket som jag gör har jag alltid minst tre giltiga svenska pass

 

Får man ha fler giltiga pass samtidigt ?

 

Jag har också enbart goda erfarenheter med Thai ambassaden i Stockholm dom har hjälpt

oss vid olika tillfällen. Så jag har svårt att relatera till klagomålen jag ibland har läst här. Det samma

går för olika myndigheter i Thailand, det kanske beror på att jag läser på (frågar myndigheten)innan

och har alla  papper i ordning.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tillhör säkert ovanligheterna och det kanske inte skulle hända dig, eftersom du tycks vara lite spydig. Men jag var snäll och trevlig och det hände faktiskt i april i år. Jag skall berätta hur det gick till. Inte som en service till dig utan för att du verkar ifrågasätta min trovärdighet.

 

Eftersom jag reser såpass mycket som jag gör har jag alltid minst tre giltiga svenska pass. Med bara ett skulle det bli fullstämplat på mindre än ett år och det skulle bli bekymmersamt med flytt av visum och sånt och jag skulle sitta fast på marken och inte kunna jobba under en period. Som mest var det sex stycken, faktiskt. Det året dom jackade upp priserna på Ambassaden i Bangkok skaffade jag tre på ett bräde precis innan - rea, tre till priset av ett, typ. Ett pass har jag alltså mitt thailändska årsvisum i och använder det enbart för Thailand. Ett av de andra används för visum till andra länder där passet måste skickas iväg till ambassader och bli borta ett tag. Det tredje används för andra länder där stämpel är nog. Man skall inte ha thaivisumet i huvudpasset om man är klyftig, eftersom de andra passens giltighetstid maximeras av huvudpasset.

 

Vad som hände var att jag anlände till Sverige och körde direkt från Arlanda till Bålsta för att söka ett nytt extrapass för att sätta ett nytt thaivisa i. För den som inte vet det har man infört ett system där man måste beställa tid i förväg om man skall söka pass på en hel massa polisstationer i Stockholmsområdet. Detta hade jag varsnat via nätet när jag satt i loungen på Swampy och fick alltså byta strategi, eftersom min närmsta polisstation i Sverige hade nästa tillgängliga tid långt efter att jag rest vidare igen. Bålsta var närmast Arlanda av dom som inte hade det nya kösystemet, så jag sällade mig till en massa förvånade bålstabor som undrade varför deras lilla polisstation blivit så poppis bland utsocknes helt plötsligt.

 

Följden blev att jag hämtade passet cirka en vecka senare och for raka spåret till ambassaden från polisstationen, utan att passera en kopieringsapparat. Med den förklaringen lyckades jag utverka en kopia på thailändska ambassaden. Det är dagsens sanning och du kan få tro vad du vill.

 

Det är heller ingen större bedrift jämfört med den gången jag hämtade mitt pass och visum på Kinas ambassad på Gärdet en lördag, då det normalt är bomstängt. Jag kom på att passet fanns där på fredag kväll och skulle ta TG 961 lördagen efter och fortsätta direkt till Beijing från Thailand på söndagen. Klantigt, jag vet. Panik! Hur jag gjorde är en hemlighet mellan mig och Kinas ambassad, för det skall egentligen inte gå att få tag på deras privata mobilnummer. Men jag lyckades. Klockan nio stod jag framför gallergrinden och blev insläppt, passet letades upp och jag tillönskades en trevlig resa till Kina. Jag skickade honom en bok i present från Arlanda som tack.

 

Men OK, jag skall ge dig rätt på den punkten att ingen skall räkna med att få kopior gjorda på Thailand Ambassad i Stockholm. Det sker kanske aldrig mer. Tro heller inte att ni kan öppna Kinas Ambassad på en lördag som jag gjorde. Det händer garanterat aldrig mer!

 

 

 

PS till Surin P3. Det kan stämma att Non-B maximerats till 3 månader, jag har inte använt Non-B på ett tag, så jag vet inte. Att tre månader är max från Sverige visste jag däremot. Inom Thailand har jag fått ett års förlängning fram till för drygt ett år sedan då jag övergick till Non-O, för att det är mycket enklare att söka och funkar lika bra för Work Permit som Non-B. Viktigast är att göra det utanför Thailand så man slipper p o l i s e n. Precis som du säger så ändras reglerna stup i ett och det beror delvis på att thailändarna inte kan få till ett vettigt system på en gång, men också på att folk tricksar så förbannat, som du också påpekar. Det är inte lätt för dom att med ett trubbigt regelverk sålla agnarna från vetet... eller riset, kanske...

Grattis! Sorry plutten om du kände att jag var spydig..:) La mig bara på din normala nivå så att du känner dig lite bekväm.
Link to comment
Dela på andra sajter

PS till Surin P3. Det kan stämma att Non-B maximerats till 3 månader, jag har inte använt Non-B på ett tag, så jag vet inte. Att tre månader är max från Sverige visste jag däremot. Inom Thailand har jag fått ett års förlängning fram till för drygt ett år sedan

 

Ja, förlängningen är en annan sak. Det är som meningen att man ska ansöka om förlängningen så snart man fått jobb och därmed kan ansöka.

Men själva visumet är numera max 3 månader. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man ha fler giltiga pass samtidigt ?

 

Jag har också enbart goda erfarenheter med Thai ambassaden i Stockholm dom har hjälpt

oss vid olika tillfällen. Så jag har svårt att relatera till klagomålen jag ibland har läst här. Det samma

går för olika myndigheter i Thailand, det kanske beror på att jag läser på (frågar myndigheten)innan

och har alla  papper i ordning.

 

 

Ja, det får man, med vettiga motiv. I mitt fall är det att passen har för få sidor för att räcka ens ett år, samt det där med visumansökningar samtidigt som jag reser någon annanstans. Ett annat vanligt skäl är att om man vill resa både till Israel och diverse omgivande stater som har svårt att tolerera Israel och vice versa behöver man olika pass för dom länderna. Nu kan man visst få sin stämpel på ett separat papper i Israel, har jag hört. Men det var ändå längesen jag var där.

 

Om man således har giltiga orsaker skriver man ett brev till passmyndigheten (polisen eller ambassaden), gärna på sitt företags brevpapper och förklarar sina skäl. Det kostar ju att söka extrapassen, samma pris som normala pass, så det är väl inte så många som gör det enbart på okynne, skulle jag tro. Har man väl fått multipla pass kan man ha hur många som helst verkar det som. Jag har haft det i omkring femton år nu. Men det är alltså ett pass som är huvudpass och inget av extrapassen kan ha längre giltighetstid än huvudpasset. Så om man söker sent i huvudpassets livstid blir det kort giltighetstid på extrapasset. Ett huvudpass kan aldrig konverteras till extrapass (fast jag fick det en gång, men det var ett misstag som jag inte skall avslöja vem som gjorde!).

 

Om man skall flytta ett ettårs thaivisum till ett nytt pass så kräver immigration i Thailand att det gamla passet makuleras. Om det är huvudpasset blir det bekymmersamt, för då måste man söka detta nya pass, därefter makulera det gamla och sedan flytta visumet. Sitter det i ett extrapass kan man direkt makulera det passet och flytta visumet till ett annat extrapass. Sist jag sökte Non-O i Sverige bytte jag från ett äldre extrapass som var på väg att gå ut, till ett nytt. Inga problem. I det fallet behövde jag inte ens makulera vare sig det visum som var giltigt en månad till, eller passet. Jag bad att få visumet makulerat ändå, för att inte riskera att ta fel.

 

Om man har ett eller flera extrapass skall man dock vara försiktig när man reser till USA. Pappskallarna där tror att deras lagar gäller överallt och att extrapass är "olagligt". Jag har numera alltid ett brev från svensk myndighet att detta är helt i sin ordning, eftersom jag fastnade i tullen (det är dom som är poliser där, inte immigration) ett bra tag en gång. Efter att jag visat på en skapligt officiell webbsida att jag skulle hålla ett föredrag på en konferens kom jag in.

 

Jag hör till dom som klagat på immigration i Thailand, men jag tycker mig ha goda skäl, läs mitt tidigare inlägg om p o l i s e n som tappade ansiktet till slut. Jag har en ännu värre historia, men den håller jag för mig själv. Tills vidare i alla fall. Jag tror immigration i Pattaya är värre än på andra ställen och det har till och med antytts av immigration på Swampy...

 

Jag vet inte dina utgångspunkter, men jag har haft bekymmer med mutkolvar och klantarslen på diverse ställen i Thailand. Att ha alla papper i ordning kan vara knepigt när dom ändrar sig från ena dagen till den andra. Glömmer. Tappar bort dina handlingar. Dock inte på ambassader utanför Thailand. Det är en annan sorts folk som skickas dit.

 

Men du har rätt såtillvida att om inte dom regler och förhållanden som gäller här duger, så får man åka nån annanstans eller hem till Svedala. Det är mer synd om dom som inte kan flytta. Vi får lära oss och anpassa oss helt enkelt och då är erfarenhetsutbyte på forum som detta mycket värdefullt.

 

 

Moypenyang. Hur djup grop tänker du gräva åt dig den här gången, innan du tycker du verkar tillräckligt korkad och otrevlig? Bakis mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det får man, med vettiga motiv

 

Tack för svaret, en fråga till, har dom olika passen samma nummer ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret, en fråga till, har dom olika passen samma nummer ?

 

Absolut inte. Men dom kan ha exakt samma foto och namnteckning om man söker samtidigt och då får dom löpnummer efter varandra. Dom har fullt normal giltighet, vart och ett separat.

 

En ytterligare varning dock! Försök aldrig resa in och ut på olika pass vid samma resa, då skiter det sig ordentligt. Förutom Sverige, dom har register på alla dina pass i datorn. Detta gäller också om du har pass från flera länder, som t ex mina barn. I princip så är dom olika personer, en per pass så att säga. Så om dom försöker resa ut på ett annat pass än det dom reste in med så ringer alla larmklockor på immigration. Skulle man resa ut som den ena nationaliteten blir ens alter ego med den andra nationaliteten kvar. Om det då är en utlänning kan det bli en helvetisk overstay :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...