Jump to content
IGNORERAD

Phi Phi blir nästa thailändska turistort att rensas upp


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det står väl ingenstans att glitterrepresentanten (militären) har något med det att göra i artikeln om du läser den.

Han tydligen också att militären och borgmästaren har något slags dold agenda där man inte motarbetar korruptionen. Väldigt konstiga saker som knappast framgår av artikeln och jag därför funderade om han läst.

Armén besökte under veckan Phi Phi för att sätta upp meddelanden som varnade om ett kommande nedslag på den populära turistorten.

Pankum Kittihonkul - borgmästare i distriktet Ao Nang i Krabi - sade att ett nedslag är på väg till Phi Phi, där öns smala vägar har tagits i besittning av gatuförsäljare. 

 

Jag tolkar detta som att "Glittrets" insats inte direkt kommer att vara en overaskning for Herr Pankum!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    21

  • Tamdai

    10

  • Wangthong

    7

  • leifen

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

vet inte orsaken till detta med minst en natts övernattning?, börjar ön bli kraftigt sliten el vad? . Vet att i Indien finns öar  man måste ha statens tillstånd för att

besöka. Är väl bra om man försöker spara lite på slitaget som massturismen skapar. Men phi phi känns det som aningen sent för att bli världsnatur arv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men nu var det väl det eventuella påtvingandet av övernattning han anmärkte på ,eller?

 

Mvh Hobbe

Hej

 

Att detta inte är någon bra ide inser nog även juntans fanclub och därför vill dom nog inte gärna kommentera just den biten.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att detta inte är någon bra ide inser nog även juntans fanclub och därför vill dom nog inte gärna kommentera just den biten.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Om du läser artikeln och försöker analysera den så ser du att juntan inte ligger bakom förslaget om övernattning. Låt borgmästaren stå för sina egna idi*tiska förslag. Är du emot att det bringas lite ordning och att man försöker bort överexploateringen av ön är du dummare än vad jag tror! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Armén besökte under veckan Phi Phi för att sätta upp meddelanden som varnade om ett kommande nedslag på den populära turistorten.[/size]

Pankum Kittihonkul - borgmästare i distriktet Ao Nang i Krabi - sade att ett nedslag är på väg till Phi Phi, där öns smala vägar har tagits i besittning av gatuförsäljare. [/size]

 

Jag tolkar detta som att "Glittrets" insats inte direkt kommer att vara en overaskning for Herr Pankum![/size]

Jag avskyr i grunden militär inblandning men eftersom alla andra försök att bli av med

korruptionen lyser med sin frånvaro så hoppas jag att militären kör fullt ut och svaret har

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om du läser artikeln och försöker analysera den så ser du att juntan inte ligger bakom förslaget om övernattning. Låt borgmästaren stå för sina egna idi*tiska förslag. Är du emot att det bringas lite ordning och att man försöker bort överexploateringen av ön är du dummare än vad jag tror! 

Hej

 

Om läget är så allvarligt på Phi Phi att det kräver militära insatser kan jag inte uttala mig om, men det är viktigt att inte militären skrämmer bort turister och gör många strandförsäljare arbetslösa eftersom deras familjer är beroende av inkomsterna. 

 

Tomma stränder utan försäljning attraherar kanske en viss krets av turister men skrämmer bort andra ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ar det val sa varst mycket strandforsaljare pa PhiPhi, hela omradet byggdes ju upp efter 2004 som ett enda stort, men organiserat, marknadsstand.

Exakt hur det ser ut idag vet jag inte, var nagra ar sedan sist, trangt, javisst, men ytan dar man byggt detta "marknadsomrade" ar ju tamligen begransad, och vad jag minns var det valdiga hjalpinsatser fran fastlandet, bl.a. Krabi for att bygga upp och sanera, forbattra och modernisera samt se till att de som fortfarande var i livet och forlorat allt snabbt kom igang igen!

Skulle vara intressant att fa en (neutral) bild av hur det ser ut idag!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstå hur man försvara att man tar ifrån försörjningen av ärliga människor mina ögon sett.

Varför kan inte den fattiga få tjäna försörja sin familj för glitterchefen.

Är det för han är född i en rik (GUL) Bangkoksfamilj oi fått en bra utbildning.

Nu räcker det väl inte för glitterchefen att var general, nu ska han bli statsminister som han fixat med sin bössa i bakfickan.

Jag kan inte förstå denna lösning att få tillbaks turisterna..

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att det fortfarande ska se ut på detta sätt, o fattiga Thailändare ska leva på kokosnötter.

Eftersom turismen ökar så gör byggandet också, på gott o ont.

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var där mars 2004, sen var jag där 2011, det var ingen större skillnad. visst skulle ön må bra av lite färre turister.

Men andra sidan så tycker jag att thailändare också ska kunna tjäna pengar också ..

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag var där mars 2004, sen var jag där 2011, det var ingen större skillnad. visst skulle ön må bra av lite färre turister.

Men andra sidan så tycker jag att thailändare också ska kunna tjäna pengar också ..

 

  FF

Hej

 

Visst har turism negativa effekter på natur och miljö men jag ser ju hellre att fattiga försörjer sig på att sälja kokosnötter, glass, öl och mat till turisterna än sina döttrar.

 

Samtidigt är det nog så att många turister ser denna försäljning som en service och ett naturligt inslag på sin semester, frågan är om det blir mer eller mindre turister med eller utan denna service.

 

Jag har nog missat något men för att locka till ett besök på stranden för en vanlig turistfamilj eller för dom vanliga Thailändska turisterna så är nog försäljning av tingel tangel, uthyrning av fordon och leksaker, sea food, öl, sprit och mat serverad av strandförsäljare ett måste. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Ta t.ex Jomtien på tidigt 80 tal, det såg ut ungefär som Scandinaviancorners bilder ifrån Phi Phi för länge sedan och visst hade det sin charm, sand som golv i baren o man ens hittade en, relativt lite folk på stranden, nästan inga strandförsäljare o.s.v, men hade det varit riktigt och vettigt att stoppa utvecklingen och behålla Jomtien som det var en gång?

 

Nu är ju Jomtien en stad med massor av olika rörelser och företag som sysselsätter mängder av folk, attraherar kanske 1000% mer turister, detta skapar massor av jobb och inkomster till landet som behövs.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ta t.ex Jomtien på tidigt 80 tal, det såg ut ungefär som Scandinaviancorners bilder ifrån Phi Phi för länge sedan och visst hade det sin charm, sand som golv i baren o man ens hittade en, relativt lite folk på stranden, nästan inga strandförsäljare o.s.v, men hade det varit riktigt och vettigt att stoppa utvecklingen och behålla Jomtien som det var en gång?

 

Nu är ju Jomtien en stad med massor av olika rörelser och företag som sysselsätter mängder av folk, attraherar kanske 1000% mer turister, detta skapar massor av jobb och inkomster till landet som behövs.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Nu är ju Jomtien ett ställe där det enligt PDN arbetar mer än 20 000 tjejer, nästan alla från Isaan, vad de jobbar med?

Jo de knullar faranger för 200 kronor per dygn.

 

Dessutom har Jomtien enorma problem med knark och våld, och maffian styr en hel del av verksamheten. Ungdomsgängen skjuter varandra sönder och samman och vattnet är numera så nedsmutsat att det i det närmaste är farligt att bada där.

 

Men jag antar att du IL anser detta är en bra utveckling, både för miljön och tjejerna som har fått arbete.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu är ju Jomtien ett ställe där det enligt PDN arbetar mer än 20 000 tjejer, nästan alla från Isaan, vad de jobbar med?

Jo de knullar faranger för 200 kronor per dygn.

 

Dessutom har Jomtien enorma problem med knark och våld, och maffian styr en hel del av verksamheten. Ungdomsgängen skjuter varandra sönder och samman och vattnet är numera så nedsmutsat att det i det närmaste är farligt att bada där.

 

Men jag antar att du IL anser detta är en bra utveckling, både för miljön och tjejerna som har fått arbete.

Hej

 

Att en näst intill öde strand omvandlas till en stad med turism och nöjesindustri innebär naturligtvis stora förändringar men jag vill nog ändå hävda att det är svårt att hindra utvecklingen och behålla landets stränder som dom var för 30-40 år sedan och ändå påstå sig vara ett modernt och attraktivt turistland.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att en näst intill öde strand omvandlas till en stad med turism och nöjesindustri innebär naturligtvis stora förändringar men jag vill nog ändå hävda att det är svårt att hindra utvecklingen och behålla landets stränder som dom var för 30-40 år sedan och ändå påstå sig vara ett turistland.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ja självklart vill du hävda det, men på de flesta stränder i världen(nästan alla) bygger man inte upp en stad baserad på knark, turistblåsningar och framförallt sexindustri med fattiga bondflickor.

Det är ju detta politiker skall förhindra, men som sagt, 20 000 fattiga tjejer från landet jobbar ju numera med underlivet och du tycker detta är naturligt.

 

Men du var i andra länder i världen hittar du denna utveckling som du hyllar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju Jomtien ett ställe där det enligt PDN arbetar mer än 20 000 tjejer, nästan alla från Isaan, vad de jobbar med?

Jo de knullar faranger för 200 kronor per dygn.

 

Dessutom har Jomtien enorma problem med knark och våld, och maffian styr en hel del av verksamheten. Ungdomsgängen skjuter varandra sönder och samman och vattnet är numera så nedsmutsat att det i det närmaste är farligt att bada där.

 

Men jag antar att du IL anser detta är en bra utveckling, både för miljön och tjejerna som har fått arbete.

Det va som fan va Jomtien vuxit bara over en natt!  Amazing !

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan kanske vara bra om det finns fredade stränder utan försäljare direkt på stranden, problemet är ju att allt fler och fler vill in och sälja direkt på stränderna, när ska man då sätta stop, när är gränsen nådd, vilka ska få sälja eller inte få sälja etc. Tycker personligen det är ok med fredade stränder, sedan kanske man ska tillåta försäljning på en del stränder så det finns ett val men då reglerat om möjligt.

Tidigare fanns det en del lugna stränder i Phuket inte allt för långt från Patong, men idag är dom sällsynta.

Själv har jag inga problem med att vandra upp på gatan om jag behöver handla något, men jag vet att det finns många som vill ha allt på en armlängds avstånd, men det finns hotel som har strandrätter så då kan man ju välja ett av dessa hotel.

Vad det gäller Phi phi så kan det kanske också vara bra om man begränsar båttrafiken i området, en övernattning är kanske inte det som behövs men en begränsning på antal turer per dag ut till öarna kanske är klokt.

Kampen om turisternas pengar ökar ständigt och inte minst på stränderna och någonstans måste man säga stop, annars förvandlas samtliga stränder till ett kaotsiskt kiviksmarknad.
Jag tycker det är bra om man seriöst vill reglera och freda stränder och känsliga marina delarna av Thailand.



 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det va som fan va Jomtien vuxit bara over en natt!  Amazing !

 

Nä inte över en natt, men över 10 år, antar dock att du sovet hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä inte över en natt, men över 10 år, antar dock att du sovet hela tiden.

Herrn har mojligen inte forvaxlat Jomtien med grannen "Fiskebyn"?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...