Jump to content
IGNORERAD

20,000 illegalt planterade gummiträd fällda i naturreservat i Krabi


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

 

Det har du sagt många gånger förut och mitt svar blir det samma, jag försvarar demokratin och folkets rätt att själva tillsätta och avsätta sina regeringar via fria val utan kunglig och militär inblandning.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Även om det visar sig att den de trodde skulle infria deras förväntningar bara tänkte på sig själv och använde populistiska löften för att få deras röster?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    9

  • Tallviking

    8

  • MaiChai

    6

  • Khun Ken

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Självklart ska KU kritisera regeringar både i Sverige och Thailand men var kommer militären och kuppen in i bilden?

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det är du som tar upp dom i alla inlägg du gör.

 

Vi andra diskuterar hur ett demokratiskt kontrollsystem fungerar och hur de olika funktionerna som skall reglera vad en sittande regering gör

 

Du är den ende som hävdar att en regering skall få göra vad den vill fram till nästa valdag och sedan skall väljarna och enbart väljarna få vara "kontrollapparat"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Även om det visar sig att den de trodde skulle infria deras förväntningar bara tänkte på sig själv och använde populistiska löften för att få deras röster?

Hej

 

När väljarna tycker detta så lär dom rösta på någon annan. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är du som tar upp dom i alla inlägg du gör.

 

Vi andra diskuterar hur ett demokratiskt kontrollsystem fungerar och hur de olika funktionerna som skall reglera vad en sittande regering gör

 

Du är den ende som hävdar att en regering skall få göra vad den vill fram till nästa valdag och sedan skall väljarna och enbart väljarna få vara "kontrollapparat"

Hej

 

Jag håller med om att det är KU,s roll och uppgift att granska och kritisera en regering, så långt är vi överens.

 

Men att militären ska ha rätt att kuppa bort en folkvald regering efter det att den har kritiserats av KU håller jag inte med om alls.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag håller med om att det är KU,s roll och uppgift att granska och kritisera en regering, så långt är vi överens.

 

Men att militären ska ha rätt att kuppa bort en folkvald regering efter det att den har kritiserats av KU håller jag inte med om alls.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Nu drog du in dom igen !!

 

I en fungerande demokrati avsätts en regering som missköter sig genom de demokratiska kontrollapparaternas makt ÖVER sittande regering

 

I Thailand som INTE är en fungerande demokrati tas en regering som missköter sig bort från makten av de enda som har makt ÖVER regeringen i praktiken och det är Militären

 

Thailand är inte och har aldrig varit en fungerande demokrati med en fungerande kontrollapparat !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu drog du in dom igen !!

 

I en fungerande demokrati avsätts en regering som missköter sig genom de demokratiska kontrollapparaternas makt ÖVER sittande regering

 

I Thailand som INTE är en fungerande demokrati tas en regering som missköter sig bort från makten av de enda som har makt ÖVER regeringen i praktiken och det är Militären

 

Thailand är inte och har aldrig varit en fungerande demokrati med en fungerande kontrollapparat !

Hej

 

Här tror jag att du är fel ute igen, kritik ifrån KU innebär inte alltid att sittande regering behöver avgå, snarare är det så i nio fall av tio att en enskild minister, ett enskilt beslut, enskilt handlande eller brist på handlande kritiseras.

 

Ibland händer ingenting, ibland stannar det vid kritik, ibland prickas en minister och högst undantagsvis leder kritik ifrån KU till att en hel regering måste avgå.

 

Så jag vidhåller att det inte finns någon som helst roll för militären i denna process och att det är direkt felaktigt att påstå att militären har till uppgift att ta bort regeringar som dom själva eller kungahuset ogillar eller tycker missköter sig.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Här tror jag att du är fel ute igen, kritik ifrån KU innebär inte alltid att sittande regering behöver avgå, snarare är det så i nio fall av tio att en enskild minister, ett enskilt beslut, enskilt handlande eller brist på handlande kritiseras.

 

Ibland händer ingenting, ibland stannar det vid kritik, ibland prickas en minister och högst undantagsvis leder kritik ifrån KU till att en hel regering måste avgå.

 

Så jag vidhåller att det inte finns någon som helst roll för militären i denna process och att det är direkt felaktigt att påstå att militären har till uppgift att ta bort regeringar som dom själva eller kungahuset ogillar eller tycker missköter sig.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Här i Sverige har vi politiker som vet vilka lagar och regler som gäller och följer dom i de flesta fall väldigt väl så KU slipper ta till störta släggan och avsätta en hel regering

 

Man kunde önska att någon gång i framtiden finns det även thailändska politiker som respekterar lagar och regler samt de demokratiska grundreglerna så att deras Konstitutionsdomstol slipper ta i med hårdhandskarna och dessutom att det finns thailändska politiker som respekterar KD:s beslut så att militär slipper gå in och stoppa vansinnet fler gånger !

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Här i Sverige har vi politiker som vet vilka lagar och regler som gäller och följer dom i de flesta fall väldigt väl så KU slipper ta till störta släggan och avsätta en hel regering

 

Man kunde önska att någon gång i framtiden finns det även thailändska politiker som respekterar lagar och regler samt de demokratiska grundreglerna så att deras Konstitutionsdomstol slipper ta i med hårdhandskarna och att dessutom att det finns thailändska politiker som respekterar KD:s beslut så att militär slipper gå in och stoppa vansinnet fler gånger !

Hej

 

Här är vi för en gångs skull i princip överens.

 

Sen var det väl faktiskt så att den Thailändska regeringen tog till sig av kritiken ifrån KU och protesterna på Bangkoks gator och drog tillbaka det kritiserade amnesti förslaget men att militären kuppade ändå vilket jag tycker var helt oacceptabelt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Här är vi för en gångs skull i princip överens.

 

Sen var det väl faktiskt så att den Thailändska regeringen tog till sig av kritiken ifrån KU och protesterna på Bangkoks gator och drog tillbaka det kritiserade amnesti förslaget men att militären kuppade ändå vilket jag tycker var helt oacceptabelt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Nu missar du igen 6 månaders totalt kaos

 

Det hände väldigt mycket mellan det tillbakadragna amnestiförslaget i november 2013 och att militären gick in i maj 2014

 

Det är allt totalt kaos som eskalerade under april/maj och våldet och dödandet på gatorna som utlöste kuppen. Inte amnestiförslaget som drogs tillbaka ett halvår innan !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu missar du igen 6 månaders totalt kaos

 

Det hände väldigt mycket mellan det tillbakadragna amnestiförslaget i november 2013 och att militären gick in i maj 2014

 

Det är allt totalt kaos som eskalerade under april/maj och våldet och dödandet på gatorna som utlöste kuppen. Inte amnestiförslaget som drogs tillbaka ett halvår innan !

Hej

 

Att Suthep, gula och demokrater borde ha hindrats i att hålla Bangkok som gisslan i "Shut Down Bangkok" och att orsaka kaos håller jag med om, likaså borde dom skyldiga till detta straffas mycket hårt, enligt Thailändska åklagare och domstolar berättigar brott av denna art till livstidsstraff alternativt dödsstraff.

 

Att militären väljer sida och belönar dom som ledde "Shut Down Bangkok" med en kupp istället för att se till att dom ställs inför domstol och får sina straff är naturligtvis ett tragiskt kapitel i Thailändsk demokratisk historia.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att dom Suthep, gula och demokrater borde ha hindrats i att hålla Bangkok som gisslan i "Shut Down Bangkok" och att orsaka kaos håller jag med om, likaså borde dom skyldiga till detta straffas mycket hårt, enligt Thailändska åklagare och domstolar berättigar brott av denna art till livstidsstraff alternativt dödsstraff.

 

Att militären väljer sida och belönar dom som ledde "Shut Down Bangkok" med en kupp istället för att se till att dom ställs inför domstol och får sina straff är naturligtvis ett tragiskt kapitel i Thailändsk demokratisk historia.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Att du har åsikter är en sak men att du ständigt skriver dom som att andra tycker som du och att du "håller med" är nog något av det mest otrevliga beteende man kan ha mot andra människor !! :kort:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att du har åsikter är en sak men att du ständigt skriver dom som att andra tycker som du och att du "håller med" är nog något av det mest otrevliga beteende man kan ha mot andra människor !! :kort:

Hej

 

Bör en demokratiskt lagd människa inte bemöta inlägg till försvar av ex.vis politiska orättvisor, militärkupper, militärt övervåld och juridiskt fiffel ?

 

Vad ska man kalla människor som stöder aktioner som "Shut Down Bangkok" för att få till en militärkupp och diktatur, uttalar sig positivt om en militärjunta o.s.v själv tycker jag att ord som kuppvänner, kuppälskare, kuppivrare, militära fans, antidemokrater och demokratimotståndare passar väldigt bra, därför är jag inte det minsta förvånad över att just såna ord används på forumet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

När väljarna tycker detta så lär dom rösta på någon annan. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Avgick inte regeringen Yingluck innan militären tog över, har jag missat något????

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här tror jag att du är fel ute igen, kritik ifrån KU innebär inte alltid att sittande regering behöver avgå, snarare är det så i nio fall av tio att en enskild minister, ett enskilt beslut, enskilt handlande eller brist på handlande kritiseras.

Ibland händer ingenting, ibland stannar det vid kritik, ibland prickas en minister och högst undantagsvis leder kritik ifrån KU till att en hel regering måste avgå.

Så jag vidhåller att det inte finns någon som helst roll för militären i denna process och att det är direkt felaktigt att påstå att militären har till uppgift att ta bort regeringar som dom själva eller kungahuset ogillar eller tycker missköter sig.

Med vänlig hälsning isan lover

Snacka om att agera djävulens advokat...

I Sverige har politikerna förstånd att förhålla sig till landets lagar. Och känna av om dom har förtroende. Om hela regeringen skulle få kritik för maktmissbruk. Så skulle den garanterat avgå dagen efter. Och med stor sannolikhet skulle dom flesta ur regeringen även avsluta sina politiska karriärer.

I Thailand klamrar man sig fast vid makten till varje pris. Huruvida vad KU,s motsvarighet säger.

Därav tyvärr finns det i praktiken bara ett organ som klarar att avsätta regeringen i praktiken.

Även om det hade varit bättre om andra sätt hanterat situationen.

Dessutom så hade det varit bättre om PT fått stå till svars inför väljarna i ett val. Istället för att bli martyrer när dom blir avsatta med våld.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Dessutom så hade det varit bättre om PT fått stå till svars inför väljarna i ett val. Istället för att bli martyrer när dom blir avsatta med våld.

Hej

 

Självklart hade det varit det eftersom det är så en demokrati ska fungera.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Bör en demokratiskt lagd människa inte bemöta inlägg till försvar av ex.vis politiska orättvisor, militärkupper, militärt övervåld och juridiskt fiffel ?

 

Vad ska man kalla människor som stöder aktioner som "Shut Down Bangkok" för att få till en militärkupp och diktatur, uttalar sig positivt om en militärjunta o.s.v själv tycker jag att ord som kuppvänner, kuppälskare, kuppivrare, militära fans, antidemokrater och demokratimotståndare passar väldigt bra, därför är jag inte det minsta förvånad över att just såna ord används på forumet.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Tja, jag kan förstå att du inte är förvånad. Det är ju du som häver ur dig dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

En demokratisk lagd människa försvarar inte pri vatägda partier styrda från en i exil boende.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropa tradtiteln.

 

 

Ibland ser man inte skogen for alla trad!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Självklart hade det varit det eftersom det är så en demokrati ska fungera.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Så detta är ett erkännande att demokratin inte fungerar i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En demokratisk lagd människa försvarar inte pri vatägda partier styrda från en i exil boende.

Hej

 

I Thailands fall innebär ditt resonemang att man inte skulle kunna försvara demokratiskt valda regeringar som får makten av folket i vad som beskrivs som jordskredssegrar i fria val som dessutom är internationellt godkända.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

I Thailands fall innebär ditt resonemang att man inte skulle kunna försvara demokratiskt valda regeringar som får makten av folket i vad som beskrivs som jordskredssegrar i fria val som dessutom är internationellt godkända.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Fast FN verkar ju inte riktigt anse att Thailand skulle varit en fullvärdig demokrati. Fast dom kanske inte räknas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fast FN verkar ju inte riktigt anse att Thailand skulle varit en fullvärdig demokrati. Fast dom kanske inte räknas?

Hej

 

FN fördömde kuppen precis som alla andra vettiga människor, länder och organisationer.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I Thailands fall innebär ditt resonemang att man inte skulle kunna försvara demokratiskt valda regeringar som får makten av folket i vad som beskrivs som jordskredssegrar i fria val som dessutom är internationellt godkända.

Med vänlig hälsning isan lover

Hahaha. Nästan karma för den.

Vem mer än du tycker att det var en jordskredsseger?

Men visst, dom vann om än knappt och alla accepterade det. Även jag.

Men sedan begick dom lagbrott, det var vi ju överens om, och då har man förbrukat sitt förtroende och ska avsättas. Precis som det ska fungera i en demokrati.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

FN fördömde kuppen precis som alla andra vettiga människor, länder och organisationer.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Människor som inte fördömde kuppen lider således av något slags mentalt handikapp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

FN fördömde kuppen precis som alla andra vettiga människor, länder och organisationer.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Un is not my father. :)

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...