Jump to content
IGNORERAD

Är Thai i Thailand för flata för sitt eget bästa? Eller...


Tommy

Recommended Posts

MaiChai, on 16 Aug 2014 - 00:53, said:

Naturligtvis måste man se till att man har hela bilden klar för sig innan man agerar-inte bara svågerns version utan även vittnena. Naturligtvis även prata med den här skitstövlen om vad som hände och då kanske även se till att filma mötet-gärna lite dolt.

 

Är det fortfarande klart då att han helt oprovocerat gett sig på en handikappad person så hade jag tagit det över skitstövlens huvud till hans befäl. Det kan ju vara så att de är lite trötta på honom också och ser en möjlighet att transferera bort honom, till södra Thailand till exempel...

 

Jodå jag är med på vad du menar men nu är det ju en granne som antagligen kommer hem emellanåt.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    10

  • Baa

    9

  • SatanG

    9

  • Tommy

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja du på gott eller ont har jag vid ett par tillfällen skitit i språkproblemen och skällt

 

ut vissa personer på en blandning av svenska, engelska thai och lao, budskapet gick hem.

 

Efteråt har jag fått utskällning av frugan "jag är Thai och får skämmas mm" men det kan jag ta :im_happy:

 

Tycker det är dags att lämna medeltiden för en del översittare

 

Jag har försökt att göra samma sak men vet inte om det gått hem men jag fick i alla fall en svart blick från frun.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Frugans bror är skadad efter en MC-olycka, det hände för sådär 4-5 år sedan.

 

Skadan gör honom trögtänkt, han är hjärnskadad, förutom de kroppsliga skador han också har.

 

Nu har han blivit misshandlad av en granne, halvhög "ARMY", alltså militär.

Feg jävel som ger sej på en handikappad krympling med nedsatt hjärnkapacitet...

Samme granne har förgiftat svågern kära hundar, (antagligen sant men jag kan inte veta.)

 

Misshandeln är ett faktum, och frugan gråter, och säger att "så är det i Thailand, den som känner sej förmer än andra kan utan risk för påföljd misshandla en svagare"

 

Finns det ingen möjlighet att polisanmäla en misshandel?

Jag tror att det skulle fungera, vittnen finns, men de kanske inte vågar säga nåt...

 

Till frågan, är Thai, i allmänhet för flata mot de som är "förmer", eller går det inte att få rätt i ett sånt här fall?

 

 

MVH Tommy

Hej

 

Det är nog tyvärr så att vilken klass en person tillhör, rikedom och status fortfarande har en helt avgörande betydelse i Thailand, detta har jag påpekat i många år och det står jag fast vid.

 

Systemet med Ammart och Phrai är i högsta grad levande, visst går det att anmäla och kanske t.o.m att vinna om du själv är beredd att satsa pengar på det, men bli inte förvånad om denne militär kommer att hota er familj och ta till otrevliga metoder.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Naturligtvis måste man se till att man har hela bilden klar för sig innan man agerar-inte bara svågerns version utan även vittnena. Naturligtvis även prata med den här skitstövlen om vad som hände och då kanske även se till att filma mötet-gärna lite dolt.

 

Är det fortfarande klart då att han helt oprovocerat gett sig på en handikappad person så hade jag tagit det över skitstövlens huvud till hans befäl. Det kan ju vara så att de är lite trötta på honom också och ser en möjlighet att transferera bort honom, till södra Thailand till exempel...

Hej

 

Det mest troliga är nog tyvärr att ett högre befäl försvarar sin kollega och uttalar hot om familjen anmäler.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans bror är skadad efter en MC-olycka, det hände för sådär 4-5 år sedan.

Skadan gör honom trögtänkt, han är hjärnskadad, förutom de kroppsliga skador han också har.

Nu har han blivit misshandlad av en granne, halvhög "ARMY", alltså militär.

Feg jävel som ger sej på en handikappad krympling med nedsatt hjärnkapacitet...

Samme granne har förgiftat svågern kära hundar, (antagligen sant men jag kan inte veta.)

Misshandeln är ett faktum, och frugan gråter, och säger att "så är det i Thailand, den som känner sej förmer än andra kan utan risk för påföljd misshandla en svagare"

Finns det ingen möjlighet att polisanmäla en misshandel?

Jag tror att det skulle fungera, vittnen finns, men de kanske inte vågar säga nåt...

Till frågan, är Thai, i allmänhet för flata mot de som är "förmer", eller går det inte att få rätt i ett sånt här fall?

MVH Tommy

Tommy.

Om man ska se praktiskt på det så lär varken anmälningar eller hot utmynna i något gott för din svåger.

Jag har ju flera gånger träffat din svåger före olyckan. Mycket snäll och harmlös kille som var lite glad i flaskan om jag minns rätt.

Kan tvärtemot vara så att din fru eller svärmor går över i all vänlighet och pratar med grannen och deklarerar att ni vill inte ha något bråk. Och lyssnar på hans sida av historien.

Annars för din svågers säkerhet så är det nog bara för honom att flytta därifrån.

Anmälan av alla dess slag. Lär ju bara skapa ytterligare osämja och fysisk osäkerhet för din svåger.

Och vi vet alla vad en försmådd thai med vapen kan ställa till med.

Sköter man det rätt kan det ju till och med utmynna i något positivt för din svåger i slutänden.

Och angående förgiftning av hundarna. Så kan det ju till och med vara någon annan. Så tillvida ingen sett grannen eller hört honom säga detta själv?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengar + en farang kan göra en hel del i Thailand.

 

Varför agerar du inte mot denna idi*t med alla medel?

 

Kör på eller blev du en mes när du flyttade tillbaka till Sverige?

 

Visa lite stake! 

Har du lust att låna mej lite pengar?

 

Vad skall jag göra med dem? Muta nån Polis eller leja nån yrkeskriminell?

 

Frugan är Thai och hon vill inte göra nåt, "bara" ta sin bror till Sverige...

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lilla frugan var här på besök så märkte hon att jag ogärna låter nån 

orättvisa gå förbi utan tar en diskussion rätt fort med vem det nu kan vara.

 

Hon sa att det funkar bättre i Sverige för i Thailand så öppnar man inte munnen 

i första taget utan det snackas mer i skymundan utan att ta tag i problemet.

 

Hon var bestämd innan också fast mer åt det tysta hållet men nu backar

hon inte för nån som snackar skit har en del fått befara.. :rotfl:  :rotfl:  :rotfl: 

Link to comment
Dela på andra sajter

På alla de arbetsplatser jag jobbat på i många länder

är det otroligt få som vågar riskera sitt eget jobb för att påtala orättvisor.

 

Om typer av typen Hells Angels blandas in i problem som lösas med våld är det ännu färre.

"Army-typer" i Thailand är antagligen jämförbara med dom om inte ännu farligare.

Ändrades av Moritz
Link to comment
Dela på andra sajter

På alla de arbetsplatser jag jobbat på i många länder

är det otroligt få som vågar riskera sitt eget jobb för att påtala orättvisor.

 

Om typer av typen Hells Angels blandas in i problem som lösas med våld är det ännu färre.

"Army-typer" i Thailand är antagligen jämförbara med dom om inte ännu farligare.

I Sverige har jag inga problem att stå på mig inför ngn på jobbet. En fördel är att jag behövs. Behöver ingen HA för det.☺
Link to comment
Dela på andra sajter

Besvärlig situation. Att gå in i öppen konflikt med grannen är inte att rekommendera. Grannen anser helt säkert att han har rätt att sätta sig på de som han anser vara mindre värda samtidigt som ni knappast kommer att få uppbackning av någon. Detta är ett genomgående problem i det thailändska samhället. Eliten sparkar i princip alltid neråt och tar det som en självklar rättighet samtidigt som det vanliga folket sväljer det hela eftersom det är svårt och kanske farligt att sätta sig upp mot eliten. Men vanligt folk har och blir fortfarande ständigt gödda med en bild av samhället där den lägre ner i samhället skall kröka rygg för den som har högre rang. Denna bild förmedlas ständigt genom TV, tidningar, skola och myndigheter. Detta rangtänkande syns också tydligt mitt bland vanligt folk. De som har lite mer får ofta aldrig nog med att visa upp sin status och de längre ner suktar hela tiden uppåt. Det tisslas och tasslas, skvallras och ljugs. Ett eländes elände är det.

 

Jag tror dock att de flesta vanliga thailändare åtminstone är trötta på ett korrumperat och grymt orättvist system där eliten berikar sig på andras bekostnad samtidigt som de kan begå sådana övergrepp som TS beskriver. Lösningen ligger förstås hos thailändarna själva . De måste stå upp för sig. Detta gäller både politiskt och i vardagslivet. De behöver tillsammans stå upp mot sådana kräk slår mot de svaga samtidigt som de måste ta politiskt ansvar. De måste sluta rösta på skitpartier som lovar mycket men inget håller. Finns det inga bra partier så får de väl skapa egna partier som faktiskt vill förbättra för alla människor och skapa ett rättvist samhälle. Först då kommer sådana kräk som TS beskriver få sina straff.

 

Det är förstås jävligt lätt för mig att skriva detta. Det är klart att det är rätt att TS med familj skall stå upp för sig men samtidigt så kan jag inte helt rekommendera det. Frågan är om jag själv hade haft kurage nog att sätta hårt mot hårt mot en officer i Royal Thai Army.

 

Ha det

 

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja när det inte finns några riktiga skolor i landet så blir det som det blir..

Det finns skolor i Thaiiand, på alla nivåer, som är bättre än de flesta svenska skolorna, men de kostar mycket pengar.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Det finns skolor i Thaiiand, på alla nivåer, som är bättre än de flesta svenska skolorna, men de kostar mycket pengar.

 

 

MVH Tommy

Ja naturligtvis finns det de.  Men jag syftade på befolkningen som inte har dessa pengar, vanliga arbetare, vilka skolor tror du dom går i.

Jo dom där dom får lära sig om Budda och hur jävla bra Thailand är.  och inte ett skit om resten av världen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja naturligtvis finns det de.  Men jag syftade på befolkningen som inte har dessa pengar, vanliga arbetare, vilka skolor tror du dom går i.

Jo dom där dom får lära sig om Budda och hur jävla bra Thailand är.  och inte ett skit om resten av världen

Hej

 

Det blir ju ändå värre nu med juntans skolreform som ska lära barnen att älska sitt land, kungahus och militär, öka nationalismen och göra s.k."goda medborgare" av barnen samtidigt som man förbjuder både lärare och elever att diskutera politik både på skoltid och fritid, kritisera junta och kungahus och att ha några som helst politiska aktiviteter på skolorna.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, on 16 Aug 2014 - 23:34, said:

Hej

 

Det blir ju ändå värre nu med juntans skolreform som ska lära barnen att älska sitt land, kungahus och militär, öka nationalismen och göra s.k."goda medborgare" av barnen samtidigt som man förbjuder både lärare och elever att diskutera politik både på skoltid och fritid, kritisera junta och kungahus och att ha några som helst politiska aktiviteter på skolorna.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Ta och andas lite nu, varken du eller jag vet hur det kommer bli så vänta och se.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ta och andas lite nu, varken du eller jag vet hur det kommer bli så vänta och se.

 

/ SatanG

Hej

 

Detta är ju en nationell skolreform som ska gälla alla landets skolor och universitet oavsett om dom är privata eller statliga, alla som har tagit del av innehållet i militärjuntans skolreform känner nog både obehag och oro inför framtida hjärntvätt och likriktning av landets alla barn enligt Nord Korea modell.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, on 17 Aug 2014 - 00:03, said:Isan Lover, on 17 Aug 2014 - 00:03, said:

Hej

 

Detta är ju en nationell skolreform som ska gälla alla landets skolor och universitet oavsett om dom är privata eller statliga, alla som har tagit del av innehållet i militärjuntans skolreform känner nog både obehag och oro inför framtida hjärntvätt och likriktning av landets alla barn enligt Nord Korea modell.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Finns massvis med "som ska gälla" i Thailand men som inte gör det ändå, eller hur? Är det inte du som brukar skriva att t.ex. i Isaan så sköter man sakerna på sitt vis oavsett vad de i Bkk beslutar så varför skulle det helt plötsligt ändras. Ja just, för att det kommer från någon annan än PT. Glömde det!

Jag håller med om att det jag läst verkar förlegat men det gör massa saker här så vänta lite och se innan ditt blodtryck slår i taket. Vi är ju ändå i den fömånliga sitsen att vi kan flytta tillbaka / stanna i civilisationen om saker spårar ur helt och hållet, eller hur? Yai yen yen kompis :-)

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Finns massvis med "som ska gälla" i Thailand men som inte gör det ändå, eller hur? Är det inte du som brukar skriva att t.ex. i Isaan så sköter man sakerna på sitt vis oavsett vad de i Bkk beslutar så varför skulle det helt plötsligt ändras. Ja just, för att det kommer från någon annan än PT. Glömde det!

Jag håller med om att det jag läst verkar förlegat men det gör massa saker här så vänta lite och se innan ditt blodtryck slår i taket. Vi är ju ändå i den fömånliga sitsen att vi kan flytta tillbaka / stanna i civilisationen om saker spårar ur helt och hållet, eller hur? Yai yen yen kompis :-)

 

/ SatanG

Hej

 

Självklart kan man hoppas att militärjuntan misslyckas med sin skolreform och att man struntar i den i t.ex Isaan, men bara det att man lagstiftar om denna hjärntvätt och säger sig vara beredda att sparka och straffa dom lärare och rektorer som inte följer denna skolreform ger anledning till oro.

 

Jag måste medge att utvecklingen i landet oroar mig och äventyrar vår sedan länge planerade flytt till Thailand, ett liv i en diktatur med allt vad det innebär samt ett skolsystem som har till mål att uppfostra barnen till att älska militären, vörda monarkin och respektera överheten lockar inte direkt.

 

Ett demokratiskt Thailand med fria val och folkvalda regeringar som sakta men säkert hade minskat klyftorna i landet, rejäla satsningar på bra utbildning för alla, infrastruktur och industri satsningar ute i provinserna, samt minskat inflytande för kungahus och militär hade helt klart varit mer i min smak.

 

just nu känns allt detta mer avlägset än på 30 år.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Detta är ju en nationell skolreform som ska gälla alla landets skolor och universitet oavsett om dom är privata eller statliga, alla som har tagit del av innehållet i militärjuntans skolreform känner nog både obehag och oro inför framtida hjärntvätt och likriktning av landets alla barn enligt Nord Korea modell.

 

Med vänlig hälsning isan lover

[/quot

Nog bäst att du stannar på västkusten så du inte drabbas av allt detta som du förutspår eller rättare sagt vet.

Ändrades av Drivern
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det jag läst verkar förlegat men det gör massa saker här så vänta lite och se innan ditt blodtryck slår i taket. Vi är ju ändå i den fömånliga sitsen att vi kan flytta tillbaka / stanna i civilisationen om saker spårar ur helt och hållet, eller hur? Yai yen yen kompis

 

Det ar bara detta som du skriver att :"man kan alltid flytta hem" som gor att vi stannar har, och detta hade jag (egenmaktigt) beslutat innan kuppen, for det va ju liksom inte speciellt klart vad som skulle komma dagen efter da heller!

Som parentes, 30 000 x 2 (terminer gissar jag) kostar den, i alla fall pa papperet, basta skolan i Udon! 

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nog bäst att du stannar på västkusten så du inte drabbas av allt detta som du förutspår eller rättare sagt vet.

Hej

 

Har du tagit del av innehållet i juntans nationella skolreform?

 

Och då inte minst den kritik som har framförts mot den?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Självklart kan man hoppas att militärjuntan misslyckas med sin skolreform och att man struntar i den i t.ex Isaan, men bara det att man lagstiftar om denna hjärntvätt och säger sig vara beredda att sparka och straffa dom lärare och rektorer som inte följer denna skolreform ger anledning till oro.

 

Jag måste medge att utvecklingen i landet oroar mig och äventyrar vår sedan länge planerade flytt till Thailand, ett liv i en diktatur med allt vad det innebär samt ett skolsystem som har till mål att uppfostra barnen till att älska militären, vörda monarkin och respektera överheten lockar inte direkt.

 

Ett demokratiskt Thailand med fria val och folkvalda regeringar som sakta men säkert hade minskat klyftorna i landet, rejäla satsningar på bra utbildning för alla, infrastruktur och industri satsningar ute i provinserna, samt minskat inflytande för kungahus och militär hade helt klart varit mer i min smak.

 

just nu känns allt detta mer avlägset än på 30 år.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Nu är ju inte det här med militärkupp någonting nytt under senaste 30 åren som du vet och dom är redan rätt så bra hjärntvättade har jag märkt.

Jag är varken för dom gula eller dom röda men jag såg att det höll på att barka totalt åt helvete med bla. taskens rena rån av landet och att det var på väg mot diktatur.

Hur många tusen miljarder var det dom skulle låna för en idi*tisk satsning på infrastruktur bara för att kunna stoppa en viss procent ner i deras fickor och avbetalningen skulle börja åratal senare.

Alla idi*tiska förstaköpsbidrag för hus och bilar etc. och man ville att så många som möjligt skulle ha kreditkort och där statens och folkets skulder gick uppåt i en spiral.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu är ju inte det här med militärkupp någonting nytt under senaste 30 åren som du vet och dom är redan rätt så bra hjärntvättade har jag märkt.

Jag är varken för dom gula eller dom röda men jag såg att det höll på att barka totalt åt helvete med bla. taskens rena rån av landet och att det var på väg mot diktatur.

Hur många tusen miljarder var det dom skulle låna för en idi*tisk satsning på infrastruktur bara för att kunna stoppa en viss procent ner i deras fickor och avbetalningen skulle börja åratal senare.

Alla idi*tiska förstaköpsbidrag för hus och bilar etc. och man ville att så många som möjligt skulle ha kreditkort och där statens och folkets skulder gick uppåt i en spiral.

Hej

 

Att det inte är den första militärkuppen på 30 år stämmer och antagligen inte den sista heller.

 

Men det är mig veterligen den första som genomförde en skolreform med ett så otidsenligt och bakåtsträvande innehåll.

 

Thailand är ju inte ensamma om vare sig någon form av kostsamt stöd till jordbruk eller subventionerade bilköp heller, det är väl något som ganska många demokratier har haft eller har ännu av olika skäl.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att det inte är den första militärkuppen på 30 år stämmer och antagligen inte den sista heller.

 

Men det är mig veterligen den första som genomförde en skolreform med ett så otidsenligt och bakåtsträvande innehåll.

 

Thailand är ju inte ensamma om vare sig någon form av kostsamt stöd till jordbruk eller subventionerade bilköp heller, det är väl något som ganska många demokratier har haft eller har ännu av olika skäl.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Så vilka skillnader har i verkligheten inträffat efter denna "reform"

 

Du som INTE har varit i landet sedan ett bra tag INNAN kuppen kan väl upplysa oss andra om detta !

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...