Jump to content
IGNORERAD

Är Thai i Thailand för flata för sitt eget bästa? Eller...


Tommy

Recommended Posts

En uppluckring?

 

Läs hans inlägg igen - jag tolkar det som att kungahuset endast existerar på mynten och sedlarna däruppe-allting annat är raderat ur folks medvetande-till och med de lediga dagar de har under kungliga högtider...

 

Det verkar dock inte ha spritt sig till övriga Issan om vi ska tro de andra skribenterna som har familjer där.

Jag undrar varfor du tog med mig i citatet fran IL, jag svarar bara for mig sjalv och precis som jag skrev tycker/uppfattar jag att det ar!

Dessutom kan jag meddela att jag struntar i vem som skrivit vad, mina uppfattningar ar just vad det ar, mina uppfattningar!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    10

  • Baa

    9

  • SatanG

    9

  • Moipenyang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag undrar varfor du tog med mig i citatet fran IL, jag svarar bara for mig sjalv och precis som jag skrev tycker/uppfattar jag att det ar!

Dessutom kan jag meddela att jag struntar i vem som skrivit vad, mina uppfattningar ar just vad det ar, mina uppfattningar!

Utvilad ser jag  :heat:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Glad att vi kan vara överens om att intresset för kungahuset har minskat och att helgdagar och alkoholförbud proklamerade av myndigheter med hänsyn till  kungahuset inte längre självklart efterlevs på samma sätt som för länge sedan och skillnaderna blir nog större ju längre tillbaka man går i tiden, du har ju märkt en viss skillnad på dina 15 års och jag upplever nog helt naturligt skillnaden som ändå större med mina snart 30 år.

 

Själv förstår jag egentligen inte hur man kan vistas i ett land eller besöka det regelbundet i 10-40 år och inte märka av att landet förändras på många olika sätt.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Jag tycker att det är bra att dyrkan av kungahuset avtar och att folk ägnar sig mer åt "riktiga" frågor.

 

Det finns säkert ett flertal skäl till detta. Ett av skälen tror jag beror på att folk inser att det kan bli kraftiga förändringar efter att kungen går bort. Det verkar inte vara många som har något förtroende för prinsen och det gör nog att folk struntar i hur det komemr gå med kungahuset.

Skulle man officiellt gå ut med att prinsessan blir regent (vilket inte är sannolikt om man lyssnar på drottningens uttalanden) så kommer nog intresset öka.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar varfor du tog med mig i citatet fran IL, jag svarar bara for mig sjalv och precis som jag skrev tycker/uppfattar jag att det ar!

Dessutom kan jag meddela att jag struntar i vem som skrivit vad, mina uppfattningar ar just vad det ar, mina uppfattningar!

 

Man önskar att fler resonerade så men tyvärr så verkar det som att det inte är vad som skrivs utan av vem som är det viktigaste ...

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Utvilad ser jag  :heat:

Jobbar pa det!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Viss finns det en utbredd flathet men mycket av det beror på ren självbevarelsedrift. Det är lätt för oss i Sverige att tycka att thai ska "stå upp" och "ta saken i egna händer" men vi behöver ju heller inte leva med konsekvenserna på samma sätt. Att stå upp mot fel person vid fel tillfälle i Thailand kan få konsekvenser vi inte ens tror är möjliga i Sverige.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Viss finns det en utbredd flathet men mycket av det beror på ren självbevarelsedrift. Det är lätt för oss i Sverige att tycka att thai ska "stå upp" och "ta saken i egna händer" men vi behöver ju heller inte leva med konsekvenserna på samma sätt. Att stå upp mot fel person vid fel tillfälle i Thailand kan få konsekvenser vi inte ens tror är möjliga i Sverige.

 

/Krille

Exakt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Thai böjer sig för överhögheten, jamsar med i tid och otid, inte såå länge sedan vi gjorde exakt likadant i Sverige. Själv minns jag vilken respekt man hade för läraren, prästen och inte minst fjädringsmannen, folk bockade i tid och otid för alla offentligt anställde. Detta var på 50 talet och än värre ska det ha varit tidigare efter vad mina föräldrar berättat. Storbonden i byn var det då som bestämde över byborna. Tar nog inte så värst lång tid till innan även thaifolket är lika respektlösa som vi européer, om bara militären släpper makten.

Hej

 

Precis så här upplever jag det också och jag är helt övertygad om att det kommer att sluta likadant i Thailand även om kungahus och militär stretar emot, förvånad över att flera medlemmar inte inser detta och ännu mer förvånad över att dom påstår sig inte ha märkt något alls av dom nu sedan ganska länge pågående förändringarna.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tycker att det är bra att dyrkan av kungahuset avtar och att folk ägnar sig mer åt "riktiga" frågor.

 

Det finns säkert ett flertal skäl till detta. Ett av skälen tror jag beror på att folk inser att det kan bli kraftiga förändringar efter att kungen går bort. Det verkar inte vara många som har något förtroende för prinsen och det gör nog att folk struntar i hur det komemr gå med kungahuset.

Skulle man officiellt gå ut med att prinsessan blir regent (vilket inte är sannolikt om man lyssnar på drottningens uttalanden) så kommer nog intresset öka.

Hej

 

Håller med dig om att det är bra att denna otidsenliga och osunda dyrkan av kungahuset avtar, det som förvånar mig är att en del Svenskar som vistas i Thailand helt eller periodvis påstår att dom inte har märkt av detta på något sätt alls.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Precis så här upplever jag det också och jag är helt övertygad om att det kommer att sluta likadant i Thailand även om kungahus och militär stretar emot, förvånad över att flera medlemmar inte inser detta och ännu mer förvånad över att dom påstår sig inte ha märkt något alls av dom nu sedan ganska länge pågående förändringarna.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

 

Hur orkar du?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur orkar du?

Hej

 

En bra fråga, egentligen borde man väl gett upp och lagt av för länge sedan.

 

Men kanske är det för att jag gillar befolkningen i norr och nordost, sympatiserar med dom sämst ställda, vägrar jag acceptera stora klass skillnader, systemet med Ammart och Prhai, sociala och juridiska orättvisor, kunglig och militär inblandning i politiken samt deras ständigt återkommande kupper.

 

Jag tror på demokratin och befolkningens rätt att själva få utse sina regeringar via fria val utan militär och kunglig inblandning.

 

Men jag har för länge sedan gett upp hoppet om att kunna påverka några av forumets gulaste och kuppvänligaste medlemmar. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Se inlägg 110

Du menar se de andra 1110000 inlaggen? 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan Lover, on 21 Aug 2014 - 15:06, said:

Hej

 

En bra fråga, egentligen borde man väl gett upp och lagt av för länge sedan.

 

Men kanske är det för att jag gillar befolkningen i norr och nordost, sympatiserar med dom sämst ställda, vägrar jag acceptera stora klass skillnader, systemet med Ammart och Prhai, sociala och juridiska orättvisor, kunglig och militär inblandning i politiken samt deras ständigt återkommande kupper.

 

Jag tror på demokratin och befolkningens rätt att själva få utse sina regeringar via fria val utan militär och kunglig inblandning.

 

Men jag har för länge sedan gett upp hoppet om att kunna påverka några av forumets gulaste och kuppvänligaste medlemmar. 

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Vill du påverka andra medlemmar till att tycka som dig kanske du borde övergå från monolog till dialog. Var lite lyhörd för att även andra har åsikter, det är inte bara din sanning som är världens sanning, alltid och i alla lägen. Släng in lite subjektivitet i det hela och medge att även den motsatta sidan gör bra saker och drabbas även av orättvisor, även om orättvisorna kommer från den gruppen du sympatiserar med. Du har ju t.ex i många år tjatat sönder tangentbord efter tangentbord om hur dålig Abhisit och demokraterna är, där kan du tycka hur mycket som helst om vilka mördare och terrorister de är. Men vill någon ha en kommentar om hur du uppfattar klara orättvisor och olagligheter utförda av Thaksin och den röda sidan blir det aldrig mer än möjligen "moraliskt tvivelaktigt" som av diverse skäl alltid är förståeliga och försvarbara. Denna dubbelmoral tror jag gör att du hellre får motståndare mot dig än med dig, alltså jobbar du mot dig själv.  

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vill du påverka andra medlemmar till att tycka som dig kanske du borde övergå från monolog till dialog. Var lite lyhörd för att även andra har åsikter, det är inte bara din sanning som är världens sanning, alltid och i alla lägen. Släng in lite subjektivitet i det hela och medge att även den motsatta sidan gör bra saker och drabbas även av orättvisor, även om orättvisorna kommer från den gruppen du sympatiserar med. Du har ju t.ex i många år tjatat sönder tangentbord efter tangentbord om hur dålig Abhisit och demokraterna är, där kan du tycka hur mycket som helst om vilka mördare och terrorister de är. Men vill någon ha en kommentar om hur du uppfattar klara orättvisor och olagligheter utförda av Thaksin och den röda sidan blir det aldrig mer än möjligen "moraliskt tvivelaktigt" som av diverse skäl alltid är förståeliga och försvarbara. Denna dubbelmoral tror jag gör att du hellre får motståndare mot dig än med dig, alltså jobbar du mot dig själv.  

 

/ SatanG

Hej

 

Jag är inte objektiv i denna konflikt eftersom jag har familj, släkt, grannar och vänner i norra Isaan som tillhör landets fattigaste och mest eftersatta område.

 

Jag är demokratin trogen och ser det som självklart att befolkningen ska få utse sina egna regeringar i fria och internationellt godkända val.

 

Jag ogillar absolut sättet som Apishit och Suthep kom till makten på, dom hade aldrig kunnat vinna ett fritt val, liksom deras användande av tungt beväpnad militär och prickskyttar mor obeväpnade civila med över 90 döda och 2000 skadade som följd.

 

Visst tycker jag att andra har rätt ibland, men jag kan aldrig acceptera double standard, negativ särbehandling av röda partier, synen på befolkningen i norr och nordost som röstboskap, överklassens vetorätt i valen som innebär att dom kan byta regering när dom vill under mandatperioderna, o.s.v.

 

Enligt mig finns det bara en väg framåt och det är den demokratiska med folkvalda regeringar som representerar befolkningen och som bedriver den politik som det finns en röstande majoritet för.

 

Alla försök ifrån valets förlorare, Bangkok elit, kungligt närstående, domstolar och militär att hindra dom regeringar som befolkningen faktiskt väljer att regera är negativa för landets utveckling, demokratin och dom tar landet bakåt och inte framåt i tiden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag kan aldrig acceptera double standard,

Kritiken mot dig som debattör är just att du uttalar double standard.

Det blir lite larvigt att kritisera dom som du inte sympatiserar med för samma saker som du går i starkt försvar för angående dom du sympatiserar med.

Om du kunde komma över detta. Så borde det du skriver i övrigt bli mera trovärdigt.

Den kritiken är mot dig och har inte så mycket med politisk uppfattning att göra.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kritiken mot dig som debattör är just att du uttalar double standard.

Det blir lite larvigt att kritisera dom som du inte sympatiserar med för samma saker som du går i starkt försvar för angående dom du sympatiserar med.

Om du kunde komma över detta. Så borde det du skriver i övrigt bli mera trovärdigt.

Den kritiken är mot dig och har inte så mycket med politisk uppfattning att göra.

Hej

 

Att skriva inlägg som faller dom som försvarar militärkupper och juntor i smaken skulle ju innebära att jag tvingas göra avkall på mina demokratiska, moraliska principer och krav på rättvisa.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att skriva inlägg som faller dom som försvarar militärkupper och juntor i smaken skulle ju innebära att jag tvingas göra avkall på mina demokratiska, moraliska principer och krav på rättvisa.

Med vänlig hälsning isan lover

Jag ser att du kraftigt missuppfattat saker och ting. Det bryter inte mot demokratiska principer att kritisera odemokratiska metoder huruvida vad dom åsyftar att göra.

Problemet är att du försvarar dom rödas våld som frihetskamp och dom gulas våld som odemokratiskt. Trots att båda sidor har i princip samma mål fast för den egna åsikten.

Det är sånt som kallas för double standard.

Våld är lika illa vilken sida den än kommer ifrån!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att du kraftigt missuppfattat saker och ting. Det bryter inte mot demokratiska principer att kritisera odemokratiska metoder huruvida vad dom åsyftar att göra.

Problemet är att du försvarar dom rödas våld som frihetskamp och dom gulas våld som odemokratiskt. Trots att båda sidor har i princip samma mål fast för den egna åsikten.

Det är sånt som kallas för double standard.

Våld är lika illa vilken sida den än kommer ifrån!

 

 Först vill jag säga att jag kan för lite om Thailändsk politik för att ha synpunkter på vad som är rätt och fel där, men generellt sett kan du inte säga att folks uppror och våld mot en diktatur eller odemokratiskt tillsatt regering och våld mot en demokratiskt vald går att jämföra!

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

 Först vill jag säga att jag kan för lite om Thailändsk politik för att ha synpunkter på vad som är rätt och fel där, men generellt sett kan du inte säga att folks uppror och våld mot en diktatur eller odemokratiskt tillsatt regering och våld mot en demokratiskt vald går att jämföra!

 

// mrco

Du är inte uppdaterad med vad som skrivs märker jag.

När demokraterna satt i regeringsställning 2010 så satt dom på lagligt demokratiskt mandat. Eftersom PPP genom valfusk vart upplösta helt enligt dom gängse lagar som demokratiska regeringar tidigare inklusive PPP TRT accepterat.

Dock förekom våld med molotow coctail spjut M16 granater mm ockupation av stadsdelar i flera månader mm. Detta jämförde IL med Arabiska våren. Och försvrade fullt ut som våld som var riktigt.

 

När folk som är emot dom han gillar. Men på ett mindre våldsamt sätt demonstrerar mot regeringen PT. Då är det helt plötsligt våldsverkare som ska slås ner hårt om något. Och hela demonstrationen är odemokratisk enligt honom.

Det verkar enligt honom vara åsikten som styr huruvida det är demokratiskt eller inte. Och följer åsikten vad IL tycker så är det demokratiskt. Annars inte. Det är det jag vänder mig mot.

 

Sen kan man ha åsikter om vad en demonstration är. Jag anser inte att det är likställt med en ockupation. men det faller sig rent löjligt när man 2010 hyllar en ockupation. Och 3-4 år senare kallar samma beteende brottsligt.

 

Sånt kallas för doble standard!

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagligt, demokratiska val, mandat etc. Detta är termer som befinner sig i en grå zon i Thailand. När moralen, kortsiktighet, korruption girighet av någon anledning oftast går vinnande ur striden. Närmast tänker jag på köpta röster & populistiska "mutor" i form av ris bidrag.

Jag tar inte någons parti därför att jag kan för lite om politiken i LOS.

 

Konsterar att: Ett demokratiskt val är inget demokratiskt val.

Folket är för dumma, fattiga, okunniga eller helt enkelt för uppgivna inför det faktum att den starke nästan alltid går vinnande ur striden att dom inte bryr sig om att göra ett genomtänkt val. 

Vilka alternativ har dom? Korruptionen är så otroligt djupt rotad att jag omöjligt kan tro att den inte finns i alla läger.

Rena, "äkta" motiv finns säkert här & var men än så länge är dessa i minoritet.

Tiden är inte inne än för Thailand. Jag hoppas att oroligheterna kan föra något gott med sig på lång sikt.

 

Röd, gul eller svart = Samma skit, möjligen skiljer färg & konsistens något men...

 

I många andra konflikter världen över ser man internets fantastiska förmåga att sprida orättvisor, bevis material samt att utbilda & organisera massorna genom kommunikation & information. Tyvärr så är det fortfarande allt för många som hellre ser på thai drama & annan skit än att förkovra i samhälls frågor sig via internet.

 

Thailand har fortfarande en lång väg att gå...

 

Jag säger härmed inte att jag är så mycket bättre då jag i bland hamnar på soffan när det är valdags. Skillnaden är att jag har haft turen att födas i ett fantastiskt, demokratiskt land med en vettig grundskola. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är inte uppdaterad med vad som skrivs märker jag.

När demokraterna satt i regeringsställning 2010 så satt dom på lagligt demokratiskt mandat. Eftersom PPP genom valfusk vart upplösta helt enligt dom gängse lagar som demokratiska regeringar tidigare inklusive PPP TRT accepterat.

Dock förekom våld med molotow coctail spjut M16 granater mm ockupation av stadsdelar i flera månader mm. Detta jämförde IL med Arabiska våren. Och försvrade fullt ut som våld som var riktigt.

 

När folk som är emot dom han gillar. Men på ett mindre våldsamt sätt demonstrerar mot regeringen PT. Då är det helt plötsligt våldsverkare som ska slås ner hårt om något. Och hela demonstrationen är odemokratisk enligt honom.

Det verkar enligt honom vara åsikten som styr huruvida det är demokratiskt eller inte. Och följer åsikten vad IL tycker så är det demokratiskt. Annars inte. Det är det jag vänder mig mot.

 

Sen kan man ha åsikter om vad en demonstration är. Jag anser inte att det är likställt med en ockupation. men det faller sig rent löjligt när man 2010 hyllar en ockupation. Och 3-4 år senare kallar samma beteende brottsligt.

 

Sånt kallas för doble standard!

 

Därom tvistar väl de lärde på detta forum om jag har förstått det rätt (det rödmarkerade)! Sen om du lär dig vad ordet generellt betyder så förstår du att jag i mitt inlägg inte syftar på någon viss händelse utan jag menar att uppror mot sittande makt skiljer sig väsentligt beroende på om den är demokratiskt tillsatt eller inte.

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen om du lär dig vad ordet generellt betyder

Då var ju jag fel person att citera. I och med att jag inte skrev i generella termer utan var ganska specifik.

 

Det man sen tvistar om ( det rödmarkerade) är ju återigen double standard.

Man kan acceptera att den röda sidan kan göra mycket vidlyftiga saker och endast benämna det som omoraliskt.

Samtidigt som man kallar en regering som tillkommit genom dom lagar som finns skall anses som odemokratisk.

 

Att det sen fanns krafter som på tveksamt sätt upplöste PPP gör ju inte dom som får ta över när PPP sen inte finns. Som mera odemokratiskt tillsatta än än rik partiägare som köper över andra partier för att hamna i regeringsställning.

 

Båda sätt var ju tydligen lagliga.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag ser att du kraftigt missuppfattat saker och ting. Det bryter inte mot demokratiska principer att kritisera odemokratiska metoder huruvida vad dom åsyftar att göra.

Problemet är att du försvarar dom rödas våld som frihetskamp och dom gulas våld som odemokratiskt. Trots att båda sidor har i princip samma mål fast för den egna åsikten.

Det är sånt som kallas för double standard.

Våld är lika illa vilken sida den än kommer ifrån!

Hej

 

Att kritisera politiska beslut är ok, att ogilla en vald regering är ok men att avgöra om en regering bryter mot demokratiska principer och använder odemokratiska metoder är upp till KU att avgöra och inte kungligt närstående, militär och opposition.

 

Men att försvara att visa grupper tar till våld och orsakar kaos i landet för att få till en militärkupp och diktatur är inte ok.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Att kritisera politiska beslut är ok, att ogilla en vald regering är ok men att avgöra om en regering bryter mot demokratiska principer och använder odemokratiska metoder är upp till KU att avgöra och inte kungligt närstående, militär och opposition.

 

Men att försvara att visa grupper tar till våld och orsakar kaos i landet för att få till en militärkupp och diktatur är inte ok.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ja i en normal demokrati är det så. Nu var ju Thailand inte i närheten av normal demokrati. Utan man körde ett eget race och berikade sig själv.

Om dom normala skyddsfunktionerna då är verkningslösa så blir tyvärr kontentan lite mer extrem som till exempel en militärkupp i detta fall.

 

Vilket i sig inte är demokratiskt. Men det spelar då ingen roll. Då demokratin redan satts ur spel av den valda regeringen.

I dom bästa av världar. Så skulle Thailändska politiker förhålla sig till demokratiska regler lika strikt som sina svenska jämlikar.

Tyvärr är detta utopi. Och då kan man tyvärr inte göra demokratijämförelser med Sverige. Då förutsättningarna är helt olika.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...