Jump to content
IGNORERAD

1,000 samlades på Phuket - vill ha tillbaka solstolar och försäljning till stränderna


MPR Nyheter

Recommended Posts

Kampen om kontroll över Thailands offentliga stränder nådde sin kulmen under dagen när fler än 1,000 personer samlades på Phuket för att försöka få tillbaka parasollen, solstolarna och försäljningen till öns stränder.
Gruppen inkluderade tuk-tukförare och andra som är upprörda över förändringarna på Phuket, inklusive strandförsäljare som har frågat besökare i Patong om vad de föredrar. Inte helt oväntat så gav försäljarnas utfrågning av strandbesökare ett resultat i favör för solstolar och parasoll. Detta kan jämföras med en oberoende undersökning från en lokaltidning där över 82% sade att de ville ha rensade stränder.
Vid dagens möte ifrågasatte även taxi- och tuk-tukchaufförer varför man lägger stor fokus på dem när man till exempel inte slagit till mot nattklubbar som håller öppet för länge.

Källa: http://phuketwan.com/tourism/phukets-beach-tuk-tuk-battles-bring-1000-phuket-public-meeting-20788/
 

post-8073-0-37560700-1407649746.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    36

  • Tamdai

    14

  • Khun Ken

    8

  • MaiChai

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

 

Misstänker att vi får se mer sånt här i framtiden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Skälet är enkelt; detta har pågått så länge och det är så många, i flera led, som har deltagit i korruptionen. Det är inte helt enkelt att nysta upp detta virrvarr av korrupta personer, inkl. lokala poliser, politiker, affärsmän mfl.- mfl.

 

Man valde att starta med det mest uppenbara; stränderna och taxi-maffian. Man kommer ta itu med det övriga efterhand.

 

Det som inger visst förtroende är att man (polis och militär) följer de lagar som finns när man avbryter illegal verksamhet. Det är klart att det sticker i ögonen på de som är kritiska till kuppen men för vanliga affärsmän i Phuket är det en dröm som blivit sann (ja förstås inte för de som deltagit i maffia-fasonerna; dom gillar inte detta)

 

Mer av detta!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

En av anledningarna till turisttappet, vem fan aker pa tva veckors charter och inte far en solstol o parasoll att sitta i o under, ingen som kommer nar man vinkar med dryck o.s.v.

 

 

Snobbturisterna (de som standigt gnaller pa charterfolket alltsa) gillar naturligtvis inte solstol o parasoll utan vandrar i djungeln och klattrar i berg, inte gar dom pa nattklubb heller snobbarna, sant far chartersvenne syssla med. :haha:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man gör en oberoende intervjuundersökning på besökarna som i dag besöker stränderna, så skulle man få ett annat resultat än om undersökningen gjorts för ett år sedan.

 

Om stranden är fri från solstolar i dag så har det dragit till sig en annan kundgrupp än tidigare.

 

Behöver Thailand en neutral undersökare så anmäler jag mig som frivillig, har jobbat åt oberoende undersökningsföretag så jag har nödiga kvalifikationer.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom stora all inclusived hotellen köper väl upp strandremsorna och ställer ut solstolar igen till sina hotellgäster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom stora all inclusived hotellen köper väl upp strandremsorna och ställer ut solstolar igen till sina hotellgäster.

Finnes det någon "allemansrätt" i Thailand som ger alla tillträde till stränder ,frånsett dom som ägs av privata personer eller företag?

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom stora all inclusived hotellen köper väl upp strandremsorna och ställer ut solstolar igen till sina hotellgäster.

Strandremsor är statlig mark o går ej att köpas för pengar och solstolar får finnas på privat mark ...
Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Dom stora all inclusived hotellen köper väl upp strandremsorna och ställer ut solstolar igen till sina hotellgäster.

Chicken var inte orolig jag skall köpa in solstolar så det räcker till både dig och slusken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Chicken var inte orolig jag skall köpa in solstolar så det räcker till både dig och slusken..

Solstol, parasoll och en kylväska med kalla öl så klarar vi oss :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Misstänker att vi får se mer sånt här i framtiden.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

 

Risken att vattnet blir för smutsigt att bada i innan det blir ordning på försäljare och uthyrare är nog stor.

Personligen oroar jag mig mera över svidande maneter och kryp som sticks och bits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Solstol, parasoll och en kylväska med kalla öl så klarar vi oss :)

Det skall jag se till att ni får med er på beachen.  Lita på mig..

När kommer ni??

Och egen privat taxi skall ni ju också ha..

Ändrades av Scandinaviancorner
Link to comment
Dela på andra sajter

Det skall jag se till att ni får med er på beachen.  Lita på mig..

När kommer ni??

Och egen privat taxi skall ni ju också ha..

Inget bokat ännu, håller på att kolla biljetter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Solstolar och matförsäljare samt massage  kommer med all säkerhet tillbaka men i kanske mer ordnade former

och förhoppningsvis utan vem som kan muta mest så folk kan försörja sig på lika villkor

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Solstolar och matförsäljare samt massage  kommer med all säkerhet tillbaka men i kanske mer ordnade former

och förhoppningsvis utan vem som kan muta mest så folk kan försörja sig på lika villkor

 

På Koh Samet funkar det väldigt bra så det borde kunna fungera på Phuket också

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

På Koh Samet funkar det väldigt bra så det borde kunna fungera på Phuket också

Det funkar lika bra pa Patong o KataKaron med, det somk inte funkar ar inte uthyrarnas fel egentligen, det ar dom dar grupperna av manniskor som absolut ska sitta i en stor javla grupp och skiter totalt i om andra kommer fram eller ej, och ett konstigt sprak talar dom ocksa!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar lika bra pa Patong o KataKaron med, det somk inte funkar ar inte uthyrarnas fel egentligen, det ar dom dar grupperna av manniskor som absolut ska sitta i en stor javla grupp och skiter totalt i om andra kommer fram eller ej, och ett konstigt sprak talar dom ocksa!

 

Dom är ett försvinnande problem

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/reportage-rika-ryssar-nobbar-lyxiga-semestermal_3803186.svd

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En av anledningarna till turisttappet, vem fan aker pa tva veckors charter och inte far en solstol o parasoll att sitta i o under, ingen som kommer nar man vinkar med dryck o.s.v.

 

 

Snobbturisterna (de som standigt gnaller pa charterfolket alltsa) gillar naturligtvis inte solstol o parasoll utan vandrar i djungeln och klattrar i berg, inte gar dom pa nattklubb heller snobbarna, sant far chartersvenne syssla med. :haha:

Charterfolket har för vana att aldrig lämna sitt hotell om inte en utflykt av researrangören är inplanerad,är lite som "all inclusive hotellen i Turkiet" där resenärerna tycker att landet de besöker är vackert och alla människor är såååå trevliga trots att de är "fängslade" på resorten.

Ändrades av Drivern
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En av anledningarna till turisttappet, vem fan aker pa tva veckors charter och inte far en solstol o parasoll att sitta i o under, ingen som kommer nar man vinkar med dryck o.s.v.

 

 

Snobbturisterna (de som standigt gnaller pa charterfolket alltsa) gillar naturligtvis inte solstol o parasoll utan vandrar i djungeln och klattrar i berg, inte gar dom pa nattklubb heller snobbarna, sant far chartersvenne syssla med. :haha:

Hej

 

Tror att det kan ligga mycket i det här resonemanget ifrån din sida, denna s.k upprensning kanske får helt andra effekter än vad juntan räknade med?

 

Dom flesta Thai resenärer jag känner i Sverige såg nog strandförsäljare mer som en bra service och ett naturligt inslag på en badsemester än ett problem.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tror att det kan ligga mycket i det här resonemanget ifrån din sida, denna s.k upprensning kanske får helt andra effekter än vad juntan räknade med?

 

Dom flesta Thai resenärer jag känner i Sverige såg nog strandförsäljare mer som en bra service och ett naturligt inslag på en badsemester än ett problem.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Vem tusan kan säga att strandförsäljare är en bra service ?   länk tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste gången jag besökte Patong Beach var 2011 och då bestämde jag mig att hit kommer jag inte tillbaka.

Största orsaken var uthyrarna av solstolar och deras revir. Den man hyrt av ansåg sig ha monopol på försäljning av öl, mm.

e

En i vårt sällskap köpte en öl på andra sidan gatan då den vi hyrt stolar av inte hade hans favorit Tiger beer. Han fick inte komma tillbaka till sin hyrda stol, och fick inte heller tillbaka några pengar.

Det var bara vissa strandförsäljare som fick komma inom reviret.

Priserna för solstolar och öl låg på dubbla priset jämfört med Cha Am.

Dessa maffiametoder ska inte försvaras och hoppas det saneras där, så kan jag tänka mig att besöka Patong igen.

Detta borde vari åtgärdat tidigare anser jag. Ett riktigt rövhål till beach.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste gången jag besökte Patong Beach var 2011 och då bestämde jag mig att hit kommer jag inte tillbaka.

Största orsaken var uthyrarna av solstolar och deras revir. Den man hyrt av ansåg sig ha monopol på försäljning av öl, mm.

e

En i vårt sällskap köpte en öl på andra sidan gatan då den vi hyrt stolar av inte hade hans favorit Tiger beer. Han fick inte komma tillbaka till sin hyrda stol, och fick inte heller tillbaka några pengar.

Det var bara vissa strandförsäljare som fick komma inom reviret.

Priserna för solstolar och öl låg på dubbla priset jämfört med Cha Am.

Dessa maffiametoder ska inte försvaras och hoppas det saneras där, så kan jag tänka mig att besöka Patong igen.

Detta borde vari åtgärdat tidigare anser jag. Ett riktigt rövhål till beach.

Da har vi fundamentalt olika upplevelser, de jag hyrde stol av till o med vaktade klader o vardesaker nar jag ville svalka mig i havet (ar man ensam ar det eljest svart att ta ett dopp) sa det ar nog valdigt olika, jag upplevde aldrig nagot av det du beskriver, och "strandforsaljarna" fick inte vistas och salja nagot pa stranden utan sina indentitetsvastar eller vad man ska kalla dom! Nja, rovhal finns det nog ,manga i Patong, men dom tillhorde en annan kategori an majoriteten av de som jobbade dar, maffiastyrda mahanda, men jag har  nog haft en jakla tur nar jag varit dar som aldrig traffade pa nagot som du beskriver! Trakigt for dig att fa en sadan upplevelse!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Tror att det kan ligga mycket i det här resonemanget ifrån din sida, denna s.k upprensning kanske får helt andra effekter än vad juntan räknade med?

 

Dom flesta Thai resenärer jag känner i Sverige såg nog strandförsäljare mer som en bra service och ett naturligt inslag på en badsemester än ett problem.

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Å andra sidan så var Phuket ett paradis innan det blev ett turist getto med tusentals solstolar och parasoller på stränderna.

Det här kanske kan återställa det till det en gång var, i alla fall stränderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan så var Phuket ett paradis innan det blev ett turist getto med tusentals solstolar och parasoller på stränderna.

Det här kanske kan återställa det till det en gång var, i alla fall stränderna.

Sa du tycker att de som har tid att semestra nar de vill, pensionarerna alltsa ska ligga pa sanden, passar yngre men inte aldre! Eller ska "vi gamlingar" sitta pa hemmet och vara tacksamma" ?

Skamt asido, det finns gott om plats bade for bekvamlighetsturism och naturalskare!

Phuket utan pensionarerna kommer snart att tappa sa mycket turister framfor allt under lagsasong att da kommer det att bli riktigt krisigt!!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...