Jump to content
IGNORERAD

Rotations boende


b-tung

Recommended Posts

Detta kommer från Thaivisa i dag ! aug 2014

Hi All, 

 

Just to let you's all know my experience yesterday at Bangkok airport. I Landed  in morning around 11am and made my way to the immigration control, the officer asked me a number of time why i was in Thailand, i answered for a holiday and to visit my wife. He then called over a female officer who took me to one side and explained that to visit Thailand regular i would need to apply for the correct visa prior to arriving, she took a copy of my passport and informed me that i would be denied entry if i attempted to enter with a visa on arrivals again.

 

Now a little about myself, I work offshore and have been visiting Thailand for the last 4years, my rotation is 4 weeks on 4 weeks off, i regularly do more than 4 weeks at work which eats into my time off and once a year i return to the UK to visit family, meaning each year i visit Thailand 5 times and stay no longer than 30days, my passport is just over a year old and has 5 entry/exit stamps in it, i have never done a visa run and never overstayed, each time i leave Thailand i stay out of the country for 30day or more.  When in Thailand i stay with my wife in rented accommodation all in the wife's name.

 

i have been today about getting a marriage visa, unfortunately i need to leave the country and get a NON B Prior to getting a marriage visa. I should of done this along time ago but didn't see the need up until now. 

 

Hope this will be of help to someone as i was expecting to be denied entry when they took me to oneside.

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khemmarat

    10

  • erkki

    9

  • Soengsang

    5

  • måne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Vad är problemet, skaffa ett visa?!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är problemet, skaffa ett visa?!

 

Jepp så är det. Det 30dagars man får "on arrival" är ett "Tourist visa exeption" vilket står

 

på ambassadens hemsida. Den här gynnaren kan väl endå inte kallas för turist när han

 

åker hem till sin fru vid varje ledighet (undantaget en i året) ?

 

Det är som vanligt, följ lagar och förordningar så blir livet lättare.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp så är det. Det 30dagars man får "on arrival" är ett "Tourist visa exeption" vilket står

 

på ambassadens hemsida. Den här gynnaren kan väl endå inte kallas för turist när han

 

åker hem till sin fru vid varje ledighet (undantaget en i året) ?

 

Det är som vanligt, följ lagar och förordningar så blir livet lättare.

 

Exakt, han bor ju uppenbarligen där...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Det är inte så jävla lätt om man jobbar Offshore att skaffa visa, När jag jobba i Angola fanns det ingen ambassad eller konsul.

Men det är klart att han kan skaffa ett ett års visa!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika illa för alla som inte jobbar i land, eller behöver sitt pass på jobbet, man får helt enkelt stanna några dagar någonstans där det finns en ambassad/konsulat och fixa visum. . . eller ringa en vän ;)

Gotland är lika kasst som Angola, inget konsulat här heller:)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Lika illa för alla som inte jobbar i land, eller behöver sitt pass på jobbet, man får helt enkelt stanna några dagar någonstans där det finns en ambassad/konsulat och fixa visum. . . eller ringa en vän ;)

Gotland är lika kasst som Angola, inget konsulat här heller:)

Du får åka till Öland där har dom nog..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så jävla lätt om man jobbar Offshore att skaffa visa, När jag jobba i Angola fanns det ingen ambassad eller konsul.

Men det är klart att han kan skaffa ett ett års visa!!

Om han skulle vara boende i norrlands inland så är inte det så jäkla lätt heller. När han kommer hem från offshore så ska han se till att ha med sig alla papper och stanna till i Stockholm och ordna visat där. Annars ska han åka kanske 200 mil för att skaffa visat. Ett alternativ är att leja bort jobbet. Men inte har de gjort det så lätt för dom som inte bor nära ambassaden eller ett konsulat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som Gotland skrev skaffa ettårsvisa.... klart.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

tja,

 

Nu hänger jag inte med i svängarna, åker ca 3-4 gånger/år.

Är jag inte en turist då?

 

Stannar oftast bara mina 30dgr eller mindre.

har heller ingen fru i Thailand.

 

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

har heller ingen fru i Thailand.

 

Killen som skrev inlägget  (edit: i Thaivisa) har fru i Thailand.

 

Och är där när han inte jobbar (offshore) hänger du med nu ?

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit. Dumstrut på..

Mvh.Frazze

tja,

Nu hänger jag inte med i svängarna, åker ca 3-4 gånger/år.

Är jag inte en turist då?

Stannar oftast bara mina 30dgr eller mindre.

har heller ingen fru i Thailand.

Puss

Erkki

Ändrades av ftn705
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Letat lite och jag har inte hittat nåt om minsta tid som man måste vara ute ur Thailand, gör ju en 30-dagars visarun till Kambodja. Och har lite stämplar sen tidigare, senaste var jan-apr på 60+30 tourist.

 

Antar att jag kan få ett 7dagars när jag återvänder om dom är på det humöret. Då blir det ju lite mer komplicerat, har ju redan bokat ut/in flyget till kambodja och det går nog inte att få tillbaka nåt därifrån.

 

Visum skulle jag ju sökt om dom nu inte valt att sluta ta emot dessa via post. Då blev visakostnaden ungefär samma som ToR till Kambodja och jag vill se det landet åxå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

tja,

 

Nu hänger jag inte med i svängarna, åker ca 3-4 gånger/år.

Är jag inte en turist då?

 

Stannar oftast bara mina 30dgr eller mindre.

har heller ingen fru i  Thailand.

 

Puss

Erkki

Funkar säkert lika om du har en make i Thailand  :crazy:

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Hajjar ändå inte...

Men jag är ju väldigt dum.

Killen åker på semester mellan jobben, samma som mig.

Killen uppger att han är i Thailand på semester, samma som mig.

Killen har ingen adress i Thailand, samma som mig.

Killen är inneboende hos sin fru, samma som mig.

Min fru bor i Sverige, men mig veterligen har hon aldrig skrivit ut sig ur Thailand.

Har era fruar gjort det?

Så smartnissar, förklara nu så en treåring förstår!

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Hajjar ändå inte...

Men jag är ju väldigt dum.

Killen åker på semester mellan jobben, samma som mig.

Killen uppger att han är i Thailand på semester, samma som mig.

Killen har ingen adress i Thailand, samma som mig.

Killen är inneboende hos sin fru, samma som mig.

Min fru bor i Sverige, men mig veterligen har hon aldrig skrivit ut sig ur Thailand.

Har era fruar gjort det?

Så smartnissar, förklara nu så en treåring förstår!

Puss

Erkki

Ja eftersom jag också är 3 år så förstår vi nog varandra ,det är väl thai immigration som menar på att han åker hem till frun mellan jobben och bor där och då ska ha ett visum som passar för det och inte som nu skaffa 30 dagar vid varje inresa som turist ,det är väl så dom tänker
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja eftersom jag också är 3 år så förstår vi nog varandra ,det är väl thai immigration som menar på att han åker hem till frun mellan jobben och bor där och då ska ha ett visum som passar för det och inte som nu skaffa 30 dagar vid varje inresa som turist ,det är väl så dom tänker

Jag tror också att det är så, men tror även att de flesta med thaipartner inte har skrivit ut sig från Thailand.

Så det är nog väldigt många som besöker sin fru eftersom de ju fortfarande är "boende" i Thailand.

Typ de flesta på MPR...

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit. Dumstrut på..

Mvh.Frazze

 

 

 

Enligt vad han skrev har du lite rätt. TS åker in och ut på ett normalvisa, har ingen overstay osv. VARFÖR kan då myndigheterna säga att han gör fel. Vill inte hålla på att håna hit och dit, självklart om du skaffar ett ettårsvisa men det är inte alla som är pensionärer eller har en fast thaiflickvän så jag håller med dig vad gör man då?

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt vad han skrev har du lite rätt. TS åker in och ut på ett normalvisa, har ingen overstay osv. VARFÖR kan då myndigheterna säga att han gör fel. Vill inte hålla på att håna hit och dit, självklart om du skaffar ett ettårsvisa men det är inte alla som är pensionärer eller har en fast thaiflickvän så jag håller med dig vad gör man då?

 

Det är väl liknande krav på de flesta länder i värden, är väl inget konstigt att ett land vill ha kontroll över dess besökare, samt skilja på turister och boende?

 

Har du inte pension eller familjeanknytning kan du söka "longstay visa" Non-Imigrant longstay O-A http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/63

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det är väl liknande krav på de flesta länder i värden, är väl inget konstigt att ett land vill ha kontroll över dess besökare, samt skilja på turister och boende?

 

Har du inte pension eller familjeanknytning kan du söka "longstay visa" Non-Imigrant longstay O-A http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/63

OM man har passerat 50 ja, annars blir det ju lite marigare. Kanske därför ED-viast är så poppis bland di yngre.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl liknande krav på de flesta länder i värden, är väl inget konstigt att ett land vill ha kontroll över dess besökare, samt skilja på turister och boende?

 

Har du inte pension eller familjeanknytning kan du söka "longstay visa" Non-Imigrant longstay O-A http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/63

Fast han är ju en turist som besöker landet ofta, precis som jag.

Visst fan är det tjorvigare att hålla reda på ett visum än att inte göra det...

Kollade just, mitt pass går ut om 3 månader och med 41 inresestämplar.

Är nog bäst att göra ett nytt pass...

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast han är ju en turist som besöker landet ofta, precis som jag.

Visst fan är det tjorvigare att hålla reda på ett visum än att inte göra det...

Kollade just, mitt pass går ut om 3 månader och med 41 inresestämplar.

Är nog bäst att göra ett nytt pass...

Puss

Erkki

 

Vad jag har förstått så har du åtminstone två hus i Thailand och åker dit 3-4 gånger varje år ?

 

Varför ?  Jag frågar därför att du tydligen har stora problem med deras visaregler, som inte är nya dom

 

har varit likedana i många år. Så varför inte åka och bygga hus i ett annat land var dom har visa som passar dej ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har förstått så har du åtminstone två hus i Thailand och åker dit 3-4 gånger varje år ?

 

Varför ?  Jag frågar därför att du tydligen har stora problem med deras visaregler, som inte är nya dom

 

har varit likedana i många år. Så varför inte åka och bygga hus i ett annat land var dom har visa som passar dej ?

Man kanske inte vill åka till Korea när man gillar Thailad  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske inte vill åka till Korea när man gillar Thailad  :thumbsup:

 

Nej, men han gillar jo inte Thailands regler heller så istället för att gnälla på nåt han inte kan ändra

 

så är det kanske bättre för den mentala hälsan att vara nånstans var allting är som man tycker det skall vara.

 

Typ Sverige eller Utopia  :)

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...