Jump to content
IGNORERAD

Motorcyklist förlorade benet när busschaufför somnade i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Tre motorcykeltaxiförare skadades när en utmattad busschaufför tappade kontrollen över sitt fordon och körde in i deras taxikö i Bangkok under söndag kväll.

Chauffören för buss nr. 12 ska ha arbetat 51 timmar under de tre senaste dagarna. Han körde in i taxikön samt en butik vid en korsning i Din Daeng och kapade av benet på en av motorcykeltaxiförarna. Chauffören sade att han knappt sovit på tre dagar och att han arbetat 17 timmar om dagen. Det var under dagens fjärde vända som han somnade.

Han testades för alkohol och droger men enligt polisen så hittades inga spår.

Källa: http://Bangkok.coconuts.co/2014/07/28/sleep-deprived-bus-driver-plows-motorcycle-taxi-stand

 

post-8073-0-10262700-1406523478.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hur kan någon tillåtas arbeta 51 timmar på några dagar?
Det körs lika långa perioder även i Sverige, med ADR last genom Essingeleden, de bara stannar o vänder på skyltarna i Tystberga efter Nyköping.  Tillåtelse behöver de inte, de östra vänner som kör nuförtiden.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det körs lika långa perioder även i Sverige, med ADR last genom Essingeleden, de bara stannar o vänder på skyltarna i Tystberga efter Nyköping.  Tillåtelse behöver de inte, de östra vänner som kör nuförtiden.

 

Skulle va intressant att kunna läsa ut innebörden i detta inlägg.

 

- Vad är ADR last?

- Vad är det för skyltar de vänder på och varför gör de det?

- Sista meningen - Tillåtelse till vad, vända skyltar, eller? östra vänner???

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Skulle va intressant att kunna läsa ut innebörden i detta inlägg.

 

- Vad är ADR last?

- Vad är det för skyltar de vänder på och varför gör de det?

- Sista meningen - Tillåtelse till vad, vända skyltar, eller? östra vänner???

ADR= falrligt gods (European Agreement Concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road) http://sv.wikipedia.org/wiki/ADR

ADR måste enl lag vara skyltat med uppgift om vilka ämnen man transporterar

För att få utföra ADR transporter måste man ha certifikat sk ADR utbildning och bilen ska vara utrustat med viss beredskap beroende vad man kör för nåt.

Man ska ha dokumentation och säkerhets noteringar med i fraktsedeln, som man visar till räddningskåren vid olycka för att de ska handla rätt,

alla ämnen reagerar lite olika vid olika blandingar, tex vet vi alla att man ska inte släka oljebrand (inte ens matolja) med vatten

 

Chaffisar från öst saknar dessa kompetens, kör ofta olagliga bilar med olagliga körtider utan varken dygns eller veckovila. Sen kan man gå in på

vilotider, huvudregeln är max 9 tim körning per dygn, minst 11 timmar vila i femdagar sen minst 36 timmars vila (nu är jag inte säker om veckovilan,

kanske krävs det längre)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

ADR= falrligt gods (European Agreement Concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road) http://sv.wikipedia.org/wiki/ADR

ADR måste enl lag vara skyltat med uppgift om vilka ämnen man transporterar

För att få utföra ADR transporter måste man ha certifikat sk ADR utbildning och bilen ska vara utrustat med viss beredskap beroende vad man kör för nåt.

Man ska ha dokumentation och säkerhets noteringar med i fraktsedeln, som man visar till räddningskåren vid olycka för att de ska handla rätt,

alla ämnen reagerar lite olika vid olika blandingar, tex vet vi alla att man ska inte släka oljebrand (inte ens matolja) med vatten

Chaffisar från öst saknar dessa kompetens, kör ofta olagliga bilar med olagliga körtider utan varken dygns eller veckovila. Sen kan man gå in på

vilotider, huvudregeln är max 9 tim körning per dygn, minst 11 timmar vila i femdagar sen minst 36 timmars vila (nu är jag inte säker om veckovilan,

kanske krävs det längre)

Veckovila är 45 timmar kan reduceras till 24 timmar men det ska kompenseras inom 3, veckor, även nattvilan kan reduceras till 9 timmar 3, ggr per vecka ,man kan även förlänga körtiden till 10 timmar 2, ggr per vecka
Link to comment
Dela på andra sajter

Det körs lika långa perioder även i Sverige, med ADR last genom Essingeleden, de bara stannar o vänder på skyltarna i Tystberga efter Nyköping.  Tillåtelse behöver de inte, de östra vänner som kör nuförtiden.

Att inte ha några handelshinder, är väl överårdnat trafiksäkerheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Veckovila är 45 timmar kan reduceras till 24 timmar men det ska kompenseras inom 3, veckor, även nattvilan kan reduceras till 9 timmar 3, ggr per vecka ,man kan även förlänga körtiden till 10 timmar 2, ggr per vecka

Snurrigt!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Snurrigt!

Ja tänk dig att herr yberfyrer kommer in till dig och kollar hur länge du jobbat under senaste veckan i din loggbok på en fredag.

Och så får du böter för att du jobba över på måndagen och inte tog kafferast på onsdagen.

Du får böter och och en prick som kan dra in din svetslicens.

 

Det är en chaufförs vardag idag översatt i industrispråk.

Retroaktiva böter=sjukt.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ja tänk dig att herr yberfyrer kommer in till dig och kollar hur länge du jobbat under senaste veckan i din loggbok på en fredag.

Och så får du böter för att du jobba över på måndagen och inte tog kafferast på onsdagen.

Du får böter och och en prick som kan dra in din svetslicens.

 

Det är en chaufförs vardag idag översatt i industrispråk.

Retroaktiva böter=sjukt.

 

Och om sådana regler hade efterföljts i Bangkok så hade motorcyklisten kanske haft benet kvar.

Det finns säkert nåt skäl till varför man inte skall köra buss hur länge som helst i sträck.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tänk dig att herr yberfyrer kommer in till dig och kollar hur länge du jobbat under senaste veckan i din loggbok på en fredag.

Och så får du böter för att du jobba över på måndagen och inte tog kafferast på onsdagen.

Du får böter och och en prick som kan dra in din svetslicens.

 

Det är en chaufförs vardag idag översatt i industrispråk.

Retroaktiva böter=sjukt.

 

Spelar det roll för de chaufförer som följer bestämmelserna?

 

Retroaktiva böter - finns det annat att välja på?

Betala in i förskott ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Och om sådana regler hade efterföljts i Bangkok så hade motorcyklisten kanske haft benet kvar.

Det finns säkert nåt skäl till varför man inte skall köra buss hur länge som helst i sträck.

Självklart finns dessa regler av en anledning och skall följas av den dom gäller för.

Så är det nu tyvärr inte i Sverige som diskutionen halkade in på.

Vilket ger en mkt snedvriden konkurensbild.

Tyvärr kommer nog ingen ändring ske innan en allvarlig olycka händer.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Spelar det roll för de chaufförer som följer bestämmelserna?

 

Retroaktiva böter - finns det annat att välja på?

Betala in i förskott ?

Nej inte alls.

Men snart har vi anarki på dom svenska vägarna.

 

Sen kan du fundera på om du tycker det är riktigt att en svensk chufför kan få böter i t.ex frankrike för att han körde för fort på väg till färjan i sverige 5 dagar tidigare.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...