Jump to content
IGNORERAD

Bortkörda försäljare på Phuket vill att Prayuth besöker dem


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Om du tänker realistiskt. Så är det en massa pengar som staten förlorar på att enskilda tjänstemän tar i rena mutor.

Sånt gagnar ju alla om man helt plötsligt får hyra för mark man äger.

Hej

 

Vad talar för att dessa pengar skulle nå statskassan och komma befolkningen til gagn ?

 

Själv kommer jag inte på något.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 184
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    24

  • Khun Ken

    16

  • frogfish

    15

  • Moritz

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Vad talar för att dessa pengar skulle nå statskassan och komma befolkningen til gagn ?

 

Själv kommer jag inte på något.

 

Mvh isan lover

 

Kanske för att dom betalas till just stadskassan. Något vi under alla omständigheter kan veta. Är att om korrupta tjänstemän tar betalt med mutor. Så kommer inte en baht av dessa staten till godo under alla omständigheter.

Så egentligen förstår jag inte problemet i din frågeställning?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Första glassen gratis, sen börjar det kosta. Lågt att ge sig på de glassberoende sådär cyniskt.. :thumbsup:

 

Ja man kan tycka det. Men tänker man lite till så förstår man att Juntan bara handlar till folket fördel, som alltid. Man har försökt att sälja glass fritt under ganska många år nu och ska man vara ärlig så har det ju faktiskt inte fungerat som det ska. Både pris och kvalitet har varierat och den importerade glassen kanske fungerar i Europa och USA men passar helt enkelt inte thailändsk smak och klimat. Det var värt ett försök men nu är det enbart thailändsk glass som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kanske för att dom betalas till just stadskassan. Något vi under alla omständigheter kan veta. Är att om korrupta tjänstemän tar betalt med mutor. Så kommer inte en baht av dessa staten till godo under alla omständigheter.

Så egentligen förstår jag inte problemet i din frågeställning?

Hej

 

Jag tror tyvärr inte att så värst mycket av dessa "inkomster" kommer att vägen hitta till statskassan, det finns nog många hugade spekulanter som vill vara med och dela på dessa, men visst är det ett litet framsteg om några gör det.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Hej

 

Vad talar för att dessa pengar skulle nå statskassan och komma befolkningen til gagn ?

 

Själv kommer jag inte på något.

 

Mvh isan lover

Varför argumenterar du då för att kommersen ska fortsätta som förut ?

Har ni fackligt aktiva gett upp begrepp som "justa villkor" och "fair trade" ?

Som facklig företrädare är du ett stort skämt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varför argumenterar du då för att kommersen ska fortsätta som förut ?

Har ni fackligt aktiva gett upp begrepp som "justa villkor" och "fair trade" ?

Som facklig företrädare är du ett stort skämt!

Hej

 

Har man rest runt i Asien, Europa och övriga världen också för den delen inser man nog snart att strandförsäljare är ett vanligt förekommande inslag på badsemestern, ser inte strandförsäljare som något typiskt Thailändskt och inte som ett stort problem heller för den delen .

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Har man rest runt i Asien, Europa och övriga världen också för den delen inser man nog snart att strandförsäljare är ett vanligt förekommande inslag på badsemestern, ser inte strandförsäljare som något typiskt Thailändskt och inte som ett stort problem heller för den delen .

 

Mvh isan lover

Nu borde du ju veta att i Thailand är det strandförsäljarna som är roten till allt ont. Få man bara bort dem så kommer allt annat att lösas automatiskt. Det är den väl beprövade metoden att om du klappar till den lilla "boven" så kommer storskurkarna börja gråta och sluta "skurka" direkt. Sen är ju alla problem lösta.. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Hej

 

Har man rest runt i Asien, Europa och övriga världen också för den delen inser man nog snart att strandförsäljare är ett vanligt förekommande inslag på badsemestern, ser inte strandförsäljare som något typiskt Thailändskt och inte som ett stort problem heller för den delen .

 

Mvh isan lover

Det är väl ingen som ifrågasatt verksamheten i sig?

Att den drevs under maffialiknande former är alltså inget som bekymrar dig?

Nej visst ja, Jimmy Hoffa är ju en av dina förebilder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olagligt, utan registrerade bolag, utan att betala skatt, nej det tror jag inte

Nu ar ju detta en utopisk fraga for det handlar ju om Thailand och du som vet o kan allt kan ju forklara for mig som ju inte fattat det, hur skulle en affarsidkare tidigare fatt ett lagligt tillstand utan mutor for exempelvis stoluthyrning?

Da blir ju aven lagliga tillstand olagliga eftersom det funnits korruptionspengar inblandade!

Att detta tidigare varit enda sattet att skaffa sig en syssla med turism pa exempelvis Phuket kan val inte gatt nagon forbi!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan det vara så. Men vilket är rätt och fel. Ska korrupta tjänstemän ta betalt genom mutor? eller ska markägaren kunna få betalt för sin mark som man äger?

Självklart blir ju den riktiga vägen mera pappersjobb. Men å andra sidan så kan det väl aldrig vara rätt att enskilda tjänstemän ska sko sig på detta?

Blandar vi inte frukt nu, Thaivagnen var val i Sverige och dar finns ju inte den mojligheten!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är väl ingen som ifrågasatt verksamheten i sig?

Att den drevs under maffialiknande former är alltså inget som bekymrar dig?

Nej visst ja, Jimmy Hoffa är ju en av dina förebilder.

Hej

 

Jag har mig veterligen aldrig uttalat mig för maffiaversamhet av något slag men ofta mot sådan.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår naturligtvis problematiken med att köra bort försäljare. Samtidigt så handlar det om

att ha lite ordning på torpet. Då osund konkurrens inte är bra för någon.

Kan ta ett väldigt bra exempel från Sverige.

Hade en polare som utan att kolla marknaden. Gick och köpte en thai vagn .

Han trodde att det gick att ställa upp den på parkeringen nära torget och där kränga mat.

Han fick tvärnit hos fastighetsägaren som sa att dom inte lät honom konkurrera med deras hyresgäster. Det slutade med att dom hamnade i ett avlägset industri område där markägaren gav tillstånd. Med konkurs efter ett tag då det var för lite gäster där som handlade lunch .

Dom som faktiskt betalar dyra hyror till dom som äger mark eller lokaler. Ska väl inte konkurreras ut av affärsrörelser som ockuperar mark istället för att hyra.

Jag får anta att myndigheterna tillser att dom som blivit avhysta får stå någonstans att stå eller hyra marken. Så inkomsterna hamnar i fickorna på markägaren. Istället för att korrupta tjänsteman ska kunna ta pengar för detta. Vilket jag tror är det verkliga problemet.

För övrigt så ska man tydligen utöka öppettider för uteserveringar i Stockholm just för turismens skull. Så där ger jag dig rätt.

 

 

Om du läser innan du sätter fingrarna på tangentbordet så kanske det går upp ett liljeholmens?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du läser innan du sätter fingrarna på tangentbordet så kanske det går upp ett liljeholmens?

Oj da, har bror duktig vaknat pa fel sida, tand ett ljus och lat det brinna, lat hela varlden forsvinna!

Min kommentar om markagare contra myndighet handlade aven det om Sverige, klia tangenterna forsiktigt nu!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj da, har bror duktig vaknat pa fel sida, tand ett ljus och lat det brinna, lat hela varlden forsvinna!

Min kommentar om markagare contra myndighet handlade aven det om Sverige, klia tangenterna forsiktigt nu!

 

Vad jag skriver om är ju att markägare bestämmer väl själva i både Sverige och Thailand. Vem som får stå på deras mark och sälja saker.

Vad menar du att skillnaden är där?

Sen om det är privat mark kommunens mark eller statlig mark spelar ju liksom ingen roll. Det är alltid upp till markägaren.

Om du menar att korruptionen inte finns i Sverige på samma vis så kan naturligtvis detta stämma.

Men i Sverige räcker det ju med att känna någon som jobbar i rätt position hos markägaren. Så är ju det som normalt är omöjligt helt plötsligt möjligt.

Och det var inte riktigt min poäng i mitt exempel ändå. Så det spelar liksom inge roll i alla fall.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så är jag övertygad om att hade det varit Thaksin som körde bort strandförsäljarna så hade det blivit ett jävla liv åt andra hållet. Det där om att regler är till för att följas är väldigt flexibelt och beror mest på vem istället för vad. Man skulle också kunna tro att det är mer intressant att diskutera den nya konstitutionen som ger juntan total makt än vem som har rätt att sälja glass på en strand. Men det är det tydligen inte.

Och själv är jag övertygad om att hade det varit Thaksin som hade kört bort illegala försäljare, vilket också är deras ansvar i slutändan, så hade det jublats från dom röda fanatikerna.

Då hade man minsann visat handlingskraft mot illegal verksamhet.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och själv är jag övertygad om att hade det varit Thaksin som hade kört bort illegala försäljare, vilket också är deras ansvar i slutändan, så hade det jublats från dom röda fanatikerna.

Då hade man minsann visat handlingskraft mot illegal verksamhet.

Hej

 

Just strandförsäljare finns ju i princip över hela jorden där klimatet tillåter det och själv ser jag dessa försäljare snarare mer som en bra service än ett problem, och om det är en maffia som organiserar och profiterar på dessa fattiga människor ifrån Kambodja och Isaan (i söder möjligen ifrån Burma) så borde enligt mig snarare dessa jagas och gripas.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Och själv är jag övertygad om att hade det varit Thaksin som hade kört bort illegala försäljare, vilket också är deras ansvar i slutändan, så hade det jublats från dom röda fanatikerna.

Då hade man minsann visat handlingskraft mot illegal verksamhet.

 

Det tror jag också och det var väl ungefär vad jag skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Juntan kanske vill ha ensamrätt på glass?

    

Smaken blir nog ganska vattnig och fadd rätt snart när de skummat av all grädde på moset

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag också och det var väl ungefär vad jag skrev.

Ja, fast tvärtom.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och själv är jag övertygad om att hade det varit Thaksin som hade kört bort illegala försäljare, vilket också är deras ansvar i slutändan, så hade det jublats från dom röda fanatikerna.

Då hade man minsann visat handlingskraft mot illegal verksamhet.

Alltsa precis som nu, men med en annan kulor, fakta kvarstar dock, hur skulle man skaffat ett legitimt tillstand, det fanns ju inga andra vagar att ga, och dar slutar likheterna med en okoruppt varld!

Forklara for mig hur du skulle gjort som Thailandare som vill ha en strandverksamhet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det flesta näringsidkare har på något sätt betalat för att vara där, mutor till en snut tjänsteman.

Nu har väl glittren sett en extra chans att dra in extra pengar till sin mia noi, eller vad det heter.

Jag tycker det hemskt hur man tar levebrödet från hederligt folk, bara för att bröstet fyllt med glitter.

Dom som säger att genuia Thailand kommer tillbaks, har inte hängt med i utvecklingen (på gott o ont)..

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltsa precis som nu, men med en annan kulor, fakta kvarstar dock, hur skulle man skaffat ett legitimt tillstand, det fanns ju inga andra vagar att ga, och dar slutar likheterna med en okoruppt varld!

Forklara for mig hur du skulle gjort som Thailandare som vill ha en strandverksamhet!

Förklara vad? Hur man ska starta illegal verksamhet menar du? En sån sak får du ta med någon som är mer insatt.

Det jag vänder mej emot är att vissa skribenter kritiserar en handling när nu militären tar tag i saker som egentligen myndigheter och regeringen borde gjort tidigare. Men hade dom "folkvalda" gjort samma sak är jag övertygad om att man hade hyllat tilltaget.

Men jag kanske anses som odemokratisk när jag inte gillar korruption och illegal verksamhet. Oavsett vem som styr, folkvald, militär eller vad tusan som helst.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara vad? Hur man ska starta illegal verksamhet menar du? En sån sak får du ta med någon som är mer insatt.

Det jag vänder mej emot är att vissa skribenter kritiserar en handling när nu militären tar tag i saker som egentligen myndigheter och regeringen borde gjort tidigare. Men hade dom "folkvalda" gjort samma sak är jag övertygad om att man hade hyllat tilltaget.

Men jag kanske anses som odemokratisk när jag inte gillar korruption och illegal verksamhet. Oavsett vem som styr, folkvald, militär eller vad tusan som helst.

Nej, tvartom, hur skulle man ha startat en laglig verksamhet nar det enda sattet att fa det var att betala korruptionspengar for att fa ett lagligt dokument! Sadan var verkligheten for alla, utom mojligtvis den narmaste familjen till makthavarna!

Jag kritiserar handhavandet av detta ogenomtankta rivande just pa grund av att det inte funnits nagot alternativt satt att skaffa tillstand tidigare vilket glittermaffian rimligtvis kande till och da borde anvant sunt fornuft och latit verksamheten (som inte pa nagot vis var storande for turismen, snarare tvarrtom) fortga och de som hade "lagliga" dokument presentera dessa och pa sa satt aterfa sina "renade" tillstand. For ovriga, somnamna!

Du behover inte vara orolig for ditt gillande av lag o ordning, det gissar jag att vi alla delar! :thumbsup:

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fast tvärtom.

Same, same but different heter det väl...

Ska bli intressant att se om jag kommer att törsta eller svälta ihjäl på Phukets stränder till hösten. Med lite flyt så kanske Somchai kommer förbi med en lite wok, skalar en annanas eller säljer mig en kall öl. För jag tror ju inte varken det ena eller andra kommer att saknas i framtiden, skillnaden kommer bara att bli i framtiden betalar Somchai en avgift till staten för att få bedriva sin verksamhet och inte till maffian.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...