Jump to content
IGNORERAD

Thailändska bönder fattigast i ASEAN.


Khun Ken

Recommended Posts

Jag först år att komma med nymodigheter i Thailand bland bönder inte är så lätt.

Men det tror jag är ett problem för alla länder.Min far köpte en självgående tröska

när var 15 och sen skötte jag tröskningen ett antal år.

Men sen lärde jag min far att köra och efter det så fick jag inte köra mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    26

  • Surin P3

    23

  • Khun Ken

    16

  • Moritz

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Du är nog lika dålig som mig på matte Hälften" skulle ju ha blivit 7 000 baht per ton och juntan erbjuder ju 8 500 baht per ton i garantipris.

Mvh isan lover

Dom fick 15000 per ton

Att då som du påstå att 8-8500 Bath per ton är "något lägre" är en ren lögn

Hälften av 15000 är 7500 vilket inte är långt från 8-8500 baht

Matte är definitivt inte din starka sida och inte sanning eller fakta heller

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Dom fick 15000 per ton

Att då som du påstå att 8-8500 Bath per ton är "något lägre"

Hälften av 15000 är 7500 vilket inte är långt från 8-8500 baht

Matte är definitivt inte din starka sida och inte sanning eller fakta heller

Hej

 

Enligt uppgift betalades väl 14 000 baht vid senaste skörden.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Låter jättebra men skulle juntan inte förbjuda kostsam och ofinasierad populistisk politik ?

 

Mvh isan lover

 

Nu ska ju detta system finansieras av bönderna själva och betala en "skatt" på 3% för att få denna pension, enligt förslaget.

Om det fungerar, så håller jag med dig om att det är bra, och det oavsett om man gillar eller ogillar juntan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu ska ju detta system finansieras av bönderna själva och betala en "skatt" på 3% för att få denna pension, enligt förslaget.

Om det fungerar, så håller jag med dig om att det är bra, och det oavsett om man gillar eller ogillar juntan.

Hej

 

Själv är jag tveklöst för en pension för bönder och alla andra med för den delen, jag undrar bara hur det ska finansieras och hur man ska driva in skatter av bönder som inte har vare sig någon bokföring, fast lön eller arbetsgivare som redovisar några som helst uppgifter.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Är "Hälfen" det samma som "något lägre" ?

 

 

 

Matematisk sett är hälften något lägre.

Vet man inte det bör man vara tyst på lektionen och skämmas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Matematisk sett är hälften något lägre.

Vet man inte det bör man vara tyst på lektionen och skämmas.

Hej

 

Så många lektioner var t.o.m jag på att jag förstår att 8 500 baht per ton är betydligt mer än 7 000 baht per ton som det skulle ha blivit om man betalade "hälften".

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så många lektioner var t.o.m jag på att jag förstår att 8 500 baht per ton är betydligt mer än 7 000 baht per ton som det skulle ha blivit om man betalade "hälften".

Mvh isan lover

Hälften av 15000 är 7500..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hälften av 15000 är 7500..

Hej

 

Problemet är bara att man inte fick några 15 000 baht per ton.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Själv är jag tveklöst för en pension för bönder och alla andra med för den delen, jag undrar bara hur det ska finansieras och hur man ska driva in skatter av bönder som inte har vare sig någon bokföring, fast lön eller arbetsgivare som redovisar några som helst uppgifter.

 

Mvh isan lover

 

Det finns ju system idag för i princip alla anställda att betala 4-7% av sin lön i skatt och få både en mindre pension och även en försäkring.

För risbönder som antingen inte har jobb övriga tiden på året eller jobbar svart, så blir det väl nåt i stil med 3% av risskörden för att ta del av denna pension.

 

Det ska ju tydligen vara valfritt att vara med i denna pensionsfond. Så väljer man att jobba svart eller inte betalar dessa 3%, så kan man ju inte begära nån pension heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Problemet är bara att man inte fick några 15 000 baht per ton.

Mvh isan lover

Läste du artikeln ?

Eller försvann lite på vägen till isaan ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

 

Enligt uppgift betalades väl 14 000 baht vid senaste skörden.

 

Mvh isan lover

 

Säg inte att du har blivit blåst på 1000 Thb/ton.

Fast kanske dom sänkte från 15k till 14k från 2011-2014. Gjorde dom det så insåg dom i alla fall problemet, men sket i att korrigera hela vägen ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg inte att du har blivit blåst på 1000 Thb/ton.

Fast kanske dom sänkte från 15k till 14k från 2011-2014. Gjorde dom det så insåg dom i alla fall problemet, men sket i att korrigera hela vägen ut.

Nu sålde väl en känd svensk för underpriset 12.000bath/ton eller strax under. 

 

Blir inte klok då den m****en

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska ju detta system finansieras av bönderna själva och betala en "skatt" på 3% för att få denna pension, enligt förslaget.

Om det fungerar, så håller jag med dig om att det är bra, och det oavsett om man gillar eller ogillar juntan.

Jo du har rätt men i detta paket låg det andra fördelar för de som går med i detta system, som kanske överskrider de 3% i extra skatt.

Utelämnade du detta medvetet, eller glömde du bara en delge hela paketet i detta erbjudandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo du har rätt men i detta paket låg det andra fördelar för de som går med i detta system, som kanske överskrider de 3% i extra skatt.

Utelämnade du detta medvetet, eller glömde du bara en delge hela paketet i detta erbjudandet.

Förklara gärna vad du menar.

Paket, system osv. Specificera mera, så jag förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara gärna vad du menar.

Paket, system osv. Specificera mera, så jag förstår.

I gårdagens tidning stog det en artikel om detta i Bankok post, Man skulle få utsäde gödsel etz, om man gick med.

Läste i dagens Nation, där stod det ingen ting om detta, så har du refererat till The Nation så för står jag dig.

 

Skall försöka leta efter den artikel som var mer utförlig ang pensionen, och dess inehål.

Link to comment
Dela på andra sajter

I gårdagens tidning stog det en artikel om detta i Bankok post, Man skulle få utsäde gödsel etz, om man gick med.

Läste i dagens Nation, där stod det ingen ting om detta, så har du refererat till The Nation så för står jag dig.

 

Skall försöka leta efter den artikel som var mer utförlig ang pensionen, och dess inehål.

 

Aha, du menar att dt blir mer kostsamt för regeringen och detta stöd också kommer att kosta pengar.

Jag refererade till denna artikel: http://englishnews.thaipbs.or.th/proposal-give-monthly-pension-farmers-takes-shape/

 

Det är fortfarande bara ett förslag som förmodligen måste bearbetas under längre tid och vi får hoppas slutprodukten är något som fungerar i framtiden.

Men det är väl helt säkert att oavsett modell och utförande, så blir ett system där de som vill vara med, betalar för sig och som artikeln säger, måste man vara med i 15 år eller tills man är 65 år, blir det teoretiskt sett inte en totalförlust för staten. Förutsatt att inte sittande regering stoppar dessa pengar i egen ficka, när utbetalningarna väl ska börja.

 

Det man ser här är ju lite planering inför ett framtida system och inte ett hafsförslag såsom det risstöd, vi såg nyss, där det bara finns förlorare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok, July 22 -- Thailand's Bank for Agriculture and Agricultural Cooperatives (BAAC) has joined with the private and public sectors, as well as NGOs and academic sector to push forward with projects to promote more organic farming in the country.
 
BAAC President Luck Wajananawat, along with community leaders and intellectuals, as well as organizations that promote organic agriculture held a joint seminar to set the direction to drive the operations for organic agriculture. 
 
The seminar adopted the Bang Khen Declaration, focuses on creating a network to improve cooperation in helping to develop the potential of Thailand's organic agriculture operations.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, du menar att dt blir mer kostsamt för regeringen och detta stöd också kommer att kosta pengar.

Jag refererade till denna artikel: http://englishnews.thaipbs.or.th/proposal-give-monthly-pension-farmers-takes-shape/

 

Det är fortfarande bara ett förslag som förmodligen måste bearbetas under längre tid och vi får hoppas slutprodukten är något som fungerar i framtiden.

Men det är väl helt säkert att oavsett modell och utförande, så blir ett system där de som vill vara med, betalar för sig och som artikeln säger, måste man vara med i 15 år eller tills man är 65 år, blir det teoretiskt sett inte en totalförlust för staten. Förutsatt att inte sittande regering stoppar dessa pengar i egen ficka, när utbetalningarna väl ska börja.

 

Det man ser här är ju lite planering inför ett framtida system och inte ett hafsförslag såsom det risstöd, vi såg nyss, där det bara finns förlorare.

Det kommer ju att kosta en del, står ju klart o tydligt, om bönderna bidrar med 4000 skall staten skjuta till lika mycket samt bidra med 20% av produktions kostnaden.

 

Har jag läst rätt eller fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer ju att kosta en del, står ju klart o tydligt, om bönderna bidrar med 4000 skall staten skjuta till lika mycket samt bidra med 20% av produktions kostnaden.

 

Har jag läst rätt eller fel

 

Det jag utläser är:

Bönderna som väljer att vara med i pensionsfonden, bidrar med 3% av sin månatliga inkomst i 15 år.

Efter 15 år får de 4.000 Baht i månaden i pension.

 

Under tiden hjälper staten till i form av 20% stöd till gödsel och dylikt samt med räntefria lån för risproduktionen.

 

Men vi får nog se en mera detaljerad plan inom kort. Och kan diskutera vidare då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det finns ju system idag för i princip alla anställda att betala 4-7% av sin lön i skatt och få både en mindre pension och även en försäkring.

För risbönder som antingen inte har jobb övriga tiden på året eller jobbar svart, så blir det väl nåt i stil med 3% av risskörden för att ta del av denna pension.

 

Det ska ju tydligen vara valfritt att vara med i denna pensionsfond. Så väljer man att jobba svart eller inte betalar dessa 3%, så kan man ju inte begära nån pension heller.

Hej

 

Så enligt dig skulle det räcka med att betala 3% i skatt på den del av skörden man säljer vitt för att bli garanterad en pension på 4000 baht livet ut ?

 

Detta låter i mina öron som en till största delen ofinasierad populistiskt förslag precis av den art som juntan nyligen sa sig vilja förbjuda. 

 

Men jag är glad för dom fattiga människors skull som ev. kommer att få denna gåva ifrån juntan.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Så enligt dig skulle det räcka med att betala 3% i skatt på den del av skörden man säljer vitt för att bli garanterad en pension på 4000 baht livet ut ?

 

Detta låter i mina öron som en till största delen ofinasierad populistiskt förslag precis av den art som juntan nyligen sa sig vilja förbjuda. 

 

Men jag är glad för dom fattiga människors skull som ev. kommer att få denna gåva ifrån juntan.

 

Mvh isan lover

 

Eftersom förslaget inte är helt utarbetat, så gissar jag på en del klausuler som förhindrar för stort "svinn" och någon slags minimigräns för vad som måste in per år för att få del av pensionen. Inget konstigt i det alls.

 

Men som du skriver, så vet vi om detta kommer att ske eller inte.

 

Vad gäller juntans förbud mot populistiska åtgärder, så är det väl inte nåt att hänga upp sig på, utan bara acceptera att de inte följer sina egna regler, men annat var ju inte att vänta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...