Jump to content
IGNORERAD

Thailändska bönder fattigast i ASEAN.


Khun Ken

Recommended Posts

Thailand’s household debt rises fastest in Asia

 

Bangkok, 28 juli - Skenande hushållens skuldsättning i Thailand har nu den högsta expansionstakten bland asiatiska länder och investerare uppmanas att följa det noga, varnade Sutapa Amornvivat, chefsekonom och vice VD för Siam Commercial Bank, Thailands äldsta privatbank.

Hushållens skulder i Thailand låg på 82,3 procent av bruttonationalprodukten i slutet av 2013 och låginkomsttagare med en genomsnittlig månadsinkomst på mindre än 10.000 baht står för större delen av hushållens skulder, sade Ms Sutapa.
Att beskriva den situation som avgörande för Thailands ekonomi, som återhämtar sig som det trycker ned den inhemska konsumtionen, Ms Sutapa sade priserna på jordbruksprodukter är fortfarande låga. Detta trots den statliga kapitaltillskott i systemet såsom att betala om BT90 miljarder till jordbrukare som sålt ris till regeringen under den nu skrotade ris-pantsättning program.
Ett antal privata företag har slutat övertidsersättning för sin personal, säger hon. Och hushållens skulder är fortsatt mycket hög.
Den inhemska konsumtionen har bottnat och bör återhämta sig om allmänhetens förtroende förbättras som beräknat, sade hon.
Samtidigt Thanawat Polvichai, chef för University of thailändska handelskammaren: s ekonomiska och affärs Prognos Center, sade att Thailands ekonomi skulle växa mellan 4-5 procent under andra halvåret 2014 på grund av att förbättra inrikespolitik.
Dr Thanawat sade tillståndet kunde förbereda sitt budgetutgifterna plan för räkenskapsåret 2015, med start den 1 oktober i tid, och att den inhemska ekonomin skulle återhämta sig på grund av stigande privata investeringar.
Turistnäringen är också bli förbättrad på grund av den pågående freds.
Thailands export i år beräknas öka cirka 3 procent på grund av återhämtningen i den globala ekonomin, sade han och tillade att att centrumet har prognosen att landets ekonomi skulle växa mer än två procent. (MCOT online-nyheter)

 

http://www.mcot.net/site/content?id=53d59ca9be04700e078b45b3#.U9YEbZUU_Vg

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    26

  • Surin P3

    23

  • Khun Ken

    16

  • Moritz

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Thailand’s household debt rises fastest in Asia

 

Bangkok, 28 juli - Skenande hushållens skuldsättning i Thailand har nu den högsta expansionstakten bland asiatiska länder och investerare uppmanas att följa det noga, varnade Sutapa Amornvivat, chefsekonom och vice VD för Siam Commercial Bank, Thailands äldsta privatbank.

Hushållens skulder i Thailand låg på 82,3 procent av bruttonationalprodukten i slutet av 2013 och låginkomsttagare med en genomsnittlig månadsinkomst på mindre än 10.000 baht står för större delen av hushållens skulder, sade Ms Sutapa.
Att beskriva den situation som avgörande för Thailands ekonomi, som återhämtar sig som det trycker ned den inhemska konsumtionen, Ms Sutapa sade priserna på jordbruksprodukter är fortfarande låga. Detta trots den statliga kapitaltillskott i systemet såsom att betala om BT90 miljarder till jordbrukare som sålt ris till regeringen under den nu skrotade ris-pantsättning program.
Ett antal privata företag har slutat övertidsersättning för sin personal, säger hon. Och hushållens skulder är fortsatt mycket hög.
Den inhemska konsumtionen har bottnat och bör återhämta sig om allmänhetens förtroende förbättras som beräknat, sade hon.
Samtidigt Thanawat Polvichai, chef för University of thailändska handelskammaren: s ekonomiska och affärs Prognos Center, sade att Thailands ekonomi skulle växa mellan 4-5 procent under andra halvåret 2014 på grund av att förbättra inrikespolitik.
Dr Thanawat sade tillståndet kunde förbereda sitt budgetutgifterna plan för räkenskapsåret 2015, med start den 1 oktober i tid, och att den inhemska ekonomin skulle återhämta sig på grund av stigande privata investeringar.
Turistnäringen är också bli förbättrad på grund av den pågående freds.
Thailands export i år beräknas öka cirka 3 procent på grund av återhämtningen i den globala ekonomin, sade han och tillade att att centrumet har prognosen att landets ekonomi skulle växa mer än två procent. (MCOT online-nyheter)

 

http://www.mcot.net/site/content?id=53d59ca9be04700e078b45b3#.U9YEbZUU_Vg

Hej

 

Ja det råder som sagt delade meningar om detta i Thailand precis som i Sverige, vissa varnar för hög belåning medans andra anser att belåningen som är mindre än i omvärlden inte är något större problem.

 

Vem som har rätt är svårt att säga tycker jag.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja det råder som sagt delade meningar om detta i Thailand precis som i Sverige, vissa varnar för hög belåning medans andra anser att belåningen som är mindre än i omvärlden inte är något större problem.

 

Vem som har rätt är svårt att säga tycker jag.

 

Mvh isan lover

 

Vilka länder i världen har högre hushållsbelåning än Thailands som är 82,3% av BNP ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilka länder i världen har högre hushållsbelåning än Thailands som är 82,3% av BNP ?

Hej

 

Enligt Thailands motsvarighet till vår riksbank så var läget i Thailand bättre än i grannländerna så sent som några månader innan kuppen.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Enligt Thailands motsvarighet till vår riksbank så var läget i Thailand bättre än i grannländerna så sent som några månader innan kuppen.

 

Mvh isan lover

 

Du kör strutsprincipen

 

Titta på den här kurvan och se var det gick åt h:e med USA:s ekonomi

 

post-3404-0-65665300-1406611783.gif

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du kör strutsprincipen

 

Titta på den här kurvan och se var det gick åt h:e med USA:s ekonomi

 

attachicon.gifHouseholdDebtPercentGdpSep2010.gif

Hej

 

Jag är ingen ekonomisk expert, jag påpekar bara att det uppenbarligen råder delade meningar i Thailand om den nuvarande belåningsgraden är ett stort problem eller ej.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Ja det råder som sagt delade meningar om detta i Thailand precis som i Sverige, vissa varnar för hög belåning medans andra anser att belåningen som är mindre än i omvärlden inte är något större problem.

 

Vem som har rätt är svårt att säga tycker jag.

 

Mvh isan lover

Herregud är du dum på riktigt????

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka länder i världen har högre hushållsbelåning än Thailands som är 82,3% av BNP ?

 

Irland: 106% (Q1 2013)

UK: 103%

Canada: 92%

Sydkorea: 86%

Malaysia:  81%

 

I Thailand uppgick hushållens skulder enligt denna källa till 68% Q1,2013

men det är många siffror i luften - det är som med all ekonomisk statistik att man kan få fram vad man vill.

 

Att det inte har någon större mening att titta enbart på hushållens skulder är dock de flesta eniga om.

Man måste titta på deras balansräkningar. Skuld ska ställas i förhållande till tillgånger

och vart Thailand hamnar om man anlägger det perspektivet, vet jag inte.

 

 

 

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Irland: 106% (Q1 2013)

UK: 103%

Canada: 92%

Sydkorea: 86%

Malaysia:  81%

 

I Thailand uppgick hushållens skulder enligt denna källa till 68% Q1,2013

men det är många siffror i luften - det är som med all ekonomisk statistik att man kan få fram vad man vill.

 

Att det inte har någon större mening att titta enbart på hushållens skulder är dock de flesta eniga om.

Man måste titta på deras balansräkningar. Skuld ska ställas i förhållande till tillgånger

och vart Thailand hamnar om man anlägger det perspektivet, vet jag inte.

 

 

 

 

mvh

 

Missat att diskussionen berörde den privata belåningen och hur den ökat ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Irland: 106% (Q1 2013)

UK: 103%

Canada: 92%

Sydkorea: 86%

Malaysia:  81%

 

I Thailand uppgick hushållens skulder enligt denna källa till 68% Q1,2013

men det är många siffror i luften - det är som med all ekonomisk statistik att man kan få fram vad man vill.

 

Att det inte har någon större mening att titta enbart på hushållens skulder är dock de flesta eniga om.

Man måste titta på deras balansräkningar. Skuld ska ställas i förhållande till tillgånger

och vart Thailand hamnar om man anlägger det perspektivet, vet jag inte.

 

 

 

 

mvh

Hushållens skulder i Sverige 2013  165% och ökar.

Man kan även se deras finansiella tillgångar.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-skulder/

Link to comment
Dela på andra sajter

Missat att diskussionen berörde den privata belåningen och hur den ökat ?

 

Vad är det i hushållen som inte är privat, menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Irland: 106% (Q1 2013)

UK: 103%

Canada: 92%

Sydkorea: 86%

Malaysia:  81%

 

I Thailand uppgick hushållens skulder enligt denna källa till 68% Q1,2013

men det är många siffror i luften - det är som med all ekonomisk statistik att man kan få fram vad man vill.

 

Att det inte har någon större mening att titta enbart på hushållens skulder är dock de flesta eniga om.

Man måste titta på deras balansräkningar. Skuld ska ställas i förhållande till tillgånger

och vart Thailand hamnar om man anlägger det perspektivet, vet jag inte.

 

 

 

 

mvh

Hej

 

Misstänkte att det låg till ungefär så här och just därför finns det nog två läger bland experterna i Thailand precis som i många andra länder.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Till skuldsiffran 165% hör siffran för hushållens tillgångar: 300%

De svenska hushållen har mycket starka balansräkningar.

Inte enligt tabellen jag länkade till i allafall.Sen om man ska räkna med bubbelpriset på fastigheter vet jag inte om det blir rättvist.

Bostadspriserna har historiskt alltid följt inflationen (d.v.s. realpriset har varit konstant) – alla tidigare uppgångar har justerats nedåt tillbaka till denna nivå. Bubblan i början på 90-talet fullkomligt bleknar mot dagens priser.

​Fastighetsprisindex för storstockholm har gått upp från 116   1997 tills nu över 350.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte enligt tabellen jag länkade till i allafall.Sen om man ska räkna med bubbelpriset på fastigheter vet jag inte om det blir rättvist.

Bostadspriserna har historiskt alltid följt inflationen (d.v.s. realpriset har varit konstant) – alla tidigare uppgångar har justerats nedåt tillbaka till denna nivå. Bubblan i början på 90-talet fullkomligt bleknar mot dagens priser.

​Fastighetsprisindex för storstockholm har gått upp från 116   1997 tills nu över 350.

 

Riksbankens skräckpropaganda om skuldfällan och bostadsbelåningen, har plågat Sverige i många år.

 

Läs deras prognoser; jag har svårt att minnas när de senast slog in.

 

Tack vara det har vi haft räntebanor som ideligen justerats och, om man ska tro de som kämpat för lägre räntor,

har det orsakat onödig stor arbetslöshet.

 

Att blanda in fastighetsindex för Stockholm blir för svårt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Riksbankens skräckpropaganda om skuldfällan och bostadsbelåningen, har plågat Sverige i många år.

 

Läs deras prognoser; jag har svårt att minnas när de senast slog in.

 

Tack vara det har vi haft räntebanor som ideligen justerats och, om man ska tro de som kämpat för lägre räntor,

har det orsakat onödig stor arbetslöshet.

 

Att blanda in fastighetsindex för Stockholm blir för svårt för mig.

OK!

Men det går ju inte att blunda för att privata lånen är massiva i Sverige och det mesta har gått till att pumpa upp fastighetspriserna.

Statliga prognoser kan man aldrig lita på.Bankerna har ökat penningmängden med 10% dom senaste 15 åren med Riksbankens tillåtelse.

Ökningen av pengar är inflation.Sverige är centralstyrt via centralbanken som slår fast om räntan dvs. ingen fri marknad i Sverige.

Alla vi kommer ännu en gång betala dyrt för den här lekstugan.Även om folk redan betalar räntor på ingenting, även om dom kanske syns på en datorskärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...