Jump to content
IGNORERAD

Thailändska bönder fattigast i ASEAN.


Khun Ken

Recommended Posts

Bangkok: - Thailändska jordbrukare är de fattigaste jämfört med andra jordbrukare i Asean-länderna med en nettovinst efter ris försäljning på 1,555.97 THB / ton.

 

Dessutom är även produktionskostnaden för thailändska ris bönder den högsta bland andra ris odlande länder i Asean.

 

Enligt undersökning av "Centre for International Trade Study" vid "University of Thai Chamber of Commerce", har thailändska bönder den minsta vinsten från ris försäljning på grund av högre produktionskostnader.

 

Den visade att produktionskostnaden / ton ris som betalas av thailändska bönder är 9,763.40 THB medan avkastningen är 450 kg per rai.

 

Dom erhöll 11,319.37 THB / ton för riset. Efter kostnadsavdrag tjänade bönderna 1,555.97 THB som nettoresultatet från ett ton ris eller 28,035.50 THB per år, eller 51.08% mindre än vietnamesiska bönder.

 

För vietnamesiska bönder, visade undersökningen att produktionskostnaden är 4,070.76 THB / ton medan avkastningen är 900 kg / rai.

 

Vietnamesiska bönder får 7,215.50 THB / ton ris. Men efter kostnadsavdrag, tjänade de 3,180.74 THB / ton från ris försäljning eller 54,217.23 THB per år.

 

Thailändska bönders förtjänster är också lägre än Myanmars risbönder.

 

Myanmars risbönder har en produktionskostnad på 7,121.76 THB/ton, men de får 10,605.86 THB / ton vid försälningen. Efter kostnader, har de fortfarande 3,484.1 THB i vinst, eller 55.34% högre än dom thailändska risbönderna.

 

Källa...http://englishnews.thaipbs.or.th/thai-farmers-poorest-asean/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    26

  • Surin P3

    23

  • Khun Ken

    16

  • Moritz

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jäkla IL, gå där å lata sig!  :crazy: Öka nu då!  :lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag fattar inte, kan du förklara 

Dom erhöll 11,319.37 THB / ton för riset. Efter kostnadsavdrag tjänade bönderna 1,555.97 THB som nettoresultatet från ett ton ris eller 28,035.50 THB per år, eller 51.08% mindre än vietnamesiska bönder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte, kan du förklara 

Dom erhöll 11,319.37 THB / ton för riset. Efter kostnadsavdrag tjänade bönderna 1,555.97 THB som nettoresultatet från ett ton ris eller 28,035.50 THB per år, eller 51.08% mindre än vietnamesiska bönder.

 http://englishnews.t...-poorest-asean/ Dom kan förklara det är dom som författat artikeln, inte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Denna statistik tar ju ingen hänsyn till grad av mekanisering, jordmån, bördighet och tillgång på vatten m.m.

 

I Isaan är ju mycket mark både salthaltig och mager samt att det råder brist på vatten delar av året + att det kan vara risk för översvämning på samma plats andra tider av året.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Runt 2004 försökte jag få våra grannar (alla i byn) att odla på ett mera biologiskt och mera ekonomiskt sätt.

Hade kontakt med ett nystartat internationellt företag som sålde 100% biologiskt nedbrytbart gödsel som även fungerade som ett lika biologiskt nedbrytbart insektsmedel mot udda kryp som förstör risodlingar på olika vis.

 

På den tiden var det ett stort ståhej i olika delar av världen om just biologiskt odlade produkter. Helt utan kemikalier och skadliga tillsatser.

Och en större risexportör var intresserad av att köpa sådant ris om vi kunde förse dem med tillräckligt med ris.

 

Bönderna i vår by skulle i princip ha halverat gödselkostnaden och fått en 25%-ig ökning av sådden.

Och det bara genom att samarbeta och byta till oskadligt gödsel.

För mig såg det ut som en fantastisk situation och möjlighet för alla att både odla ekologiskt och tjäna mera pengar.

 

Det som krävdes var egentligen bara att alla gödslade ett endaste år med ekologiskt gödsel. Inget biokemiskt i ett år. En skörd.

 

Efter en diskussion med flera i byn inklusive byhövdingen, så tappade jag totalt intresset.

De var inte alls intresserade av att vare sig lyssna eller att ändra på sina inövade metoder. De hade i princip inget att förlora och allt att vinna.

Men nej.

 

Och det är detta jag tror är det största problemet i risodlingarnas värld.

De kan eller vill inte ändra på sitt system.

De lever ett bekvämt lull-lull-liv och trivs med det. Det ska för det mesta inte vara några konstigheter eller förändringar.

 

Så jag tycker mig se en ljusning i och med att det klagas på att vinsterna är för små och hoppas de kan ta sig i kragen och leta efter nya mera effektiva och ekonomiska sätt att odla sitt ris på. Lycka till. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Denna statistik tar ju ingen hänsyn till grad av mekanisering, jordmån, bördighet och tillgång på vatten m.m.

 

I Isaan är ju mycket mark både salthaltig och mager samt att det råder brist på vatten delar av året + att det kan vara risk för översvämning på samma plats andra tider av året.

 

Mvh isan lover

Fakta är ändå fakta!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

 

Denna statistik tar ju ingen hänsyn till grad av mekanisering, jordmån, bördighet och tillgång på vatten m.m.

 

I Isaan är ju mycket mark både salthaltig och mager samt att det råder brist på vatten delar av året + att det kan vara risk för översvämning på samma plats andra tider av året.

 

Mvh isan lover

 

Nej, det gör det inte. Men fortfarande så ser man att det inte är direkt lönsamt.

Skulle man odla ris i Sverige så skulle man säkert tjäna ännu sämre. Att man kanske inte har varken väder, vind eller fel typ av odlingsmark hjälper ju föga. Man tjänar fortfarande inte ett smack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Denna statistik tar ju ingen hänsyn till grad av mekanisering, jordmån, bördighet och tillgång på vatten m.m.

 

I Isaan är ju mycket mark både salthaltig och mager samt att det råder brist på vatten delar av året + att det kan vara risk för översvämning på samma plats andra tider av året.

 

Mvh isan lover

 

Tycker som du att det är svårt att jämföra länders risvinster.

Men det är ändå oerhört svårt för risbönder i Thailand att göra någon vinst på sitt ris.

 

Om det beror på politik eller nåt annat, kan jag bara spekulera i, men nåt måste de göra.

Kanske förstå att enmansjordbruk inte är praktiskt eller ekonomiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Runt 2004 försökte jag få våra grannar (alla i byn) att odla på ett mera biologiskt och mera ekonomiskt sätt.

Hade kontakt med ett nystartat internationellt företag som sålde 100% biologiskt nedbrytbart gödsel som även fungerade som ett lika biologiskt nedbrytbart insektsmedel mot udda kryp som förstör risodlingar på olika vis.

 

På den tiden var det ett stort ståhej i olika delar av världen om just biologiskt odlade produkter. Helt utan kemikalier och skadliga tillsatser.

Och en större risexportör var intresserad av att köpa sådant ris om vi kunde förse dem med tillräckligt med ris.

 

Bönderna i vår by skulle i princip ha halverat gödselkostnaden och fått en 25%-ig ökning av sådden.

Och det bara genom att samarbeta och byta till oskadligt gödsel.

För mig såg det ut som en fantastisk situation och möjlighet för alla att både odla ekologiskt och tjäna mera pengar.

 

Det som krävdes var egentligen bara att alla gödslade ett endaste år med ekologiskt gödsel. Inget biokemiskt i ett år. En skörd.

 

Efter en diskussion med flera i byn inklusive byhövdingen, så tappade jag totalt intresset.

De var inte alls intresserade av att vare sig lyssna eller att ändra på sina inövade metoder. De hade i princip inget att förlora och allt att vinna.

Men nej.

 

Och det är detta jag tror är det största problemet i risodlingarnas värld.

De kan eller vill inte ändra på sitt system.

De lever ett bekvämt lull-lull-liv och trivs med det. Det ska för det mesta inte vara några konstigheter eller förändringar.

 

Så jag tycker mig se en ljusning i och med att det klagas på att vinsterna är för små och hoppas de kan ta sig i kragen och leta efter nya mera effektiva och ekonomiska sätt att odla sitt ris på. Lycka till. :)

Jag kan ha förståelse för deras inställning. Vet inte hur många ggr jag har sett olika företag sätt upp tält,bjuda på mat,live-band m.m för att sälja sina mirakel-kurer.

Det kan vara gödsel,spray som garanterar inga angrepp m.m. Rena maranata-möten. Kom och köp och din lycka är gjord.

Är helt övertygad om att din ide hade funkat! Men det är svårt att få gehör för bra tankar och ideer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ha förståelse för deras inställning. Vet inte hur många ggr jag har sett olika företag sätt upp tält,bjuda på mat,live-band m.m för att sälja sina mirakel-kurer.

Det kan vara gödsel,spray som garanterar inga angrepp m.m. Rena maranata-möten. Kom och köp och din lycka är gjord.

Är helt övertygad om att din ide hade funkat! Men det är svårt att få gehör för bra tankar och ideer.

 

Fast i det här fallet hade jag möjlighet att faktiskt ge dem nära noll i riskfaktor.

Finansiär fanns som betalade både ekologiskt gödsel första året och garanterade ett minimipris för riset som var 25% högre än för ris som odlats med biokemiskt gödsel.

Likt det system som finns för andra odlingar, där finansiär "köper" framtida skördar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast i det här fallet hade jag möjlighet att faktiskt ge dem nära noll i riskfaktor.

Finansiär fanns som betalade både ekologiskt gödsel första året och garanterade ett minimipris för riset som var 25% högre än för ris som odlats med biokemiskt gödsel.

Likt det system som finns för andra odlingar, där finansiär "köper" framtida skördar.

 

Har en kompis i Chayaphum (stavning).

 

Före detta ingenjör, med massor av goda idéer till släktens jordbruk och mekaniska verkstad.

Även han sprang konstant in i den thailändska muren, att falanger ingenting vet eller fattar

och de har aldrig behövt göra ett handtag hela sitt liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en kompis i Chayaphum (stavning).

 

Före detta ingenjör, med massor av goda idéer till släktens jordbruk och mekaniska verkstad.

Även han sprang konstant in i den thailändska muren, att falanger ingenting vet eller fattar

och de har aldrig behövt göra ett handtag hela sitt liv.

 

Spring i in thailändska muren = Kulturkrock? :D

 

Hehe, jag har säkert sagt det förut, men bland det roligaste (och mest frustrerande) var när jag påpekade för svärfar att elen som installerats i vårt första hus var direkt livsfarlig och borde dras om.

Fick till svar att jag inte vet nåt om den thailändska elen. Den är liksom helt annorlunda än den i Sverige, sade han. ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej, det gör det inte. Men fortfarande så ser man att det inte är direkt lönsamt.

Skulle man odla ris i Sverige så skulle man säkert tjäna ännu sämre. Att man kanske inte har varken väder, vind eller fel typ av odlingsmark hjälper ju föga. Man tjänar fortfarande inte ett smack.

Hej

 

Ris är ju den viktigaste födan för miljarder Asiater och då inte minst Thailändare, denna gröda har ju odlats många tusen år här och det är nog mer eller mindre otänkbart för många äldre att inte odla ris även om marken inte ger så mycket avkastning i pengar räknat, man får ju åtminstone mat på bordet till familj och släkt.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fast i det här fallet hade jag möjlighet att faktiskt ge dem nära noll i riskfaktor.

Finansiär fanns som betalade både ekologiskt gödsel första året och garanterade ett minimipris för riset som var 25% högre än för ris som odlats med biokemiskt gödsel.

Likt det system som finns för andra odlingar, där finansiär "köper" framtida skördar.

Hej

 

Resultatet skulle nog tyvärr bli likadant i vår by om du erbjöd det samma där, traditionen är stark.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

 

Ris är ju den viktigaste födan för miljarder Asiater och då inte minst Thailändare, denna gröda har ju odlats många tusen år här och det är nog mer eller mindre otänkbart för många äldre att inte odla ris även om marken inte ger så mycket avkastning i pengar räknat, man får ju åtminstone mat på bordet till familj och släkt.

 

Mvh isan lover

 

 

Jaha, så då är det minst lika lönsamt, rent ekonomiskt, som i övriga länder ur konkurranssynpunkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spring i in thailändska muren = Kulturkrock? :D

 

Hehe, jag har säkert sagt det förut, men bland det roligaste (och mest frustrerande) var när jag påpekade för svärfar att elen som installerats i vårt första hus var direkt livsfarlig och borde dras om.

Fick till svar att jag inte vet nåt om den thailändska elen. Den är liksom helt annorlunda än den i Sverige, sade han. ???

 

Såna svärfäder finns det även här.

 

Påtalade för en gubbe som skulle ta ner ett träd, att det smartaste vore att använda hörselskydd,

med tanke på hur mycket hans motorsåg väsnades.

(Det var med hjälp av just en sådan jag själv drog på mig en tinnitus som numera har 30 år på nack - eh.. öronen).

 

Hans svar var att ljudet från sågen inte var farligt om man inte lyssnar på't.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Resultatet skulle nog tyvärr bli likadant i vår by om du erbjöd det samma där, traditionen är stark.

 

Mvh isan lover

 

Förmodligen.

 

Det som är kul att det nu många år senare faktiskt kommit några som vill köpa detta biogödsel och jag fick leta rätt på mina gamla kontakter igen.

Förra året provade en handfull på detta medel och fick riktigt bra skördar. En markant ökning på vikt och kvalitet.

 

Vi får se detta år om det blir ännu bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såna svärfäder finns det även här.

 

Påtalade för en gubbe som skulle ta ner ett träd, att det smartaste vore att använda hörselskydd,

med tanke på hur mycket hans motorsåg väsnades.

(Det var med hjälp av just en sådan jag själv drog på mig en tinnitus som numera har 30 år på nack - eh.. öronen).

 

Hans svar var att ljudet från sågen inte var farligt om man inte lyssnar på't.

 

Jag tror han har rätt.

Thailändare har en udda färdighet och det är att kunna blunda med öronen vid väl utvalda tillfällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jaha, så då är det minst lika lönsamt, rent ekonomiskt, som i övriga länder ur konkurranssynpunkt?

Hej

 

Det tror jag inte och lönsamheten varierar kraftigt även inom Thailand just p.g.a jordmån och tillgång på vatten som även är avgörande om man kan få flera skördar om året.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen.

 

Det som är kul att det nu många år senare faktiskt kommit några som vill köpa detta biogödsel och jag fick leta rätt på mina gamla kontakter igen.

Förra året provade en handfull på detta medel och fick riktigt bra skördar. En markant ökning på vikt och kvalitet.

 

Vi får se detta år om det blir ännu bättre.

 

Funkar det till all odling typ grönsaker av olika slag ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar det till all odling typ grönsaker av olika slag ?

 

Ja. Och även för gräs, träd, blommor osv.

 

Ekologiskt gödsel med inbyggt insektsmedel.

Det är i vätskeform och sprayas på riset eller vad du nu vill ha gödslet till.

 

6.5 liter räcker till 8 rai, späds ut 1 på 200.

Och ska sprayas tre gånger per skörd på ris vid specifik höjd på riset. Andra "produkter" har olika utspädning och sprayintervall.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Och även för gräs, träd, blommor osv.

 

Ekologiskt gödsel med inbyggt insektsmedel.

Det är i vätskeform och sprayas på riset eller vad du nu vill ha gödslet till.

 

6.5 liter räcker till 8 rai, späds ut 1 på 200.

Och ska sprayas tre gånger per skörd på ris vid specifik höjd på riset. Andra "produkter" har olika utspädning och sprayintervall.

 

Tack, det var intressant återkommer om detta senare.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jag tror han har rätt.

Thailändare har en udda färdighet och det är att kunna blunda med öronen vid väl utvalda tillfällen.

Thailändskor menar du väl... ;) "Darling, dont buy that..." blir "Darling, dont buy that..."

 

Resten förstår ändå inte vad jag säger, om jag inte nu var på nåt turistställe såklart, där förstod dom allt om priset var rätt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker som du att det är svårt att jämföra länders risvinster.

Men det är ändå oerhört svårt för risbönder i Thailand att göra någon vinst på sitt ris.

 

Om det beror på politik eller nåt annat, kan jag bara spekulera i, men nåt måste de göra.

Kanske förstå att enmansjordbruk inte är praktiskt eller ekonomiskt?

Rice strategies for five years drawn up.

 

"Farmers will be educated on cost reduction and encouraged to become "smart farmers" so that they no longer need to rely on government subsidies. The government will cooperate with private enterprises to establish a community knowledge centre to encourage farmers to grow quality rice, serve the demands of niche markets, increase value-addition, and create a fair trading system".

 

http://www.nationmultimedia.com/business/Rice-strategies-for-five-years-drawn-up-30239200.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...