Jump to content
IGNORERAD

Tyfonen Rammasun orsakar översvämningar i nordöstra Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Floder runtom i nordöstra Thailand har svämmat över på grund av att tyfonen Rammasun har orsakat stor nederbörd i regionen.

Provinsen Yasothon har drabbats mest av stormens effekter och vattennivåerna i flera kanaler har höjts drastiskt, vilket har dränkt 500 rai med risfält. Översvämningsvattnet från tyfonen har även förstört fiskfarmar och på andra sätt skapat problem för de boende.

Uppe i Chiang Rai så fortsätter vattennivån i floden Kok att stadigt öka, men den har än så länge inte svämmat över sina banker. Provinsens guvernör varnar dock lokalbor att akta sig för störtfloder och jordskred. Räddningslag står redo dygnet runt för att ingripa.

Källa: http://thainews.prd.go.th/centerweb/newsen/NewsDetail?NT01_NewsID=WNDAT5707210010001

 

post-8073-0-52507800-1405930682.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jahapp, då vet jag vart jag inte ska bege mig i alla fall.

Söderöver, norr hade januari med kallt som fan och nu mer vatten än jag vill se.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jahapp, då vet jag vart jag inte ska bege mig i alla fall.

Söderöver, norr hade januari med kallt som fan och nu mer vatten än jag vill se.

 

Takbar i BKK.

Det ska till mycket vatten innan det når upp till dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Takbar i BKK.

Det ska till mycket vatten innan det når upp till dessa.

Planen är pattis/jomtien så rinner väl vattnet ut i havet igen. Jag håller mig till markplan, och bäst var väl kanchanaburi på en båt. Då ska det till rejäla översvämningar innan det blir blött på rummet.

 

Hade planer förra året på att besöka scirocco, men tjejen som känner mig (för bra kanske) sa bara: No, cheaap charly dont go there. ;)

 

Annars kallar hon mig peebar, vafan det nu betyder. Hon säger tokig eller lite smågalen men på ett bra sätt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Planen är pattis/jomtien så rinner väl vattnet ut i havet igen. Jag håller mig till markplan, och bäst var väl kanchanaburi på en båt. Då ska det till rejäla översvämningar innan det blir blött på rummet.

 

Hade planer förra året på att besöka scirocco, men tjejen som känner mig (för bra kanske) sa bara: No, cheaap charly dont go there. ;)

 

Annars kallar hon mig peebar, vafan det nu betyder. Hon säger tokig eller lite smågalen men på ett bra sätt.

PeeBaa kan man val med fog kalla t.ex. propellerministern, skulle kunna tanka mig att han sitter och klurar ut ett nytt system for vattenmnassforflyttning eftersom antalet fartyg inte riktigt funlkade i de smala floderna!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

PeeBaa kan man val med fog kalla t.ex. propellerministern, skulle kunna tanka mig att han sitter och klurar ut ett nytt system for vattenmnassforflyttning eftersom antalet fartyg inte riktigt funlkade i de smala floderna!

Finns det en Svensk översättning på ordet, hon är inte helt flytande på Engelska heller. Så jag uppfattade det som lite småtokig, inte skvatt galen i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det en Svensk översättning på ordet, hon är inte helt flytande på Engelska heller. Så jag uppfattade det som lite småtokig, inte skvatt galen i alla fall.

Pee kan man ju oversatta med bror/syster och Baah med dum/galen, skulle kunna vara ett nedvarderande typ "den mindre vetande brodern?systern men jag tycker det ar mer "dumskalle" i ett kraftigare avsaeende!

 

(se mitt nick)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Pee kan man ju oversatta med bror/syster och Baah med dum/galen, skulle kunna vara ett nedvarderande typ "den mindre vetande brodern?systern men jag tycker det ar mer "dumskalle" i ett kraftigare avsaeende!

 

(se mitt nick)

Ok, så dumskalle eller småtokig (som jag tolkade det som) var ju inte så farligt. Har blivit kallad värre. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

 Pee (พี่) säger man inte bara till äldre bröder och systrar utan till dom som är äldre i allmänhet. Medan nong (น้อง) används till yngre.

Medan baa (บ้า) är helt riktigt någon som är tokig.
Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

 

 Pee (พี่) säger man inte bara till äldre bröder och systrar utan till dom som är äldre i allmänhet. Medan nong (น้อง) används till yngre.

Medan baa (บ้า) är helt riktigt någon som är tokig.

 

Kan det vara nåt mer lokalt Isaan slang (fast hon är ju inte så långt från Khon Kaen, en timme eller två med bil), för mycket tror jag hon har kallat mig men inte sjutton är bror eller syster en av dessa, äldre låter ju lite mer troligt men det gick tydligen bra för mig att kalla henne detsamma.

 

Cheap-charlie var poppis på senaste resan :14: (jag får ju bara in pengar via CSN just nu)...

 

Textade bara med henne idag på skype, och det verkade inte vara nån fara på taket med vädret i alla fall. Så dom kanske klarade sig.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...