Jump to content
IGNORERAD

Thailands junta meddelar fler regler för media och hotar med nedstängning


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Det Nationella Rådet för Fred och Ordning(NCPO) har ökat sin kontroll över media och hotar att stänga ner och ta juridiska åtgärder mot media som sprider innehåll som juntan förbjudit.

Utannonseringen - som förbjuder kritik mot vad NCPO gör, mot NCPO-medlemmar samt relaterade tjänstemän - innefattar tryckmedia, sändningsmedia, elektronisk media samt online-media. Enligt "Utannonsering 97" som släpptes under fredag kväll så förbjuder NCPO även intervjuer med "lärda personer", före detta regeringstjänstemän och före detta anställda vid domstolar, rättsliga kontor och oberoende organisationer om de ger åsikter som kan orsaka eller förvärra konflikter, förvränga information, förvirra samhället eller leda till våld.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/politics/Junta-issues-order-to-gag-medias-criticisms-30238956.html

 

post-8073-0-75476800-1405831756.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 184
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    23

  • Surin P3

    16

  • Joints

    15

  • MaiChai

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej
 

Denna passar kanske bättre här, lade först in den i Diktaturen börjar smyga igång.

Juntan har kommit ut med nya direktiv till media och det är hårda åtstramningar och kraftigt ökad censur som väntar + att alla slags media enligt lag blir skyldiga att gå ut med all information som juntan tillhandahåller http://asiancorrespo...l-shut-you-down.

Kopierade in några valda delar ur Bangkok Pundits artikel nedan.

 

Thai junta to media : Criticize us and we will shut you down
By Bangkok Pundit Jul 20, 2014 7:05AM UTC

The junta issued a new edict on Friday. Below is summarized translation (full Thai in parenthesis and mostly complete translation, but just too long in parts for 100% complete and full translation):

2. It is prohibited for any person including editors, presenters, journalists and owners of print, radio, TV to invite persons or groups that are academics or former civil servants including former employees of courts, judicial offices and independent organizations who could give opinions in a manner that can inflict or worsen the conflict, distort information, create confusion in the society or lead to the use of violence

3. Operators and providers in the media of all types whether state or private and whether broadcast/terrestrial television, local television, satellite television, cable television, digital television, Internet television, newspapers, magazines, or other printed media including all types of electronic service providers including online social media have a duty to distribute information that they have been informed about the National Council for Peace and Order

AP:

Thai Journalists Association chairman Pradit Ruangdit said the junta’s order could affect the people’s rights to access news and information and may allow authorities to abuse their power in suspending the broadcast or publication violating the order.

“It is not clear if there will be any warnings, any steps or any approaches in determining the offense,” Pradit said in a statement. “If there is an abuse of power and there is no check and balance process, it is more likely that this will create a bad impact.”

He said the Thai Journalists Association would call a meeting next week with media executives and professionals to discuss and find a solution to the problem.



Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Och detta tas emot av gula gänget utan att lyfta på ögonbrynen ens.. :)

attachicon.gifimage.jpg

 

Kul med självporträtt.

Kan du inte lägga ut dina bilder i Dagens humorbild, istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med självporträtt.

Kan du inte lägga ut dina bilder i Dagens humorbild, istället.

Nä,det är ju inne med roliga bilder på nyhetssidorna. Är det först nu du uppmärksammar detta eller är det din politiska vinkel som spelar in?
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med självporträtt.

Kan du inte lägga ut dina bilder i Dagens humorbild, istället.

Lite för nära sanningen för herr forumägaren ???

MVH Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det inte finns några "lärda personer" i NCPO så är det tillåtet att publicera allt de säger.

Vi är ju ganska korkade, förtydligar Gen Maj Pong

Link to comment
Dela på andra sajter

[

Har man blivit uthängd och förtalad på falska uppgifter som jag blivit, i Media Har jag inget emot lite censur . Men jag tycker Juntan går lite förlångt nu.

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl snart bara Maichai som kommer att åtnjuta ackreditering vid presskonferenser i LOS  :crazy:.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl snart bara Maichai som kommer att åtnjuta ackreditering vid presskonferenser i LOS  :crazy:.

 

Det vore ju välkommet, det har jag inte haft sedan "den folkvalda" regeringen tillträdde 2011...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore ju välkommet, det har jag inte haft sedan "den folkvalda" regeringen tillträdde 2011...

Åhh det förklarar "saken" ... :y15:

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhh det förklarar "saken" ... :y15:

 

Mvh Hobbe

 

På tal om att "tysta media" och förhindra kritik mot de som styr...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore ju välkommet, det har jag inte haft sedan "den folkvalda" regeringen tillträdde 2011...

Nog skulle det vara av intresse, åtminstone för mitt vidkommande, att få ta del av din analys av att press- och åsiktsfriheten numera i praktiken är helt borta.

 

Det trodde jag var en rättighet som journalister höll som "heligast" av allt och en förutsättning för att bedriva sin yrkesverksamhet.

Ändrades av lenno

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä,det är ju inne med roliga bilder på nyhetssidorna. Är det först nu du uppmärksammar detta eller är det din politiska vinkel som spelar in?

 

Att jag ogillar Thaksin och Yingluck är väl inget som gått någon förbi.

Deras regeringar har förstört så mycket för Thailand.

Med det sagt, så har jag nog sällan om någonsin uttryckt mitt gillande till någon annan regering heller.

Fast det är klart, det verkar ju som att om man är emot Thaksin och Yingluck så spelar det mindre roll vad man själv tycker utan får påklistrade åsikter av de som gillar dem.

 

 

Nä, inte så likt mig. Lägger ut en bild på mig själv och familjen från mitt födelsedagskalas nyss.

 

post-3076-0-26391400-1405846401_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Diktaturen börja visa sitt rätta jag?! :)

Hur mycket ris har försvunnit från Risprogramet? Vilka har fått dom pengarna. Är det bättre. Vilka har förlorat på det, jo Thailändska folket, för utblivna Skattepengar.

 

Sakaeo

 

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Diktaturen börja visa sitt rätta jag?! :)

Vill jag minnas att fler gjort efter lite promille!

666

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag ogillar Thaksin och Yingluck är väl inget som gått någon förbi.

Deras regeringar har förstört så mycket för Thailand.

Med det sagt, så har jag nog sällan om någonsin uttryckt mitt gillande till någon annan regering heller.

Fast det är klart, det verkar ju som att om man är emot Thaksin och Yingluck så spelar det mindre roll vad man själv tycker utan får påklistrade åsikter av de som gillar dem.

 

 

Nä, inte så likt mig. Lägger ut en bild på mig själv och familjen från mitt födelsedagskalas nyss.

 

attachicon.gifIMG_1215.jpg

 

Ingen tårta?  

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag ogillar Thaksin och Yingluck är väl inget som gått någon förbi.

Deras regeringar har förstört så mycket för Thailand.

Med det sagt, så har jag nog sällan om någonsin uttryckt mitt gillande till någon annan regering heller.

Fast det är klart, det verkar ju som att om man är emot Thaksin och Yingluck så spelar det mindre roll vad man själv tycker utan får påklistrade åsikter av de som gillar dem.

 

 

Nä, inte så likt mig. Lägger ut en bild på mig själv och familjen från mitt födelsedagskalas nyss.

 

attachicon.gifIMG_1215.jpg

Nu ska vi inte leka offer...:) Finns flera sidor av allt och olika meningar om vad som rättfärdigar ett fel.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nog skulle det vara av intresse, åtminstone för mitt vidkommande, att få ta del av din analys av att press- och åsiktsfriheten numera i praktiken är helt borta.

 

Det trodde jag var en rättighet som journalister höll som "heligast" av allt och en förutsättning för att bedriva sin yrkesverksamhet.

 

Ja inte har det blivit bättre efter den 22 maj-har visserligen inte varit i Thailand under denna tid men det är ju solklart att bårder press och yttrandefrihet tagit stryk av kuppen.

 

Inte för att det var så mycket bättre bevänt med den innan heller. 

 

Har man ett non-immigrant M visa måste man förnya det varje år och man granskas då av MFA, Ministry of Foreign affairs. Det är inte bara vad jag skrivit som granskas utan även vad andra på den tidning jag skriver för har skrivit. Har aldrig haft några problem med att få visum och WP trots att både militären, PPP och Demokraterna satt vid makten under mina år där.

 

Sen kommer det in en ny utrikesminister från PTP 2011-även kallad svågern-och efter det har det blivit avsevärt svårare att få visum och WP som journalist i Thailand. Jag fick ingen motivering varför min förnyelse avslogs mer än lite svävande om att "Det finns för många utländska korrespondenter i Thailand" och "det är enklare (och billigare) för media att använda sig av våra pressreleaser istället" och annat svävande bullshit.

 

Man ville helt enkelt styra och likrikta media till att bli en hejarklack för regeringen. En del journalister från de stora byråerna tog man extra bra hand om, gav exklusiva rättigheter till mycket sensationellt (och tillrättalagt) material. BBC´s Jonathan Head är väl det främsta exemplet på att gå i den fällan och även Reuters före detta skribent Andrew Marshall McGregor. 

 

När det gäller yttrandefrihet så är det något som saknas i Thailand och har gjort så länge, jag förväntar mig inte att den ska bli bättre innan den nya konstitutionen är på plats. Men vad många inte inser är att med yttrandefrihet så kommer också en hel del skyldigheter-man kan alltså inte uppmana sina åhörare på ett massmöte eller i radio/TV att mörda en politisk motståndare och sedan hävda att det är yttrandefrihet.

 

Pressfrihet och pressetik är också sorgligt eftersatt i Thailand-det är är ägarna som styr det journalistiska innehållet och regeringen håller den avgörande yxan över oberoende media med hjälp av indragna utgivningstillstånd och sändningstillstånd.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja regeringen YL förbjöd ju till och med en såpopera . För att dom tyckte den var för lik regeringens maktutövning.

Att man stryper nyhetsflödet är inget bra. Men den som påstod att pressfriheten var fri innan. Den personen lurar bara sig själv.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi inte leka offer...:) Finns flera sidor av allt och olika meningar om vad som rättfärdigar ett fel.

Inte finns det mycket som rättfärdigar felen som begåtts av Yingluck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte finns det mycket som rättfärdigar felen som begåtts av Yingluck.

 

Hon kan inte ens skylla på "hårfärg och kön" :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...