Jump to content
IGNORERAD

Stora mängder ris saknas i Phichit.


Khun Ken

Recommended Posts

Hej

 

Jag förstår som sagt eran önskan om att se Yingluck och andra populära politiker fällda för olika påstådda brott , men jag tror att även juntan kommer att stöta på problem med att få dessa fällda för något som i princip allt talar för att andra har begått och berikat sig på. 

 

Vi som skruvar i flygplan är personligt ansvariga för våra jobb och vi får våra certifieringar indragna om vi begår allvarliga eller upprepade fel, vi har ett personligt ansvar att inte skruva på något som vi inte är behöriga för och vi kan ställas till svars personligen i domstol om vi begår misstag som innebär ex.vis ett haveri och det även om vi är formellt behöriga.

 

Mvh isan lover

 

Ändå är det du som kallar Abhisit mördare, blodtörstig och jublar när han skall åtalas för mord under demonstrationerna 2010 enbart för att han var ansvarig som PM ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    16

  • Tallviking

    11

  • janne_h

    10

  • frogfish

    6

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Ja, vi pratar ju rent hypotetiskt nu, men jag håller med om det du skriver.

Vi får se när domen faller och då kan vi fortsätta denna diskussion.

 

Fast jag måste nog också lite smått påminna dig om din motsatta mening vad gällde Abhisit och händelserna i Bangkok 2010.

Hej

 

Bra att vi delvis är överens och vi får som sagt vänta och se.

 

Vad det gäller Bangkok 2010 så begärde ju Apishits regering att militären skulle agera mot demonstranterna och Suthep utfärdade ordern om prickskyttar och s.k "live firing zons"  och jag delar Människorätts Organisationernas åsikt om att detta är något som borde utredas och tas om hand inom det juridiska systemet om inte annat för att hindra upprepningar i framtiden.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag förstår som sagt eran önskan om att se Yingluck och andra populära politiker fällda för olika påstådda brott , men jag tror att även juntan kommer att stöta på problem med att få dessa fällda för något som i princip allt talar för att andra har begått och berikat sig på. 

 

Vi som skruvar i flygplan är personligt ansvariga för våra jobb och vi får våra certifieringar indragna om vi begår allvarliga eller upprepade fel, vi har ett personligt ansvar att inte skruva på något som vi inte är behöriga för och vi kan ställas till svars personligen i domstol om vi begår misstag som innebär ex.vis ett haveri och det även om vi är formellt behöriga.

 

Mvh isan lover

 

Jag har ingen stor önskan att just YL ska åka dit mer än det hon har ställt till och har ansvar för.

Dock försöker jag på ett pedagogiskt sätt förklara varför man i ledande ställning har svårt att undgå ansvar huruvida vad undersåtarna gjort.

Man har yttersta ansvaret. Och förvaltar man det genom att antingen vara med i plundringen. Eller titta bort när andra plundrar så får man ta ansvaret för det.

 

Exemplet angående ditt jobb var bara ett sätt för at göra det mera pedagogiskt för dig att ta in. Att även fast du har eget ansvar. Så har ditt företag i alla fall fullt ansvar för vad du gör.

Och att du förlorar certifieringar får sparken mm är mer en personalpolitisk intern angelägenhet.

Visar det sig att dina chefer borde förstått att nånting med dig inte stod rätt till. Och det kommer fram att man bortsett från varningar om dig. Så åker den chefen på medansvar ,och ryker snabbare än du kan säga sparken.

Det kom ju varningar. Regeringen valde ju då att sparka visselblåsaren (Supa Piyajitti ) istället för att se om det låg någon substans i detta och åtgärda det hela.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Yingluck var ordförande samt ansvarig för Ricepledge råder det ju inga tvivel om.

Att hon inte deltog i denna fonds möten råder det heller inga tvivel om.

FAKTA.

 

Att sedan skriva att ministrarna själva inte kunde åka runt och räkna rissäckar samt hävda att det inte är högste chefens ansvar utan skylla på alla andra är en dåres försvarstal.

 

Men ingen på detta forum är väl förvånad över IL:s fullständigt patetiska försvar av Shinnawatra.

 

Eller var det inte Hitler som var ansvarig för judeutrotandet utan de soldater som genomförde det praktiska.

Kanske generalerna i Argentina och Chile som tog makten och dödade massa folk inte var ansvariga utan det var fotsoldaterna.

 

Och vem vet, juntan i Thailand just nu har kanske tillkommit därför att generalerna fått felaktiga information och felet ligger på lokala malajer som lurat sina chefer om läget i landet.

 

Ja så kan det ju vara, i alla fall enligt IL.

Jämförelserna med Hitler känns ju väldigt relevanta i sammanhanget. Lite Godwin kanske skulle kunna inmundigas för att balansera lite...

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har ingen stor önskan att just YL ska åka dit mer än det hon har ställt till och har ansvar för.

Dock försöker jag på ett pedagogiskt sätt förklara varför man i ledande ställning har svårt att undgå ansvar huruvida vad undersåtarna gjort.

Man har yttersta ansvaret. Och förvaltar man det genom att antingen vara med i plundringen. Eller titta bort när andra plundrar så får man ta ansvaret för det.

 

Exemplet angående ditt jobb var bara ett sätt för at göra det mera pedagogiskt för dig att ta in. Att även fast du har eget ansvar. Så har ditt företag i alla fall fullt ansvar för vad du gör.

Och att du förlorar certifieringar får sparken mm är mer en personalpolitisk intern angelägenhet.

Visar det sig att dina chefer borde förstått att nånting med dig inte stod rätt till. Och det kommer fram att man bortsett från varningar om dig. Så åker den chefen på medansvar ,och ryker snabbare än du kan säga sparken.

Det kom ju varningar. Regeringen valde ju då att sparka visselblåsaren (Supa Piyajitti ) istället för att se om det låg någon substans i detta och åtgärda det hela.

Hej

 

Varför inte inse att politiker har ett politiskt ansvar för beslut dom tar men att detta med automatik inte innebär ett juridiskt ansvar för brott begågna av andra.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Varför inte inse att politiker har ett politiskt ansvar för beslut dom tar men att detta med automatik inte innebär ett juridiskt ansvar för brott begågna av andra.

 

Mvh isan lover

Gäller detta Abhisit och Suthep också????

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller detta Abhisit och Suthep också ????

 

Att tjôta oronen av alla med det som varit är ett (ytterst tröttsamt) sätt att undvika att prata om det som händer nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tjôta oronen av alla med det som varit är ett (ytterst tröttsamt) sätt att undvika att prata om det som händer nu.

 

Risstöds-felen begicks för 1-2 år sedan ..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Risstöds-felen begicks för 1-2 år sedan ..

 

Möjligen relevant med parallellen att Abhisits regering precis som den nuvarande inte heller var vald.

Att titta i bakspegeln har ingen större mening då det är en junta som nu bestämmer hur historien ska tolkas.

 

Jag är övertygad om, är att det enda de försöker lära sig av den, är hur de ska undvika ta ansvar och att förlora makt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tjôta oronen av alla med det som varit är ett (ytterst tröttsamt) sätt att undvika att prata om det som händer nu.

Det passar inte den röda bilden längre för den gör att man nu pratar emot sig själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det passar inte den röda bilden längre för den gör att man nu pratar emot sig själva.

Nu blev det ju lite konkret (i bestämd form iaf). Så eftersom det tydligen finns EN röd bild (inte några nyanser) skulle inte du kunna beskriva vad den innebär? Det slängs begrepp om röda och gula fram och tillbaka, men jag får aldrig nåt grepp om vad de innebär.

 

Så exakt vad är den röda bilden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det ju lite konkret (i bestämd form iaf). Så eftersom det tydligen finns EN röd bild (inte några nyanser) skulle inte du kunna beskriva vad den innebär? Det slängs begrepp om röda och gula fram och tillbaka, men jag får aldrig nåt grepp om vad de innebär.

 

Så exakt vad är den röda bilden?

Du måste skoja!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste skoja!!!

Nä, jag är faktiskt ärlig. Eftersom bl a du är så oerhört kritiskt mot allt som har minska anknytning till färgen röd, så måste du ju ha bra koll på vad som inte är bra i den änden. Är allt med alla röda dåligt? Om inte, vad är bra med röda? Finns det verkligen bara ett sätt att vara på om man skulle vara lagd åt det röda hållet?

 

Finns tid vore det ju intressant att få veta vad som var så extraordinärt bra med de gula oxå. Det är aldrig försent att lära sig nåt nytt, ibland så fångar man upp nåt i förbifarten :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste skoja!!!

Ska börja kalla dig Mr One Liner...hehe

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det ju lite konkret (i bestämd form iaf). Så eftersom det tydligen finns EN röd bild (inte några nyanser) skulle inte du kunna beskriva vad den innebär? Det slängs begrepp om röda och gula fram och tillbaka, men jag får aldrig nåt grepp om vad de innebär.

 

Så exakt vad är den röda bilden?

Kan jag inte i detalj svara pa, men det ar inte vad  generalbogarna framstaller dem som, nagra vansterextremister, utan snarare ett svar pa den diktatoriska "overklassmetodik" som landet plagats av och nu i mer upplysta tider skapat halvt om halvt panik hos de styrande.

Dessvarre har nagra mindra nograknade, bl.a. Shinawatraslakten dragit nytta av detta och skapat ett politiskt ohallbart klimat dar man vander landets fattiga mot allt vad som sker i Bangkok, eller som det ofta och aven det felaktigt utpekade gula, som da skulle jmf med hogerextrema!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Varför inte inse att politiker har ett politiskt ansvar för beslut dom tar men att detta med automatik inte innebär ett juridiskt ansvar för brott begågna av andra.

 

Mvh isan lover

 

Så om det visar sig att regeringen med berått mod banar väg för andra att plundra landets tillgångar så har dom inget juridiskt ansvar menar du. Allra helst då dom själva använder av regeringen utsedda tjänstemän att direkt administrera detta.

Ja man tar sig för pannan.

Självklart har YL ett direkt juridiskt ansvar enligt Thailändsk lag. I annat fall skulle det ju knappast finnas någon grund för att åtala henne i just detta ärende.

Vad tror du ett parlament är? Ett dagis med minderåriga barn som inte behöver stå till svars för vad man gör?

Du trasslar ju bara in dig i den en dumma uttalandet efter det andra!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag inte i detalj svara pa, men det ar inte vad  generalbogarna framstaller dem som, nagra vansterextremister, utan snarare ett svar pa den diktatoriska "overklassmetodik" som landet plagats av och nu i mer upplysta tider skapat halvt om halvt panik hos de styrande.

Dessvarre har nagra mindra nograknade, bl.a. Shinawatraslakten dragit nytta av detta och skapat ett politiskt ohallbart klimat dar man vander landets fattiga mot allt vad som sker i Bangkok, eller som det ofta och aven det felaktigt utpekade gula, som da skulle jmf med hogerextrema!

Lite som att om några AIK'are är huliganer så är alla det (jo jag vet att alla AIK'are är huligander, men det får funka som exempel :thumbsup: ).Då är jag med på vilken nivå det ligger på.

 

Hur som helst så verkar det känsligt det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite som att om några AIK'are är huliganer så är alla det (jo jag vet att alla AIK'are är huligander, men det får funka som exempel :thumbsup: ).Då är jag med på vilken nivå det ligger på.

 

Hur som helst så verkar det känsligt det där.

Nu javlar har du skitit i det bla skapet, inte nog med avhyvlingen i Falkenberg, nu borjar ni mopsa upp er pa MPR oxa! :13:

 

For att ta nagot mindra allvarligt an AIK sa ar det nog sa att kansligheten ligger i att fa ratt, inte att det ar ratt!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, ber om ursäkt. Visste inte att du jobbade på The Nation.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu javlar har du skitit i det bla skapet, inte nog med avhyvlingen i Falkenberg, nu borjar ni mopsa upp er pa MPR oxa! :13:

 

For att ta nagot mindra allvarligt an AIK sa ar det nog sa att kansligheten ligger i att fa ratt, inte att det ar ratt!

Men ni är ju iaf Sveriges bästa huliganer. Cred ska ges när det är berättigat. :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att regerings medlemmar själva personligen skulle kunna stå för kontroll och tillsyn av landets gigantiska rislager är nog en lite absurd tanke om man ser till kvantiteten och hur många geografiskt utspridda lager det finns.

Detta med tillsyn av dessa måste ju vara ansvarig myndighets uppgift och att gripa och lagföra bropttslingar och bedragare inom risstödsprogrammet bör eller snarare måste ju vara polis och åklagares uppgift och inte enskilda ministrars.

Jag förstår att ni vill svärta ned och helst få folk i den folkvalda regeringen gripna för något brott men här tror jag att ni tänker lite fel, regering och PM har ett övergripande ansvar för programmet men dom kan knappast ställas till svars personligen för brott begågna av för dom okända individer runt om i landet.

Mvh isan lover

Det märks ju tydligt att du har hämtat både dina politiska och demokratiska förebilder från Nord Korea.

Man ska ständigt hylla Den Store Demokratiskt Folkvalde Ledaren för allt den personen gör för landet. Skulle något gå fel kan man alltid avrätta några tjänstemän eller lokala politiker.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Självklart ska dom ha en viss kontroll men om ansvariga myndigheter och tjänstemän är inblandade i bedrägerier och brottslig verksamhet kan regeringen föras bakom ljuset, är så fallet bör det bli det en fråga för polis och åklagare att lagföra dom skyldiga.

 

Mvh isan lover

I ett land där både polisen och politikerna är genomkorrupta, är det omöjligt att få något sådant att fungera.

Hur tänkte du egentligen där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag förstår som sagt eran önskan om att se Yingluck och andra populära politiker fällda för olika påstådda brott , men jag tror att även juntan kommer att stöta på problem med att få dessa fällda för något som i princip allt talar för att andra har begått och berikat sig på. 

 

Vi som skruvar i flygplan är personligt ansvariga för våra jobb och vi får våra certifieringar indragna om vi begår allvarliga eller upprepade fel, vi har ett personligt ansvar att inte skruva på något som vi inte är behöriga för och vi kan ställas till svars personligen i domstol om vi begår misstag som innebär ex.vis ett haveri och det även om vi är formellt behöriga.

 

Mvh isan lover

Helt rätt Isan lover man är själv ansvarig om man missköter jobbet

Nog är jag själv ansvarig om skulle ställa till med an brand i ett hus, inte min arbetsgivare.

När jag gick kursen heta arbeten, hade jag inte gjort vad som stog på pappret, inte haft med 2 brandsläckare vid svetsning kapning.

Så skulle försäkringsbolaget stämma mig personligen till skadestånd, inte min arbetsgivare.

Eftersom han har gett mig utbildning verktyg för att inte ska hända någon olycka..

 

FF

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...