Jump to content
IGNORERAD

Stora mängder ris saknas i Phichit.


Khun Ken

Recommended Posts

Med samma logik som KK och TV lancerar är det ju Reinfeldt som är ansvarig för Nuon-affären till 100 miljarder eller mer.

Om han kan, kan väl Thaksinerna säga att de inget visste om'et.

 

har du bara otur när du tänker nu eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    16

  • Tallviking

    11

  • janne_h

    10

  • frogfish

    6

Mest aktiva i denna tråd

Med samma logik som KK och TV lancerar är det ju Reinfeldt som är ansvarig för Nuon-affären till 100 miljarder eller mer.

Om han kan, kan väl Thaksinerna säga att de inget visste om'et.

Den retoriken hade fungerat om risprogrammet skötts och skissats av ett av statens bolag. Nu sköttes ju detta av tjänstemän direkt underställda regeringen. Och därigenom så faller den liknelsen som du vill göra gällande!

Och det är ju även så att regeringen är till och med arkitekter bakom varje detalj hur risprogrammet är utformat. Och har då näppeligen svårt att skylla på andra när planen fallerar.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det inte en regerings ansvar att se till att ett av regeringen uppsatt risstödsprogram inte missköts och håller det rent från olagligheter ?

Hej

 

Regeringen har ett övergripande ansvar för risstödet men det är naturligtvis ansvariga myndigheter och polisens uppgift att se till att regler och lagar följs, enskilda ministrar kan ju knappast åka landet runt och räkna rissäckar samt gripa misstänkta brottslingar och bedragare.

 

Förstår inte riktigt hur du tänkte där ?

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Regeringen har ett övergripande ansvar för risstödet men det är naturligtvis ansvariga myndigheter och polisens uppgift att se till att regler och lagar följs, enskilda ministrar kan ju knappast åka landet runt och räkna rissäckar samt gripa misstänkta brottslingar och bedragare.

 

Förstår inte riktigt hur du tänkte där ?

 

Mvh isan lover

 

Den myndighet som var ansvarig för risstödet leddes av en risstödskommitée

 

Gissa vem som var ordförande i den !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det resonemanget skulle kanske hålla att isolera det till en viss grupp lägre ner i systemet. Det är bara en liten detalj som skälper hela resonemanget!

Regeringen

YL har ju faktiskt på 1 dags kontroll gått in med hela sitt namn och hävdat att inget saknas.

YL försöker ju fortfarande med en dåres envishet hävda det. Hur kan hon vara så säker på det? Och varför kunde man på 1 dag konstatera nånting som tar armén veckor att utföra? Det verkar ju oerhört slarvig tillsyn om det inte var så att man visste om nånting som inte allmänheten kände till?

Det borde väl normalt ligga i deras intresse att utöva tillsynen och straffa folk som stal pengar från staten utan deras vetskap?

Eller vad tycker du själv? Är regeringen bara nyttiga idi*ter för dom lägre ner på rang skalan menar du?

Ungefär som om Ica handlaren skulle slarva med inventeringen eller tillsyn av butiken för att dölja att dom anställda stal varor från butiken.

Hej

 

Att regerings medlemmar själva personligen skulle kunna stå för kontroll och tillsyn av landets gigantiska rislager är nog en lite absurd tanke om man ser till kvantiteten och hur många geografiskt utspridda lager det finns.

 

Detta med tillsyn av dessa måste ju vara ansvarig myndighets uppgift och att gripa och lagföra bropttslingar och bedragare inom risstödsprogrammet bör eller snarare måste ju vara polis och åklagares uppgift och inte enskilda ministrars.

 

Jag förstår att ni vill svärta ned och helst få folk i den folkvalda regeringen gripna för något brott men här tror jag att ni tänker lite fel, regering och PM har ett övergripande ansvar för programmet men dom kan knappast ställas till svars personligen för brott begågna av för dom okända individer runt om i landet.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att regerings medlemmar själva personligen skulle kunna stå för kontroll och tillsyn av landets gigantiska rislager är nog en lite absurd tanke om man ser till kvantiteten och hur många geografiskt utspridda lager det finns.

Detta med tillsyn av dessa måste ju vara ansvarig myndighets uppgift och att gripa och lagföra bropttslingar och bedragare inom risstödsprogrammet bör eller snarare måste ju vara polis och åklagares uppgift och inte enskilda ministrars.

Jag förstår att ni vill svärta ned och helst få folk i den folkvalda regeringen gripna för något brott men här tror jag att ni tänker lite fel, regering och PM har ett övergripande ansvar för programmet men dom kan knappast ställas till svars personligen för brott begågna av för dom okända individer runt om i landet.

Mvh isan lover

Så varför utreds då Yinluck som högsta ansvarig för flera brott i samband med risstödprogram-skandalen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Den myndighet som var ansvarig för risstödet leddes av en risstödskommitée

 

Gissa vem som var ordförande i den !

Hej

 

Det kan inte vara så att risstödskommitten har fått falsk information ifrån ansvariga på lägre nivå och att ex.vis Yinglucks uttalande bygger på dessa uppgifter?

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi haller oss till riset raakar jag faktiskt veta hur det har gatt till pa atminstanne tva lager, man kor in i det forsta lagret och far bilen vagd, sedan vager man bilen vid utfarten och darefter far man ett kvitto med differansen angiven vilket ocksa ar grund for betalningen. Nu har man samkort tva olika vaagar dar den ena ar kalibrerad med ett antal ton som 0 varde och pa sa satt kunnat kora till nasta lager (med agarnas goda minne) och gora om proceduren, Pa detta satt far man alltsa in mycket mer ris pa papperet an i verkligheten!

Smart eller ej, men fungerade gjorde det!

 

Sherlock Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så varför utreds då Yinluck som högsta ansvarig för flera brott i samband med risstödprogram-skandalen ?

Hej

 

Det är ju i första hand politik, men det går inte att komma ifrån att regeringen har ett övergripande ansvar för stödet.

 

Men jag skulle bli oerhört förvånad om ex.vis Yingluck skulle ha berikat sig själv på det fiffel med risstödet som har förekommit.

 

Mvh isan lover  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att regerings medlemmar själva personligen skulle kunna stå för kontroll och tillsyn av landets gigantiska rislager är nog en lite absurd tanke om man ser till kvantiteten och hur många geografiskt utspridda lager det finns.

Detta med tillsyn av dessa måste ju vara ansvarig myndighets uppgift och att gripa och lagföra bropttslingar och bedragare inom risstödsprogrammet bör eller snarare måste ju vara polis och åklagares uppgift och inte enskilda ministrars.

Jag förstår att ni vill svärta ned och helst få folk i den folkvalda regeringen gripna för något brott men här tror jag att ni tänker lite fel, regering och PM har ett övergripande ansvar för programmet men dom kan knappast ställas till svars personligen för brott begågna av för dom okända individer runt om i landet.

Mvh isan lover

Med ovanstående text så förolämpar du ditt eget intellekt. Snacka om en dåres försvarstal

Självklart delegerar en regering detta. Detta till trots kunde man konstatera att det inte saknades något ris på en dag.

Det föringar ju inte regeringens ansvar.

Vem har påstått att dom själva vart ute och räknat rissäckar?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det kan inte vara så att risstödskommitten har fått falsk information ifrån ansvariga på lägre nivå och att ex.vis Yinglucks uttalande bygger på dessa uppgifter?

 

Mvh isan lover

 

Dä bevisar det bara att Yingluck är en större idi*t än vi alla trodde. Hon borde kunna räkna ut med sin röv och en krita att för att räkna igenom och kvalitetskontrollera allt ris som enligt dokumenten skulle finnas lagrat så skulle det behövas bra mycket mer tid än på den enda dag som de PTP tillsatta tjänstemännen gjorde detta.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Regeringen har ett övergripande ansvar för risstödet men det är naturligtvis ansvariga myndigheter och polisens uppgift att se till att regler och lagar följs, enskilda ministrar kan ju knappast åka landet runt och räkna rissäckar samt gripa misstänkta brottslingar och bedragare.

 

Förstår inte riktigt hur du tänkte där ?

 

Mvh isan lover

I ett land där både polisen och politikerna är genomkorrupta, är det omöjligt att få något sådant att fungera.

Hur tänkte du egentligen där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Det kan inte vara så att risstödskommitten har fått falsk information ifrån ansvariga på lägre nivå och att ex.vis Yinglucks uttalande bygger på dessa uppgifter?

 

Mvh isan lover

Menar du handelsministern? Yingluck är ytterst ansvarig att hon omger sig med "nollor" är också hennes fel! Hon var högsta chefen.

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Med ovanstående text så förolämpar du ditt eget intellekt. Snacka om en dåres försvarstal

Självklart delegerar en regering detta. Detta till trots kunde man konstatera att det inte saknades något ris på en dag.

Det föringar ju inte regeringens ansvar.

Vem har påstått att dom själva vart ute och räknat rissäckar?

Hej

 

Om du inser att regeringen grundar sina uttalanden om att inget ris saknas på information som berörda tjänstemän rapporterar så inser du nog att risken finns för att regeringen kan ha blivit lurad.

 

Vi får väl se vad den kommande utredningen visar, jag tror själv inte på att dom bedrägerier och brott som har begåtts inom risstöds programmet har skett på order ifrån ex.vis Yingluck eller någon annan minister.

 

Dom skyldiga till detta finns nog till största delen bland uppköpare, exportörer och lagerhållare.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog ändå att om en regering betalar för ris och lagerhållning, så bör de ha någon koll på vad och hur mycket de får för sina pengar.

Gör de inte det, så är det solklart deras fel att folkets pengar används på ett sätt som är oaktsamt och rent bedrägligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I ett land där både polisen och politikerna är genomkorrupta, är det omöjligt att få något sådant att fungera.

Hur tänkte du egentligen där?

Hej

 

Håller med om att ett system inbjuder till bedrägeri och brott, i Thailand är det nog i princip omöjligt att ha ett stöd av något slag utan att detta riskerar att missbrukas.

 

Mig veterligen har alla stöd historiskt sett missbrukats och det oavsett bransch.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Om du inser att regeringen grundar sina uttalanden om att inget ris saknas på information som berörda tjänstemän rapporterar så inser du nog att risken finns för att regeringen kan ha blivit lurad.

 

Vi får väl se vad den kommande utredningen visar, jag tror själv inte på att dom bedrägerier och brott som har begåtts inom risstöds programmet har skett på order ifrån ex.vis Yingluck eller någon annan minister.

 

Dom skyldiga till detta finns nog till största delen bland uppköpare, exportörer och lagerhållare.

 

Mvh isan lover

För att skingra alla tvivel om korruption kunde regeringen valt att vara transparenta, men det gjorde. Varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tycker nog ändå att om en regering betalar för ris och lagerhållning, så bör de ha någon koll på vad och hur mycket de får för sina pengar.

Gör de inte det, så är det solklart deras fel att folkets pengar används på ett sätt som är oaktsamt och rent bedrägligt.

Hej

 

Självklart ska dom ha en viss kontroll men om ansvariga myndigheter och tjänstemän är inblandade i bedrägerier och brottslig verksamhet kan regeringen föras bakom ljuset, är så fallet bör det bli det en fråga för polis och åklagare att lagföra dom skyldiga.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Om du inser att regeringen grundar sina uttalanden om att inget ris saknas på information som berörda tjänstemän rapporterar så inser du nog att risken finns för att regeringen kan ha blivit lurad.

 

Vi får väl se vad den kommande utredningen visar, jag tror själv inte på att dom bedrägerier och brott som har begåtts inom risstöds programmet har skett på order ifrån ex.vis Yingluck eller någon annan minister.

 

Dom skyldiga till detta finns nog till största delen bland uppköpare, exportörer och lagerhållare.

 

Mvh isan lover

 

Ja jag ska komma ihåg detta om någon av mina anställda ställer till det hos någon kund någon gång. Jag är ansvarslös för att jag har inte varit där själv.

 

Regerringen har ansvar att omge sig med tillräckligt kloka rådgivare som förstår att det är en omöjlighet att kolla upp alla dessa lager på så kort tid.

Och klarar inte dessa tjänstemän av sitt jobb eller luras. Så är det i alla fall regeringens ansvar som utsett folk som är opålitliga eller inte kan sitt jobb.

 

Det du håller på med är en dåres försvarstal.

Om du skruvar i ett plan och det störtar för att du har skruvat på nånting du inte har kompetens till. Tror du på fullt allvar att dina chefer och företaget kan tvätta sig rena från detta genom att peka på dig?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Om du inser att regeringen grundar sina uttalanden om att inget ris saknas på information som berörda tjänstemän rapporterar så inser du nog att risken finns för att regeringen kan ha blivit lurad.

 

Vi får väl se vad den kommande utredningen visar, jag tror själv inte på att dom bedrägerier och brott som har begåtts inom risstöds programmet har skett på order ifrån ex.vis Yingluck eller någon annan minister.

 

Dom skyldiga till detta finns nog till största delen bland uppköpare, exportörer och lagerhållare.

 

Mvh isan lover

När  Supa Piyajitti avslöjade oegentligheter i ris-stödet avskedades hon, varför? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag ska komma ihåg detta om någon av mina anställda ställer till det hos någon kund någon gång. Jag är ansvarslös för att jag har inte varit där själv.

 

Regerringen har ansvar att omge sig med tillräckligt kloka rådgivare som förstår att det är en omöjlighet att kolla upp alla dessa lager på så kort tid.

Och klarar inte dessa tjänstemän av sitt jobb eller luras. Så är det i alla fall regeringens ansvar som utsett folk som är opålitliga eller inte kan sitt jobb.

 

Det du håller på med är en dåres försvarstal.

Om du skruvar i ett plan och det störtar för att du har skruvat på nånting du inte har kompetens till. Tror du på fullt allvar att dina chefer och företaget kan tvätta sig rena från detta genom att peka på dig?

Det var inte det viktigaste kriteriet för att få sitta med vid grytorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Självklart ska dom ha en viss kontroll men om ansvariga myndigheter och tjänstemän är inblandade i bedrägerier och brottslig verksamhet kan regeringen föras bakom ljuset, är så fallet bör det bli det en fråga för polis och åklagare att lagföra dom skyldiga.

 

Mvh isan lover

 

Ja, vi pratar ju rent hypotetiskt nu, men jag håller med om det du skriver.

Vi får se när domen faller och då kan vi fortsätta denna diskussion.

 

Fast jag måste nog också lite smått påminna dig om din motsatta mening vad gällde Abhisit och händelserna i Bangkok 2010.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Självklart ska dom ha en viss kontroll men om ansvariga myndigheter och tjänstemän är inblandade i bedrägerier och brottslig verksamhet kan regeringen föras bakom ljuset, är så fallet bör det bli det en fråga för polis och åklagare att lagföra dom skyldiga.

 

Mvh isan lover

 

Så varför valde REGERINGEN då att hemlighålla allt om risstödet, inte publicera något om hur mycket man säljer, vart, med vem. Hur mycket som finns i lagren, hur länge det lagrats där eller liknande ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja jag ska komma ihåg detta om någon av mina anställda ställer till det hos någon kund någon gång. Jag är ansvarslös för att jag har inte varit där själv.

 

Regerringen har ansvar att omge sig med tillräckligt kloka rådgivare som förstår att det är en omöjlighet att kolla upp alla dessa lager på så kort tid.

Och klarar inte dessa tjänstemän av sitt jobb eller luras. Så är det i alla fall regeringens ansvar som utsett folk som är opålitliga eller inte kan sitt jobb.

 

Det du håller på med är en dåres försvarstal.

Om du skruvar i ett plan och det störtar för att du har skruvat på nånting du inte har kompetens till. Tror du på fullt allvar att dina chefer och företaget kan tvätta sig rena från detta genom att peka på dig?

Hej

 

Jag förstår som sagt eran önskan om att se Yingluck och andra populära politiker fällda för olika påstådda brott , men jag tror att även juntan kommer att stöta på problem med att få dessa fällda för något som i princip allt talar för att andra har begått och berikat sig på. 

 

Vi som skruvar i flygplan är personligt ansvariga för våra jobb och vi får våra certifieringar indragna om vi begår allvarliga eller upprepade fel, vi har ett personligt ansvar att inte skruva på något som vi inte är behöriga för och vi kan ställas till svars personligen i domstol om vi begår misstag som innebär ex.vis ett haveri och det även om vi är formellt behöriga.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Yingluck var ordförande samt ansvarig för Ricepledge råder det ju inga tvivel om.

Att hon inte deltog i denna fonds möten råder det heller inga tvivel om.

FAKTA.

 

Att sedan skriva att ministrarna själva inte kunde åka runt och räkna rissäckar samt hävda att det inte är högste chefens ansvar utan skylla på alla andra är en dåres försvarstal.

 

Men ingen på detta forum är väl förvånad över IL:s fullständigt patetiska försvar av Shinnawatra.

 

Eller var det inte Hitler som var ansvarig för judeutrotandet utan de soldater som genomförde det praktiska.

Kanske generalerna i Argentina och Chile som tog makten och dödade massa folk inte var ansvariga utan det var fotsoldaterna.

 

Och vem vet, juntan i Thailand just nu har kanske tillkommit därför att generalerna fått felaktiga information och felet ligger på lokala malajer som lurat sina chefer om läget i landet.

 

Ja så kan det ju vara, i alla fall enligt IL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...