Jump to content
IGNORERAD

Visumfunderingar


S m i l e 1

Recommended Posts

S m i l e 1

Hej Jag bjöd in min flickvän från Khon Kaen till Sverige för 2 månader sedan, det tog bara 2 dagar för ambassaden i Bangkok att stämpla ett 3 månaders visum i hennes pass.

I går hade vi bokad tid hos Migrationsverket i Västerås, för att förlänga hennes visum ytterligare 3 månader.

Men hon som interjuvade oss tyckte att det var konstigt att min Tirak hade redan 3 månader i passet, normalt är bara 1 månads visum.

Frågan om min Tirak skulle bosätta sig i Sverige hade vi redan svarat med ett nej i ansökan men hon på MIG vill veta detta muntligt också.

Varför är denna fråga så viktig ?

Vad hade hänt om vi svarat att min Tirak vill bosätta sig i Sverige ?

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • S m i l e 1

    7

  • thaiwife

    4

  • Enis

    3

  • kitungmakmak

    3

Mest aktiva i denna tråd

3 månader är helt normalt när det gäller en flickvän, där vet jag inte vad handläggaren menade med 1 månad. När vi förlängde fruns 3-månaders med ett UT-besök för ett antal år sedan, svarade vi naturligtvis JA på denna fråga, det var inga problem. Syftet med visum några månader för en flickvän är ju oftast att man ska bosätta sig här sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

3 månader är helt normalt när det gäller en flickvän, där vet jag inte vad handläggaren menade med 1 månad. När vi förlängde fruns 3-månaders med ett UT-besök för ett antal år sedan, svarade vi naturligtvis JA på denna fråga, det var inga problem. Syftet med visum några månader för en flickvän är ju oftast att man ska bosätta sig här sedan.

 

Har ju gått åt andra hållet åxå, eller nu ska jag väl tillägga att det är dom det gått åt pipan för som troligen skriver om det.

 

Kommer hon hit på Semester så är det väl just det. Skall hon sen stanna längre så kan det ju bli lite problem som jag har fattat det.

 

Men inte drar man väl hit en Thailändska bara för att visa upp Sverige, här finns inte mycket att se i alla fall... Eller så tänker MIG om jag fattat det rätt, och ska man nu se Sverige så klarar man det på en månad.

Jag ska fan inte klaga på visumpysslet till Thialand (på några timmar i alla fall). Det är djävligare för att få in en Thaitjej än en somalie utan pass antar jag.

 

Attans, nu är jag rasist åxå. Att jag aldrig lär mig. :52:

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

3 månader är helt normalt när det gäller en flickvän, där vet jag inte vad handläggaren menade med 1 månad. När vi förlängde fruns 3-månaders med ett UT-besök för ett antal år sedan, svarade vi naturligtvis JA på denna fråga, det var inga problem. Syftet med visum några månader för en flickvän är ju oftast att man ska bosätta sig här sedan.

 

Man ska nog passa sig för att svara ja.

 

Då är det UT man ska söka och det görs från Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska nog passa sig för att svara ja.

 

Då är det UT man ska söka och det görs från Thailand.

 

Precis. Det står ju inte "eventuellt bosätta sig".

 

Att vilja bosätta sig i landet är inget "besök".

Det är möjligen för att pröva på hur det är men har man redan bestämt sig.

 

Själv tycker jag att 6 månader knappt räcker till innan ett sådant beslut tas.

Att bo i Sverige november - februari är inget skämt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde detta 2010, och vi svarade ja på frågan om hon planerar att bosätta sig i Sverige, med tillägget så fort som möjligt när UT-besök upphör och hon återvänt till Thailand. Det tog bara 15 min att få det beviljat i Malmö. Syftet för oss iaf var ju att hon planerar att flytta hit, sen att det ska sökas från Thailand fattar vi:)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vi gjorde detta 2010, och vi svarade ja på frågan om hon planerar att bosätta sig i Sverige, med tillägget så fort som möjligt när UT-besök upphör och hon återvänt till Thailand. Det tog bara 15 min att få det beviljat i Malmö. Syftet för oss iaf var ju att hon planerar att flytta hit, sen att det ska sökas från Thailand fattar vi:)

 

Ja, hade jag avgjort i dessa ärenden så hade jag också godtagit det.

Men enligt procedurena så ska man kryssa "Nej" i den frågan eftersom inte ansökan gäller UT, utan bara förlängning av besöksvisumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1

Hej. Kravet för att hon skulle få förlängt visum med 3 månader var att vi behövde visa en retur biljett till BKK.

Men enligt ansökan och muntligt svar i telefon skulle det räcka med att visa tillräckligt med pengar på konto

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Fattar inte varför man skall söka "ut" om man vill stanna i landet... :crazy:

Borde man inte söka "in" istället.

 

Sorry, kunde inte hålla mig. alla TUT, UT, PUT och annat är ju lite tjorvigt innan man lärt sig vad förkortningarna betyder.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jag bjöd in min flickvän från Khon Kaen till Sverige för 2 månader sedan, det tog bara 2 dagar för ambassaden i Bangkok att stämpla ett 3 månaders visum i hennes pass.

I går hade vi bokad tid hos Migrationsverket i Västerås, för att förlänga hennes visum ytterligare 3 månader.

Men hon som interjuvade oss tyckte att det var konstigt att min Tirak hade redan 3 månader i passet, normalt är bara 1 månads visum.

Frågan om min Tirak skulle bosätta sig i Sverige hade vi redan svarat med ett nej i ansökan men hon på MIG vill veta detta muntligt också.

Varför är denna fråga så viktig ?

Vad hade hänt om vi svarat att min Tirak vill bosätta sig i Sverige ?

Puman

Min fru fick samma fråga 1990 vid en intervju om förlängning av visat.

När hon svarade ja, så blev svaret att då ska du omedelbart utvisas ur riket.

Jag lyckades få dom att sansa sig så att hon skulle få vänta med att åka hem till dess att den bokade återesan inföll.

 

Sedan har jag lärt mig att man aldrig ska svara "stanna" på den frågan.

 

Men visst är det en löjlig fråga! Nästa gång man ansöker, ansöker ju de flesta att få uppehållstillstånd pga av anknytning.  

De kunde väl istället förklara på ett vetigt sätt hur det fungerar att man inte får stanna på ett turistvisa, och att man måste ur landet för att söka uppehållstillstånd.

Enligt mig finns det för många idi*ter som vill visa sin makt genom att krångla till det och/eller försöka snärja folk med fel svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Förlängningen på turistvisumet är inget UT eller?

Puman

För många herrans år sedan då vi gjorde det har jag för mig att det hette "tillfälligt uppehållstillstånd".

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För många herrans år sedan då vi gjorde det har jag för mig att det hette "tillfälligt uppehållstillstånd".

 

Uppehållstillstånd för besök, har jag för mig?

Men jag har haft fel förr....

 

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Förlängningen på turistvisumet är inget UT eller?

Puman

Förlängningen av turitvisumet är väl en förlängning av turitvisumet.

För många år sedan så hade man ett "tillfälligt uppehållstillstånd" under 2år sedan kunde man söka om ett permanent och slapp springa på intervjuer var 6'e månad. Men turistvisa eller besöksvisa var just det och inga uppehållstillstånd.

 

När frugan kom hit för länge sedan var det först på ett besöksvisum. För att sedan få ett uppehållstillstånd var hon tvungen att åka hem ut från landet för att söka uppehållstillstånd. sedan vad den korrekta benämningen var är jag osäker på. Fast att det inte var permanent de två första åren är jag säker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som biker säger, Pumans flickvän kommer inte att förlänga något visum, hon ansöker om Uppehållstillstånd för besök, sen när det går ut så är det hem till Thailand och ansöka om UT för bosättning, som blir 2 år först och främst:)

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1

Hej. Våra funderingar är att bo 50/50 i Sverige/Thailand.

Ska vi söka UT våren 2015 för vi ska bo i Sverige c:a 6 månader även nästa sommar?

För att "få" PUT tar det 4 somrar (2år) då?

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1

Hej Jag bjöd in min flickvän från Khon Kaen till Sverige för 2 månader sedan, det tog bara 2 dagar för ambassaden i Bangkok att stämpla ett 3 månaders visum i hennes pass.

I går hade vi bokad tid hos Migrationsverket i Västerås, för att förlänga hennes visum ytterligare 3 månader.

Men hon som interjuvade oss tyckte att det var konstigt att min Tirak hade redan 3 månader i passet, normalt är bara 1 månads visum.

Frågan om min Tirak skulle bosätta sig i Sverige hade vi redan svarat med ett nej i ansökan men hon på MIG vill veta detta muntligt också.

Varför är denna fråga så viktig ?

Vad hade hänt om vi svarat att min Tirak vill bosätta sig i Sverige ?

Puman

Hej. Efter bara 2 dagars fundering beslutade MIG att Tirak får stanna ytterligare 3 månader i Sverige.

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis !!

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Hej. Efter bara 2 dagars fundering beslutade MIG att Tirak får stanna ytterligare 3 månader i Sverige.

Puman

 

Sedär, kanske nån sommarpraktikant som fått för sig att jobba igenom högen då...

Grattis.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

S m i l e 1

Hej. Vilket försäkringsbolag ska min Tirak teckna reseförsäkring hos? 

Mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar var ej intresserade och teckna.

Hennes Thai försäkring går ut idag.

Puman

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Vilket försäkringsbolag ska min Tirak teckna reseförsäkring hos?

Mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar var ej intresserade och teckna.

Hennes Thai försäkring går ut idag.

Puman

Ring http://www.erv.se så löser det sig

http://www.erv.se/vara-forsakringar/besoksforsakring

Enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Då blev jag 1522kr fattigare
Men det är den värt ifall nåt händer, mitt ex fick ont i tanden

och hade ingen försäkring, en temporärt lagning kostade ungefär det som ditt tjejs föräskring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi blev nekade 3 mån förlängning åt sambons syster idag, men vi lyckades prata till oss 1 mån. Handläggaren sa att besöksvisum gäller

bara resa till Sverige att hon inte får besöka nåt annat land. Vi hade tänkt åka till Schweitz men han sa att det ej går. Min fråga är stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon har ju med all säkerhet fått ett UT-besök för en månad. Då är det fritt fram att resa i Schengen. En del handläggare påstår att det inte går, men det är fel. På UT-besök kan man det.

Ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...