Jump to content
IGNORERAD

Armé personal inblandad i ris bedrägeriet.


Khun Ken

Recommended Posts

En Chefsjurist tog på Tisdagen en privatperson och en armé Sergeant för att överlämna sig till polisen för sin påstådda inblandning i fallet med 90.000 säckar av ris under ris-stödet som försvann från ett spannmålsmagasin i Pathum Thani provinsen.

 

En inspektionsgrupp som inrättats av militärjuntan att undersöka ris stödet, inspekterade Phoenix Argritech spannmålsmagasin i Muang distriktet nyligen och fann att 90.000 säckar av ris hade försvunnit. Ett klagomål lämnades in till polisen.

 

http://www.nationmultimedia.com/politics/Army-staff-implicated-in-missing-rice-30238527.html

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    15

  • Joints

    13

  • Khun Ken

    12

  • Moritz

    10

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej

 

Vi kommer nog att få se både risuppköpare, poliser, militärer, politiker och andra myndighetsanställda som inblandade i detta, med politiker menar jag dessutom såna ifrån samtliga större partier, jag tror att det är en myt att det är Yinglucks regering ensamma som har skott sig själva på detta, dom kan möjligen beskyllas för att ha möjliggjort fifflet genom hur stödet utformades.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vi kommer nog att få se både risuppköpare, poliser, militärer, politiker och andra myndighetsanställda som inblandade i detta, med politiker menar jag dessutom såna ifrån samtliga större partier, jag tror att det är en myt att det är Yinglucks regering ensamma som har skott sig själva på detta, dom kan möjligen beskyllas för att ha möjliggjort fifflet genom hur stödet utformades.

Med vänlig hälsning isan lover

Ja helt säkert.

Finns ju ingen som har någon slags ideologisk tanke bakom att vara politiker egentligen, utan bara är det för att tjäna sig själv.

Men huvudskulden till problemet är ändå de som beslutade om stödet och godkände det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja helt säkert.

Finns ju ingen som har någon slags ideologisk tanke bakom att vara politiker egentligen, utan bara är det för att tjäna sig själv.

Men huvudskulden till problemet är ändå de som beslutade om stödet och godkände det.

Samt delaktiga i cover up försöken! Då är man riktigt med fingrarna i melassburken, anser jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sa mycket annat kanns risprogrammet allt annat an genomtankt, forhastade populistiska beslut havererar forr eller senare, men jag tror anda inte att de som startade upp processen tankte sig att detta skulle bli en av hornstenarna i regeringen YL:s haveri, inte heller tror jag det startades med tanken att anvanda det pa det satt som det blev.

Skyldiga till klanteri i varldsklass kan man lugnt pasta, men baktanken pa kriminalitet tror i alla fall inte jag fanns med i bilden till en borjan!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sa mycket annat kanns risprogrammet allt annat an genomtankt, forhastade populistiska beslut havererar forr eller senare, men jag tror anda inte att de som startade upp processen tankte sig att detta skulle bli en av hornstenarna i regeringen YL:s haveri, inte heller tror jag det startades med tanken att anvanda det pa det satt som det blev.

Skyldiga till klanteri i varldsklass kan man lugnt pasta, men baktanken pa kriminalitet tror i alla fall inte jag fanns med i bilden till en borjan!

Kriminaliteten runt risprogrammets hade ju löst sig med amnestin. Hade den gått igenom hade ju ingen kunnat dömmas för sin inblandning i risprogrammet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kriminaliteten runt risprogrammets hade ju löst sig med amnestin. Hade den gått igenom hade ju ingen kunnat dömmas för sin inblandning i risprogrammet...

Och?

Innebar ditt nagot svavande svar att du tror att man startade risprogrammet i kriminellt syfte?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och?

Innebar ditt nagot svavande svar att du tror att man startade risprogrammet i kriminellt syfte?

Svar: Ja.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar: Ja.

Personligen tror jag att man skyndade sig sa pass att det blev ett ihaligt program som nagra smartass hittade och darefter utvecklade en plan for kriminellt handlande, amnstin hade ju suttit jakla bra om dom lyckats, men det ar dock en ganska lang tid mellan risprogrammet och amnstidebaklet, darav mina dubier om planering redan i initialskedet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tror jag att man skyndade sig sa pass att det blev ett ihaligt program som nagra smartass hittade och darefter utvecklade en plan for kriminellt handlande, amnstin hade ju suttit jakla bra om dom lyckats, men det ar dock en ganska lang tid mellan risprogrammet och amnstidebaklet, darav mina dubier om planering redan i initialskedet!

Den här typen av risprogram har provats tidigare under TRT regimen och redan då omfattades det av stora problem med korruption. Det visste partiägaren om så nu skräddarsydde han programmet för att tömma statskassan så mycket som möjligt och sedan se till att alla inblandade skulle få amnesti.

Det finns andra sätt att stödja bönderna som är mer transparenta och mycket mindre känsliga för korruption men man valde det som var lättast att förskingra pengar ur. Varför borde man fråga sig?

Man valde att hålla budgeten utanförden normaöa budgeten som ju nagelfars av oppositionen i parlamentet, varför borde man fråga sig?

Inte ens efterdet första året valde man att avbryta programmet när man såg hur stora förlusterna var, varför borde man fråga sig?

Nä, jag är helt övertygad om att tanken från början var att tömma statskassan påså mycket som möjligt och sedan skaffa sig ett"demokratiskt" get out of jail free-card med amnestin

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker dra paralleller till EUs jordbruksstöd.

 

Enorma summor beslutas om delvist av de som själva sedan söker det.

Det betalas ut pengar för att inte odla nånting bara för att hålla uppe priser.

 

Det fuskas vad jag förstår så det ryker om det - enbart fuskets omfattning är säkert högre

än det totala Thailändska risstödsprogrammet.

 

Självklart inte i Sverige men alla andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sa mycket annat kanns risprogrammet allt annat an genomtankt, forhastade populistiska beslut havererar forr eller senare, men jag tror anda inte att de som startade upp processen tankte sig att detta skulle bli en av hornstenarna i regeringen YL:s haveri, inte heller tror jag det startades med tanken att anvanda det pa det satt som det blev.

Skyldiga till klanteri i varldsklass kan man lugnt pasta, men baktanken pa kriminalitet tror i alla fall inte jag fanns med i bilden till en borjan!

 

Märkligt att det var väldigt många på både detta forum och andra Thai-fordon som redan när risstödsprogrammet presenterades kunde räkna ut hur det skulle gå

 

Konstigt att inte YL med familj kunde räkna ut det ?

 

Eller planerade dom helt iskallt allt från början och misstog sig bara på att Amnestin skulle lösa allt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh skit i det som varit. Snart lär sig medborgarna att det är kungen, militären och militärens marionetter som bestämmer i Thailand. Innan det blir indoktrinerat (genom den nya skolordningen) men först genom militärjuntans variant på militär demokrati

Ändrades av b-tung

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Äh skit i det som varit. Snart lär sig medborgarna att det är kungen, militären och militärens marionetter som bestämmer i Thailand. Innan det blir indokrinerat (genom den nya skolordningen) men först genom militärjuntans variant på militär demokrati

Tjackdi, maipenrai och sånt skiter väl ja i.

 

Kraap kun krupp. eller hur det nu var. Ska det vara så jävla svårt att styra ett land med nästan 8ggr mer invandrare... ehh innevånare än Sverige.

Fatta hur svårt det skulle vara om alla i Sverige var invandrare (mörkhyade)... Sist jag kollade i Thaialand så kryllade det av dom.

 

Hittade nån farang åxå, men dom var fan inte många. Hick!

 

Fjanten. skulle säkert kunna vifta med nån ironiskylt men sånt orkar ni fan inte ens läsa. Kanske bäst för mig att stanna i mygglandet.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Den här typen av risprogram har provats tidigare under TRT regimen och redan då omfattades det av stora problem med korruption. Det visste partiägaren om så nu skräddarsydde han programmet för att tömma statskassan så mycket som möjligt och sedan se till att alla inblandade skulle få amnesti.

Det finns andra sätt att stödja bönderna som är mer transparenta och mycket mindre känsliga för korruption men man valde det som var lättast att förskingra pengar ur. Varför borde man fråga sig?

Man valde att hålla budgeten utanförden normaöa budgeten som ju nagelfars av oppositionen i parlamentet, varför borde man fråga sig?

Inte ens efterdet första året valde man att avbryta programmet när man såg hur stora förlusterna var, varför borde man fråga sig?

Nä, jag är helt övertygad om att tanken från början var att tömma statskassan påså mycket som möjligt och sedan skaffa sig ett"demokratiskt" get out of jail free-card med amnestin

Hej

 

Även Demokraterna under Apishits ledning hade ett risprogram när dom regerade.

 

Dina spekulationer om ett planerat storbedrägeri och följande amnesti ifrån politikernas sida ser jag som ren gulfärgad science fiction ifrån din sida.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Även Demokraterna under Apishits ledning hade ett risprogram när dom regerade.

Dina spekulationer om ett planerat storbedrägeri och följande amnesti ifrån politikernas sida ser jag som ren gulfärgad science fiction ifrån din sida.

Med vänlig hälsning isan lover

Att det saknas 700 miljarder THB eller mer tycker du är SF????
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Även Demokraterna under Apishits ledning hade ett risprogram när dom regerade.

Dina spekulationer om ett planerat storbedrägeri och följande amnesti ifrån politikernas sida ser jag som ren gulfärgad science fiction ifrån din sida.

Med vänlig hälsning isan lover

Vad är alternativet ?

Total extrem inkompetens ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Kanske inte helt oväntat ligger t.o.m  kuppvännerna som i vanliga fall försvarar den nuvarande diktaturen på forumet lågt i frågan om juntans s.k "reformering" av skolan, kanske faller den inte ens dessa i smaken ?

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad är alternativet ?

Total extrem inkompetens ?

Hej

 

Jag tror att det började redan när TRT bildades, man frågade då befolkningen ute i byarna på landsbygden vad som var deras största problem och fick till svar avsaknad av sjukvård, dåliga bostäder, ingen möjlighet att låna pengar i bank, dålig infrastruktur, dåligt betalt för sina grödor, brist på arbete som tvingade folk till städernas slum o.s.v.

 

Många av dessa saker löste TRT och kommande röda regeringar, att bönderna klagade på dåligt betalt p.g.a kartellbildning hos uppköparna samt att den dåliga betalningen gjorde att allt fler övergav sina jordbruk och flyttade till städernas slum trodde sig nog Thaksin kunna lösa genom att garantera bönderna bättre betalt, detta fungerade delvis som beräknat eftersom mark som låg i träda började brukas och att dom ökade inkomsterna gjorde att allt fler familjer valde att stanna kvar i byn hela året och t.o.m till att redan utflyttade återvände hem till byn.

 

Så långt fungerade planen men det dök upp andra oförutsedda problem som problem med att sälja det nu dyrare riset och svindlerier inom risprogrammet, visst förutsåg en del problem med risstödet och påtalade riskerna med det, men att risstödet skulle vara skapat för möjliggöra svindlerierna tror jag inte alls på, tanken var god och stödet fick dom positiva effekter på landsbygden som politikerna eftersträvade men systemet havererade p.g.a bedrägerier, smuggling av ris ifrån grannländerna och svårigheten att sälja riset till ett tillräckligt högt pris.

 

Självklart försöker politiska motståndare dra nytta av misslyckandet och påstår allt möjligt utan att kunna styrka detta på något vis, men jag är ganska säker på att fifflet inom risstödet inte har någon politisk hemvist utan att det sträcker sig över partigränserna.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Även Demokraterna under Apishits ledning hade ett risprogram när dom regerade.

 

Dina spekulationer om ett planerat storbedrägeri och följande amnesti ifrån politikernas sida ser jag som ren gulfärgad science fiction ifrån din sida.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Skillnaden här är väl att de försökt hitta något som vissade på att Aphisit tagit mutor eller gjort något olagligt. De hittade inte något som helst som tydde på att han varit inblandad i korruption.

Link to comment
Dela på andra sajter

fifflet inom risstödet inte har någon politisk hemvist utan att det sträcker sig över partigränserna.

 

Detta tror jag ar dagens mest sannolika scenarie, att det sedan finns ett helt regemente smartasspolitiker som inte ser skillnad pa mitt o ditt ar ju ett kant faktum, och vilken farg dom har spelar val egentligen mindre roll nar dom byter sida efter varje val!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror att det började redan när TRT bildades, man frågade då befolkningen ute i byarna på landsbygden vad som var deras största problem och fick till svar avsaknad av sjukvård, dåliga bostäder, ingen möjlighet att låna pengar i bank, dålig infrastruktur, dåligt betalt för sina grödor, brist på arbete som tvingade folk till städernas slum o.s.v.

Många av dessa saker löste TRT och kommande röda regeringar, att bönderna klagade på dåligt betalt p.g.a kartellbildning hos uppköparna samt att den dåliga betalningen gjorde att allt fler övergav sina jordbruk och flyttade till städernas slum trodde sig nog Thaksin kunna lösa genom att garantera bönderna bättre betalt, detta fungerade delvis som beräknat eftersom mark som låg i träda började brukas och att dom ökade inkomsterna gjorde att allt fler familjer valde att stanna kvar i byn hela året och t.o.m till att redan utflyttade återvände hem till byn.

Så långt fungerade planen men det dök upp andra oförutsedda problem som problem med att sälja det nu dyrare riset och svindlerier inom risprogrammet, visst förutsåg en del problem med risstödet och påtalade riskerna med det, men att risstödet skulle vara skapat för möjliggöra svindlerierna tror jag inte alls på, tanken var god och stödet fick dom positiva effekter på landsbygden som politikerna eftersträvade men systemet havererade p.g.a bedrägerier, smuggling av ris ifrån grannländerna och svårigheten att sälja riset till ett tillräckligt högt pris.

Självklart försöker politiska motståndare dra nytta av misslyckandet och påstår allt möjligt utan att kunna styrka detta på något vis, men jag är ganska säker på att fifflet inom risstödet inte har någon politisk hemvist utan att det sträcker sig över partigränserna.

Med vänlig hälsning isan lover

Total extrem inkompetens om ekonomi, ledning etc med andra ord..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skillnaden här är väl att de försökt hitta något som vissade på att Aphisit tagit mutor eller gjort något olagligt. De hittade inte något som helst som tydde på att han varit inblandad i korruption.

Hej

 

Ingen som agerar på uppdrag åt kungahus och militär riskerar att fällas för någonting och det gäller nog både Apishit, Suthep, kuppmakare, Sondhi och andra PAD ledare.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...