Jump to content
IGNORERAD

Taxi från Karon till Phukets flygplats - Lika dyrt som att flyga till Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

En passagerare som vill åka till Phukets internationella flygplats från stranden Karon kommer troligen ombes betala 1,200 baht av en lokal taxichaufför. Kostnaden för att boka ett flyg från Phuket till Bangkok med Nok Air låg under torsdagen på 1,207 baht.

Phukets taxi- och tuk tukpriser fortsätter att vara bland de dyraste i världen och är runt sex gånger högre än i Bangkok. Resenärer som kommer via huvudstaden för att semestra på Phuket chockeras över prisskillnaden, och det tycks inte finnas någon rationell förklaring. En bidragande faktor är att taxi- och tuk tukförarna på Phuket har lyckats övertyga myndigheterna om att passagerare inte bara ska betala för att resa till destinationen, utan även för förarens resa tillbaka till sin lokala taxikö. Detta har sin grund i att man för flera decennier sedan kom överens om att inte plocka upp passagerare i varandras byar.

Denna överenskommelse har dock ingen plats i 2000-talet, då man kan få en taxi till ett hyfsat pris på i stort sett alla destinationer i Asien. Att köra en taxi eller tuk tuk på Phuket är så lukrativt att många unga strävar efter att köpa en bil och planerar sin framtid som chaufför baserat på att göra ett par resor om dagen. När du kan tjäna lika mycket som en person med universitetsexamen på ett arbete som inte kräver utbildning, varför inte göra det?

På Phuketwan anser man att det är dags för militären och lokala myndigheter att kapa priserna på hälften så att folk för första gången i sina liv har råd att ta en taxi då och då. Vad tycker du?

Källa: http://phuketwan.com/tourism/catch-phuket-taxi-flight-Bangkok-guess-seven-baht-expensive-20603/
 

post-8073-0-75447400-1405235928.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    9

  • Khun Ken

    5

  • kitungmakmak

    4

  • fiskarn

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Scandinaviancorner

Ja fy för satan vilka omänskliga priser.

men ta en Mini van till Patong det koster 180 baht och till Karon 200 baht.

En taxi till Khao lak kostar 1500 baht och då är det 10 mil hit

post-7775-0-01427700-1405237569_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

En grisbil (song Tau) stavning! I korat kostar 8Thb Pattaya 20Thb. På kho Chang kostar samma sträcka 100Thb. Då får du en leendes chaufför som tar emot pengarna. Kan tänka mig under högsäsong när han trycker in minst tio pers vilket leende han har.

Då hade jag betalt 300 Thb från Bangkok till Trat. Snacka om överpriser. Hade lust att trycka ner pengarna i halsen på han men då hade jag fått gå den sista milen. Sista gången jag åkte till Kho Chang.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ändå åker folk till Phuket, helt jävla obegripligt?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ändå åker folk till Phuket, helt jävla obegripligt?

Folk o folk, har for mig att detta eminenta forum mer eller mindre domt ut charterturister som nagot annat an som vanligtvis benamnda folk!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk o folk, har for mig att detta eminenta forum mer eller mindre domt ut charterturister som nagot annat an som vanligtvis benamnda folk!

Nja dem tänkte jag inte på, i charterresor ingår väl oftast buss/transfer iaf de jag åkt på, visserligen aldrig till Thailand men annars är ju charter hur smidigt som helst!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag var i Patong krävde tuk tuk chauffören 200B inom lilla Patong,sjukt.

Sätter aldrig min fot i Phuket igen.

Ändrades av Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Taxi Chiang Mai till Lampang ca en dryg timme, ungefär 10 mil.

1000 baht, en prisinformation från norra delarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

taxi- och tuk tukförarna på Phuket har lyckats övertyga myndigheterna om att passagerare inte bara ska betala för att resa till destinationen, utan även för förarens resa tillbaka till sin lokala taxikö

 

Märkligt att taxi/tuk-tuk på alla andra platser i Thailand klarar en sådan transport utan att man skall betala för chaffisens returresa. Nästa steg är väl att man skall betala för en lunch + ett par öl till den stackars utarbetade chauffören.     bah.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Muimatt, on 13 Jul 2014 - 15:29, said:

Är på Kata beach just nu och det kostar 500 baht till flygplatsen med taxi

 

Har åkt från Phuket Town till flygplatsen för 30 Baht med en sån här:

 

 

post-8930-0-91186900-1405241541.jpg

post-8930-0-91186900-1405241541.jpg

post-8930-0-91186900-1405241541.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Turismen har minskat. Men det beror inte på transportpriserna i Phuket.  Det har minskat också i Pataya, där populära restaurang fått sparka anställda och en del stänga dörrarna för gott. Det beror på att "Thailand" kan inte efterleva västerländernas tolkning av de mest enkla grundläggande regler gällande demokrati och politik samt osäkerheten som detta innebär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anlitar alltid samma lirare (eller hans polare) när jag är i Thailand. Jag slipper bli (alltför mkt) lurad och båda blir nöjda. Men Phuket var länge sen jag var i (över 10 år). Jag tyckte redan då att hela verksamheten var kundfientlig, och det verkar ju inte blivit bättre. Men förr eller senare kommer det visa sig att de biter sig själva i arslet, som nam na :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

En grisbil (song Tau) stavning! I korat kostar 8Thb Pattaya 20Thb. På kho Chang kostar samma sträcka 100Thb. Då får du en leendes chaufför som tar emot pengarna. Kan tänka mig under högsäsong när han trycker in minst tio pers vilket leende han har.

Då hade jag betalt 300 Thb från Bangkok till Trat. Snacka om överpriser. Hade lust att trycka ner pengarna i halsen på han men då hade jag fått gå den sista milen. Sista gången jag åkte till Kho Chang.

songthaew (สองแถว)

Link to comment
Dela på andra sajter

En grisbil (song Tau) stavning! I korat kostar 8Thb Pattaya 20Thb. På kho Chang kostar samma sträcka 100Thb. Då får du en leendes chaufför som tar emot pengarna. Kan tänka mig under högsäsong när han trycker in minst tio pers vilket leende han har.

Då hade jag betalt 300 Thb från Bangkok till Trat. Snacka om överpriser. Hade lust att trycka ner pengarna i halsen på han men då hade jag fått gå den sista milen. Sista gången jag åkte till Kho Chang.

 

Nja, det brukar kosta 10 thb i Pattaya med songtaew, som f.ö. betyder "två rader" och syftar då förstås på de två bänkarna man sitter på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Turismen har minskat. Men det beror inte på transportpriserna i Phuket.  Det har minskat också i Pataya, där populära restaurang fått sparka anställda och en del stänga dörrarna för gott. Det beror på att "Thailand" kan inte efterleva västerländernas tolkning av de mest enkla grundläggande regler gällande demokrati och politik samt osäkerheten som detta innebär.

 

Tror nog mer att det beror på att "västerlänningarna" förväntar sig att allt skall vara som i deras hemländer, men billigare.     ;)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

GlobalWalker

Haha, våga vägra TukTuk.  Jag har åkt tuktuk 3 ggr, 2ndra gång hamnade vi utanför en firma som sålde diamanter, vi ville inte gå in, han började skrika o gasta och hotade med polisen, vi tittade på honom och log, sen gick vi därifrån. 3dje gången kom vi överens om 20 bath för en tur till skräddaren, när vi landade ville han ha 100 bath per skalle. Jag sträckte fram 20 bath dom slog han ur handen, sen gick vi därirån. Han gapade och skrek som en fallang. Den första gången var det faktisk inga insidenter på. Detta hände 1993 på min första resa, Sedan dess blir det song tew, buss, eller taxi med taxameter. Våga vägra TukTukBanditerna...
Glömde en incident i värsta maffiastan Surat Thani åkte tåget från Bangkok och skulle besöka Bengt o Lek i Khanom, Tåget landar ju i Tha Tham med det står Surat Thani på stationsbyggnaden. Där står en liten buss precis utanför stationen som då kostade 40 bath till busstationen i Surat (ca 2 mil). Jag klev in och betalade 40 bath, då började en av mussekärringarna muttra med chauffören, det pratades mycket men det lät inte som Thai. Det blev telefonsamtal, upprörda sådana. Bussen startade och körde ca 500 m, hämtade upp fler passagerare och körde vidare. efter ca 1 km stannade bussen igen, det stod 2 st TukTuk på trotoaren, busschaufören gick ut och samtalade med dom. Kom tillbaks in och sa att bussen gått sönder och att vi blir transporterade till busstationen med TukTuk... (Tanten vid sidan om översatte till mig, och hon viskade med ett leende att vi behövde inte betala) Tuktuk stannade ett kvarter innan busstationen och jag tog mina väskor och gick mot busstationen. Då började den lille TukTuk mannen stutsa som en gummiboll och krävde mig på 500 bath. Folk stannade runtomkring och jag såg på deras miner att de inte gillade den lille pricken. Jag ställde ner mina väskor, tog upp min bussbiljett och visade den och högljutt sägandes på engelska, Jag har betalat till busstationen och om du kört mig ända fram hade du kanske fått lite driks, Han började veva med armarna och jag laddade högran men folket runtomkring gick emellan och körde bort den lille mafiosen. De kunde slutat illa, men ...

Simma lungt :-) //GlobalWalker

himmet

videos

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge

En gång för något år sedan skulle jag bo på bättre hotell i Phuket. Jag hade inte bokat hotellets transfer eftersom jag ansåg att det var för dyrt. Väl framme på Phuket flygplats gick jag till hotellets hörna, ja detta hotell har en egen hörna med 2 rum på flygplatsen. Jag visade bokningen för dom ocy bad om hjälp med transsport till hotellet. De gav mig ett fast pris och de haffade en taxi. Direkt när vi satte oss i taxin visade chauffören sitt missnöje med priset. När vi var framme vid hotellet ville chauffören ha 100 bath till i driks men det fick han inte. Det var många av hotellets personal som var ute och ville välkomna mig att chauffören inte vågade tjafsa mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Taximeter som stod och häckade i helgen i BKK utanför Siam Paragon (där vi varit på bio) varifrån vi skulle till Soi 15 ville ha 200 Baht.

Vi tackade nej och gick ut på gatan och tog en vanlig taxi för 61 Baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ändå åker folk till Phuket, helt jävla obegripligt?

Och ändå så åker folk till Pattaya, helt jävla obegripligt?

 

:thumbsup: gubben  :crazy:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle åka från flygplatsen till Karon för snart 2 år sedan, vid disken hos den enda officiella taxi servicen på Phukets flygplats stod det att de kostade 800 baht (eller liknande) okej sa vi men då sade killen att det kostade 1100 baht.

Vi pekade på den stora skylten bakom honom där det stod 800 till Karon men han menade att skylten var gammal. Den var daterad oktober året innan och vi var där i januari så den var alltså 3-4 månader gammal...

Vi bad honom fara åt helvete och ställde oss i taxi meter kön istället, tog 2 timmar men kostade "bara" 500.

Minibussen hade ju funkat om de inte varje gång kör in på den där resebyrån längs med bypass road där de försöker lura på dig rum och utflykter och det är alltid någon i minibussen som inte vet vad de ska säga när de frågar så blir man sittande där...

Får hoppas de får ordning på detta också nu.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ändå så åker folk till Pattaya, helt jävla obegripligt?

 

:thumbsup: gubben  :crazy:

 

Soi 6 och 7 attraherar nog en hel del gubbar som inte får nåt i landet de kommer ifrån.    B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Soi 6 och 7 attraherar nog en hel del gubbar som inte får nåt i landet de kommer ifrån.    B)

Hur vet du det? Har du varit där? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...