Jump to content
IGNORERAD

Att Folkbokföra sig i Sverige vid 2 års UT?


StefanJ

Recommended Posts

Hej

Jag tänkte bara enkelt fråga om att Folkbokföra sig i Sverige.

Narak'en har fått sitt 2 års UT beviljat och kommer snart till Svedala.

Och jag har förstått att man ganska omgående bör anmäla sig hos FK, och Skatteverket.  Ang sjukvård och sånt.. som man hoppas slippa..men men.

 

Läste på FK hemsida,,, att när man folkbokför sig hos Skatteverket, så behöver man inte anmäla sig hos FK.  Skatteverket fixar det..?

 

Ni som har gjort detta..  Jag vet att man ska göra ett personligt besök på ett Servicekontor hos Skattverket, fixa personnummer.

Är det några bra dokument man ska ha med sig?  UT och Pass såklart för sötnosen...  Mer?  Och för mig?   Personbevis?

 

Kom gärna med tips ni som har gått igenom detta..  Tack på för hand!  Trevlig fortsatt sommar.

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut som du skriver in på ditt lokala skattekontor och anmäla inflytting/fyra sista, det så fort bara möjligt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att man även skulle ha med MIG's skriftliga beslut.

 

Vidare har jag för mig att vi gjorde ett separat besök hos Försäkringskassan men det kan dom bekräfta på Skattekontoret-

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hej

Jag tänkte bara enkelt fråga om att Folkbokföra sig i Sverige.

Narak'en har fått sitt 2 års UT beviljat och kommer snart till Svedala.

Och jag har förstått att man ganska omgående bör anmäla sig hos FK, och Skatteverket.  Ang sjukvård och sånt.. som man hoppas slippa..men men.

 

Läste på FK hemsida,,, att när man folkbokför sig hos Skatteverket, så behöver man inte anmäla sig hos FK.  Skatteverket fixar det..?

 

Ni som har gjort detta..  Jag vet att man ska göra ett personligt besök på ett Servicekontor hos Skattverket, fixa personnummer.

Är det några bra dokument man ska ha med sig?  UT och Pass såklart för sötnosen...  Mer?  Och för mig?   Personbevis?

 

Kom gärna med tips ni som har gått igenom detta..  Tack på för hand!  Trevlig fortsatt sommar.

Vi har haft med alla papper som min fru har haft med sig till Sverige, lika bra att vara garderad. Översättningar gör skatteverket. Har iofs haft barn med också så det har blivit lite mer papper. personbevis behöver du inte. Bara gå dit och sätta sig och vänta. Brukar gå smidigt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

 

Pass Ut kortet och Migrationsverkets beviljande.

 

Bor du i Stockholm kan jag rekomendera nya kontoret på Lindhagsgatan.  Va där med styvdottern i tisdags då hon kom med oss från Thailand i måndags.

Där fixar dom allt på en gång.

Skatte verket och försäkringskassan i samma lokaler.  :-)

 

MVH Robbanthai.

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla svar...   UT Pass och MIG's beviljande..  kölapp och sitta ner och vara glad.  Perfekt!

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde detta i Februari 2013 och pappren till försäkringskassan fick vi på skatteverkets kontor sen var det bara att fylla i och lämna in hos dem.Som sagt ta med alla papper ni har när ni ska skriva in tjejen hos skatteverket.Har för mig att det var viktigt att ha orginalpappren iaf.Lycka till

 

Med vänlig hälsning

Alfredsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...