Jump to content
IGNORERAD

Upp till 90,000 säckar ris fattas från rislager i Pathum Thani


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det klarnar ju mer och med varför PTP´s amnestiförslag ändrades i sista stund den 18 oktober 2013 för att omfatta perioden 2004-2013.

 

Hade förslaget gått igenom så hade ingen kunnat åtalas för vad som verkar vara det största bedrägeriet mot en statskassa i modern tid, det thailändska risprogrammet...

Där slog du "huvudet på spiken" bigtime. Detta är precis vad man ville uppnå. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    33

  • Moritz

    16

  • Surin P3

    9

  • Baa

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Även ICA har stora lager här på Årsta fältet,

 

Mystiskt.

 

Hur funkar dom ?

 

hehe

Äpp äpp, försök inte! Även Martin Olsson har det!  :crazy:  :17:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis ett rejält svinn men ganska rejält saltat enligt militärjuntan. Dessa korruptionspengar har nog ganska säkert trillat ner i ett antal olikfärgade fickor, och inte enbart Thaksin´s som man kan få en känsla av när man läser på  MPR.

För dom Gula och dom Röda har pengar ingen färg! 

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis ett rejält svinn men ganska rejält saltat enligt militärjuntan. Dessa korruptionspengar har nog ganska säkert trillat ner i ett antal olikfärgade fickor, och inte enbart Thaksin´s som man kan få en känsla av när man läser på  MPR.

 

Ganska ointressant egentligen så länge dom sätter dit dom som skott sig på detta.

Innan dom når upp till Thaksins nivå. Så lär nog en massa ägare/chefer för dessa lager vara åtalade och dömda.

Det är ju dock fantastiskt att när PT gjorde samma kontroll. Så kom dom fram till på en dag att ingenting saknades. Och ingenting var skadat. Det i sig pratar väl för sig själv om deras skuld i det hela.

Och är det folk knutna till dom gula eller dom röda eller inte alls. Så är det lika välkommet att dessa rötägg rensas ut från att hantera statens medel!

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ayutthaya: Ris inspektörer hittade döda möss och duvor i två ris lager i Ayutthaya Wang Noi distriktet på Onsdagen.

 

Prapasi Boonwiset, en inspektör från statsrådets kansli, ledde inspektörer, trupper och statliga myndigheter för att kartlägga tre lager i Tambon Sanab Tueb.

 

 I PP & P Warehouse två lagerlokaler, som lagrat 127.343 säckar respektive 67.892 säckar av brutet slipat ris fann inspektörerna stora mängder ris utspritt på golvet. Lagret var också fullt av vivlar och insekter.

 

I ett annat lager, Phetrungruangpheudpol Warehouse, som innehåller 857 säckar av 5%:igt vitt ris, var säckarna lagrade på ett sätt, som förstört en del av riset.

 

I Ayutthaya, har sex lager undersökts hittills, medan ytterligare åtta inspektioner pågår. Ayutthaya polisen arresterade på Onsdagen Sawai Phanthom, 54, och hans hustru Saowanee Muslem, 30, för att ha stulit ris.

 

De var anställda för att leverera ris till distributionscentralen i en stormarknads lager i Wang Noi distriktet den 3 mars, men lastbilen och riset kom aldrig. De greps i ett hus i Phak Hai-distriktet efter Samut Prakan´s domstol utfärdat en arresteringsorder.

 

Enligt arresteringsordern hade Sawai hyrts för att köra en last med 16 ton packat ris tillhörande Capital Trading Co i Samut Prakan till stormarknaden´s lager.

 

Enligt polisen erkände paret att dom stal tre ton ris och sålt det för 30.000 thb, men sade att de lämnade resten inne i lastbilen vid en bensinstation på Bang Na-Trat Road. Lastbilen hittades aldrig.

 

Under tiden, undersökte soldater och lokala myndigheter riskorn av Vitt Broken Ris A1 Super som bytts ut ur 'AAAAA' lager i Buri Ram s Nang Rong distrikt.

 

 Av 41.349 säckar av ris som lagras i lagret, var det bara 5.000 säckar som mötte exportkriterier.
 
Omkring 10.000 säckar befanns innehålla försämrats ris.
 
 
 

 

 

 

 

post-9848-0-49283100-1404950015.jpg

post-9848-0-15705200-1404950041.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det jag funderar över är: hur i hela friden kunde Thailand tippa så totalt?

 

Själv har jag bara arbetat i och med Thailand sedan 1999 men bara på den korta tiden så har jag sett hur det gått brant utför.

Girigheten har ökat (min subjektiva observation utan någon som helst objektiv mätning) på ett ofattbart sätt.

 

Jag gjorde år 2000 på uppdrag av FN en studie kring hur att effektivisera försäljning från landsbygden genom användande av mobilt internet. Syftet var att skära bort mellanhänder så att mer pengar stannade i producentledet. Instruktionerna var att alla områden, UTOM RIS-AFFÄREN, fick belysas. Att jag inte fick ta med ris-affären förstod jag när jag började studien. Det var ett så inarbetat system med korruption och mellanhänder där maffia styrde. Den affären skulle inte effektiviseras.

Det är bonden längst ut på snöret som arbetar och sliter medan mellanhänderna tjänar pengarna.

 

Min slutsats efter åren i Thailand är; "sådan fader, sådan son".

Det finansiella systemet har i olika grad byggt på korruption. Det som hände när Thaksin kom till makten var att helvetets portar öppnade sig. Thaksin införde en helt ny nivå på korruptionen.

Jag har själv arbetat med företag nära Thaksin-sfären och det har inte varit upplyftande.

 

Min teori är att under de senast 15 åren har politikerna visat vägen för affärsvärlden hur man kan göra för att tjäna pengar snabbt. Det har medfört att alla som kan, röd,gul och andra, begår direkta olagligheter för att tjäna pengar.

 

Det vi ser i denna tråd är inget annat än brottslighet.

Min förhoppning är nu att militären tar ett krafttag om denna varböld och klämmer ut varet så att skeppet Thailand kommer på rätt köl igen. När folk har nyktrat till så kanske det visar sig att detta inte var en så dum åtgärd, när krisen var ett faktum.

 

Sedan komemr förstås framtiden...självklart skall inte militären leda landet; det måste till allmänna val med en ny grupp politiker (jag träffade nyligen några potentiella ungdomar med helt ny syn på politiken) som är beredda att ta ansvar, inte bara ta pengar.

 

Detta blev OT men efter att ha läst denna tråd så var jag bara tvungen :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som du har väldigt rätt, andersbangkok.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattas det 90 000 säck eller inte.

 

Det är den frågan jag ställer.

 

Man blir ju lite fundersam i bland, framför alt när man lever under en militär diktatur, med alt det innebär.

 

 

Om man leker med tanken hur många riskorn som finns i varje säck på 50 kg och multiplicerar det med blir det 90.000 säckar så blir det många riskorn. Det påminner om hur många hjärnceller du saknar, hehe. Bara en tanke. Kanske bäst att snickarn stannar vid sin lest!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man leker med tanken hur många riskorn som finns i varje säck på 50 kg och multiplicerar det med blir det 90.000 säckar så blir det många riskorn. Det påminner om hur många hjärnceller du saknar, hehe. Bara en tanke. Kanske bäst att snickarn stannar vid sin lest!

 

Ditt nick säger mycket, det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

More rice missing from warehouses

x7-24-2014-12-05-29-PM-wpcf_728x413.jpg.

Bangkok: -- Rice stock checking continued in several provinces as authorities reported more rice have gone missing from warehouses joining the rice-pledging scheme.

In Pathum Thani province, officials rechecked the warehouses of Phoenix Agritech Wednesday and initially found almost 100,000 sacks of rice went missing.

Besides of the missing of the rice, officials also found scaffolding structure inside piles of thousands of rice sacks.

Officials will finish checking all rice in the warehouses by July 28 to find out it meets the amount the warehouse operator and officials involved earlier declared in the book or not.

In the book, they declared 147,389 sacks of rice were kept in the warehouses of the company.

But renewed checking found 98,435 sacks were missing.

The Marketing Organisation for Farmers has earlier filed complaint with the police and has charged warehouse operator and contractor of theft.

Earlier Wednesday the permanent secretary of PM’s Office ML Panadda Dissakul has said rice checking at all provinces so far showed more than 5% of rice went missing from warehouses.

Source: http://englishnews.t...ing-warehouses/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska ointressant egentligen så länge dom sätter dit dom som skott sig på detta.

Innan dom når upp till Thaksins nivå. Så lär nog en massa ägare/chefer för dessa lager vara åtalade och dömda.

Det är ju dock fantastiskt att när PT gjorde samma kontroll. Så kom dom fram till på en dag att ingenting saknades. Och ingenting var skadat. Det i sig pratar väl för sig själv om deras skuld i det hela.

Och är det folk knutna till dom gula eller dom röda eller inte alls. Så är det lika välkommet att dessa rötägg rensas ut från att hantera statens medel!

Att säga sig ha inspekterat alla lager på två dagar, säger allt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det innebär att det är 1799 lager kvar och 137 silos. Det kan fattas upp till otroliga 700 miljarder thb. Det skall bli intressant vad dna testerna på en del av riset visar.

 

Överorden och krigsrubrikerna krymper allt eftersom kontrollerna blir klara.

 

Rice checks turn up 10% decay

Most silo stocks, records in good order

 

A rice audit committee has found 10% of the rice stock under the former prime minister Yingluck Shinawatra government's

rice-pledging scheme had problems, mainly of deteriorating quality and record discrepancies.

 

Assistant army chief Chatchai Sarikallaya, chairman of the Rice Policy and Management Committee,

yesterday said the rice audit committee has checked stocks at 1,290 out of all 1,787 warehouses,

or 72% of the total, and found 80% of the stock was found to be of good quality.

 

Only 10% of the rice-pledge stock was degraded with its quality not matching the records kept.

...

 

Meanwhile, former Democrat MP Warong Detkitvikorm said it would be hard to take action

against those involved in irregularities in the rice stocks.

 

On his Facebook page, the former Democrat MP for Phitsanulok said the rice inspections

found substandard or missing rice at some warehouses.

 

As several agencies colluded in various rice scams leading to irregularities, it was hard to find evidence against them, he said.

 

mvh

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Överorden och krigsrubrikerna krymper allt eftersom kontrollerna blir klara.

 

Rice checks turn up 10% decay

Most silo stocks, records in good order

 

A rice audit committee has found 10% of the rice stock under the former prime minister Yingluck Shinawatra government's

rice-pledging scheme had problems, mainly of deteriorating quality and record discrepancies.

 

Assistant army chief Chatchai Sarikallaya, chairman of the Rice Policy and Management Committee,

yesterday said the rice audit committee has checked stocks at 1,290 out of all 1,787 warehouses,

or 72% of the total, and found 80% of the stock was found to be of good quality.

 

Only 10% of the rice-pledge stock was degraded with its quality not matching the records kept.

...

 

Meanwhile, former Democrat MP Warong Detkitvikorm said it would be hard to take action

against those involved in irregularities in the rice stocks.

 

On his Facebook page, the former Democrat MP for Phitsanulok said the rice inspections

found substandard or missing rice at some warehouses.

 

As several agencies colluded in various rice scams leading to irregularities, it was hard to find evidence against them, he said.

 

mvh

 

80% of rice is fine.

10% förstört

10% fått fötter

10% av 18 miljoner ton är 1.8 miljoner ton ris, det är ta mig f@n inte småpotatis. 15000 THB/ton det blir mycket pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

80% of rice is fine.

10% förstört

10% fått fötter

10% av 18 miljoner ton är 1.8 miljoner ton ris, det är ta mig f@n inte småpotatis. 15000 THB/ton det blir mycket pengar.

 

 

Lugna ner dig nu tills kontrollerna är klara.

Det är budskapet i artikeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

80% of rice is fine.

10% förstört

10% fått fötter

10% av 18 miljoner ton är 1.8 miljoner ton ris, det är ta mig f@n inte småpotatis. 15000 THB/ton det blir mycket pengar.

 

Blir snabbt nagra ton nar man saljer till marknadernas matstallen!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

80% of rice is fine.

10% förstört

10% fått fötter

10% av 18 miljoner ton är 1.8 miljoner ton ris, det är ta mig f@n inte småpotatis. 15000 THB/ton det blir mycket pengar.

 

Jag reagerade mest på ditt inlägg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Överorden och krigsrubrikerna krymper allt eftersom kontrollerna blir klara.

 

Rice checks turn up 10% decay

Most silo stocks, records in good order

 

A rice audit committee has found 10% of the rice stock under the former prime minister Yingluck Shinawatra government's

rice-pledging scheme had problems, mainly of deteriorating quality and record discrepancies.

 

Assistant army chief Chatchai Sarikallaya, chairman of the Rice Policy and Management Committee,

yesterday said the rice audit committee has checked stocks at 1,290 out of all 1,787 warehouses,

or 72% of the total, and found 80% of the stock was found to be of good quality.

 

Only 10% of the rice-pledge stock was degraded with its quality not matching the records kept.

...

 

Meanwhile, former Democrat MP Warong Detkitvikorm said it would be hard to take action

against those involved in irregularities in the rice stocks.

 

On his Facebook page, the former Democrat MP for Phitsanulok said the rice inspections

found substandard or missing rice at some warehouses.

 

As several agencies colluded in various rice scams leading to irregularities, it was hard to find evidence against them, he said.

 

mvh

 

Visst måste det gå att finna bevis mot många av dom. Har man byggt ställningar i rishögarna för att få det att se ut som att de har mer ris än tänkt, kommer de väl att bli åtalade. Visst är 10% en oherrans massa ris?

 

Tycker att det verkar vara att gå åt rätt håll det du inte citerade från artikeln.

 

The committee would neither consider introducing rice insurance nor rice-pledging schemes, but would focus on encouraging farmers to grow quality rice and other substitute crops, he said during a meeting of the Rice Policy and Management Committee.

 

During the meeting, he proposed a production and marketing strategy be included in the panel's work. The strategy was aimed at urging farmers to produce quality rice and sell their crops at suitable prices.

 

Det verkar väl rätt att satsa på kvalitet?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst måste det gå att finna bevis mot många av dom. Har man byggt ställningar i rishögarna för att få det att se ut som att de har mer ris än tänkt, kommer de väl att bli åtalade. Visst är 10% en oherrans massa ris?

 

Tycker att det verkar vara att gå åt rätt håll det du inte citerade från artikeln.

 

The committee would neither consider introducing rice insurance nor rice-pledging schemes, but would focus on encouraging farmers to grow quality rice and other substitute crops, he said during a meeting of the Rice Policy and Management Committee.

 

During the meeting, he proposed a production and marketing strategy be included in the panel's work. The strategy was aimed at urging farmers to produce quality rice and sell their crops at suitable prices.

 

Det verkar väl rätt att satsa på kvalitet?

 

Håller med och länkade ju också till hela artikeln :-)

Försökte dra ut det som har mest med trådens rubrik att göra.

 

Det kan mycket väl vara så (och inte vore det första gången i Thailands historia)

att man inte lyckas sätta dit de fysiska rövarna (ris-maffian och lokala högt uppsatta personer)

eller ens de som tog de politiska besluten om risstödet från början.

 

Det verkar ju vettigt att planera för en framtid med kvalitetsris och braiga metoder utan subsidier.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med och länkade ju också till hela artikeln :-)

Försökte dra ut det som har mest med trådens rubrik att göra.

 

Det kan mycket väl vara så (och inte vore det första gången i Thailands historia)

att man inte lyckas sätta dit de fysiska rövarna (ris-maffian och lokala högt uppsatta personer)

eller ens de som tog de politiska besluten om risstödet från början.

 

Det verkar ju vettigt att planera för en framtid med kvalitetsris och braiga metoder utan subsidier.

 

mvh

Svårt att länka till bara vissa rader av artikeln! :)

 

Tycker att Thailands risbönder är värd ett bättre öde än vad senaste tiden har spelat dom i händerna.

Samtidigt måste de ju också förstå att metoder och stragedier för odling är viktigare nu för tiden och att utbildning är ett måste.

Fast jag vet ju även bönder i Sverige som inte tycker att deras barn borde behöva gå i skola, utan gör bättre nytta hemma och jobba på fälten och med djuren. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Så fruktansvärt fattigt var det väl inte där jag var i alla fall.

 

Hittade en trevlig traktor (och min "säng" vid sidan om, ingen AC så jag gillade det utomhus)
post-11193-0-94369700-1406649669_thumb.j

 

Med "snöblad", men så mycket snö verkar det inte komma där nere i alla fall

post-11193-0-67556300-1406649741_thumb.j

 

Kanske man kan ha den till nåt annat, och vagn, harv men jag vetefasiken om jag såg en plog.

 

Men om detta är köpt med lånade pengar eller ej - sånt diskuterar inte tjejen med mig. Politik, pengar eller tja... det var en massa som jag inte fattade. Jag är ju inte Thai.

 

Men fattiga... det är nog relativt.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Två ris tjuvar arresterade.

 

Polisen har gripit två "lagerägare" efter att ha funnit dem skyldiga till att ha stulit nästan 100.000 säckar av ris, värt 98 miljoner baht, från sina egna lager som de hyrde ut till staten för att lagra ris som köps från jordbrukare inom ris-stödet.

 

Gripandet kom efter myndigheter upptäckte oegentligheter hos ägarna av lagerlokalerna när det uppfördes byggnadsställningar inuti högar av säckar ris för några veckor sedan i Pathum Thani provinsen.

 
Ägarna till lagerlokalen, Teerasak Seangwarangul, även känd som Sia Ouan och hans kusin Kittipong Seangwarangul greps idag på ett hotell i Bangkoks ytterområden.
 
De två hyrde enligt uppgift sina lager i Pathum Thani provinsen till "Marketing Organization for Farmers" att lagra ris som köps från jordbrukare inom ris-stödet.
 
Men de två stal senare i hemlighet cirka 98.000 säckar av ris, värt upp till 98 miljoner baht från lagren.
 
De misstänkta uppgav ha byggt byggnadsställningar och placerat säckar runt om  och på toppen för att lura  inspektionsgruppen.
 
En grundlig kontroll visade att det inte fanns något ris under byggnadsställningar.
 
Royal Thai Police biträdande kommissionär Gen Ake Angsananont sade att polisen skall leta reda på mer konspiratörer till stölden eftersom man trodde fler var inblandade i stölden.
 
 
 
 
 

 

post-9848-0-66656900-1406780791.jpg

post-9848-0-88317300-1406780799.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Två ris tjuvar arresterade.

 

Polisen har gripit två "lagerägare" efter att ha funnit dem skyldiga till att ha stulit nästan 100.000 säckar av ris, värt 98 miljoner baht, från sina egna lager som de hyrde ut till staten för att lagra ris som köps från jordbrukare inom ris-stödet.

 

Gripandet kom efter myndigheter upptäckte oegentligheter hos ägarna av lagerlokalerna när det uppfördes byggnadsställningar inuti högar av säckar ris för några veckor sedan i Pathum Thani provinsen.

 
Ägarna till lagerlokalen, Teerasak Seangwarangul, även känd som Sia Ouan och hans kusin Kittipong Seangwarangul greps idag på ett hotell i Bangkoks ytterområden.
 
De två hyrde enligt uppgift sina lager i Pathum Thani provinsen till "Marketing Organization for Farmers" att lagra ris som köps från jordbrukare inom ris-stödet.
 
Men de två stal senare i hemlighet cirka 98.000 säckar av ris, värt upp till 98 miljoner baht från lagren.
 
De misstänkta uppgav ha byggt byggnadsställningar och placerat säckar runt om  och på toppen för att lura  inspektionsgruppen.
 
En grundlig kontroll visade att det inte fanns något ris under byggnadsställningar.
 
Royal Thai Police biträdande kommissionär Gen Ake Angsananont sade att polisen skall leta reda på mer konspiratörer till stölden eftersom man trodde fler var inblandade i stölden.
 
 
 
 
 

 

Är det möjligt dessa två bröder flyttade ris 100 miljoner baht ut ur deras lager och byggde ställningar ensamma, utan att någon såg dem dem? Nej, är det inte möjligt. Detta är bara en del av en mycket större, organiserad bluff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överorden och krigsrubrikerna krymper allt eftersom kontrollerna blir klara.

 

Rice checks turn up 10% decay

Most silo stocks, records in good order

 

A rice audit committee has found 10% of the rice stock under the former prime minister Yingluck Shinawatra government's

rice-pledging scheme had problems, mainly of deteriorating quality and record discrepancies.

 

Assistant army chief Chatchai Sarikallaya, chairman of the Rice Policy and Management Committee,

yesterday said the rice audit committee has checked stocks at 1,290 out of all 1,787 warehouses,

or 72% of the total, and found 80% of the stock was found to be of good quality.

 

Only 10% of the rice-pledge stock was degraded with its quality not matching the records kept.

...

 

Meanwhile, former Democrat MP Warong Detkitvikorm said it would be hard to take action

against those involved in irregularities in the rice stocks.

 

On his Facebook page, the former Democrat MP for Phitsanulok said the rice inspections

found substandard or missing rice at some warehouses.

 

As several agencies colluded in various rice scams leading to irregularities, it was hard to find evidence against them, he said.

 

mvh

 

Government rice stockpiles not well taken care of.

 

In some warehouses in the North, the special task force found that rice stockpiles were not taken good care of by surveyors.

There was no fumigation of rice to keep away from pest insects and this might cause damage to the stockpiles.

He said authorities were assessing the damages, adding that surveyors must be held responsible for the loss.

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/government-rice-stockpiles-well-taken-care/

Ändrades av Khun Ken
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det möjligt dessa två bröder flyttade ris 100 miljoner baht ut ur deras lager och byggde ställningar ensamma, utan att någon såg dem dem? Nej, är det inte möjligt. Detta är bara en del av en mycket större, organiserad bluff.

Nja, Thailandska byggarbetare ar faktiskt bade blinda och dova sa det ar visst mojligt! :crazy:

Annars kan det ju vara chaufforen eller hembitradet som beordrat svartforsaljningen, sa brukar det ju ga till i fina familjer, de s.k. eliten!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...