Jump to content
IGNORERAD

Kuppen är ett faktum


Nemo

Recommended Posts

Hej

 

Thailand var inte alls i behov av denna eller någon av dom 18 föregående mer eller mindre lyckade militärkupperna, det är en myt som kuppmakarna och deras fans odlar.

 

Sanningen är väl snarare att kretsen runt kungahuset, militären, överklassen och valets ständiga förlorare anser sig vara i behov och tjäna på dessa.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Om du frågar föräldrarna till dom mördade barnen, tror du dom skulle säga att det är en myt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,5k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    112

  • Khun Ken

    105

  • janne_h

    95

  • Moritz

    93

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

 

Apishit jämför den senaste kuppen med den förre Diktatorn Sarits kupp 1957 och säger sig se stora skillnader mellan kuppen den 22 maj i år och kupperna 2006 och 1991.

 

Han anser att den senaste kuppen har större likheter och mer gemensamt med Diktatorn Sarits kupp 1957.

 

Tydligen är inte ens Apishit lika imponerad av den senaste kuppen och juntaledaren som en del medlemmar här på forumet, att han ser risker och jämför kuppen och dess ledare med Diktatorn Sarit är sannerligen inte positivt eller meriterande för Juntaledaren.

 

Abhisit compares the coup and the military junta to Sarit

By Bangkok Pundit Aug 25, 2014 1:00PM UTC

 

Former prime minister Abhisit Vejjajiva, leader of the Democrat Party, "said the May 22 coup was different from the most recent previous coups in 2006 and 1991. The one led by Prayuth was more similar to that of Field Marshal Sarit Thanarat, who served as prime minister after the 1957 coup, he said."

 

Both coups have something in common in terms of trying to absolutely control the situation first. So the first phase of this junta’s road map is longer when compared with the Suchinda [Kraprayoon] and Sonthi [boonyaratglin] coups,” Abhisit told The Nation.“

 

Other coup-makers after Field Marshal Thanom Kittikachorn, who became prime minister in 1963, did not take the position of PM themselves, but the leader of the latest coup is widely expected to be the next prime minister, he said.

The military coup in May was not welcomed by the international community, notably in Western countries. Abhisit said the international community has its standards on such matters.

“It’s difficult to change their minds. But I think tomorrow the NCPO will choose to be achievement-oriented. They will choose [to follow] the path that will make them succeed,” he said.

 

BP: Sarit was an absolute dictator who carried out investigations himself and then ordered public executions, particularly of arsonists and communists, without trial. Sarit was popular because of his “toughness” and he is remembered fondly. Sarit’s first coup was justified on a number of grounds including corruption of the government it overthrew, but after he died he was even very corrupt and had siphoned off tens of millions of baht over the years.  This side of Sarit is well-known. The comparisons with Sarit has been made by Thitinan previously and with  implied negative connotations, but Abhisit is less clear whether he means it negatively or not. His vagueness may be due to martial law, but well the comparison with Sarit is very apt….. 

 

http://asiancorrespondent.com/126056/abhisit-compares-the-coup-and-the-military-junta-to-sarit/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=abhisit-compares-the-coup-and-the-military-junta-to-sarit

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Thailand var inte alls i behov av denna eller någon av dom 18 föregående mer eller mindre lyckade militärkupperna, det är en myt som kuppmakarna och deras fans odlar.

 

Sanningen är väl snarare att kretsen runt kungahuset, militären, överklassen och valets ständiga förlorare anser sig vara i behov och tjäna på dessa.

 

Med vänlig hälsning isan lover

  :blah:  :blah:  :blah:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Apishit jämför den senaste kuppen med den förre Diktatorn Sarits kupp 1957 och säger sig se stora skillnader mellan kuppen den 22 maj i år och kupperna 2006 och 1991.

 

Han anser att den senaste kuppen har större likheter och mer gemensamt med Diktatorn Sarits kupp 1957.

 

Tydligen är inte ens Apishit lika imponerad av den senaste kuppen och juntaledaren som en del medlemmar här på forumet, att han ser risker och jämför kuppen och dess ledare med Diktatorn Sarit är sannerligen inte positivt eller meriterande för Juntaledaren.

 

Abhisit compares the coup and the military junta to Sarit

By Bangkok Pundit Aug 25, 2014 1:00PM UTC

 

Former prime minister Abhisit Vejjajiva, leader of the Democrat Party, "said the May 22 coup was different from the most recent previous coups in 2006 and 1991. The one led by Prayuth was more similar to that of Field Marshal Sarit Thanarat, who served as prime minister after the 1957 coup, he said."

 

Both coups have something in common in terms of trying to absolutely control the situation first. So the first phase of this junta’s road map is longer when compared with the Suchinda [Kraprayoon] and Sonthi [boonyaratglin] coups,” Abhisit told The Nation.“

 

Other coup-makers after Field Marshal Thanom Kittikachorn, who became prime minister in 1963, did not take the position of PM themselves, but the leader of the latest coup is widely expected to be the next prime minister, he said.

The military coup in May was not welcomed by the international community, notably in Western countries. Abhisit said the international community has its standards on such matters.

“It’s difficult to change their minds. But I think tomorrow the NCPO will choose to be achievement-oriented. They will choose [to follow] the path that will make them succeed,” he said.

 

BP: Sarit was an absolute dictator who carried out investigations himself and then ordered public executions, particularly of arsonists and communists, without trial. Sarit was popular because of his “toughness” and he is remembered fondly. Sarit’s first coup was justified on a number of grounds including corruption of the government it overthrew, but after he died he was even very corrupt and had siphoned off tens of millions of baht over the years.  This side of Sarit is well-known. The comparisons with Sarit has been made by Thitinan previously and with  implied negative connotations, but Abhisit is less clear whether he means it negatively or not. His vagueness may be due to martial law, but well the comparison with Sarit is very apt….. 

 

http://asiancorrespondent.com/126056/abhisit-compares-the-coup-and-the-military-junta-to-sarit/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=abhisit-compares-the-coup-and-the-military-junta-to-sarit

 

Med vänlig hälsning isan lover

Abhisit compares the coup and the military junta to Sarit.

Kliv ur sandlådan!

Link to comment
Dela på andra sajter

När IL börjar använda Abhisit som källa undrar jag vad som hänt?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

När IL börjar använda Abhisit som källa undrar jag vad som hänt?

Jo fast kul att se att han använder sig av källor nån gång ibland åtminstone. Vem vet, snart kanske han har vuxit upp tillräckligt för att lära sig stava till Abhisit?

Link to comment
Dela på andra sajter

but Abhisit is less clear whether he means it negatively or not.

 

Om du nu ska dra några växlar på detta. Så kanske du själv skulle ringa Abhisit och fråga vad han menar?

För artikelförfattaren verkar själv vara lite osäker på det.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähh !

Det är nog inte så farligt med en liten kupp då och då. Thailand har tydligen 18 - 20

kupper bakom sig och då man kan räkna dom som en gammal thailändsk tradition

ungefär som våra svenska midsommar

:y15:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

När IL börjar använda Abhisit som källa undrar jag vad som hänt?

Desperate time, desperate measures.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag förstår hur du resonerar men jag tycker inte att dom 18 föregående mer eller mindre lyckade militärkupperna har lagat något, snarare förvärrat situationen och gjort hålen större.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Jag håller med dig att det bästa vore om regeringen lätt bli att plundra och störta landet i fördärv så att inga nya militärkupper behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

 

Thailand var inte alls i behov av denna eller någon av dom 18 föregående mer eller mindre lyckade militärkupperna, det är en myt som kuppmakarna och deras fans odlar.

 

Sanningen är väl snarare att kretsen runt kungahuset, militären, överklassen och valets ständiga förlorare anser sig vara i behov och tjäna på dessa.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Thailand var tyvärr i behov av akut hjälp.Patientent höll på att avlida tack vare odugliga politiker.

Ingen VILL ha en militärkupp om det hade kunnat undvikas men tack vare dina oduglingar så blev det så här.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om du nu ska dra några växlar på detta. Så kanske du själv skulle ringa Abhisit och fråga vad han menar?

För artikelförfattaren verkar själv vara lite osäker på det.

Hej

 

Det kan inte vara så att artikelförfattaren tror att militärjuntans förbud mot kritik gör att Apishit håller en mildare ton än han annars skulle ha gjort.

 

Jag är som bekant ingen Apishit fan men han ska ha all heder för sin under rådande förhållanden hårda kritik mot juntan, uttryckt oro för en långvarig diktatur och sin jämförelse mellan den nuvarande juntaledaren och Thailands värsta diktator genom tiderna Sarit.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara så att artikelförfattaren tror att militärjuntans förbud mot kritik gör att Apishit håller en mildare ton än han annars skulle ha gjort.

 

Det tillfaller ju området rena spekulationer. Eftersom artikelförfattaren inte skriver det i sin frågeställning mot slutet.

 

Översätter vad han skrev på svenska så kan du kanske förstå att det är rena spekulationer från din sida.

"men Abhisit är mindre klar om han menar det negativt eller inte."

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det tillfaller ju området rena spekulationer. Eftersom artikelförfattaren inte skriver det i sin frågeställning mot slutet.

 

Översätter vad han skrev på svenska så kan du kanske förstå att det är rena spekulationer från din sida.

"men Abhisit är mindre klar om han menar det negativt eller inte."

Hej

 

Jag gör nog en lite annorlunda tolkning än dig och då inte minst med tanke på vad Apishit säger för övrigt i hela artikeln sammantaget, läs artikeln en gång till så tror jag t.o.m att du förstår vad han egentligen menar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag gör nog en lite annorlunda tolkning än dig och då inte minst med tanke på vad Apishit säger för övrigt i hela artikeln sammantaget, läs artikeln en gång till så tror jag t.o.m att du förstår vad han egentligen menar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Att du tolkar annorlunda kom ju inte som en skräll precis.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag gör nog en lite annorlunda tolkning än dig och då inte minst med tanke på vad Apishit säger för övrigt i hela artikeln sammantaget, läs artikeln en gång till så tror jag t.o.m att du förstår vad han egentligen menar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Det var i.o.f.s ingen skräll att du tolkar saker lite som du vill. Utan verklighetsförankring.

Nu fanns det ju inte så mycket utrymme för fri tolkning av det som stod där. Utan det är bara att läsa innantill.

Men även det verkar du tydligen ha problem med.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag gör nog en lite annorlunda tolkning än dig och då inte minst med tanke på vad Apishit säger för övrigt i hela artikeln sammantaget, läs artikeln en gång till så tror jag t.o.m att du förstår vad han egentligen menar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Du skulle framstå som mer seriös om du stavade rätt, ABHISIT Vejjaajiva, inte för att jag är någon stavningsmästare, men det med apskit är rätt uttjatat nu :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag gör nog en lite annorlunda tolkning än dig och då inte minst med tanke på vad Apishit säger för övrigt i hela artikeln sammantaget, läs artikeln en gång till så tror jag t.o.m att du förstår vad han egentligen menar.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Hej,

 

Har inte så mycket att tillföra den politiska diskussionen just nu men en fråga till dig har dykt upp när jag läst dina inlägg vid ett flertal tillfällen.

Att du har sympatier i det rödaste Issan har jag lätt att förstå men hur halkade just Bangkoks slum av alla ställen in på din favoritlista? (att jag citerade inlägget ovan har inget med min fråga att göra)

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Apishit jämför den senaste kuppen med den förre Diktatorn Sarits kupp 1957 och säger sig se stora skillnader mellan kuppen den 22 maj i år och kupperna 2006 och 1991.

Han anser att den senaste kuppen har större likheter och mer gemensamt med Diktatorn Sarits kupp 1957.

Tydligen är inte ens Apishit lika imponerad av den senaste kuppen och juntaledaren som en del medlemmar här på forumet, att han ser risker och jämför kuppen och dess ledare med Diktatorn Sarit är sannerligen inte positivt eller meriterande för Juntaledaren.

Abhisit compares the coup and the military junta to Sarit

By Bangkok Pundit Aug 25, 2014 1:00PM UTC

Former prime minister Abhisit Vejjajiva, leader of the Democrat Party, "said the May 22 coup was different from the most recent previous coups in 2006 and 1991. The one led by Prayuth was more similar to that of Field Marshal Sarit Thanarat, who served as prime minister after the 1957 coup, he said."

Both coups have something in common in terms of trying to absolutely control the situation first. So the first phase of this junta’s road map is longer when compared with the Suchinda [Kraprayoon] and Sonthi [boonyaratglin] coups,” Abhisit told The Nation.“

Other coup-makers after Field Marshal Thanom Kittikachorn, who became prime minister in 1963, did not take the position of PM themselves, but the leader of the latest coup is widely expected to be the next prime minister, he said.

The military coup in May was not welcomed by the international community, notably in Western countries. Abhisit said the international community has its standards on such matters.

“It’s difficult to change their minds. But I think tomorrow the NCPO will choose to be achievement-oriented. They will choose [to follow] the path that will make them succeed,” he said.

BP: Sarit was an absolute dictator who carried out investigations himself and then ordered public executions, particularly of arsonists and communists, without trial. Sarit was popular because of his “toughness” and he is remembered fondly. Sarit’s first coup was justified on a number of grounds including corruption of the government it overthrew, but after he died he was even very corrupt and had siphoned off tens of millions of baht over the years. This side of Sarit is well-known. The comparisons with Sarit has been made by Thitinan previously and with implied negative connotations, but Abhisit is less clear whether he means it negatively or not. His vagueness may be due to martial law, but well the comparison with Sarit is very apt…..

http://asiancorrespondent.com/126056/abhisit-compares-the-coup-and-the-military-junta-to-sarit/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=abhisit-compares-the-coup-and-the-military-junta-to-sarit

Med vänlig hälsning isan lover

Tack IL för länken till Bangkok Pundits senaste inlägg, klart intressant läsning

Dina meningsmotståndare är i vanlig ordning mer intresserade av att vinna kampen om att bäst och mest klanka ned på dig, än att analysera vad som sägs.., synd, men så är debattnivån här alltför ofta.

Demokraterna var ju i allra högsta grad via gatuprotester och juridisk kupp, med och regisserade det scenario som ledde till militärkuppen. Men redan under protesterna fanns det spekulationer om olika falanger inom Demokraterna, där Abhisit i så fall skulle representera en mjukare linje än hårdföre storskurken Sutheps. Kanske kan man tolka Abhisits uttalande och jämförelsen med Sarit ungefär som jag uppfattar att BP gör, nämligen som försiktig kritik av den auktoritära väg som juntan under ledning av Prauyth tagit sig in på. Intressant i så fall, men man ska kanske inte dra för stora växlar på några få uttalanden, vi får se om det kommer mer från honom framöver.

Försiktig kritik kan man dock se både här och där. Bangkok Post hade en rätt bitsk ledare i söndags, som jag inte hittar nu, där man drog jämförelser mellan Prauyth och Kim Jong Un (apropå popularitetssiffror)

Intressant är också denna opinionsartikel i samma tidning som pekar på faran med ett auktoritärt styre, oavsett om ledaren heter Thaksin eller Prauyth:

“It is a tall order. Those who spoke out against the political monster the Thaksin regime eventually became must now be wary of the potential leviathan the military government could become. No matter how it is rationalised, unaccountable power with absolute authority and direct control is a recipe for disaster.”

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/428117/thai-authoritarianism-past-and-present

Den intresserade rekommenderas att läsa hela artikeln, den är tänkvärd.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack IL för länken till Bangkok Pundits senaste inlägg, klart intressant läsning

Dina meningsmotståndare är i vanlig ordning mer intresserade av att vinna kampen om att bäst och mest klanka ned på dig, än att analysera vad som sägs.., synd, men så är debattnivån här alltför ofta.

Demokraterna var ju i allra högsta grad via gatuprotester och juridisk kupp, med och regisserade det scenario som ledde till militärkuppen. Men redan under protesterna fanns det spekulationer om olika falanger inom Demokraterna, där Abhisit i så fall skulle representera en mjukare linje än hårdföre storskurken Sutheps. Kanske kan man tolka Abhisits uttalande och jämförelsen med Sarit ungefär som jag uppfattar att BP gör, nämligen som försiktig kritik av den auktoritära väg som juntan under ledning av Prauyth tagit sig in på. Intressant i så fall, men man ska kanske inte dra för stora växlar på några få uttalanden, vi får se om det kommer mer från honom framöver.

Försiktig kritik kan man dock se både här och där. Bangkok Post hade en rätt bitsk ledare i söndags, som jag inte hittar nu, där man drog jämförelser mellan Prauyth och Kim Jong Un (apropå popularitetssiffror)

Intressant är också denna opinionsartikel i samma tidning som pekar på faran med ett auktoritärt styre, oavsett om ledaren heter Thaksin eller Prauyth:

“It is a tall order. Those who spoke out against the political monster the Thaksin regime eventually became must now be wary of the potential leviathan the military government could become. No matter how it is rationalised, unaccountable power with absolute authority and direct control is a recipe for disaster.”

http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/428117/thai-authoritarianism-past-and-present

Den intresserade rekommenderas att läsa hela artikeln, den är tänkvärd.

Antar att det blir så när man lägger sina inlägg på apskitnivå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det blir så när man lägger sina inlägg på apskitnivå

 

...och andra sidan kontrar med Tasksvinet , so what .Låt dom hålla på .

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok Pundit har starka röda sympatier.

 

Intressant åsikt Khun Ken, utan direkta belägg dessutom, kommer nästan att tänka på begreppet kasta sten i glashus...Men, givetvis har du rätt till din åsikt. Själv tycker jag Bangkok Pundit allt som oftast är intressant läsning, merparten av hans inlägg består ju dessutom av direkta referat av andras artiklar. Eget tyckande insprängt,  men för egen del tycker jag att de åsikterna oftast är rätt balanserade, dvs vare sig röda eller gula.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...