Jump to content
IGNORERAD

Kuppen är ett faktum


Nemo

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Nu finns det som du vet inga bevis för att tortyr som du skriver det förekommit, bara en landsflyktig och bevisligen våldsam röd persons påstående.

 

Jag kan dock förstå att det känns jobbigt när "Men in black" nu avslöjas, du har ju förnekat deras existens, men snart lär vi få veta mer och självklart kommer du förneka vad som kommer fram.

 

 

Fakta kära IL, fakta!

Hej

 

Själv håller jag mig till den information som våra Internationella Människorätts Organisationer tillhandahåller i sina rapporter och där är det hittills 14 personer som har berättat att dom har utsatts för tortyr av militären efter det att dom greps och hölls fångna för vad juntan kallar frivillig "attityd korrigering" på hemlig ort.

 

Jag kan dock förstå att det känns jobbigt när Människorätts Organisationerna nu kritiserar dina idoler militären, men snart lär vi få veta mer och självklart kommer du förneka vad som kommer fram.

 

Fakta kära Tamdai, fakta!

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,5k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    112

  • Khun Ken

    105

  • janne_h

    95

  • Moritz

    93

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

 

Själv håller jag mig till den information som våra Internationella Människorätts Organisationer tillhandahåller i sina rapporter och där är det hittills 14 personer som har berättat att dom har utsatts för tortyr av militären efter det att dom greps och hölls fångna för vad juntan kallar frivillig "attityd korrigering" på hemlig ort.

 

Jag kan dock förstå att det känns jobbigt när Människorätts Organisationerna nu kritiserar dina idoler militären, men snart lär vi få veta mer och självklart kommer du förneka vad som kommer fram.

 

Fakta kära Tamdai, fakta!

 

Med vänlig hälsning isan lover

 

Jag gillar inte militären, men jag ogillar folk som enögt väljer ut ensidiga rapporter och samtidigt försvarar andra rapporter från samma källa.

 

"Un is not my father", 2500 döda, det försvarar du emedan 14 personer som påstår sig ha blivet torterade, det upprör dig, patetiskt, och det vet du innerst inne.

 

Och fakta är det sista du bidrar med.

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske läge att åka till Thailand för någon och se eländet på plats, istället för att hitta "sanningen" på nätet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men jag tyckte spontant att det var i värsta laget att kräva gumman på 5000/månad för beskyddet av sin lilla matvagn ( som jag fattade det var). Enligt min kalkylator så skulle hon i så fall måsta dra in drygt 200 battingar/dag enbart för tillstånd och beskydd innan hon ens kan börja göra buisniss. Och vilken gigantisk inkomstminskning polisstackarna måste fått nu om man tänker på hur enormt många gatuförsäljare det finns.

 

Fritz..

 

Sag du inte eländet i onsdags?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Sag du inte eländet i onsdags?

 

Mvh. SWED THAI

I onsdags träffade jag bara glada och trevliga människor.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har givetvis rätt, ingen här och väldigt få i Thailand vet den exakta agendan som Generalen har. TallViking nämner "få till stora ingripande reformer i det bakomliggande demokratiska systemet" och det är givetvis en av de tyngsta punkterna men det är oerhört brett och kan innefatta allt från hur små byar administreras till hur senaten väljs/utses. Det är dock långt ifrån den enda anledningen till kuppen och med största säkerhet inte ens största anledningen; det funkar dock bra för att tillfredsställa den inflytelserika medelklassen i Bangkok, Centrala Thailand och söderöver, de som gjorde Generalens jobb men hellre hade sett en juridisk "kupp".

 

Juntan plockar nu billiga poäng på att ställa tillrätta det som PT och tidigare regeringar närmast avsiktligt ställt till med och det är givetvis ett lätt sätt att bli populär. Nu är dock smekmånaden över och ett antal svåra beslut väntar. Driver de igenom fastighetsskatt, landskatt och arvsskatt har de dock lyckats med något som ingen regering lyckats med och som bara Demokraterna genom Korn ens försökt med. Det absurda är dock att jag är lite skraj för att Generalen är så skarp som många påstår och att Thailand kommer gå lite för bra de närmaste åren, åtminstonde ekonomiskt sett. Risken är då att folk är nöjda och juntan helt sonika "glömmer av" att hålla ett nyval, alternativt ändrar de politiska förutsättningarna så mycket att Generalen förblir de-facto ledare även långt efter att han formellt abdikerat. Efter ett tag kommer då den absoluta makten att bita Generalen i rumpan och samma gamla korruption och cronyism som vi är vana vid visar än en gång sitt fula tryne och hur fan blir vi, eller snarare thailändarna, av med dem då; de kan ju inte gärna kalla på den "rättrådiga" militären den gången.

 

Apropå skattereformer så verkar det som de kommer att göra ett ärligt försök, enligt denna artikel. Men även Bangkok Post är tveksamma till om de verkligen kommer att lyckas genomföra det.

 

http://www.bangkokpost.com/news/politics/431959/prayuth-promises-tax-reforms

The Finance Ministry and the Council of State have concluded their study on the proposed property and inheritance taxes.
 
Under the proposed structure, a 10% tax will be imposed on the recipients of assets valued at 50 million baht and more. Assets subject to inheritance taxes include registered assets such as housing, land, vehicles, cash deposits, bonds and shares. Tax burdens will also apply to a juristic person to avoid loopholes that make it difficult to collect taxes. The measure is seen as necessary as some will try to avoid paying taxes on mobile assets that can be deposited overseas. The government is expected to propose property and inheritance taxes to the NLA as soon as possible. 
Introducing property and inheritance taxes has been an uphill task for many governments. It remains to be seen if the military regime succeeds with the tax reform proposals.
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har givetvis rätt, ingen här och väldigt få i Thailand vet den exakta agendan som Generalen har. TallViking nämner "få till stora ingripande reformer i det bakomliggande demokratiska systemet" och det är givetvis en av de tyngsta punkterna men det är oerhört brett och kan innefatta allt från hur små byar administreras till hur senaten väljs/utses. Det är dock långt ifrån den enda anledningen till kuppen och med största säkerhet inte ens största anledningen; det funkar dock bra för att tillfredsställa den inflytelserika medelklassen i Bangkok, Centrala Thailand och söderöver, de som gjorde Generalens jobb men hellre hade sett en juridisk "kupp".

 

Juntan plockar nu billiga poäng på att ställa tillrätta det som PT och tidigare regeringar närmast avsiktligt ställt till med och det är givetvis ett lätt sätt att bli populär. Nu är dock smekmånaden över och ett antal svåra beslut väntar. Driver de igenom fastighetsskatt, landskatt och arvsskatt har de dock lyckats med något som ingen regering lyckats med och som bara Demokraterna genom Korn ens försökt med. Det absurda är dock att jag är lite skraj för att Generalen är så skarp som många påstår och att Thailand kommer gå lite för bra de närmaste åren, åtminstonde ekonomiskt sett. Risken är då att folk är nöjda och juntan helt sonika "glömmer av" att hålla ett nyval, alternativt ändrar de politiska förutsättningarna så mycket att Generalen förblir de-facto ledare även långt efter att han formellt abdikerat. Efter ett tag kommer då den absoluta makten att bita Generalen i rumpan och samma gamla korruption och cronyism som vi är vana vid visar än en gång sitt fula tryne och hur fan blir vi, eller snarare thailändarna, av med dem då; de kan ju inte gärna kalla på den "rättrådiga" militären den gången.

 

Apropå skattereformer så verkar det som de kommer att göra ett ärligt försök, enligt denna artikel. Men även Bangkok Post är tveksamma till om de verkligen kommer att lyckas genomföra det.

 

http://www.bangkokpost.com/news/politics/431959/prayuth-promises-tax-reforms

The Finance Ministry and the Council of State have concluded their study on the proposed property and inheritance taxes.
 
Under the proposed structure, a 10% tax will be imposed on the recipients of assets valued at 50 million baht and more. Assets subject to inheritance taxes include registered assets such as housing, land, vehicles, cash deposits, bonds and shares. Tax burdens will also apply to a juristic person to avoid loopholes that make it difficult to collect taxes. The measure is seen as necessary as some will try to avoid paying taxes on mobile assets that can be deposited overseas. The government is expected to propose property and inheritance taxes to the NLA as soon as possible. 
Introducing property and inheritance taxes has been an uphill task for many governments. It remains to be seen if the military regime succeeds with the tax reform proposals.

post-8552-0-24867600-1410597534_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

I denna artikel spekulerar Bangkok Pundit i att juntan tänker stanna vid makten länge och att juntans planer kan ta både 2-3 år att genomföra och att ett val kanske blir verklighet först 2016, man tar även upp juntans försök att säkerställa militärens fortsatta stöd under denna period genom förflyttningar och utnämningar.  

 

http://asiancorrespondent.com/126674/signs-that-the-thai-military-is-in-for-the-long-haul/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=signs-that-the-thai-military-is-in-for-the-long-haul

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Guest Isan Lover

Hej

 

Juntan får ännu en gång kritik och den här gången är det ASEAN Parliamentarians for Human Rights (APHR) som framför mycket hård kritik mot militärjuntan.

 

Thai military’s contempt for human rights and the rule of law poses a threat to democracy across ASEAN
September 29, 2014 - Media, Press Statements - no comments

 

 

prayuth-1-300x255.jpg

Coup leader and self-appointed Prime Minister Gen Prayuth Chan-ocha must cease absurd claims to be acting in the interests of human rights and democracy, repeal all laws that violate Thailand’s international legal obligations and return power to an elected, civilian government.

MANILA – Bangkok’s military government continues to demonstrate profound contempt for the rule of law and the dignity and rights of its citizens and should immediately repeal all laws that violate Thailand’s international human rights obligations and hand power back to a fully elected, civilian administration, ASEAN Parliamentarians for Human Rights (APHR) said today.

 

APHR called on the international community and ASEAN government’s to take a stronger stand against the decline of human rights and the rule of law in Thailand, warning that a failure of the international community to stand up to the junta in Bangkok is being seen as a green light to other rights abusing governments in the region. This “soft” approach risks encouraging a serious backslide in democracy and the rule of law across the whole of Southeast Asia, APHR warned.

“Thai citizens have the right and duty under the previous Thai Constitution, the ASEAN Charter and the International Covenant on Civil and Political Rights to be protected from human rights violations and afforded the freedom to express their ideas; but their voices are being suppressed under a climate of fear that has been systematically and perniciously enforced by an authoritarian, military government under General Prayuth Chan-ocha,” said Walden Bello, APHR Vice President and Philippines Congressman.

“Indeed, it is the actions of the military administration, including its failure to respect, protect and promote human rights that should be curtailed and monitored, not the thoughts and words of students, academics and ordinary Thai citizens seeking to uphold Thailand’s long history of democratization.”

“Indeed, it is the actions of the military administration, including its failure to respect, protect and promote human rights that should be curtailed and monitored, not the thoughts and words of students, academics and ordinary Thai citizens seeking to uphold Thailand’s long history of democratization.”

The Thai coup and the military regime it has imposed is in direct violation of the purpose and principals of the ASEAN Charter and ASEAN governments must take a clear stand on this or risk undermining 40 years of work on the ASEAN project and making a mockery of the 2015 ASEAN Community, APHR said.

Article 1 of the ASEAN Charter states that among the 15 key purpose of the regional grouping is “to maintain and enhance peace, security and stability…in the region”, and “to strengthen democracy, enhance good governance and the rule of law, and to promote and protect human rights and fundamental freedoms … ”.

“Something has gone terribly wrong in Thailand when the military illegally overthrows a democratically elected government and tears up the constitution, men and women are taken from their homes in the middle of the night and held at military camps, academics are banned from holding seminars, and people can’t freely post their thoughts and ideas on social media, and this, we are told is in the interests of democracy, the rule of law and justice: We all of us must be living in a Bizzaro World if this is accepted as anywhere close to being logical,” Mr. Bello added.

“We all of us must be living in a Bizzaro World if this is accepted as anywhere close to being logical.”

Since seizing power, Thailand’s military government has undertaken a systematic persecution of political opponents and has sought to silence all criticism and debate.

APHR strongly refutes claims made to the United Nations General Assembly by Thailand’s military-appointed foreign minister, Gen Tanasak Patimapragorn, on Saturday 27 September, that Thailand is not retreating from Democracy . The military general spoke, apparently without awareness of the deep irony, of the need for “respect for the rule of law… good governance, transparency, accountability and equal access to justice.” These are the very things that the military regime and its backers in Thailand have disregarded and systematically worked to destroy and undermine for the past eight years.

 

http://www.aseanmp.org/?p=3109

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

skulle Sverige sluta göra affärer med ALLA länder som har lite oroligheter inom sina gränser,

så skulle vi inte kunna göra affärer med något land...

 

 

 

inte ens oss själva.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men va fan? ....ska Volvo stödja en militärregim?....själv jobbar man på Volvo o inte fan vill jag var med o stödja nån militärregim....men det är klart..hellre det än att sponsra Shinawatra familjen....nu kommer man väl o få fan för detta på forumet men det skiter jag i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige har en betydande och stor vapenindustri, bara det att vi enligt lag inte får sälja dessa vapen till någon som tänker använda dem, mest bara pinsamt och tragiskt.

Som att producera mat men samtidigt belägga köpare med förbud att äta den.

 

Volvo säljer lastbilar i hela världen, Iran, Irak, Thailand Ryssland och t.o.m NordKorea, lägg ner vår vapen industri och Volvo så får vi väl se hur detta tas emot av PK journalister.

 

Svenska staten inklusive kungen jobbar stenhårt för att sälja Jas-Gripen, inte direkt ett flygplan som används för charter, Sverige i ett nötskal.

Att sedan SVT accepterar Saab, företaget som tillverkar krigsflygplanet Jas som sponsor, ett mediaföretag som lever på intäkter intvingade, ja vad skall man säga?

Ändrades av Tamdai
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tummen upp för kuppen

 

Sveriges ambassadör Klas Molin tillsammans med tre Volvo-direktörer

 

 

http://www.expressen.se/nyheter/han-gor-tummen-upp-med-militarjuntan/

Det är irriterande med den PK som finns bland vissa, särskilt journalister och en del andra.

 

Om vi ska sluta göra affärer med de länder som inte följer våra standarder; ja då blir det en kraftig beskärning. Kina torde vi sluta jobba med; så även USA, hela mellanöstern, Indien, Ryssland mfl.

Inte särskilt lustigt för svensk industri.

 

OT: typiskt journalister: förväntar sig att folk skall ha 7/24 beredskap och ALLTID ställa upp så fort dom behagar ringa

 

"När Expressen når Klas Molin på telefon befinner han sig i Manilla och det är midnatt lokal tid. (Anders kommentar: Notera MIDNATT och en idi*t från Expressen ringer för att få ett uttalande!)

Hur ser du på kuppledaren Prajin Juntongs medverkan på Volvo-invigningen?

- Om du mejlar mig så ska jag återkomma när jag är vaken.

Kan du ge en kommentar? redan nu?

- Nej, nej. Jag har rest hela dagen, haft möten och du väcker mig så jag är ledsen, säger han.

Expressen sökte Molin igen i morse, lokal tid, utan resultat.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Men va fan? .ska Volvo stödja en militärregim?.själv jobbar man på Volvo o inte fan vill jag var med o stödja nån militärregim.men det är klart..hellre det än att sponsra Shinawatra familjen.nu kommer man väl o få fan för detta på forumet men det skiter jag i.

Så du reser inte längre till Thailand?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är irriterande med den PK som finns bland vissa, särskilt journalister och en del andra.

Om vi ska sluta göra affärer med de länder som inte följer våra standarder; ja då blir det en kraftig beskärning. Kina torde vi sluta jobba med; så även USA, hela mellanöstern, Indien, Ryssland mfl.

Inte särskilt lustigt för svensk industri.

OT: typiskt journalister: förväntar sig att folk skall ha 7/24 beredskap och ALLTID ställa upp så fort dom behagar ringa

"När Expressen når Klas Molin på telefon befinner han sig i Manilla och det är midnatt lokal tid. (Anders kommentar: Notera MIDNATT och en idi*t från Expressen ringer för att få ett uttalande!)

Hur ser du på kuppledaren Prajin Juntongs medverkan på Volvo-invigningen?

- Om du mejlar mig så ska jag återkomma när jag är vaken.

Kan du ge en kommentar? redan nu?

- Nej, nej. Jag har rest hela dagen, haft möten och du väcker mig så jag är ledsen, säger han.

Expressen sökte Molin igen i morse, lokal tid, utan resultat.

Har inget emot att Volvo investerar i Thailand och ger vanliga thailändare jobb.

Tycker Andersbangkok det visar på demokratisk förståelse att man står och gör tummen upp tillsammans med kuppgeneraler i från vilket land det nu månne vara?

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Har inget emot att Volvo investerar i Thailand och ger vanliga thailändare jobb.

Tycker Andersbangkok det visar på demokratisk förståelse att man står och gör tummen upp tillsammans med kuppgeneraler i från vilket land det nu månne vara?

Enis

Jag tycker att om Sverige inte har avbrutit relationerna med ett viss land, då är det ok att göra affärer där.

Om man sätter bilden i sitt sammanhang så visar den på att Volvo har utökat sin kapacitet i Thailand. Det är väl ganska PK att få det till att ambassadören gör tummen upp för landets styrande?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tummen upp för kuppen

 

Sveriges ambassadör Klas Molin tillsammans med tre Volvo-direktörer

 

 

http://www.expressen.se/nyheter/han-gor-tummen-upp-med-militarjuntan/

 

Bortsett från en hel del faktafel i reportaget så skulle man kunna önska en kurs i mediaträning åt Sveriges diplomatkår-vilket bilden tydligt visar.

 

Nu började knappast Volvo att snickra på sitt nya högkvarter efter den 22 maj 2014 och att slutföra jobbet känns ju som det mest logiska istället för att avbryta allt arbete och lämna all verksamhet i Thailand.

 

Får hoppas att denna moraliskt högstående journalist inte tänker sig åka på en semester i Thailand under nuvarande styre...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...