Jump to content
IGNORERAD

Fråga om svenskt medborgarskap


Snucke

Recommended Posts

Hej, 

 

Frugan vill söka svenskt medborgarskap. Men undrar om hon får tillbaka sitt inskickade thaipass när ansökan är beviljad och klar?  Förresten varför ska man skicka med sitt thailändska pass?

 

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, 

 

Frugan vill söka svenskt medborgarskap. Men undrar om hon får tillbaka sitt inskickade thaipass när ansökan är beviljad och klar?  Förresten varför ska man skicka med sitt thailändska pass?

 

Snucke

Passet anses väl som en godkänd ID handling av de svenska myndigheterna.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Även för att se in och utresor ur Sverige tror jag. Dvs för att kunna räkna ut tid i Sverige.

 

Mvh

BBJ

:thumbsup:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

förstår inte riktigt får hon eller får hon inte tillbaka passet. Måste väl vara många här som vet hur det ligger till? Att dom makulerar hennes PUT kort är ju klart eftersom hon inte behöver det längre. BBJ tidigare in och utresor kan dom inte se i hennes pass för hon får ett sprllans nytt om nån vecka.

Grejen är att hon är orolig att bli av med sitt thaipass.!

 

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Passet kommer hem till er när beslut är tagit.

Det thailänska sedan är det att skaffa ett svenskt pass

Link to comment
Dela på andra sajter

Passet kommer hem till er när beslut är tagit.

Det thailänska sedan är det att skaffa ett svenskt pass

Tack nalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ansökan drar ut på tiden finns det möjlighet att få tillbaka det om man exempelvis måste åka till Thailand. Vid återkomst Sverige skickar man in passet igen. Det är väl tyvärr så att en sådan manöver fördröjer ansökan ytterligare.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ansökan drar ut på tiden finns det möjlighet att få tillbaka det om man exempelvis måste åka till Thailand. Vid återkomst Sverige skickar man in passet igen. Det är väl tyvärr så att en sådan manöver fördröjer ansökan ytterligare.

 

Herr Chang har talat.

Tja Du kan begära tillbaka passet när du skall åka men du behöver inte skicka tillbaka det före du får ett brev från mig att dom påbörjat fallet.

Det hände oss men det gick ju inte så bra för då hade vi varit utskrivna från Sverige i tre månader, men det hade dom ingen koll på så jag fick ringa

och meddela detta, så nu får vi väl se vad som händer med put. Kärringen på mig sa att så länge vi inte har fått något brev om indraget put så var det

inga problem att åka till Sverige på semester och om det blev indraget var det bara att överklaga då fick man ca ett halvår till.

MVH FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

förstår inte riktigt får hon eller får hon inte tillbaka passet. Måste väl vara många här som vet hur det ligger till? Att dom makulerar hennes PUT kort är ju klart eftersom hon inte behöver det längre. BBJ tidigare in och utresor kan dom inte se i hennes pass för hon får ett sprllans nytt om nån vecka.

Grejen är att hon är orolig att bli av med sitt thaipass.!

 

Snucke

Man ska skicka med dom gamla passen också.

 

Ha en bra dag alla önskar Pust

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Sambon hämtade ut rek brev idag, nu är hon svensk medborgare. Tog ca 5 veckor från att vi skickade in pappren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Finns säkert nån har som har svar på följande fråga:

Thailändska som visserligen aldrig bott i Sverige har Svensk far och Thai mor. ca 30-35 år gammal och vill skaffa sig svensk pass,

Får hon det pga fadern eller ska hon söka som vanligt med sedvanliga krav? Kommer med mer uppgifter om jag hinner prata

om det med henne, senare men Ni kan svara, Amru kanske har kännedom eller annan som har haft samma situation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert nån har som har svar på följande fråga:

Thailändska som visserligen aldrig bott i Sverige har Svensk far och Thai mor. ca 30-35 år gammal och vill skaffa sig svensk pass,

Får hon det pga fadern eller ska hon söka som vanligt med sedvanliga krav? Kommer med mer uppgifter om jag hinner prata

om det med henne, senare men Ni kan svara, Amru kanske har kännedom eller annan som har haft samma situation.

Den jämställda svenska hållningen är ju så att för en svensk kvinna som får barn med en från annat land blir barnet automatiskt svensk medborgare, medan det för män i motsvarande situation blir ett byråkratiskt krångel med osäkert resultat även om faderskapet är fastslaget.

 

Det var ju inte svar på din fråga, men lever fadern så kan det säkert underlätta (anhörig). Dock måste hon nog ansöka den "vanliga" vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Automatiskt svensk medborgarskap p.g.a. att fadern är svensk ges bara om barnet föds i Sverige

eller om fadern är svensk och vid födseln gift med barnets mor.

 

Jag kan inte lista ut om föräldrarna vid födseln ska vara bosatta i Sverige men det förefaller troligt.

 

Efter 18 års ålder ska "barnet" söka medborgarskap själv och då krävs det normalt 5 års boende och ut i Sverige.

 

Om man fyller i Migrationsverkets medborgarskapsguide åt henne "avslås" begäran om medborgarskap

med hänvisning till "bosatt för kort tid i Sverige" och "inget permanent uppehållstillstånd eller -rätt"

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Räcker det inte att skicka gamla passet? Hur kan dem veta att man har nytt thaipass.

Gammalt Thaipass menas väll i detta sammanhang att det har gått ut (Gammalt datum) och det är väll lika giltigt som en Toarulle antar jag.

Om det inte är utgånget datum så borde väll myndigheten som utfärda nytt ha stämplat hål i det gamla passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...