Jump to content
IGNORERAD

Hur lång tid ska MIG ta egentligen?


honken

Recommended Posts

Blir fan förbannad nu.

 

MIG i sverige verkar ligga o lata sig, lämna in min ansökan för min fru 2013-08-09, men endå har vi inte fått någon intervju tid än.

Allt de kaffe fikande idi*terna säger är "uppskattade tiden är si och så".

 

Vid inlämnandet av ansökan var väntetiden 7månader. 

Fine tänkte jag det kör vi på, sen vart det 10 månader, och sen 11, och sen 1år, och nu säger dom 16 månader.

 

Under denna tid så slinker det in 1500 Mulla Omars, 400 Muhammeds mm.

 

Osaker skyller dom på syrien krisen, men jag menar, syrien krisen är typ över och vad jag förstår är de mesta inom denna syrien krisen "anhörighets ansökningar".

Så vad fan är problemet, ge mig min intervju tid så den blir klar.

Hur svårt ska det vara?????

 

De kan ju skicka ner intervjus underlägg till ambassaden i BKK, så kan nån liten kontorsråtta där göra arbetet åt de lata MIG arbetarna i sverige, och sen skicka upp svaren.

 

 

Eller hur gör man för att få dessa personen o släppa sin munk och sätta sig bakom sin dator och börja styra upp lite?

 

/honken

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir fan förbannad nu.

 

MIG i sverige verkar ligga o lata sig, lämna in min ansökan för min fru 2013-08-09, men endå har vi inte fått någon intervju tid än.

Allt de kaffe fikande idi*terna säger är "uppskattade tiden är si och så".

 

Vid inlämnandet av ansökan var väntetiden 7månader. 

Fine tänkte jag det kör vi på, sen vart det 10 månader, och sen 11, och sen 1år, och nu säger dom 16 månader.

 

Under denna tid så slinker det in 1500 Mulla Omars, 400 Muhammeds mm.

 

Osaker skyller dom på syrien krisen, men jag menar, syrien krisen är typ över och vad jag förstår är de mesta inom denna syrien krisen "anhörighets ansökningar".

Så vad fan är problemet, ge mig min intervju tid så den blir klar.

Hur svårt ska det vara? ????

 

De kan ju skicka ner intervjus underlägg till ambassaden i BKK, så kan nån liten kontorsråtta där göra arbetet åt de lata MIG arbetarna i sverige, och sen skicka upp svaren.

 

 

Eller hur gör man för att få dessa personen o släppa sin munk och sätta sig bakom sin dator och börja styra upp lite?

 

/honken

Tjenare, vilken intervju är det du väntar på??

Jag anlita en firma i bkk som lämna in min ansökan om UT i FEB(pappersvägen), fick för 3 veckorsen en handläggare i Örebro, ringde henne och fråga hur lång tid det skulle ta innan jag fick papper från henne och svara på, då sa hon några veckor. 

Nu ringde jag idag och fråga igen, då sa hon ca 2 veckor till.

Helt sjuk att du har fått vänta så länge, och får du vänta så länge så lär ju jag få göra det med.

Men muslimerna kastar dom fan PUT på.det är förjävligt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

De har det nog inte så lätt på Migrationsverket, att ta hand om de strida flyktingströmmarna.

och de upprörda farangerna som inte kan ta det lite lugnt :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Senaste informationen från expertgruppen från den 2014-04-14.

 

Migrationsverket handlägger alla ärenden individuellt utifrån omständigheterna i det enskilda ärendet. Detta innebär att liknande ärenden får en liknande handläggning och handläggningstid. De väntetider vi redovisar på vår hemsida bygger på statistiska uppgifter om hur lång tid det tagit tills vi fattat beslut i 90 % av ärendena i ärendeslaget. Detta säger således inte så mycket om hur lång väntetiden kommer att bli om man ansöker idag, utan får i det närmaste betraktas som en ”maxtid”. Den genomsnittliga handläggningstiden i anknytningsärenden där det gjorts en webb-ansökan uppgår till cirka fem månader, inklusive handläggningstiden på utlandsmyndigheten.

 

Med vänliga hälsningar

 

 

Håkan Jonsson

Expert Staben

Verksamhetsområdet Besök, Bosättning och Medborgarskap

Migrationsverket

 

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

De har det nog inte så lätt på Migrationsverket, att ta hand om de strida flyktingströmmarna.

och de upprörda farangerna som inte kan ta det lite lugnt :crazy:

Tycker du 16 månader är att inte kunna ta det lite lugnt? 

Jag vill ju så klart få hit min tjej så fort det går.

Att sitta här hemma och vänta på henne är ju kanon jobbigt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du 16 månader är att inte kunna ta det lite lugnt? 

Jag vill ju så klart få hit min tjej så fort det går.

Att sitta här hemma och vänta på henne är ju kanon jobbigt.

 

Jovisst förstår jag dig, men att kasta skit på MIG-tjänstemännen hjälper ju ingenting

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst förstår jag dig, men att kasta skit på MIG-tjänstemännen hjälper ju ingenting

Nej, men det skadar ju inte heller...=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag väntat i 14 år på att få ett PUT i Thailand.     w00t.gif

 

Off Topic.       xsorry.gif.pagespeed.ic.HIAcli9fRM.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men det skadar ju inte heller...=)

Nyttigt att avreagera sig, men på ett forum skapar det ju också en del obefogat kritiska kommentarer.

För egen del har jag inget ont att säga om MIG men det var ju för ett antal år sedan (9)

Link to comment
Dela på andra sajter

MIG har alltid varit shyssta mot oss,till och med hjälpsamma både vig PUT+besök angöriga.

jrk

Ändrades av jrk
Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt med väntetiden men jag tror nog att tjänstemännen på Migrationsverket gör så gott de kan och de har nog mycket att göra. 127000 invandrare beräknas komma till Sverige under 2014 och med det medborgarskapsansökningar, överklaganden osv. Tjänstemännen på Migrationsverket är nog pressade av detta.

 

Har själv varit i kontakt med Migrationsverket en hel del och de har alltid skött sig bra utifrån de förutsättningar som gäller.

Ändrades av Neil
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja har en del erfarenhet av de på Migrationsverket lite försiktigt kan jag nog konstatera att deras svar och handling ibland lämnar utrymme för förbättringar. Men jag upplever det som en myndighet på knä under för mycket att göra och för lite folk. Men när jag har hittat någon som tar ansvar därborta så upplever jag att de gör vad de kan för fixa till deras misstag. Men ibland misströstar jag om dem när man får fyra olika svar på samma fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Det som förvånar en är att dessa byråkrater inte ens kan sina egna regler. Det gäller Solna. Kanske är det undantaget  i sverige. Dom kanske har svårt att rekrytera bra folk. Vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste informationen från expertgruppen från den 2014-04-14.

 

Migrationsverket handlägger alla ärenden individuellt utifrån omständigheterna i det enskilda ärendet. Detta innebär att liknande ärenden får en liknande handläggning och handläggningstid. De väntetider vi redovisar på vår hemsida bygger på statistiska uppgifter om hur lång tid det tagit tills vi fattat beslut i 90 % av ärendena i ärendeslaget. Detta säger således inte så mycket om hur lång väntetiden kommer att bli om man ansöker idag, utan får i det närmaste betraktas som en ”maxtid”. Den genomsnittliga handläggningstiden i anknytningsärenden där det gjorts en webb-ansökan uppgår till cirka fem månader, inklusive handläggningstiden på utlandsmyndigheten.

 

Med vänliga hälsningar

 

 

Håkan Jonsson

Expert Staben

Verksamhetsområdet Besök, Bosättning och Medborgarskap

Migrationsverket

 

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

Känns dock onödigt att de ska dra ut på tiden så jääävla mycket.

I mitt huvud behöver de bara skicka ner sitt underlag för intervju *poff* så är det klart där borta.

Det jag egentligen bara vill få avklarat är just själva intervjun, sen om det tar nån månad till efter den är gjord är skit samma.

 

Sen ska ambassad personal lära sig reglerna och procedurerna lite bättre och inte bara slänga ut info som de tror stämmer.

 

Jag är trevlig när jag snackar med dom per telefon på MIG, men när man känner att de är spydiga mot en när man ringer har man lust att smälla av på dom, inte mitt fel om nått ärende innan skapat jidder.

 

När man inte hör nått på länge så blir man lätt arg, men skulle man få en uppdatering lite då och då speciellt om tiderna ändras så hade man vetat.

Men att de bara ändrar tiderna titt som tätt utan info så blir man trött och irriterad på folket på MIG. 

Känns som dom själva inte vet hur dom ska jobba.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Känns dock onödigt att de ska dra ut på tiden så jääävla mycket.

I mitt huvud behöver de bara skicka ner sitt underlag för intervju *poff* så är det klart där borta.

Det jag egentligen bara vill få avklarat är just själva intervjun, sen om det tar nån månad till efter den är gjord är skit samma.

Sen ska ambassad personal lära sig reglerna och procedurerna lite bättre och inte bara slänga ut info som de tror stämmer.

Jag är trevlig när jag snackar med dom per telefon på MIG, men när man känner att de är spydiga mot en när man ringer har man lust att smälla av på dom, inte mitt fel om nått ärende innan skapat jidder.

När man inte hör nått på länge så blir man lätt arg, men skulle man få en uppdatering lite då och då speciellt om tiderna ändras så hade man vetat.

Men att de bara ändrar tiderna titt som tätt utan info så blir man trött och irriterad på folket på MIG.

Känns som dom själva inte vet hur dom ska jobba.

Trist att det tar sån förbannad tid, enda sättet är väl att tjata tills de lyfter fram era papper i kön. Men det är väl en massa syrianer som får förtur nu tydligen.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt med väntetiden men jag tror nog att tjänstemännen på Migrationsverket gör så gott de kan och de har nog mycket att göra. 127000 invandrare beräknas komma till Sverige under 2014 och med det medborgarskapsansökningar, överklaganden osv. Tjänstemännen på Migrationsverket är nog pressade av detta.

 

Har själv varit i kontakt med Migrationsverket en hel del och de har alltid skött sig bra utifrån de förutsättningar som gäller.

 

De individuella handläggarna gör nog som sagt sitt bästa. Det är högre upp som något är fel. I handlingsplanerna pratar de om att "effektivisera" och "digitalisera", vilket de verkar ha experimenterat med friskt med under 2013. Vissa ärenden har ju fått "gräddfil" och avklarats på några veckor, men på det hela verkar inte så mycket ha hänt. Grundproblemet är nog att det helt enkelt är för få personer som sitter och jobbar med ärendena. Allt ska vara så effektivt (=billigt) som möjligt, och att anställa fler kostar ju. De verkar inte ens kunna avsluta ärenden i den takt de kommer in, eftersom väntetiden hela tiden ökar.
 
Du tjänar ingenting på att ringa till kundtjänst. De är utlessa på att folk ringer och tjatar och de verkar ha blivit ”spydigare” de senaste månaderna. De vet heller inte något om hur de olika ärendena ligger till utan kan bara upprepa det som står på hemsidan. Fråga dem vilken tillståndsenhet ert ärende hamnat hos. Ring sedan växeln och fråga efter numret till enhetschefen eller någon teamledare där. Du behöver inte känna till namnet på personen. Om ni kommer bra överens kan han/hon kanske säga något mer om just ert ärende.
 
Vi är nu inne i sjätte månaden av väntan. Ansökte om, och fick beviljat förtur i februari. Nu har vi tydligen för ett par veckor sedan fått handläggare i alla fall, så förhoppningsvis är större delen av väntan över för oss. Tydligen fullt kaos där vårt ärende ligger. De jobbar bara med förturer och ärenden från början av förra året.
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Fullt kaos tror jag absolut inte på. Utan direktiven uppifrån som styr. Då hamnar damer från asien väldigt långt ner. Problemet med en koloss med politiskt styrning är att vända skutan och bli effektiv. För det första. Dom anställda måste kunna reglerna. Sedan få makt att ta egna beslut. Allt ska ske öppet inom förvaltningen. Så inga oegentligheter förekommer.   Det är första punkten. Vi ska följa samma regler som gäller för resten av EU. Vi ska sluta tro att vi vet mest och bäst.  Tyvär kommer det aldrig att bli bättre utan bara värre. Bara en sådan sak som att alla kastar passen när dom kommer hit. Om dom inte får stanna då kan vi aldrig skicka tillbaka dom någonstans. För vi vet inte var och dom får stanna

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har nu haft ett samtal med Anna Roland Andersson som jobbar som representant på Justitiedepartementet och avdelningen - Enheten för styrning inom migrationsområdet.

 

Till och med hon säger att det finns brister i de system som migrationsverket har idag och de inte implementerat klart ett system som man kan kolla sitt ärende på.

Och enligt henne ska Syrien krisen vara såpass bearbetad idag så vanliga UT/PUT etc ansökningar har påbörjats.

Samt har jag uttryckt hur jag ogillar att de inte ens kan sätta upp system nog som informerar om tiderna ökar till folk som gjort sina elektroniska ansökningar (med grunden att i alla dom finns en epost registrerad, så kan inte vara så satans svårt o slå upp ett system som skickar info mail).

 

Hon sa att hon skulle ta till sig detta och föra det vidare, men tvivlar hårt på detta då det är valår, blir väl blankrösta, litar inte på att någon gör nått åt saken.

Trodde detta land var bättre än så här, men tydligen inte.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Trist situation du har hamnat i. Hoppas det löser sig inom kort.

By the way, hoppas du kommer på Stockholmsträffen Honken. Vore jäkligt kul att ses igen där eller över nån öl nån dag.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

nitramj77

Har nu haft ett samtal med Anna Roland Andersson 

Är det en hen? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Förstår din frustration, TS. Jag och flickvännen sökte för henne i augusti 2013. Elektronisk ansökan. Hon fick intervju i februari-14, dvs. ca 6 månader efter ansökan. Idag, 20 maj-14 är det fortfarande knäpptyst. Jag bor i Malmö och var rädd för att vår ansökan skulle hamna här, där det är hård belastning på MIG. Vi slapp hamna i Malmö. Vi hamnade i stället i Solna. (...)

 

Det enda svar jag har fått i mina mail till team leadern på Solna är att vår ansökan tidigast kan behandlas under senare delen av våren pga av hög belastning. Tja, det är ju ca 10 dagar kvar av våren, så den som lever får se. Men TIDIGAST kanske också kan innebära någon gång till vintern eller 2015. Fan vet.

Vi anlitade thaikonsult för vår ansökan men de kan inte påverka handläggningstiderna.

 

9 månaders väntan i detta nu. 6 månader sedan jag fick hålla om min flickvän.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken med flera: Många här inne skriver om Solna i negativa ordlag. Varför är de värst i Sverige, förutom det uppenbara faktumet av hög belastning?

Jag skulle gärna vilja höra lite exempel från de som blivit handläggna i just Solna, och deras erfarenheter därifrån.

 

Hur länge har ni fått vänta? Hur har bemötandet varit? Osv, osv.

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Det står på Migr. Verkets hemsida att om man ansöker om PUT elektroniskt så ska det ta 5 dagar. Vi har väntar 5 dagar idag och inte hört nåt. Nån som har erfarenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...