Jump to content
IGNORERAD

Munk erbjuder 500,000 baht till den polis som griper Ko Tee


MPR Nyheter

Recommended Posts

Nej, det kan jag inte upplysa dig om det, eftersom jag inte känner till någon sådan kritik från företrädare från de organisationer du nämner. Har inte heller påstått det. Men kanske Tallviking kan vara till hjälp som tidigare påstod att "de röda"i valet lovade att till och med  avskaffa LM lagarna, Vilket väl i så fall får anses som ett ganska tungt inlägg i kritiken mot LM.

 

Thida och UDD, duger uppenbarligen inte i det här fallet för dig som "ledande politiker" Men när det passar i argumentationen lyfts även de fram som Thaksins köpta språkrör. Vilket jag personligen tycker att de är.

 

Rent objektivt känner jag inte till någon politiker som yttrat stark kritik mot LM lagarna.

 

Nu tror jag Tallviking baserar sina uppgifter på vad Thaksins PR byrå här på MPR försäkrat, att ett av PTP´s viktigaste vallöften var att avskaffa/minska LM lagarna. Men det kan ju ha varit en lögn från PR byråns sida att så var fallet, det har ju hänt förr och kommer hända igen. Det är ju liksom deras modus operandi, att ljuga om allt...

 

Thida blev ledare i en utomparlametarisk organisation som hon fick i famnen när hennes man och ett gäng andra ledare hotades av fängelse för brott de misstänkts genomfört.

 

Kasit var utrikesminister och folkvald parlamentariker när han gjorde uttalandet angående LM lagarna så jag anser nog att hans kritik väger klart tyngre än Thidas.

 

Vad räknas som stark kritik av LM lagarna enligt dig då?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    22

  • Khun Ken

    19

  • MaiChai

    14

  • Tallviking

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

Det finns så oerhört mycket att diskutera just nu angående thailändsk politik; varför agear partierna som de göra, vem styr domstolar och andra "oberoende" organisationer, hur påverkar det som kan hända thailändare och oss osv. Så länge 95% av de aktiva i de politiska diskussionerna tycks ha fastnat i ett hejarklacksstadie där det egna laget aldrig gör fel och motståndarlaget aldrig gör något rätt så känns det dock rätt meningslöst att ge sig in i diskussionen annat än som rent tidsfördriv och den typen av tid har jag inte för tillfället. Jag tror säkert att en del av de som står i någon av klackarna kan, vet och tycker mycket men jag vet av egen erfarenhet hur lätt det är att istället fastna i en retoriktävling men som sagt, det har jag varken tid eller lust med just nu.

 

Återkommer om debattklimatet blir bättre eller jag absolut inte har något bättre för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns så oerhört mycket att diskutera just nu angående thailändsk politik; varför agear partierna som de göra, vem styr domstolar och andra "oberoende" organisationer, hur påverkar det som kan hända thailändare och oss osv. Så länge 95% av de aktiva i de politiska diskussionerna tycks ha fastnat i ett hejarklacksstadie där det egna laget aldrig gör fel och motståndarlaget aldrig gör något rätt så känns det dock rätt meningslöst att ge sig in i diskussionen annat än som rent tidsfördriv och den typen av tid har jag inte för tillfället. Jag tror säkert att en del av de som står i någon av klackarna kan, vet och tycker mycket men jag vet av egen erfarenhet hur lätt det är att istället fastna i en retoriktävling men som sagt, det har jag varken tid eller lust med just nu.

 

Återkommer om debattklimatet blir bättre eller jag absolut inte har något bättre för mig.

 

Atom, du har helt rätt!
 
Även om jag inte anser mig tillhöra ngt av lagen du refererar till och försöker vara objektiv och se till fakta, så måste jag nog erkänna att mina inlägg på sistone i den här tråden mest bidrar till en j-la massa tjafs som inte leder nånvart. 
Jag , vi , ja alla här, som är enagerade i vad som händer politiskt i Thailand borde kunna hålla debatten på en bättre nivå. 
 
Jag utvisar mig själv på obestämd framtid.
Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

 

Atom, du har helt rätt!
 
Även om jag inte anser mig tillhöra ngt av lagen du refererar till , så måste jag nog erkänna att mina inlägg på sistone i den här tråden mest bidrar till en j-la massa tjafs som inte leder nånvart. 
Jag , vi , ja alla här, som är enagerade i vad som händer politiskt i Thailand borde kunna hålla debatten på en bättre nivå. 
 
Jag utvisar mig själv på obestämd framtid.

 

 

Jag skulle vilja påstå att du nog är den ende neutrala i hela diskussionen. Det finns säkert några i anti-Dr T-lägret som tycker att du är lite jobbig men att du mest kritiserar dem antar jag beror på att de är fler och har större förmåga att svara för sig. Ska det bli en mer konstruktiv debatt så krävs det nog att du är kvar och blir än mer aktiv.

 

Jag kommer aldrig att vara neutral då jag anser att den ena sidan är klart mycket sämre än den andra dåliga sidan men neutralitet är inget krav. En liten gnutta av objektivitet och självrannsakan, typ sunt förnuft, borde dock vara det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja påstå att du nog är den ende neutrala i hela diskussionen. Det finns säkert några i anti-Dr T-lägret som tycker att du är lite jobbig men att du mest kritiserar dem antar jag beror på att de är fler och har större förmåga att svara för sig. Ska det bli en mer konstruktiv debatt så krävs det nog att du är kvar och blir än mer aktiv.

 

Jag kommer aldrig att vara neutral då jag anser att den ena sidan är klart mycket sämre än den andra dåliga sidan men neutralitet är inget krav. En liten gnutta av objektivitet och självrannsakan, typ sunt förnuft, borde dock vara det. 

 

Åter, i alla fall tillfälligt, från det självvalda utvisningsbåset, ditt inlägg förtjänar ett svar.
 
Ja, du har rätt i ditt antagande om varför jag oftast hugger på ”anti Dr T- lägret”. De är fler, oftast kunnigare, mer pålästa och mer verbala än sin motståndarsida och får också oftast stå oemotsagda i debatten. Trots att de alltför ofta väljer att selektera fakta så att det passar deras agenda.
 
Ibland levererar de rena felaktigheter, och fel kan vi vi alla ha  ibland, men förmågan att erkänna det är tyvärr oftast lika med noll.  Samtidigt som de är j-ligt snabba på att påpeka fel hos motståndarsidan (oftast med rätta), och ständigt skrika efter källor för varje påstående. Och det stör mig, när de själva alltför ofta har fel och/eller överdriver.  Vilket är så onödigt, Thaksin med anhang är tillräckligt stora skurkar på basis av det de faktiskt gör/har gjort, varför överdriva?
 
Som du säger, det sunda förnuftet, och självrannsakan när det ibland blir fel saknas tyvärr bland alltför många i debatten här, på båda sidor.
Min egen insikt får nog bli att det tyvärr är omöjligt att förändra det. Och att båda sidor nog av ngn anledning trivs bäst med att kasta paj på varandra. Och då får det väl vara så. Vi (jag) som inte vill ha det på det sättet får välja andra fora för en mer givande diskussion. 
Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja det enda demokratiska ned PT är att dom vunnit val. Däremellan så gör dom allt för att bekämpa demokrati.

Jag tror dom flesta vill ha demokrati.

Men demokrati som endast funkar på vinnarnas sida. Är ingen demokrati. Utan demokratur. Demokratur blir det genom att regeringen lägger energin på att stifta lagar som endast gäller för eliten där man namngivit vilka som berörs. Och inte för övrigt satt upp kriterier för detta.

Så var inte sken helig och påstå på något sätt att PT står för demokrati.

Dom använder sig endast av demokrati för att uppnå sida högst privata mål.

Hej

 

Befolkningens rätt att utse sina egna regeringar i Fria val är en grundförutsättning för att ett land ska kallas demokratiskt.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Befolkningens rätt att utse sina egna regeringar i Fria val är en grundförutsättning för att ett land ska kallas demokratiskt.

 

Med vänlig hälsning isan Lover

 

För att ett land skall fungera demokratisk måste dom ha en regering som följer lagar, regler och de demokratiska grundprinciperna

 

Att bara ha val är ett litet litet steg mot demokrati bara. Saknas resten är man fortfarande bara en bananrepublik

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

För att ett land skall fungera demokratisk måste dom ha en regering som följer lagar, regler och de demokratiska grundprinciperna

 

Att bara ha val är ett litet litet steg mot demokrati bara. Saknas resten är man fortfarande bara en bananrepublik

Hej

 

Hur ska ett land man kunna kalla sig demokratiskt om man inte tillåter fria val och folkvalda regeringar?

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur ska ett land man kunna kalla sig demokratiskt om man inte tillåter fria val och folkvalda regeringar?

Med vänlig hälsning Isan Lover

Val räcker inte för att få kalla sig demokratiskt.

Det krävs mycket mer än så.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Hur ska ett land man kunna kalla sig demokratiskt om man inte tillåter fria val och folkvalda regeringar?

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

En förutsättning för att ett land ska vara demokratiskt är väl att dess ledare leder landet på ett demokratiskt sätt,det gjorde inte de röda(läs Thaksin)Att bara lova innan val och sen skita totalt i vad som lovats är inte mitt sätt att tolka demokratin rätt.Att för egen räkning berika sig och de sina på befolkningens bekostnad rimmar hemskt illa.Varken de röda eller de gula är några föredömen i demokrati så min önskan är att det kan dyka upp något parti som verkligen jobbar på en förbättring för folket,inte sin egen kassa.Och självklart ska det vara fria val och folkvalda regeringar men hur de ska lyckas när det finns så många giriga fingrar som vill åt syltburkarna det vet jag ej.Men jag hoppas de finner nån/några som kan få landet på fötter.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Val räcker inte för att få kalla sig demokratiskt.

Det krävs mycket mer än så.

Hej

 

Är inte fria val en bra början och en grundläggande nödvändighet i ett land som ska kalla sig demokratiskt?

 

Just fria val hindrade ju Demokraterna och Suthep,s PDRC med våld, är det demokratiskt? 

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Är inte fria val en bra början och en grundläggande nödvändighet i ett land som ska kalla sig demokratiskt?

Just fria val hindrade ju Demokraterna och Suthep,s PDRC med våld, är det demokratiskt?

Med vänlig hälsning Isan Lover

Nej. Det är en protest mot den totalt odemokratiska regeringen och det totalhavererade demokratiska systemet som måste reformeras ifrån grunden innan något demokratiskt val och regering kan tillsättas

Att snurra runt den nuvarande köttkvarnen ett varv till ger bara mer slamsig köttfärs....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Är inte fria val en bra början och en grundläggande nödvändighet i ett land som ska kalla sig demokratiskt?

 

Just fria val hindrade ju Demokraterna och Suthep,s PDRC med våld, är det demokratiskt? 

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Sök hjälp!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Är inte fria val en bra början och en grundläggande nödvändighet i ett land som ska kalla sig demokratiskt?

 

Just fria val hindrade ju Demokraterna och Suthep,s PDRC med våld, är det demokratiskt? 

 

Med vänlig hälsning Isan Lover

Precis som Zimbabwes första fria demokratiska val????

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand behöver reformeras om rejält om det skall gå framåt som demokrati och land.

 

Att snabbt utlysa ett nyval skulle bara göra att denna cirkus fortsätter hela tiden om och om igen.

 

Låt det ta lite tid istället för det är ändå ganska lugnt just nu i landet.

 

Samtal är enda vägen framåt och det finns ju försök till detta nu.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej. Det är en protest mot den totalt odemokratiska regeringen och det totalhavererade demokratiska systemet som måste reformeras ifrån grunden innan något demokratiskt val och regering kan tillsättas

Att snurra runt den nuvarande köttkvarnen ett varv till ger bara mer slamsig köttfärs.

Hej

 

Och det är dom traditionella makthavarna i kretsen runt kungahuset, rojalister i höger extrema organisationer som PDRC, Pitak Siam, PAD, Peoles Power Army och armen som ska stå för denna reformering?

 

Jag tror nog att det Thailändska folket betackar sig för reformer ifrån dom grupper i samhällets elit som ligger bakom landets 18 militärkupper, ett antal juridiska kupper, samtliga massakrer på studenter och vänsteraktivister i landets historia.

 

Reformer måste naturligtvis komma fram inom det parlamentariska,demokratiska systemet och ha folklig förankring via valda representanter eller folkomröstningar, att låta en höger extrem junta med kunglig och militär dominans sköta denna reformering vore nog ett stort misstag och det skulle garanterat inte gynna dom 90% som bara äger 10% av landets tillgångar.

 

Men jag är inte förvånad över att samma personer på forumet som stöder militärkupper och militärt våld mot obeväpnade civila även vill avskaffa demokratin och låta en junta styra landet, men för oss som är för demokrati och fria val är dessa tankar helt absurda och jag finner det nästa overkligt att någon som är uppväxt i en svensk demokrati kan med att framföra dom offentligt.

 

Med vänlig hälsning Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Thailand behöver reformeras om rejält om det skall gå framåt som demokrati och land.

 

Att snabbt utlysa ett nyval skulle bara göra att denna cirkus fortsätter hela tiden om och om igen.

 

Låt det ta lite tid istället för det är ändå ganska lugnt just nu i landet.

 

Samtal är enda vägen framåt och det finns ju försök till detta nu.

Hej

 

Det är ju synd att en part (demokraterna) väljer att utebli ifrån alla försök till dialog ifrån olika håll om landets problem och lösning på konflikten.

 

Själv är jag tyvärr ganska övertygad om att denna ovilja till dialog och kompromisser beror på att demokraterna är chanslösa i demokratiska val, dom verkar tro sig ha större chans att sitta i regeringsställning både vid kupper och om en junta skulle utses.

 

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är ju synd att en part (demokraterna) väljer att utebli ifrån alla försök till dialog ifrån olika håll om landets problem och lösning på konflikten.

Själv är jag tyvärr ganska övertygad om att denna ovilja till dialog och kompromisser beror på att demokraterna är chanslösa i demokratiska val, dom verkar tro sig ha större chans att sitta i regeringsställning både vid kupper och om en junta skulle utses.

Med vänlig hälsning isan lover

Du läser inte tidningsr? Om inte, börja du kanske lär dig något.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...