Jump to content
IGNORERAD

Phukets tuk-tukförare vill inte ha fler legala förare


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Sju månader efter sin senaste vädjan om att legalisera tuk-tukförare på Phuket så är Sakol Srisompoch nu tillbaka med ett nytt krav: att inte legalisera fler tuk-tuks.

I september ledde Sakol en grupp legala förare för att lämna in ett formellt klagomål i deras kampanj att bli av med de illegala förarna i Patong. Nu säger dock Sakol att det finns för många legala förare på ön, och att ännu fler skulle sänka hans och andra förares inkomster. "Det finns redan för många legala tuk-tuls. Om Phukets Landtransportkontor tillåter fler så kommer det att bli mycket svårare för oss att försörja oss," sade han.

Sakol reagerade efter att en grupp förare i Kata-Karon skickade ut ett brev där man uppmanade illegala förare att kontakta dem för att få hjälp med att bli lagliga.

Källa: http://www.phuketgazette.net/phuket-news/Phuket-doesnt-need-tuktuks-says-tuktuk-chief/29113#ad-image-0

 

post-8073-0-65588100-1397194281.jpeg

post-8073-0-65588100-1397194281.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sänka överpriset på transporterna med tuk-tuks, skulle kanske utmynna i större inkomster för förarna. Men det är ju klart att det skulle ju inskränka på deras välbehövliga dagsvila.

 

Allvarligt talat, tuk-tuks på Phuket måste vara de dyraste i hela Thailand att använda. Är gasen 10 gånger dyrare där än på något annat ställe i Thailand, eller är de så lata så att de bara vill göra två körningar per dag.

 

Har inte hört klagomål från tuk-tuk chaufförer från någon annan stad/ö/provins eller liknande, de verkar tydligen klara sig bra med 200-300 procents lägre taxor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Ja bojkotta dessa satans ockrare..

Hyr bil eller motorbike eller gå istället

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sänka överpriset på transporterna med tuk-tuks, skulle kanske utmynna i större inkomster för förarna. Men det är ju klart att det skulle ju inskränka på deras välbehövliga dagsvila.

 

Allvarligt talat, tuk-tuks på Phuket måste vara de dyraste i hela Thailand att använda. Är gasen 10 gånger dyrare där än på något annat ställe i Thailand, eller är de så lata så att de bara vill göra två körningar per dag.

 

Har inte hört klagomål från tuk-tuk chaufförer från någon annan stad/ö/provins eller liknande, de verkar tydligen klara sig bra med 200-300 procents lägre taxor.

 

 

Får man betalt av förarna då?

 

Jag trodde att när man sänker ett pris med 100% så är det gratis, hehe, men har kanske missat något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man betalt av förarna då? Jag trodde att när man sänker ett pris med 100% så är det gratis, hehe, men har kanske missat något.

 

Du hade inte en 5:a  i matte antar jag. Nu ska jag inte vara en besservisser då jag vet att procenträkning kan vara svårt. Själv har jag svårt att stava till besservisser :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade inte en 5:a  i matte antar jag. Nu ska jag inte vara en besservisser då jag vet att procenträkning kan vara svårt. Själv har jag svårt att stava till besservisser :-)

 

 

Hur har du själv med mattekunskaperna? 

 

Om du sänker ett pris med 100%, hur mycket är priset då? 

 

Tror att min matte står sig väl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade inte en 5:a i matte antar jag.

 

Förklara gärna ingående hur man kan sänka ett pris med mer än 100%

*nyfiken*

Link to comment
Dela på andra sajter

Räkna ut det här, besserwisser eller inte. Först höjer vi priset med 100%, alla tuk-tuk förare blir lyckliga. Sedan sänker vi priset med 100%, då blir alla turister lyckliga. Okey.

Eller gör vi tvärtom, sänker priset med 100%, alla turister blir lyckliga, dock lite orättvist så vi höjer därefter priset med 100%, varför blir då inte tuk-tuk förarna lyckliga?.

%räkning har aldrig varit min starka sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade inte en 5:a  i matte antar jag. Nu ska jag inte vara en besservisser då jag vet att procenträkning kan vara svårt. Själv har jag svårt att stava till besservisser :-)

 

 

Procenträkning är lätt. 

 

Om priset från början är 100 kr och du sänker med 100% blir det 0 kr (noll). 

 

Kan du då förklara vad priset blir om man sänker med 200-300%?

 

Du antyder att du kan procenträkning men jag tillåter mig att hävda att ditt betyg i matte kan inte ha varit högt, hehe. Iaf lägre än mitt betyg i matte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räkna ut det här, besserwisser eller inte. Först höjer vi priset med 100%, alla tuk-tuk förare blir lyckliga. Sedan sänker vi priset med 100%, då blir alla turister lyckliga. Okey.

Eller gör vi tvärtom, sänker priset med 100%, alla turister blir lyckliga, dock lite orättvist så vi höjer därefter priset med 100%, varför blir då inte tuk-tuk förarna lyckliga?.

%räkning har aldrig varit min starka sida.

 

 

Svaret är att turisterna blir överlyckliga i båda dina exempel för priset kommer att vara noll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela är enkelt-myndigheterna beslutar om fasta priser. 60 baht inom Patong, 150 baht till Karon, 200 till kata, osv, osv. Sen ska du se att folk kommer att åka med deras flakbilar...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man betalt av förarna då?

 

Jag trodde att när man sänker ett pris med 100% så är det gratis, hehe, men har kanske missat något.

 

Nja, om det exempelvis kostar 50Baht i Chiang Mai och 150Baht på Phuket för en kort tuk-tuk resa, så är det väl 300% dyrare på Phuket gämfört med CM.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, om det exempelvis kostar 50Baht i Chiang Mai och 150Baht på Phuket för en kort tuk-tuk resa, så är det väl 300% dyrare på Phuket gämfört med CM.

Njaeä. sänker man ett pris med 100 % som är max så blir det noll kvar oavsett vad det kostade från början. Prishöjningar är lite mer komplicerade och kan vara hur många procent som helst. Men en höjning från 50 bath till 150 bath är en ökning på 200% och inte 300%.

 

Procentaren Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaeä. sänker man ett pris med 100 % som är max så blir det noll kvar oavsett vad det kostade från början. Prishöjningar är lite mer komplicerade och kan vara hur många procent som helst. Men en höjning från 50 bath till 150 bath är en ökning på 200% och inte 300%.

 

Procentaren Fritz

 

Du har rätt, men det är ändå 3 gånger dyrare vilket är hutlöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med en tråd om matematik i alla fall 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaeä. sänker man ett pris med 100 % som är max så blir det noll kvar oavsett vad det kostade från början. Prishöjningar är lite mer komplicerade och kan vara hur många procent som helst. Men en höjning från 50 bath till 150 bath är en ökning på 200% och inte 300%.

 

Procentaren Fritz

 

Exakt. Och en sänkning från 150 baht till 50 baht är inte en sänkning med 200%, det är en sänkning med 66,7%.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt. Och en sänkning från 150 baht till 50 baht är inte en sänkning med 200%, det är en sänkning med 66,7%.

 

Herr Chang har talat.

Apple kalkylator du använder?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Exakt. Och en sänkning från 150 baht till 50 baht är inte en sänkning med 200%, det är en sänkning med 66,7%.

 

Herr Chang har talat.

Vart tar de övriga 133,3 procenten vägen? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart tar de övriga 133,3 procenten vägen? :crazy:

 

Dom tog Apple i vinst ;)

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...