Jump to content
IGNORERAD

Snittskulden för thailändska hushåll har ökat kraftigt


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

 

Vad det gäller ockrarna så håller jag med dig helt, dom och deras lån är ett mycket större problem än dom lån byborna tar i bank, det är jättebra att bybor gavs möjlighet att låna i bank och inte längre enbart är hänvisade till ockrarna.

 

Mvh isan lover

Ändå är det fortfarande många som går till ockrare när dom skall ha pengar till "bärplocksresorna"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    17

  • Baa

    8

  • Khun Ken

    7

  • andrejsdenruskige

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Ändå är det fortfarande många som går till ockrare när dom skall ha pengar till "bärplocksresorna"

Hej

 

Så är det nog tyvärr eftersom dom flesta banker kräver en säkerhet för att låna ut pengar och saknar man belåningsbara tillgångar är det fortfarande ockrare som gäller. 

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Så är det nog tyvärr eftersom dom flesta banker kräver en säkerhet för att låna ut pengar och saknar man belåningsbara tillgångar är det fortfarande ockrare som gäller. 

 

Mvh isan lover

Många lämnar sina huspapper i pant, om nu Thaksin fixade så bra för folk så att dom kunde få låna i bank, varför får dom inte låna i bank då? Du har ju höjt Thaksin till skyarna för detta, men å andra sidan Thaksin behöver nog bara "fisa" för att du skall sjunga hans lovsång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Många lämnar sina huspapper i pant, om nu Thaksin fixade så bra för folk så att dom kunde få låna i bank, varför får dom inte låna i bank då? Du har ju höjt Thaksin till skyarna för detta, men å andra sidan Thaksin behöver nog bara "fisa" för att du skall sjunga hans lovsång.

Hej

 

Det går att låna på både hus och mark även om det är Sopokhor, kanske huset redan är belånat i bank och man belånar det även hos ockraren?

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju klart att 160 000 THB är peanuts för dig och mig, men räkna den procentuellt istället och ställ siffrorna mot snittbelåningen i Svenska hushåll och ta med snittlönen i Svenska hushåll gentemot Thailändska så ska du se att siffrorna för Thailand är ganska alarmerande.

 

Det där skulle verkligen vara intressanta att få en länk på var hittar du den information angående svenskars snittbelåning och skuldsättning i förhållande till inkomster.

Det närmaste och senaste informationen vad det gäller detta hittade jag här på Sveriges största fria ekonomi blog.

 

http://cornucopia.cornubot.se/2013/11/lanta-fjadrar-omfattande-fel-i-sou.html

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kreditskulden på resten av bilen räknas inte som skuld ?

Va inte så allvarligt avsett..., men faktiskt, om du har en inkomst som gör att du kan lägga låt säga 6000 THB/mån på en bil, men inte har pengar till ett hastigt påkommet behov av att knäcka grannes nya inköp så lånar man 150 000 som då blir rubricerat låneskuld, amorteringen tror jag inte man bryr sig om att kalla skuld i det läget utan en normal utgift, förvisso är du skyldig kanske 8-900 000 men såräknar inte en Thaioptimist när det är lottodragning 2 ggr/månaden!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

leifen, on 28 Nov 2013 - 07:25, said:

 

 

Vad är skillnaden om jag sparar 2000b per månad till en moppe, eller köper den på avbetalning för 2000b per månad?

 

Enligt mitt sätt att tänka, så kan du använda moppen direkt, jämfört med att spara ihop pengarna och sedan köpa den kontant.

 

Å andra sidan så får man ju den senaste årsmodellen på moppe, om man väljer sparmetoden.    :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Enligt mitt sätt att tänka, så kan du använda moppen direkt, jämfört med att spara ihop pengarna och sedan köpa den kontant.

 

Å andra sidan så får man ju den senaste årsmodellen på moppe, om man väljer sparmetoden.    :)

 

Känslan man har när man fortfarande pyntar av moppen efter 5år är inte rolig. Speciellt inte när moppen är ett vrak för att man inte har råd att underhålla den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mitt sätt att tänka, så kan du använda moppen direkt, jämfört med att spara ihop pengarna och sedan köpa den kontant.

 

Å andra sidan så får man ju den senaste årsmodellen på moppe, om man väljer sparmetoden.    :)

Thai tänker också att man får moppen idag istället för att spara ihop till 48.000b kontant i två år.

Om fyra år och 2000b i månaden så har den ju kostat 96.000b och är förbrukad.

 

Jag skulle valt senaste modell med sparmetoden, och köpa nytt vartannat år, men har ju bara svensk utbildning... :crazy:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Känslan man har när man fortfarande pyntar av moppen efter 5år är inte rolig. Speciellt inte när moppen är ett vrak för att man inte har råd att underhålla den.

Vadå underhålla??

Är inte detta ett forum relaterat till Thailand. Service gör man väl när inte fordonet rör sig en meter (i bästa fall).

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vadå underhålla??

Är inte detta ett forum relaterat till Thailand. Service gör man väl när inte fordonet rör sig en meter (i bästa fall).

 

Tänkte inte på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång jag får lön så tar jag ledigt och super, äter och knarkar upp mina pengar tills dom är slut.

Sedan måste man jobba igen.

 

Gör inte alla så? 

Du är nog thailändare ändå. Ursäkta om jag tog fel tidigare. Eller kan du ha varit thailändare i ett tidigare liv kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där skulle verkligen vara intressanta att få en länk på var hittar du den information angående svenskars snittbelåning och skuldsättning i förhållande till inkomster.

Det närmaste och senaste informationen vad det gäller detta hittade jag här på Sveriges största fria ekonomi blog.

 

http://cornucopia.cornubot.se/2013/11/lanta-fjadrar-omfattande-fel-i-sou.html

 

Varje svensk är skyldig ungefär 400 000 SEK

 

http://www.konj.se/download/18.6a90e2ce13e070b080d100c/Lånar+hushållen+för+mycket.pdf

 

Snittlönen i Sverige (2010) var 28 400 SEK i månaden enligt SCB

 

http://bibblansvarar.se/svar/vad-ar-snittlonen-i-sverige-h

 

Hittade inget tillförlitligt på snittlönen i Thailand men med 300 baht per dag blir det 7 800 THB i månaden baserat på en 6 dagars arbetsvecka.

 

Då ser man att en Thai tjänar 4.87% av sin skuldsättning på en månad och en svensk 7.1% av sin skuldsättning per månad

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå underhålla??

Är inte detta ett forum relaterat till Thailand. Service gör man väl när inte fordonet rör sig en meter (i bästa fall).

Jo, man skall sjunga för den varje morgon. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje svensk är skyldig ungefär 400 000 SEK

 

http://www.konj.se/download/18.6a90e2ce13e070b080d100c/Lånar+hushållen+för+mycket.pdf

 

Snittlönen i Sverige (2010) var 28 400 SEK i månaden enligt SCB

 

http://bibblansvarar.se/svar/vad-ar-snittlonen-i-sverige-h

 

Hittade inget tillförlitligt på snittlönen i Thailand men med 300 baht per dag blir det 7 800 THB i månaden baserat på en 6 dagars arbetsvecka.

 

Då ser man att en Thai tjänar 4.87% av sin skuldsättning på en månad och en svensk 7.1% av sin skuldsättning per månad

Jag ser att du ger saobath helglektyr. Det kan han ha nytta av. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje svensk är skyldig ungefär 400 000 SEK

 

http://www.konj.se/download/18.6a90e2ce13e070b080d100c/Lånar+hushållen+för+mycket.pdf

 

Snittlönen i Sverige (2010) var 28 400 SEK i månaden enligt SCB

 

http://bibblansvarar.se/svar/vad-ar-snittlonen-i-sverige-h

 

Hittade inget tillförlitligt på snittlönen i Thailand men med 300 baht per dag blir det 7 800 THB i månaden baserat på en 6 dagars arbetsvecka.

 

Då ser man att en Thai tjänar 4.87% av sin skuldsättning på en månad och en svensk 7.1% av sin skuldsättning per månad

Hehe..tänk om man e skyldig en mille eller 4,5?     Vem ska di saksöka när man passerat skorstenen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe..tänk om man e skyldig en mille eller 4,5?     Vem ska di saksöka när man passerat skorstenen?

Står huset som dina barn står i tur att ärva när du "passerat Skorstenen", på dig? Hur stor är risken att dom tar huset och blåser arvingarna, tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Står huset som dina barn står i tur att ärva när du "passerat Skorstenen", på dig? Hur stor är risken att dom tar huset och blåser arvingarna, tror du?

Nu e jau ente med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Står huset som dina barn står i tur att ärva när du "passerat Skorstenen", på dig? Hur stor är risken att dom tar huset och blåser arvingarna, tror du?

Skulder kan väl ente överföras??????

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulder kan väl ente överföras? ?????

I Sverige nej, hur är det i Thailand? För jag antar att det är Thailand som diskuteras?

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige nej, hur är det i Thailand? För jag antar att det är Thailand som diskuteras?

Jau e i Svedala :-*

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulder överförs till dödsboet i Sverige, sen de är reglerade delar arvingarna på det som är kvar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulder överförs till dödsboet i Sverige, sen de är reglerade delar arvingarna på det som är kvar.

Ett précis kortfattad svar svar hur det går till här hemma. :thumbsup:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje svensk är skyldig ungefär 400 000 SEK

 

http://www.konj.se/download/18.6a90e2ce13e070b080d100c/Lånar+hushållen+för+mycket.pdf

 

Snittlönen i Sverige (2010) var 28 400 SEK i månaden enligt SCB

 

http://bibblansvarar.se/svar/vad-ar-snittlonen-i-sverige-h

 

Hittade inget tillförlitligt på snittlönen i Thailand men med 300 baht per dag blir det 7 800 THB i månaden baserat på en 6 dagars arbetsvecka.

 

Då ser man att en Thai tjänar 4.87% av sin skuldsättning på en månad och en svensk 7.1% av sin skuldsättning per månad

 

Rena spekulationer utan fakta som i ditt tidigare inlägg det finns inga siffror på detta att tillgå. Men man kan ändå förvånas över hur du läser siffror.

I Thailand var det utav de som hade skuld så uppgick dessa till 150000 B de som inga skulder har eller som hade tillgångar var inte med i denna beräkning.

400000 :- var ett genomsnitt för hela svenska befolkningen med räknat de utan skulder och även de som hade till gångar.

 

En Thailändsk snitt lön 7800 B känner du någon som har detta.

Skulle snittlönen i Sverige i dag vara 28400 efter skatt.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Rena spekulationer utan fakta som i ditt tidigare inlägg det finns inga siffror på detta att tillgå. Men man kan ändå förvånas över hur du läser siffror.

I Thailand var det utav de som hade skuld så uppgick dessa till 150000 B de som inga skulder har eller som hade tillgångar var inte med i denna beräkning.

400000 :- var ett genomsnitt för hela svenska befolkningen med räknat de utan skulder och även de som hade till gångar.

 

En Thailändsk snitt lön 7800 B känner du någon som har detta.

Skulle snittlönen i Sverige i dag vara 28400 efter skatt.

Ja, många, men nu var ju frågan ställd till Mai Chai och eftersom han säkert har ett svar på detta kan jag bara konstatera att det Thailand du lever i och det Thailand jag lever i inte ligger på samma planet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...