Jump to content
IGNORERAD

Snittskulden för thailändska hushåll har ökat kraftigt


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det Nationella Statistikkontoret(NSO) i Thailand har avslöjat att medelskulden för thailändska hushåll har stigit kraftigt.

Enligt en ny undersökning av den sociala och ekonomiska situationen i thailändska hushåll så är 54,4% skuldsatta. Undersökningen visar att huslån, dagliga inköp av produkter samt utbildningsutgifter utgör majoriteten av skulderna, som i snitt ligger på 159,492 baht. Andra hushållsskulder var relaterade till jordbruk och företagande.

91,6% av skulderna finns inom det formella banksystemet medan 4,6% gått till illegala lånehajar.

 

Källa: http://61.19.244.31/centerweb/newsen/NewsDetail?NT01_NewsID=WNECO5611270010005

 

post-8073-0-59528900-1385530224.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    17

  • Baa

    8

  • Khun Ken

    7

  • andrejsdenruskige

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det var ett snitt, betyder inte att alla har lånat den summan.

Rock on!

 

Ja. Men har "de flesta" köpt bil påverkar det väldigt mycket medeltalet och isåfall stämmer inte teorin med vad bilar kostar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Nationella Statistikkontoret(NSO) i Thailand har avslöjat att medelskulden för thailändska hushåll har stigit kraftigt.

Enligt en ny undersökning av den sociala och ekonomiska situationen i thailändska hushåll så är 54,4% skuldsatta. Undersökningen visar att huslån, dagliga inköp av produkter samt utbildningsutgifter utgör majoriteten av skulderna, som i snitt ligger på 159,492 baht. Andra hushållsskulder var relaterade till jordbruk och företagande.

91,6% av skulderna finns inom det formella banksystemet medan 4,6% gått till illegala lånehajar.

 

Källa: http://61.19.244.31/centerweb/newsen/NewsDetail?NT01_NewsID=WNECO5611270010005

 

attachicon.gifthai-baht.jpg

den okar kraftigt även i sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu köper många thai också varor som mopeder, TV, dator mm. på avbetalning fast man har pengar för att betala kontant.

Brist på matematiska kunskaper, lev för dagen mentalitet påverkar många till dålig planering om sin egen framtid.

 

Vad är skillnaden om jag sparar 2000b per månad till en moppe, eller köper den på avbetalning för 2000b per månad?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir inte mycket till bil för dom pengarna

Jodå, det blir det visst det, handpenningen går att fixa till med "fejkat" lån i många kreditbanker, på sedvanligt Thaimanér räknar man sedan med att avbetalnigen kommer att lösa sig på ett eller annat sätt, typ lottovinst!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det blir det visst det, handpenningen går att fixa till med "fejkat" lån i många kreditbanker, på sedvanligt Thaimanér räknar man sedan med att avbetalnigen kommer att lösa sig på ett eller annat sätt, typ lottovinst!

Tanken är god????

Men amorteringen är hopplöst sur!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Handpenning på en ny..

 

Hur tänker du nu. Om man köper en bil på avbetalningen så räknas givetvis återstående avbetalningsbelopp som en skuld. Köper du en bil för 1 miljon och lånar hela beloppet på bank, eller lånar 100.000 på banken och resten på avbetalning så har du i bägge fallen en skuld på 1 miljon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir inte mycket till bil för dom pengarna

Under tiden man fick skatterabatt på bilar så använde över 1 miljon den möjligheten när dom beställde bil.

Hur många tror ni har betalt kontant.

Angående att 4% av lånen hos lånehajarna låter lågt tycker jag.

P.S Inte så lätt att låna en större summa på banken utan säkerhet,typ chanot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänker du nu. Om man köper en bil på avbetalningen så räknas givetvis återstående avbetalningsbelopp som en skuld. Köper du en bil för 1 miljon och lånar hela beloppet på bank, eller lånar 100.000 på banken och resten på avbetalning så har du i bägge fallen en skuld på 1 miljon.

 

Jag tänkte att om man köper en bil på avbetalning, så måste ju en handpenning läggas. Har man inte den så kan man ju låna den på banken. Naturligtvis har du rätt med att skulden blir ju en kombination av båda lånen.

 

Personligen tycker jag det är dumt att köpa på kredit, ett hus möjligen, men inte en bil/mc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det var ett snitt, betyder inte att alla har lånat den summan.

Rock on!

Hej

 

Precis och även snittet är nog ganska lågt i ett internationellt perspektiv, tycker inte att denna genomsnittliga nivå på befolkningens lån oroar.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Precis och även snittet är nog ganska lågt i ett internationellt perspektiv, tycker inte att denna genomsnittliga nivå på befolkningens lån oroar.

 

Mvh isan lover

 

Det är ju klart att 160 000 THB är peanuts för dig och mig, men räkna den procentuellt istället och ställ siffrorna mot snittbelåningen i Svenska hushåll och ta med snittlönen i Svenska hushåll gentemot Thailändska så ska du se att siffrorna för Thailand är ganska alarmerande.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det blir det visst det, handpenningen går att fixa till med "fejkat" lån i många kreditbanker, på sedvanligt Thaimanér räknar man sedan med att avbetalnigen kommer att lösa sig på ett eller annat sätt, typ lottovinst!

 

Så kreditskulden på resten av bilen räknas inte som skuld ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är ju klart att 160 000 THB är peanuts för dig och mig, men räkna den procentuellt istället och ställ siffrorna mot snittbelåningen i Svenska hushåll och ta med snittlönen i Svenska hushåll gentemot Thailändska så ska du se att siffrorna för Thailand är ganska alarmerande.

Hej

 

Jag har ju många släktingar och grannar som har lånat och för dom har det varit ett lyft som har inneburit ökade inkomster, bättre levnadsstandard och fler barn på universitet.

 

Möjlighet att låna pengar ska inte vara något exklusivt förbehållit redan rika, alla ska kunna låna om säkerhet och möjlighet att betala tillbaka finns

 

Lån är inte bara dåligt det ger möjligheter också.

 

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Precis och även snittet är nog ganska lågt i ett internationellt perspektiv, tycker inte att denna genomsnittliga nivå på befolkningens lån oroar.

 

Mvh isan lover

Dessa siffror säger i princip ingenting i Thailand. Där kan du plocka fram vilka siffror som helst, titta bara på hur många siffror som florerar om antalet demonstranter. Det som är oroande i thailändskt perspektiv är att de har ingen aning om hur många ockerlån det finns. Att få fram en siffra för bankerna och andra offentliga kreditinstitutioner är nog ganska enkelt så den siffran mistämmer nog inte allt för mycket.

 

Men lånen hos ockrarna kan vara många ggr mer än vad de vill visa. I byn Utiopia kanske det ser ut så där, men i den byn jag håller till i så lever ockrarna gott. Och de som kommit i deras klor betalar inga småräntor. Det är fortfarande så att många inte har möjlighet att låna i bank, även om det har blivit bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har ju många släktingar och grannar som har lånat och för dom har det varit ett lyft som har inneburit ökade inkomster, bättre levnadsstandard och fler barn på universitet.
 

 

Ja, nu är nog inte alla thailändare så kloka som din fmilj.

Tror väldigt många har lånat till konsumtion och bekvämlighet.

 

Det skulle faktiskt inte förvåna mig om folk slutade jobba när dom lånat pengar. För det är väl ingen idé att jobba om man har pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det är väl ingen idé att jobba om man har pengar.

 

Vilken insikt!

Visste man inte bättre, skulle man kunna tro du var thailändare. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vilken insikt!

Visste man inte bättre, skulle man kunna tro du var thailändare. :)

 

Varje gång jag får lön så tar jag ledigt och super, äter och knarkar upp mina pengar tills dom är slut.

Sedan måste man jobba igen.

 

Gör inte alla så? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång jag får lön så tar jag ledigt och super, äter och knarkar upp mina pengar tills dom är slut.

Sedan måste man jobba igen.

 

Gör inte alla så? 

 

För 3-4 år sen betalade Honda här i Ayutthaya ut en rekordbonus till sina anställda. Normalt är bonusen ca en månadslön men det här året var det ca 6 månadslöner. Tog lång tid innan de fick igång produktionen på fullvarv igen efter den utbetalningen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

För 3-4 år sen betalade Honda här i Ayutthaya ut en rekordbonus till sina anställda. Normalt är bonusen ca en månadslön men det här året var det ca 6 månadslöner. Tog lång tid innan de fick igång produktionen på fullvarv igen efter den utbetalningen :)

 

Hahaha, det lär nog inte bli fler rekordbonusar.

 

Det roliga är att folk sedan klgar på att dom är fattiga.

Kan det ha med livsstilen att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Dessa siffror säger i princip ingenting i Thailand. Där kan du plocka fram vilka siffror som helst, titta bara på hur många siffror som florerar om antalet demonstranter. Det som är oroande i thailändskt perspektiv är att de har ingen aning om hur många ockerlån det finns. Att få fram en siffra för bankerna och andra offentliga kreditinstitutioner är nog ganska enkelt så den siffran mistämmer nog inte allt för mycket.

 

Men lånen hos ockrarna kan vara många ggr mer än vad de vill visa. I byn Utiopia kanske det ser ut så där, men i den byn jag håller till i så lever ockrarna gott. Och de som kommit i deras klor betalar inga småräntor. Det är fortfarande så att många inte har möjlighet att låna i bank, även om det har blivit bättre.

Hej

 

Vad det gäller ockrarna så håller jag med dig helt, dom och deras lån är ett mycket större problem än dom lån byborna tar i bank, det är jättebra att bybor gavs möjlighet att låna i bank och inte längre enbart är hänvisade till ockrarna.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...